PDA

View Full Version : Op zoek naar een versterker met mijn eisen...



semt-x
25 mei 2010, 19:10
Hallo allemaal,

ik zoek een versterker die voldoet aan mijn eisen. Misschien dat deze helemaal niet bestaat of niet mogelijk is? Ik heb diverse posts gelezen en diverse sites bezocht, en alles wat ik lees lijkt me wel wat, maar is het ook wat ik zoek?
Zowieso zal ik dan toch eerst versterkers moeten gaan testen, maar voordat ik dat ga doen probeer ik zoveel mogelijk info te winnen om de keuze wat te beperken.

Ik zoek een versterker welke zich prima leent voor metal-achtig geluid. Denk aan: 36 crazyfists, Chimaira, Alter Bridge. Lekker donker, zwaar en een strakke high-gain distortion. Maar ook moet de versterker een volle, niet te schelle clean hebben en moet dirty-rock aan kunnen, neem bijv. Buck Cherry.

Ik zal de versterker alleen maar gebruiken op de hobbykamer, dus moet het op slaapkamer niveau een denderend geluid geven. De buren moeten er ook wel tegen kunnen, maar het mag best wel knallen...

Het hoeft geen buizenbak te wezen. Deze geven meestal een voller en meer het geluid dat ik zoek, maar het nadeel van buizen is dat het HARD moet. Dan pas komt de versterker tot zijn recht, en dat is nou juist het probleem. Het mag wel een lekker volume hebben, maar niet dat de buren er last van hebben.

Er zijn een aantal versterkers aan me voorbij gekomen en weet gewoon niet welke een beetje passen bij mijn wensen...

Om te beginnen, de Peavey 6505+ 112 combo;
Dit klinkt erg goed, en volgens alle reviews en filmpjes op YouTube ben ik al erg enthousiast! Maar ik denk omdat het een buizencombo is, deze te hard moet staan om echt die lekkere distortion eruit te krijgen. Mocht dat niet het geval zijn, hoor ik het graag, maar dit is mijn opinie op het moment.

Daarnaast heb ik ook veel gelezen over de Fame T120H top met bijpassende cabinet.
Veel mensen hier op het forum zeggen dat een lekkere zware distortion alleen tot z'n recht kan komen door een 4x12" kast eronder. Dat lijkt me ook erg logisch. Deze versterker heeft een goede prijs en lijkt me wel wat. Maar het is een buizenbak. Deze moet toch weer hard volgens mij om een goede zware "niet-rommelige" distortion te krijgen. En dat met een 4x12" kast eronder is het teveel voor thuis.

Dan hebben we de Randall Rg75 G3 Plus en Rg100 G3;
Ik heb ooit de RG75 G2 geprobeerd, en deze vind ik wel erg goed klinken voor een transistorversterker. Het voordeel is dat deze soort versterkers qua volume laag kunnen staan en toch een goede distortion naar voren toveren. De G2 had een zware bass op palm-muting en dat is toch een beetje wat ik zoek. Voor mijn soort muziek op laag volume is het toch wel lekker dat er een donker randje aan zit. Alleen waar zou je dan beter voor kunnen gaan? De 75w met 1 speaker of de 100w met 2x12" erin?

Zo zijn nog wel een aantal versterkers voorbij gekomen zoals de Peavey Valveking serie en de Blackstar HT5 combo, maar ik twijfel of deze de high-gain aan kunnen die ik zoek.

Het budget wat ik heb is tot 500-550 euro, en dat is toch wel een beetje de top. Goedkoper altijd beter, maar niet duurder. Alleen de Peavey 6505+ is duurder, maar als dit in alle opzichten (volgens jullie) echt veel beter is, is het budget misschien wel op te rekken naar deze amp. Maar liever rond het eerder gezegde bedrag.

Ik weet dat dit fora vol zit met vragen of "ik zoek naar....", maar toch blijft het een persoonlijke post. Ik ben op zoek naar een versterker die in mijn straatje ligt.

Ik hoop dat jullie me willen helpen door adviezen te geven, misschien wel een door andere opties geven e.d.

In ieder geval, als je al tot zover bent gekomen met lezen, alvast dank daarvoor en ik hoop dat ik niet door het zoveelste topic te openen verkeerde indrukken wek.

Gr.

Mike999999999
25 mei 2010, 19:58
probeer eens een jazzchorus (roland JC-120) die kan prachtig clean, en als vet genoeg om een distrotion pedaaltje op aan te sluiten voor een zwaar jank geluid. voor dat geluid heb ik weinig verstand maar volgensmij zijn die boss distortion pedaaltjes wel goed.

dat heb je iig wel voor 500 euro

jappejongen
25 mei 2010, 21:22
hmm,
niet te snel zeggen dat de blackstar niet metal genoeg klinkt,
hij heeft behoorlijk wat in huis! Zeker een aanrader om te testen.

Maar wat vind je van een marshall Haze (15 watt ofzo)? Nog niet metallig genoeg of is ie goed? :)

Groetjes!

Il_Falco
25 mei 2010, 22:50
probeer eens een jazzchorus (roland JC-120) die kan prachtig clean, en als vet genoeg om een distrotion pedaaltje op aan te sluiten voor een zwaar jank geluid. voor dat geluid heb ik weinig verstand maar volgensmij zijn die boss distortion pedaaltjes wel goed.

dat heb je iig wel voor 500 euro

De nadruk ligt in zijn post duidelijk op de distortion. Dus ik zou eerst kijken naar een amp die prachtige distortion heeft ;)

Misschien is een Randall KH-75 iets voor jou.
De ht-5 kan voor jou heavy genoeg zijn. MAar ik raad dan wel de top aan met een stevig 1x12 cabinet.

Ik denk dat Tankman wel nog goede info zou kunnen verlenen hier!!:sssh:

Gitaar4LifeDude
25 mei 2010, 23:23
beetje onbegonnen werk dit,
je zoekt een amp die eigenlijk alles in huis heeft voor een veel te laag budget hiervoor.
Wat jij zoekt kun je misschien vinden in Bogners oid maar dat laat jouw budget niet toe.
De eerste oplossing die bij mij opkomt is spelen via een multi-fx, die kan je zelf tweaken tot je een fijn geluid hebt wat je aanstaat.
Ik zou zelf een leuke fender kopen en dan bijv. een podx3 of een line6 m9 en ik denk dat je daarmee fijn aan de slag kunt.
veel succes.

Rock Bottom
25 mei 2010, 23:43
Randall RG100 of Warhead

big dooley
25 mei 2010, 23:50
marshall JVM 410H of C... kan in principe bijna alles... alleen die kut-financien altijd he? :)

en ja, het zijn 100-watters, maar kunnen degelijk klinken op laag volume... de ge-emuleerde uitgang bied nog meer mogelijkheden, voor slaapkamervolumes...

en mocht je es een keer op de planken komen te staan, heb je verder niks meer nodig...

Tankman
25 mei 2010, 23:54
Ik denk dat Tankman wel nog goede info zou kunnen verlenen hier!!:sssh:

Nou moet ik wel he...:seriousf:

Ik ben eigenlijk naar iets soortgelijks op zoek. Een versterker die ik zowel in mijn metalband kan gebruiken als voor andere projectjes waar ik wat mildere distortion en mooie cleans nodig heb.

Als je modelling leuk vindt, moet je eens een kijkje nemen bij de Peavey Vypyr serie. Veelzijdig kan haast niet. Ik zou dat wel voor de 30 watter gaan, en een Sanpera I of II pedaal erbij aanschaffen. Zit je alsnog onder je budget. (Amp 199 + Pedal 159).

Als je helemaal geen modelling wilt, wat ik dus ook niet wil kun je de Peavey Bandit 112 proberen. Na lang testen ben ik bij deze uitgekomen. Ik heb nog geen versterker gevonden die kan bieden wat de Bandit biedt, voor zo weining geld. Het is een 80 watt transistor amp uit de transtube serie. Alle voordelen van buizen zonder de nadelen, met alle voordelen van transistor in een. Met een 3-way voicing switch op ieder kanaal en een 3-way damping switch, zijn er 18 verschillende geluidjes mogelijk! Ook kun je op 100%, 50% of 25% power werken, dus je buren zullen ook blij zijn.

Valvekings zijn geinig, maar hebben toch niet de clean die ik zocht. De distortion kanalen zijn ook niet alles. Het is gewoon allemaal net ff te rommelig voor mijn smaak.

Een 6505+ combo is overkill. De versterker komt op lage volumes toch niet tot zijn recht en haar clean kanaal laat veel te wensen over.

Die Randalls zijn op zich wel leuk. Ik denk alleen dat de distortion allemaal net ff wat te ruig zijn voor alles wat niet metal is. Het zijn verder wel hele mooie versterkertjes. Die KH75 is ook erg leuk. Met name de clean is mooi, maar in die prijscategorie is de Bandit toch wel de aanrader.

Als je de Bandit te groot vindt, kun je ook naar de Envoy 110 kijken. Dat is de 40 watt variant erop.

Al het andere wat ik je kan en wil aanraden is boven je budget. Dan gaan we het hebben over Koch, Engl en Orange.

marc_o
26 mei 2010, 00:44
Hoeveel van deze posts krijgen we in godsnaam nog??


"Ik zoek een versterker die alles kan, niks mag kosten en bovendien een wall of sound op mijn slaap/studeerkamertje moet produceren en de buren mogen 'm niet horen."

CasB
26 mei 2010, 01:02
Chimaira speelt op 5150's, dus een 6505 combo kan dan best een goede oplossing zijn.

Philippe
26 mei 2010, 09:14
Blackstar HT-20 met 1x12?

Tankman
26 mei 2010, 09:15
Chimaira speelt op 5150's, dus een 6505 combo kan dan best een goede oplossing zijn.

Wat Drive kanalen betreft wel. Voor thuis blijft het overkill en dan zit je ook nog zonder degelijk clean kanaal.

Baker
26 mei 2010, 09:36
Hoeveel van deze posts krijgen we in godsnaam nog??


"Ik zoek een versterker die alles kan, niks mag kosten en bovendien een wall of sound op mijn slaap/studeerkamertje moet produceren en de buren mogen 'm niet horen."

:seriousf:


@TS ... maar het is wel zo.
Jij zoekt het ultieme compromis. En dat bestaat gewoon niet.

Schuey
26 mei 2010, 09:57
:seriousf:


@TS ... maar het is wel zo.
Jij zoekt het ultieme compromis. En dat bestaat gewoon niet.

Het lijkt er anders wel op :sssh:


Als je helemaal geen modelling wilt, wat ik dus ook niet wil kun je de Peavey Bandit 112 proberen. Na lang testen ben ik bij deze uitgekomen. Ik heb nog geen versterker gevonden die kan bieden wat de Bandit biedt, voor zo weining geld. Het is een 80 watt transistor amp uit de transtube serie. Alle voordelen van buizen zonder de nadelen, met alle voordelen van transistor in een.

Tim ATY
26 mei 2010, 11:48
Als ik naar je wensen kijk denk ik aan de Mesa top die ik te koop heb staan (staat ergens op gitaarmarkt dus ga ik hier niet over spammen) maar ik ben het er wel mee eens dat het mooiste compromis meestal toch gewoon wat geld moet kosten.. Met alle respect, ik denk dat je later toch een buizenamp wil als je nu voor een Peavy transistor gaat..

crapton
26 mei 2010, 12:46
Bugera 6262 combo.

Super distortion geluid, ook op laag volume. Je kan evt 2 eindbuizen trekken dan is ie 60W, is meer dan zat.

Ook clean uitstekend. Let wel dit is een 2 kanaals amp, geen 3!

Ruim binnen je budget, kijk bij Musicstore.

Ik heb m zelf ook gehad maar had wat betrouwbaarheids problemen, bovendien nogal zwaar (30 kg). Maar een geweldige sound!

marc_o
26 mei 2010, 12:50
Ik hoor toch vaak van kwaliteitsproblemen bij Bugera......zonde van je geld.
Thuis een wall of sound? Ga voor een toffe plugin op je computer, zitten erg goede tussen.

LPplayer
26 mei 2010, 13:14
Hey dude!

Ik heb de HT-5 en De RandallG3 75 watt.
De HT-5 kan met een tube screamer ervoor een vrij heftige highain sound creeeren.
VOor live moet ie wel over de PA, maar voor op een kamer en thuisstudioopnames; ideaal en soms zelfs te veels te hard. Heel lekker.
Ben nu best een blackstar fan en meer in to the classic crunch dingen wat de HT5 goed kan.

De randall G3 75 watt is echt een beest van een versterker.
heb ik een tijd live mee opgetreden en ook op erg grote podia's, World forum Centre bijv. (North Sea Jazzlocatie).
Power zat en de High Gain Overdrive laat het stormen on stage; Echt Amerikaans gevoiced, Warm donkere brute high gain.
Je hebt ook de mogelijkheid dat je de gain meer naar classic Rock kan afstellen. heel veelzijdig en 3, maar eigenlijk bijna 4 kanalen (boost op het clean kanaal).
Van Alter Bridge tot Limpbizkit en andere zooi tot zeer clean sessie spul :)
Allemaal te doen met dit beestje :)



Hallo allemaal,

ik zoek een versterker die voldoet aan mijn eisen. Misschien dat deze helemaal niet bestaat of niet mogelijk is? Ik heb diverse posts gelezen en diverse sites bezocht, en alles wat ik lees lijkt me wel wat, maar is het ook wat ik zoek?
Zowieso zal ik dan toch eerst versterkers moeten gaan testen, maar voordat ik dat ga doen probeer ik zoveel mogelijk info te winnen om de keuze wat te beperken.

Ik zoek een versterker welke zich prima leent voor metal-achtig geluid. Denk aan: 36 crazyfists, Chimaira, Alter Bridge. Lekker donker, zwaar en een strakke high-gain distortion. Maar ook moet de versterker een volle, niet te schelle clean hebben en moet dirty-rock aan kunnen, neem bijv. Buck Cherry.

Ik zal de versterker alleen maar gebruiken op de hobbykamer, dus moet het op slaapkamer niveau een denderend geluid geven. De buren moeten er ook wel tegen kunnen, maar het mag best wel knallen...

Het hoeft geen buizenbak te wezen. Deze geven meestal een voller en meer het geluid dat ik zoek, maar het nadeel van buizen is dat het HARD moet. Dan pas komt de versterker tot zijn recht, en dat is nou juist het probleem. Het mag wel een lekker volume hebben, maar niet dat de buren er last van hebben.

Er zijn een aantal versterkers aan me voorbij gekomen en weet gewoon niet welke een beetje passen bij mijn wensen...

Om te beginnen, de Peavey 6505+ 112 combo;
Dit klinkt erg goed, en volgens alle reviews en filmpjes op YouTube ben ik al erg enthousiast! Maar ik denk omdat het een buizencombo is, deze te hard moet staan om echt die lekkere distortion eruit te krijgen. Mocht dat niet het geval zijn, hoor ik het graag, maar dit is mijn opinie op het moment.

Daarnaast heb ik ook veel gelezen over de Fame T120H top met bijpassende cabinet.
Veel mensen hier op het forum zeggen dat een lekkere zware distortion alleen tot z'n recht kan komen door een 4x12" kast eronder. Dat lijkt me ook erg logisch. Deze versterker heeft een goede prijs en lijkt me wel wat. Maar het is een buizenbak. Deze moet toch weer hard volgens mij om een goede zware "niet-rommelige" distortion te krijgen. En dat met een 4x12" kast eronder is het teveel voor thuis.

Dan hebben we de Randall Rg75 G3 Plus en Rg100 G3;
Ik heb ooit de RG75 G2 geprobeerd, en deze vind ik wel erg goed klinken voor een transistorversterker. Het voordeel is dat deze soort versterkers qua volume laag kunnen staan en toch een goede distortion naar voren toveren. De G2 had een zware bass op palm-muting en dat is toch een beetje wat ik zoek. Voor mijn soort muziek op laag volume is het toch wel lekker dat er een donker randje aan zit. Alleen waar zou je dan beter voor kunnen gaan? De 75w met 1 speaker of de 100w met 2x12" erin?

Zo zijn nog wel een aantal versterkers voorbij gekomen zoals de Peavey Valveking serie en de Blackstar HT5 combo, maar ik twijfel of deze de high-gain aan kunnen die ik zoek.

Het budget wat ik heb is tot 500-550 euro, en dat is toch wel een beetje de top. Goedkoper altijd beter, maar niet duurder. Alleen de Peavey 6505+ is duurder, maar als dit in alle opzichten (volgens jullie) echt veel beter is, is het budget misschien wel op te rekken naar deze amp. Maar liever rond het eerder gezegde bedrag.

Ik weet dat dit fora vol zit met vragen of "ik zoek naar....", maar toch blijft het een persoonlijke post. Ik ben op zoek naar een versterker die in mijn straatje ligt.

Ik hoop dat jullie me willen helpen door adviezen te geven, misschien wel een door andere opties geven e.d.

In ieder geval, als je al tot zover bent gekomen met lezen, alvast dank daarvoor en ik hoop dat ik niet door het zoveelste topic te openen verkeerde indrukken wek.

Gr.

interessander
26 mei 2010, 13:33
Ik hoor toch vaak van kwaliteitsproblemen bij Bugera......zonde van je geld.
Thuis een wall of sound? Ga voor een toffe plugin op je computer, zitten erg goede tussen.

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik heb thuis eerst een H&K attax 80 gehad, die overigens best okee was maar toch ook niet de beste sound in huis had. Deze heb ik geruild voor een H&K cream machine, een 1 wat buizenversterker, en die ging al gauw te hard voor op de slaapkamer met een 1x12 er aan!

Nu heb ik een line6 toneport UX1 en daar heb ik onlangs het triple pack bij aangeschaft. Ideaal om thuis te oefenen en op te nemen, als je een amp model zat bent dan maak je weer een nieuwe preset, en de dual presets in Podfarm zijn ook leuk. Gewoon over de koptelefoon of desnoods over een setje actieve speakers.

LPplayer
26 mei 2010, 14:30
PODFARM RULEZ!!!! :) Zeker idd de dual presets. Echt monsterlijke sounds. Zelfs een paar keer live gebruikt met in-ear. chapeau! Echt heel bruikbaar.
Voor de cleanere sounds gebruik je dan gewoon je volumepedaal


Hier ben ik het helemaal mee eens, ik heb thuis eerst een H&K attax 80 gehad, die overigens best okee was maar toch ook niet de beste sound in huis had. Deze heb ik geruild voor een H&K cream machine, een 1 wat buizenversterker, en die ging al gauw te hard voor op de slaapkamer met een 1x12 er aan!

Nu heb ik een line6 toneport UX1 en daar heb ik onlangs het triple pack bij aangeschaft. Ideaal om thuis te oefenen en op te nemen, als je een amp model zat bent dan maak je weer een nieuwe preset, en de dual presets in Podfarm zijn ook leuk. Gewoon over de koptelefoon of desnoods over een setje actieve speakers.

Tankman
26 mei 2010, 14:34
IDD, iets als PODfarm is ook leuk, als je ermee om kan en wilt gaan. Als alternatief is Peavey Revalver HP Series ook erg leuk om mee te werken. Zeker omdat alle Peavey klasiekers erin te krijgen zijn, naast nog wat andere leuke amp models.

JeanPaul du Vinnie
26 mei 2010, 15:54
TS wil een versterker die op slaapkamervolume een goed metalgeluid produceert maar ook aanvaardbare cleans en mid-gaingeluiden doet. Ik zie niet in wat daar zo vergezocht of onrealistisch aan is.

Dat gezegd zijnde:

Randall RG100
+1

Beste bang for the buck
Doet vette palmmutes, ook op slaapkamervolume
Doet low gain rock vrij overtuigend
Okee clean
Valt binnen het budget

Klus geklaard.

Wabbie
26 mei 2010, 16:09
Podfarm klinkt opzich best goed, ik heb thuis een line 6 UX2 met Podfarm staan ik ik gebruik voor snelle opnames van nieuwe nummers. Je kunt er best leuke en veelzijdige geluiden mee creëren, helemaal in de richting die je zoekt.

Echter, als ik echt goede opnames wil maken, of gewoon lekker gitaar wil spelen gebruik ik toch altijd een echte versterker. Tot voor kort was dat een Koch Powertone2 over een ENGL 4x12 kast met een loadbox ertussen om het volume binnen de perken te houden ( werkt prima, nooit klachten gehad van de buren en ik woon in een flat). Tegenwoordig gebruik ik een oude Kitty Hawk M3 over een Marshall 1x2 kastje met wederom een loadbox ertussen omdat mijn grote set nu in de oefenruimte staat.

Dus misschien is het ook nog een optie om een buizenversterker te kopen en er dan een loadbox/dummyload aan te hangen. Hiermee kun je versterker lekker hard zetten voor de buizenoversturing die je wilt, maar tegelijkertijd het volume binnen de perken houden. Je zult misschien een beetje moeten zoeken om binnen je budget te blijven, maar het is een optie die nog niet eerder genoemd is (dacht ik).

kidrock
26 mei 2010, 18:20
Hoeveel van deze posts krijgen we in godsnaam nog??


"Ik zoek een versterker die alles kan, niks mag kosten en bovendien een wall of sound op mijn slaap/studeerkamertje moet produceren en de buren mogen 'm niet horen."

Helemaal mee eens! Ik denk dat je in jou geval een aantal opties hebt:

1. Koop een Blackstar HT5, Line6 of Pod (of andere modeling amp)
2. Sluit je gitaar aan op de PC met Guitar Rig.
3. Spaar voor iets beters.
4. Droom maar lekker verder....

RoelSmoel
26 mei 2010, 18:22
Blackstar HT5:cheerup: