PDA

View Full Version : Boss octaver ?????



hansies
26 april 2003, 12:24
Hoi, wie kan me meer zeggen over de Boss octaver pedaal, hoe klinkt die en wat voor effect geeft dit op een electrische gitaar.

bedankt

Hansies

Negative K3 fan
26 april 2003, 12:55
dat pedaal maakt een toon een octaaf hoger of lager (of meer) erbij, is wel geinig, maar echt bruikbaar is het niet, en als je denkt dat je via zon pedaal geen bassist meer nodig hebt heb je het ook fout.

maar het is wel leuk om mee te klooien.

hansies
26 april 2003, 13:15
Ik las onlangs dat de gitarist van de White Stripes dit effect ook gebruikt op zijn electrische 6 string gitaar en der een goed geluid uit haalt (song: Seven nation army)

Swan
26 april 2003, 13:24
in dat nr gebruikt hij t pedaal om het geluid van zn gitaar n octaaf lager te krijgen, zodat het op n bas lijkt

koen_V
26 april 2003, 13:37
Op 2003-04-26 13:24, schreef Swan:
in dat nr gebruikt hij t pedaal om het geluid van zn gitaar n octaaf lager te krijgen, zodat het op n bas lijkt

dat is toch een octaver!

Bouke
26 april 2003, 16:30
Hey,

Nu maar eens een reactie van iemand die zon ding heeft...

De OC-2 van Boss kan gelijktijdig met het directe geluid, 2 lagere octaven produceren. Alles is los te mixen dus puur direct, met een 2-octaven verlaagd geluid, met een 1-octaaf verlaagd geluid, alles samen, in elke verhouding. 't Enige wat 'ie niet kan is meerde tonen gelijktijdig verwerken, dus probeer niet meerdere snaren tegelijk aan te slaan, dat wordt chaos!

Verder volgt 't apparaat zeer snel, geen vertraging te horen tijdens het spelen. Je kunt je (solo/riff)geluid er erg vet mee maken, je kunt er mee freaken, subtiel toepassen voor wat bottom in je riff, etc.

Niet te vaak gebruiken blijft het devies voor 'rare' effectapparaten.

't Is een erg leuk ding!

Voorbeeld geluid?

http://www.jonamor.freeserve.co.uk/albums/24clip.mp3

Groets,

Bouke

hansies
26 april 2003, 17:39
Hoi, welke zijn de alternatieven tegenover een boss oc-2, misschien nog beter en zeker duurder?
Bedankt voor de reeds verstrekte info's
Hansies

Dirk_Hendrik
26 april 2003, 20:03
De meeste analoge octavers zijn elektronisch bijna identiek. Tenminste, wel de DOD, Boss en Pearl die ik onder mijn schroevendraaier heb gehad. Wat betreft de opmerking van "goede tracking", een gewone octaver is qua werking niet te vergelijken met een pitch shifter. Frequentiedeling van de grodfrequentie is elektronisch erg eenvoudig en octavers als de boss maken gebruik van dat principe. Het gegenereerde octaaf heeft echter qua klank niets weg of te maken van je gitaargeluid. Een strat of lp of Ibanez klinken allemaal hetzelfde.

Ik heb mijn Boss octaver destijds zonder spijt verkocht. Evenals de Pearl (beter dan de boss want met octaaf naar boven )een beetje dan) en de Dod. Skabouter heeft even naar boven trouwens gelijk dat een octaver je bassist niet vervangt. Sterker nog, probeer het niet eens. Lukt toch niet.

Negative K3 fan
26 april 2003, 20:14
Op 2003-04-26 20:03, schreef Dirk_Hendrik:
Skabouter heeft even naar boven trouwens gelijk dat een octaver je bassist niet vervangt. Sterker nog, probeer het niet eens. Lukt toch niet.


Skabouter???

basswasp
26 april 2003, 20:15
Vervangt 't voor een bassist wel de lage B wanneer je deze niet hebt?

Mitch
26 april 2003, 21:19
Nee, het wordt met een octaver toch vooral een andere sound. Heb wel eens met een bassist gespeeld die de EBS OctaBass had en het is toch vooral anders van klank, eerder dan een extra register wat je open kan trekken.

vulvasonic
26 april 2003, 22:08
Het is absoluut mijn favoriete effect!

Voor solo's en riffs is zo'n ding bijzonder vet. Onder normale omstandigheden kun je er geen accoorden mee spelen, maar luister eens naar het nummer My my hey hey (out of the black) van Neil Young! Dat enorm vunzige geluid kan alleen maar met behulp van een octaver tot stand worden gebracht.

Een van de mooiste solo's die ik ken (Jeff Beck) is ook gespeeld door een octaver. En als je heeeeeeel goed luistert naar Richie Blackmore, dan hoor je dat hij het effect voortdurend heel lichtjes aan heeft staan.

En om even alles recht te zetten; die boss octave kan GEEN octaaf hoger. Als je dat wilt moet je een pitch-shifter kopen, maar die klinken toch weer heel anders (ook wanneer je het ding een octaaf lager pitcht - lekker woord....)

basswasp
26 april 2003, 23:39
Op 2003-04-26 21:19, schreef Seymour Paul:
Nee, het wordt met een octaver toch vooral een andere sound. Heb wel eens met een bassist gespeeld die de EBS OctaBass had en het is toch vooral anders van klank, eerder dan een extra register wat je open kan trekken.
~

Hmm... ja kijk, ik moet voor een popavond op school het nummer 'I Live For You' van Anouk spelen. Dat zijn 7-snarige gitaren en 5-snarige bassen... m'n hele band (behalve de drummer) kwam zo een snaar te kort. Als oplossing hadden we bedacht dat ik de octaver van de DigitechRP100 van de gitarist kon gebruiken. Dit heb ik toen geprobeerd, maar we hebben niet echt de moeite genomen om het ding goed in te stellen en eigenlijk is het ook gewoon een Digitech voor gitaar. Vandaar mijn vraag of het met een BassOctaver beter zou worden...

Dirk_Hendrik
27 april 2003, 11:33
Op 2003-04-26 20:14, schreef Negative K3 fan:


Op 2003-04-26 20:03, schreef Dirk_Hendrik:
Skabouter heeft even naar boven trouwens gelijk dat een octaver je bassist niet vervangt. Sterker nog, probeer het niet eens. Lukt toch niet.


Skabouter???


Oops!!! Sorry sorry, typo. NegK3fan dus. excuus...