PDA

View Full Version : Versterker gezocht (Gary Moore stijl)



wim59
25 mei 2010, 00:18
Hallo gitaarnetters, ik speel op een Gibson SG in combinatie met een Marshall valvestate 2x40 watt. In cafe's tot nu toe prima, maar op grotere podia schiet deze versterker te kort. Met meer volume begint de gitaar te fluiten. Ik speel wel met veel gain. Laten we zeggen de sound van Gary Moore spreekt me wel aan. Iemand ervaring met zwaardere Marshalls of met de floorpods van Line 6. Die zie ik steeds meer en meer. Ik wil het ook een beetje betaalbaar houden. Liefst niet meer da zo'n 600,- euri.
Gr. Wim

geert1976
25 mei 2010, 00:22
Hallo gitaarnetters, ik speel op een Gibson SG in combinatie met een Marshall valvestate 2x40 watt. In cafe's tot nu toe prima, maar op grotere podia schiet deze versterker te kort. Met meer volume begint de gitaar te fluiten. Ik speel wel met veel gain. Laten we zeggen de sound van Gary Moore spreekt me wel aan. Iemand ervaring met zwaardere Marshalls of met de floorpods van Line 6. Die zie ik steeds meer en meer. Ik wil het ook een beetje betaalbaar houden. Liefst niet meer da zo'n 600,- euri.
Gr. Wim

Ik denk dat als je de humbuckers laat waxpotten dat gefluit een stuk minder wordt en waxpotten zal je niet zoveel kosten als een nieuwe versterker.

wim59
25 mei 2010, 01:08
Heb ik al laten doen. Heeft ook wel geholpen, maar ik vind Gibsons hier toch sowieso wel gevoelig voor. Ik heb eens een Les Paul kunnen uit proberen, destijds speelde ik zelf op een Ibanez, maar dat was bijna niet te doen, zo erg floot deze.

geert1976
25 mei 2010, 01:11
Heb ik al laten doen. Heeft ook wel geholpen, maar ik vind Gibsons hier toch sowieso wel gevoelig voor. Ik heb eens een Les Paul kunnen uit proberen, destijds speelde ik zelf op een Ibanez, maar dat was bijna niet te doen, zo erg floot deze.

Heb ik bij mijn Gibsons eigenlijk geen last van.

Welke humbuckers zitten er in je SG?

wim59
25 mei 2010, 12:13
het brugelement is een 498T en het halselement een 490R. De Les Paul die ik geprobeerd had was uitgerust met Dimarzio's. Zoals ik al aangaf, ik heb de gain wel driekwart openstaan en dat speelt natuurlijk ook mee, maar de Ibanez waar ik vroeger op speelde had daar helemaal geen problemen mee.

hezz
25 mei 2010, 12:21
Maarja, waarom ook de gain driekwart open? Gebruik je geen pedalen om je drivesound te behalen? Dan kan je je versterker wat cleaner instellen en zal die ook waarschijnlijk wat luider 'klinken' omdat 'ie wat meer door de mix komt.

Dit topic stond overigens beter in het versterker forum...

almarvk
25 mei 2010, 13:40
Deze gaat naar Moderne Versterkers

wim59
25 mei 2010, 13:54
Jawel, ik gebruik een Guvnor. Maar als eindresultaat maakt dat in het wat betreft fluiten niet veel uit. Ik vraag me af of de versterker niet te licht is. Op repetities doet hij het prima, maar in een zaal of tent is natuurlijk toch anders.

marc_o
25 mei 2010, 13:55
Check een DSL 50 of 100, hier speelt hij ook al jaren op. Niet al te duur en kant en klare rock met een Gibson, kan haast niet missen of deze versterker biedt wat je vraagt. Zijn oude sound met een Plexi op 8 en een berg pedalen kan natuurlijk ook, maar niet binnen je budget en niet in een woonwijk.

iWishmaster
25 mei 2010, 14:27
Valvestate heeft toch een buisje in de preamp zitten? Misschien is die microfonisch geworden. Kun je proberen door je versterker op de te maken en zachtjes tegen het buisje te tikken met een potlood oid. Wanneer je gerinkel door je speaker hoort, zul je het buisje moeten vervangen (kost maar een tientje ofzo) en dan zou je probleem grotendeels weg moeten zijn.

Anderzijds is rondzingen meestal de oorzaak van teveel gain. Ofwel: wordt het rondzingen erger als je meer gain gebruikt? Of is het er altijd wel? (Ook op de clean?).

Gary moore gebruikt volledig buizen marshall versterkers. Probeer er eens een paar. In jouw prijsklasse kom je snel bij combo's als de DSL of misschien een oude JCM800 uit.

minoin
25 mei 2010, 16:13
Gary Moore gebruikte toch altijd een SLO?
Helaas bij lange na niet in je budget, maar met een Marshall DSL50 ga je een eind komen.

mrweird
25 mei 2010, 16:47
Gary Moore gebruikte toch altijd een SLO?
Helaas bij lange na niet in je budget, maar met een Marshall DSL50 ga je een eind komen.

Tijdens 't begin van zijn blues periode wel, tegenwoordig gebruikt hij in ieder geval live een DSL

http://img196.imageshack.us/img196/3981/g18xg.jpg

wim59
25 mei 2010, 16:59
Het heeft inderdaad wel met de gain te maken, maar ik heb deze gewoon nodig om aan mijn sound te komen en ik moet zeggen dat het lekkerste geluid nog altijd rechtstreeks uit de versterker komt, vind ik tenminste. Maar heeft er niemand ervaring met Line 6 versterkers of de floorpods?

big dooley
25 mei 2010, 17:01
voor het album, waar ie eigenlijk het meest bekend om is; still got the blues, gebruikte hij een reissue JTM45 met een guv'nor pedaal

verder heeft ie in '97 voornamelijk de DSL100 gebruikt
voor huisopname's gebruikt ie ook de JMP1 voorversterker, waarbij hij simpelweg de DI rechtstreeks gebruikt
de JVM vind ie zelf ook een lekkere versterker...

eigenlijk ben je met vrijwel iedere buizen-marshall op het goede pad... een valvestate is een erg leuke versterker en klinkt zeker niet verkeerd voor een transistorbak, maar met buizen heb je simpelweg gewoon meer mojo


oh ja, vergeet ook de snaren niet... gary gebruikt .011's

E-J
25 mei 2010, 17:38
Naast zijn temperament, kolenschoppen van handen met bijbehorende bloedworsten, zijn nagenoeg perfecte techniek qua vibrato en bends, zit zijn geluid vooral in:

- een goede ouderwetse Gibson Les Paul (dus low output pickups) met niet te dunne snaren
- een Marshall op een verschrikkelijk hoog volume. Hij gebruikt een non-master volume JMP voor rondere/klassiekere geluiden, een DSL voor zijn rocknummers. Als je een Marshall DSL hebt, crunch mode op clean kanaal, gain hoog en volume hoog ;)
- een Tubescreamer voor leads. Hij is ook een fan van de Digitech Bad Monkey.

Dat 'Still Got The Blues' geluid krijg je door een oversturingspedaaltje met wat gain op een reeds overstuurde versterker te zetten. Dan krijg je dat agressieve geluid, zonder die overstuurde versterker klinkt het warmer en ronder.

Ik zou zeggen: zoek een tweedehands Marshall DSL50, een Tubescreamer en regel een leuk cabinetje met Greenback speakers erin.

Agent_Smith
25 mei 2010, 19:14
Tijdens 't begin van zijn blues periode wel, tegenwoordig gebruikt hij in ieder geval live een DSL

http://img196.imageshack.us/img196/3981/g18xg.jpg


Ik was hierbij, bij dit eenmalig concert in Dublin (Phil Lynott tribute). Hij speelde zoals te zien niet op zijn oude Peter Green LP (die hij nu dus niet meer heeft) bij het grootste deel van de set op de afgebeelde GM sig. En dat door drie DSL halfstacks... Nou, dat klonk echt mega vet!

Dus, idd misschien een DSL checken... en anders misschien mijn sig... :)

mrweird
25 mei 2010, 22:57
Ik was hierbij, bij dit eenmalig concert in Dublin (Phil Lynott tribute). Hij speelde zoals te zien niet op zijn oude Peter Green LP (die hij nu dus niet meer heeft) bij het grootste deel van de set op de afgebeelde GM sig. En dat door drie DSL halfstacks... Nou, dat klonk echt mega vet!

Dus, idd misschien een DSL checken... en anders misschien mijn sig... :)

Is dit z'n eigen signature Les Paul op de foto btw? Die eerste zonder binding bedoel ik, niet die huidige BGF

Gearjunkie
25 mei 2010, 23:05
Is dit z'n eigen signature Les Paul op de foto btw? Die eerste zonder binding bedoel ik, niet die huidige BGF

Yep................

wim59
26 mei 2010, 22:28
He guys, een toevallige bijkomstigheid. Ik wilde een draadloos systeem aanschaffen en heb even dat van onze bassist geprobeerd. Werk prima en....
het fluiten is weg, ook als ik de versterker flink harder zet. Dus snel bestellen. Bedankt voor jullie tips.
Gr. Wim

kidrock
27 mei 2010, 04:46
Maar heeft er niemand ervaring met Line 6 versterkers of de floorpods?

Ja.. heb er ervaring mee... en Nee.. die Gary Moore sound ga je never nooit niet uit een Line6 of Pod halen. Leuk voor thuis als de boel zachtjes moet omdat de kindjes boven liggen te slapen. Maar de Gary Moore sound krijg je pas als je een Les Paul aansluit op Marshall DSL (of Soldano SLO) met de master redelijk open waarbij de eindbuizen lekker mee beginnen te koken en bij elke noot dat je aanslaat het door je donder voelt gaan. Dan begint het er een beetje op te lijken.

O,... en vergeet niet zn vingers te clonen voor het beste resultaat :rockon:

big dooley
27 mei 2010, 10:46
O,... en vergeet niet zn vingers te clonen voor het beste resultaat :rockon:

+1.... das het allerbelangrijkste, om zijn geluid te benaderen

Tjebbe_Z
28 mei 2010, 12:58
ik meen gary moore toch ook een keer op JCM 800's gezien te hebben. Anyway, als die hard staan + een les paul heb je zeker die dikke GM sound.

Rick trodat
28 mei 2010, 14:01
Ik heb em ook in de jaren 90 zien spelen op soldano en een duidelijke spring reverb (fender).

Henri H
28 mei 2010, 14:22
In de jaren 70 had ie JMP's, jaren 80 JCM 800's, jaren 90 Soldano, en tegenwoordig blijkbaar DSL's.
Het maakt niet uit, je kunt zijn sound in principe uit elke versterker halen, met de juiste pedalen.
Probleem met zijn sound is, zoals kidrock ook al zei, zijn vingers vallen niet te klonen. :rockon: