PDA

View Full Version : volume/wah combinatie pedaal of toch los?



apekop
25 mei 2010, 10:37
Ik wil een wah pedaal kopen (Hendrix-achtige wah geluiden en cleane funk wahs) en een volume pedaal (delay volume swells etc.).
Om wat plaats te besparen dacht ik aan een combinatie pedaal. Wat zijn hievoor goede opties (prijs maakt niet zoveel uit)?

Of is het voor de sound beter om twee losse pedalen te kopen?

Herman
25 mei 2010, 11:41
Ik zit met hetzelfde probleem, ik weet dat Morley wel die combi heeft, alleen die zijn weer te groot van mijn pedalenbak. Het liefst iets ter grote van een "normale" wah.

Liquid_Metal
25 mei 2010, 12:32
Je wilt je wah toch voor en je volume achter de overdrive? dan kan het dus niet eens in 1 pedaal. Als je beide op dezelfde locatie wilt hebben zou het kunnen. Ik heb dan geen idee wat je zou moeten nemen, want ik doe altijd het bovenstaande :).

tomdiedom
25 mei 2010, 13:45
volume hoeft niet perse na de overdrive, ik zou hem er juist voor gebruiken.

apekop
25 mei 2010, 14:14
Hendrix plaatste zijn wah meestal ook voor de overdrive. En het volume pedaal zou ik ook voor de overdrive zetten denk ik, dus dat komt goed uit.

Wat is de reden om een volume pedaal achter de overdrive te zetten trouwens?

Nielsje
25 mei 2010, 14:19
Vooraan: dan bepaal je de hoeveelheid signaal die de effecten ingaan. Je kan (bijvoorbeeld) dus aanvankelijk minder drive krijgen (minder oversturing). Als je hem erna (aan het eind van de keten) kan je meer het overal volume van het geheel sturen.

Als je niet veel gebruikt van volume swells, zou ik hem achteraan zetten. Als je het nog niet zoveel doet, probeer dan eens wat met de volume pot van je gitaar te spelen.

Zelf heb ik geen volume pedaal meer. Teveel ruimte en ik kan prima met de volume pot op m'n gitaar overweg.

Nitefly7
25 mei 2010, 23:07
originele vraag:

Morley maakt een paar prima volume/wah pedalen, maar zijn iets groter dan een standaard wah; klinken wel erg prima..

Dunlop heeft de 'Mr Crybaby', die zijn werk -volgens Pete Thorn bijvoorbeeld- wel ok doet, hoewel je natuurlijk wel rekening moet houden met de -relatief korte- afstand die een Crybaby heeft qua regelweg (oftewel: het kan zijn dat je 'volumepedaal' ietwat abrupt werkt voor je eigen gevoel, omdat je een korte 'weg naar onder' hebt..)

de EBS (en volgens mij ook Carl Martin, maar dat weet ik niet zeker) heeft ook een aparte 'volume' stand, maar dan heb je wel 'n beheurlijk dure wah..
de Stanley Clarke wah van EBS heeft 'n zelfde soort regelaar..

eventueel kan je ook een standaard Crybaby laten 'ombouwen' tot volumepedaal, alleen kun je dan een 'net-niet pedaal' maken; nl. een wah die geen lekkere regelweg heeft, of een volumepedaal dat niet helemaal naar 0 gaat (als je wah wel 'ok' is ingesteld)

-----

qua volumepedaal voor/achter:
- volumepedaal vóór effecten werkt hetzelfde als je volumeregelaar op gitaar; voor je distortion/overdrive regelt hij dus de gain en de 'oversturings-graad'..
tevens kun je je volumepedaal daar gebruik voor 'viool-achtige' swells..
sommigen vinden een vol.pedaal op die plek handiger, omdat ze niet graag aan de gitaarknop zitten..
- volumepedaal áchter effecten werkt zoals gezegd als een 'overall' volume, dus als je -zoals ik- veel van je overdrive/lead geluid uit je pedalen haalt, dan kun je het algehele volume regelen, zonder dat je 'bite' en 'drive' (: gain-controle) verliest.. mijn volumepedaal zit áchter mijn drives, maar vóór mijn delay, zodat de herhalingen doorklinken als ik mijn voet naar achter trek..

ik wil nog wel eens een volume/wah proberen, maar ik vind het geschakel vaak raar: als je je wah uitzet, heb je meteen je volumepedaal; en als je wah aanstaat, kun je je volume niet even snel regelen...!

mijn advies om ruimte te besparen: zet je volumepedaal op je board en je wah gewoon ernaast in je tas ..!
op die manier heb je je volumepedaal bij de hand (en hoef je niet steeds delay en overdrives om te gooien) en kun je je wah ook blijven gebruiken..!
-ook handig als je 2 boards hebt, maar niet -weer- 2 wahwah's wilt kopen-

http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/07052010023.jpg

http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/26042010018.jpg

apekop
26 mei 2010, 09:19
Hoi Nitefly 7,

super bedankt, erg bruikbare info.

Als ik het zo allemaal lees denk ik dat het beter is om een apart volume en wah pedaal aan te schaffen, dan heb je meer opties en kun je van alle twee precies degene kopen die je wilt ipv allebei net-niet.

Qua wah zat ik te denken aan een Vox (nog geen idee welk type), hoe bevalt deze bij jou? (of andere mensen uiteraard)

Qua volume pedaal heb ik nog geen idee. Welke volumepedaal is aan te raden en heeft geen last van toonverlies en heeft mooie geleidelijke swells etc? Is die Boss FV-50 een beetje ok?

Nitefly7
26 mei 2010, 09:49
als je richting 'oude Hendrix' gaat, zou ik eerder voor de vox 847 (de 'standaard Vox') gaan, en eventueel voor de Dunlop GCB-95 ('original Crybaby')... de Vox vind ik zelf wat 'warmer' en vintage klinken dan de Dunlop.. beide doen ze wat ze 'moeten doen', maar hebben elk toch hun eigen specifieke klank..

de -nieuwe, goedkopere- Vox v846 (dacht ik) is een soort Crybaby qua klank, en schijnt ook erg fijn te zijn..

zelf heb ik de Vox v848 ("Clyde McCoy re-issue") en deze heeft bij mij mijn Crybaby 535q (geweldige wah, maar kan wat 'overweldigend' zijn qua alle instellingen) en mijn Teese/Real McCoy Picture Wah (RMC-4) vervangen; de Vox doet eigenlijk alles wat ze doen voor funky, clean en meer-dan-heavy tones.. bovendien ie hij True Bypass én niet duur (toen ik 'm 'vond')

qua volume schijnt er tussen de Boss FV-500 en FV-50 geen verschil te zitten, behalve dan de 'regelweg' en de constructie..
zelf heb ik 2 FV-50's vanwege prijs/kwaliteit; tot nu toe heb ik er geen problemen mee, geen merkbare tonesuck en prima pedaal voor dynamiek en expressie..!


Hoi Nitefly 7,

super bedankt, erg bruikbare info.

Als ik het zo allemaal lees denk ik dat het beter is om een apart volume en wah pedaal aan te schaffen, dan heb je meer opties en kun je van alle twee precies degene kopen die je wilt ipv allebei net-niet.

Qua wah zat ik te denken aan een Vox (nog geen idee welk type), hoe bevalt deze bij jou? (of andere mensen uiteraard)

Qua volume pedaal heb ik nog geen idee. Welke volumepedaal is aan te raden en heeft geen last van toonverlies en heeft mooie geleidelijke swells etc? Is die Boss FV-50 een beetje ok?

apekop
26 mei 2010, 10:04
als je richting 'oude Hendrix' gaat, zou ik eerder voor de vox 847 (de 'standaard Vox') gaan,


is er veel verschil tussen de (oude) 847 en de V847 (Reissue) qua klank? de oude gaat alleen op batterijen toch?

en waarom heb jij gekozen voor de Boss FV-L ipv de FV-H?
wat is ik lees is dat de L na de effecten moet en de H voor de effecten, maar is dat noodzakelijk? je zet hem toch voor de delay, dus eigenlijk is het niet 'na' de effecten maar 'tussen'?
wat ik ook lees is dat de L meer geschikt zou zijn voor keybaord en de H meer voor gitaar?

Nitefly7
26 mei 2010, 13:12
is er veel verschil tussen de (oude) 847 en de V847 (Reissue) qua klank? de oude gaat alleen op batterijen toch?

en waarom heb jij gekozen voor de Boss FV-L ipv de FV-H?
wat is ik lees is dat de L na de effecten moet en de H voor de effecten, maar is dat noodzakelijk? je zet hem toch voor de delay, dus eigenlijk is het niet 'na' de effecten maar 'tussen'?
wat ik ook lees is dat de L meer geschikt zou zijn voor keybaord en de H meer voor gitaar?

geen idee wat de verschillen zijn, behalve 9v input..!

L vs. H-versie is afhankelijk van 't voorafgaande apparaat; een gitaar heeft bijv. Een hoge impedantie, evenals een true bypass effect als deze uit staat..
De H-versie kun je dus zien als een extra volumeregelaar van je gitaar, voordat je bij de effecten komt..
De L-versie gebruik ik na een voorafgaand apparaat met lage impedantie, bijvoorbeeld een effect dan aan staat of geen TB heeft..
Dat er na't vol.pedaal nog andere lage impedantie pedalen of buffers komen, maakt niet zoveel uit; het gaat om het signaal dat het vol.pedaal 'ziet': een gitaar direct op een L-versie aansluiten schijnt signaalverlies te geven...

apekop
26 mei 2010, 23:56
dus als ik goed begrijp dan moet de L versie hebben als je het pedaal niet meteen na de gitaar gebruikt?

heeft alleen Boss dat onderscheid in volume pedalen?

Nitefly7
27 mei 2010, 08:48
dus als ik goed begrijp dan moet de L versie hebben als je het pedaal niet meteen na de gitaar gebruikt?

heeft alleen Boss dat onderscheid in volume pedalen?

ja, dat begrijp je goed!

Boss is niet de enige, ook Ernie Ball heeft dit onderscheid..