PDA

View Full Version : 'Echte' Fender stratocaster' kopen?



RullyRulez
24 mei 2010, 20:47
Ik heb o.a. een Koreaanse Squier Fender Stratocaster uit 1994. Af en toe denk ik er wel eens over om een nieuwe 'echte' Fender stratocaster te kopen, maar ik vind ze wat duur voor wat ik er mee doe. Ik heb hier wat vraagjes over:

1) Wat is de zogenaamde 'echte' stratocaster (uit de USA), is dat de STANDARD of the AMERICAN STANDARD of ... ?

2) Ik zag laatst een aantal classic (player) '50s en classic (player) '60s nieuw voor rond 540 Euro. Best betaalbaar eigenlijk. Of zijn dit goedkoper geproduceerde modellen in Korea, Mexico etc. die vergelijkbaar zijn met de Fender Squier die ik heb. M.a.w. ga ik er dan nog op vooruit als ik zoiets koop ?

3) Ook zag ik eem mooie bordeaux rode Fender highway one stratocaster voor ik dacht 700 Euro. Hier heb ik dezelfde vragen over als bij 2) Is deze wel uit de USA.

4) Een van de mooiste (qua look) die ik gezien heb was een Mark Knopfler Stratocaster, maar ja dikke 2000 Euro !

Di Stefano
24 mei 2010, 20:56
Je kan stellen dat hoe duurder de Fender hoe beter. En hoe hoger de prijs hoe minder groot de verschillen worden.
Het komt voor dat een goedkopere Fender beter is dan een Amerikaan maar dan moet je echt al beginnen zoeken en vergelijken tot je er zo een vindt. De kwaliteit die je out of the box krijgt is bij de duurdere modellen beduidend hoger en consistenter.

Kim Wilson
24 mei 2010, 20:58
Les 1: staar je niet blind op USA. Ga gewoon testen. Ik kwam uit op de Classic Player Baja, die vond ik fijner en mooier klinken dan de Highway 1, en veel beter dan de USA Standard. De Classic (Player) levert echt de meeste waar voor het geld. Natuurlijk zijn ze er beter, maar dan kom je boven de 1500 euro.

McVenco
24 mei 2010, 20:59
3) Highway One is USA, (ik dacht zelfs de goedkoopste USA). Die prijs klopt in ieder geval.

4) er staan er nu 2 op marktplaats, voor 1350-1400 euro.

bass blom
24 mei 2010, 21:13
HW one is voor zover ik weet mexico made parts, assembled in USA

Morio66
24 mei 2010, 21:31
HW one is voor zover ik weet mexico made parts, assembled in USA

Zoiets werd mij ook verteld in een guitar shop in de UK..

RullyRulez
24 mei 2010, 21:32
KIM WILSON : De Classic (Player) leveren het meeste op voor die 540 Euro ? -- Zijn er nog grote verschillen tussen de '50 en '60 variant ?
- Zijn deze echt een verbetering t.o.v. Koreaanse Fender Squirer uit 1994 die ik heb, of kan ik dan beter een keertje later (hoger budget) investeren in een wat duurdere strat ?

MC VENCO : dank voor info.is inderdaad mooi, maar voor mijn budget toch nog steeds wat aan de hoge kant.

Kim Wilson
24 mei 2010, 21:36
Ja, de 50s heeft een maple toets, de 60s een rosewood. Wat jij lekkerder vindt (klinken), zul je zelf achter moeten komen. Dus testen. :)

levi
24 mei 2010, 22:21
die classic players zijn made in mexico ik heb er zelf een gehad ik weet ntuurlijk niet hoe je squier klinkt. Maar ik denk wel dat het een goede stap hoger is dan wat je nu heb. Ik vond zelf me andere mexicaanse strat beter dan de classic player die ik had gekocht dus heb ik die weer verkocht. Er zitten wel customshop elementen in.

Meneer I.
25 mei 2010, 09:19
Ik heb een Classic Player 60s strat en die bevalt me zo ontzettend goed dat ik er nog wel een van bij wil! De pickups vind ik ook geweldig goed klinken.
Ik heb ook een prima USA tele, maar die ik steeds minder oppak hierdoor.

Let wel dat er verschillende halsvormen, fretboard radius, en formaten frets zijn. Zo heeft de CP60s strat een 12" radius fretboard met medium jumbo frets, wat ik geweldig vind spelen maar jij misschien wel niet. Ik heb het destijds tweedehands gekocht voor iets van 420 eur en toen zat het nog in de garantie! Ze staan alleen niet zo vaak tweedehands te koop.

guitarkid
25 mei 2010, 10:38
4) Een van de mooiste (qua look) die ik gezien heb was een Mark Knopfler Stratocaster, maar ja dikke 2000 Euro !

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Fender-AS-Mark-Knopfler-Strat-RW-Hot-Rod-Red-USA-Br.Tolex-Case/art-GIT0004996-000

Scheelt toch gauw een dikke 200 euro....

Of
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/343071608-mark-knopfler-strat.html

Gr. C.

TDZH
25 mei 2010, 17:27
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Fender-AS-Mark-Knopfler-Strat-RW-Hot-Rod-Red-USA-Br.Tolex-Case/art-GIT0004996-000

Scheelt toch gauw een dikke 200 euro....

Of
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/343071608-mark-knopfler-strat.html

Gr. C.

Die gitaar doet me geleik denken aan de Red Hot Chili Peppers...:seriousf: En dat is niet omdat Frusciante (Jammer dat ie weg is) op Strats speelt. :chicken:

EuroCinema
25 mei 2010, 20:10
Les 1: staar je niet blind op USA. Ga gewoon testen. Ik kwam uit op de Classic Player Baja, die vond ik fijner en mooier klinken dan de Highway 1, en veel beter dan de USA Standard.

Nouhou.... ik beaam net in een ander topic dat die Baja's inderdaad erg toffe gitaren zijn met een geweldige bang for the buck, (ik speel regelmatig met plezier op die van m'n pa). Maar vergeleken met mijn Amerikaan (is wel al wat ouder) voel en hoor ik wel een duidelijk verschil in het voordeel van de USA. Die kan net zo fel bijten als de Baja, maar met een draai aan de knoppen ook warm en soulful worden. Maar don't get me wrong: mooi spul die Baja's.

Kim Wilson
25 mei 2010, 22:42
Laat ik het dan anders stellen: de USA Standard die ik naast de Baja heb gehoord (ik had er een stuk of 6 in het testhokje staan) vond ik minder mooi klinken dan de Baja. Ook vond ik de Baja prettiger aanvoelen. En als je het hebt over bang for the buck, doet de Baja het toch wel erg goed. :)

Ik heb voor de grap ook nog even de '52 RI vintage nogwat geprobeerd (1600 euro of zo). Daar kon de Baja bij lange na niet tegenop, wat een topgitaar!

Nitefly7
25 mei 2010, 23:33
Ik heb .....
1) Wat is de zogenaamde 'echte' stratocaster (uit de USA) ?

2) Ik zag laatst een aantal classic (player) '50s en classic (player) '60s nieuw voor rond 540 Euro. ... (ga ik) nog op vooruit als ik zoiets koop ?

3) Ook zag ik eem mooie bordeaux rode Fender highway one stratocaster voor ik dacht 700 Euro. Hier heb ik dezelfde vragen over als bij 2) Is deze wel uit de USA.

4) Een van de mooiste (qua look) die ik gezien heb was een Mark Knopfler Stratocaster, maar ja dikke 2000 Euro !


---- Antwoord op vragen-----

1) de 'echte' Strat is een elektrische gitaar die heel Fordiaans in -degelijke, maar soms ook minder goed gelukte- massaproductie is uitgebracht/'van de band is gerold' sinds de jaren '50.. zoals bij zoveel gitaren wordt de consistentie en kwaliteit aanmerkelijk hoger bij een hogere prijs, maar dit wil nog niet zeggen dat de gitaar die jij 'moet hebben', ook de duurste is die je je zou kunnen veroorloven..
ook moet je je niet alleen maar laten leiden door het uiterlijk..
...tegelijkertijd is het ook vaak 'vervelend' om op een fantastisch instrument te spelen dat je spuuglelijk vindt..

Made in USA is geen garantie voor een fantastische gitaar, zo zijn de Squier/JV-serie ('licenced by Fender') uit Japan van de jaren '80 beroemd om hun kwaliteit: JV's vind je vanaf 700-1000 euro (wat de gek ervoor geeft...)
Sowieso zijn Japanse Fenders vaak erg betaalbaar, en in het geval van sommige JV's (en andere 'Made in Japan' of 'Crafted in Japan') zijn ze met USA-onderdelen gemaakt, maar soms 'alleen voor de Japanse markt' bestemd uitgebracht..
Ook de nieuwe 'Classic Vibe'-reeks van Squier wordt erg goed bevonden, maar is m.i. toch iets minder dan de 'Classic Player'-reeks van Fender zelf (Mexicaans, maar met USA-onderdelen en specificaties)..
'Classic Player' moet je niet verwarren met 'Classic' (de normale Mexicaanse Fenders..)
'American Standard' moet je niet verwarren met 'Standard' (de gewone/budget Mexicaanse Fenders)..

De Highway reeks is een goedkoper gemaakte USA-serie, die voor het geld erg in orde is, maar volgens sommigen/velen door de 'Classic Player series' (uit Mexico, maar weer met USA-onderdelen) wordt overschaduwd qua prijs/kwaliteit.
De nieuwe American Special serie is ook USA-made, maar schijnt wat 'moderner' te klinken dan de American Standard en klinkt dus wat minder 'ouwerwets'...


Vraag: 2) + 3) -> Classic Player '50s en '60s zijn zeker een sprong vooruit; het zijn weliswaar Mexicaanse Fenders, maar met USA-onderdelen; IMHO beter (want kwalitatief beter uitgerust) dan de Highway 1...

4): met een mooie plank hout en maple hals, gecombineerd met leuke pickups kom je aardig in de buurt van Knopfler's toon (en je spel natuurlijk..)

------------ Advies:----

ik zou gewoon lekker veel proberen, van goedkoop tot duur, en een beeld vormen van wat je wilt, met name met betrekking tot:

maple of rosewood toets
type/dikte van de hals
type tremolosysteem (6punts klinkt goed, maar kan snel ontstemmen)
soort pickups (Texas Specials, of CS'69s etc)
'per sé' USA, of wellicht ook een Mexicaan of Japans beestje...!

zelf zou ik als ik een Fender zou nemen, een Classic Player 60s of 50s pakken, en eventueel een mooie '90s of '80s Japans model, USA is het wat mij betreft niet waard onder de 1000 euro..

Godin en Cort hebben overigens voor 'n prima prijs ook modellen die zeker in de buurt komen van 'n 'echte Strat' (en in 'n blinddoek-test niet eens onder doen voor...)

mijn 'Strat-aankoop'
...toen ik ging kijken voor een 'strat' wist ik dat ik eigenlijk een S-S-H configuratie wilde met Suhr Pickups (John Suhr was ooit masterbouwer bij Fender)... voor het prijsverschil (als ik de Classic Player zou updaten/ombouwen, wat ook een beetje zonde zou zijn van de prima standaard pickups) van de pickups + inbouw kon ik een 'standaard/bijna-massaproductie' Suhr S1 halen, die zich zeker kan meten met Fenders uit het 1000 euro + prijssegment (en misschien zelfs meer consistent qua bouw), dus dan heb je 'pas' een American Standard volgens mij, of wellicht een -betere keus- 2ehands Eric Johnson Stratocaster..

http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/GuitarCollection_20091130_2488.jpg






Laat ik het dan anders stellen: de USA Standard die ik naast de Baja heb gehoord (ik had er een stuk of 6 in het testhokje staan) vond ik minder mooi klinken dan de Baja. Ook vond ik de Baja prettiger aanvoelen.......voor de grap .... '52 RI vintage nogwat geprobeerd (1600 euro of zo). Daar kon de Baja bij lange na niet tegenop, wat een topgitaar!
je hebt gelijk Kimmy, maaaar: de TS heeft het over een Strat, en de Baja en de '52 RI zijn voor zover ik weet toch echt Tele's....!

Nitefly7
25 mei 2010, 23:37
Je kan stellen dat hoe duurder de Fender hoe beter. En hoe hoger de prijs hoe minder groot de verschillen worden.
Het komt voor dat een goedkopere Fender beter is dan een Amerikaan maar dan moet je echt al beginnen zoeken en vergelijken tot je er zo een vindt. De kwaliteit die je out of the box krijgt is bij de duurdere modellen beduidend hoger en consistenter.

'hoe duurder hoe beter' gaat m.i. niet altijd op hoor, een Classic Player kan zich voor 'n beduidend lagere prijs, prima meten met sommige American Std. modellen...!
qua consistentie heb je misschien gelijk, maar duurder is niet altijd 'beter'..

bovendien is het afhankelijk van je wensen en spel en andere 'eigenzinnigheden'..

vulvasonic
26 mei 2010, 00:12
'hoe duurder hoe beter' gaat m.i. niet altijd op hoor, een Classic Player kan zich voor 'n beduidend lagere prijs, prima meten met sommige American Std. modellen...!
qua consistentie heb je misschien gelijk, maar duurder is niet altijd 'beter'..

bovendien is het afhankelijk van je wensen en spel en andere 'eigenzinnigheden'..

Nachtvlieg heeft een punt. Hoewel je over het algemeen best mag stellen dat duurder doorgaans beter betekent, gaat dat in dit geval niet zomaar op.

Fender toont zich al jaren een meester in goede marketingstrategieën. Je kunt in alle prijsklassen wel een strat krijgen. Van €200,- tot €20.000,- en alles daartussen. Zeker in de lijst van strats tussen de 500 en 1600 zie je dat het hele gebied keurig is dichtgesmeerd.

Een Amerikaans product is altijd duurder dan een Mexicaans product, er vanuit gaande dat het om exact hetzelfde product gaat. Dit heeft simpelweg te maken met de hogere kosten (neem alleen al de loonkosten). Fender zou zichzelf enorm in de vingers snijden door exact dezelfde gitaren te maken tegen verschillende tarieven. Wat Fender dus heel slim doet is verschillende versies op het stratthema bedenken en die op de markt pleuren. Da's mooi, want er werd en wordt sowieso al veel aangepast aan hun standaard modellen.

De Mexicaanse Classic serie wordt alom geprezen en ze zijn tweemaal zo goedkoop dan de American Standard (of hoe ze tegenwoordig ook mogen heten). Dit zijn echter twee totaal verschillende gitaren, zowel in feel als in klank en voor mensen met een scherpe blik, ook in 'looks'. Je kunt ze niet vergelijken.

De Mexicaanse Classics zijn WEL te vergelijken met de Amerikaanse Vintage Reissue serie. De Amerikaantjes kosten wel zo'n 1000 euri meer, maar je mag van me aannemen dat in een vergelijk in 9 van de 10 keer de Amerikaan het wint van de Mexicaan. Ook de Custom Shop maakt reissues en die zijn nóg duurder, maar ook nóg beter. Het verschil zit 'm in details en in de kwaliteit van de gebruikte materialen.

Daartussen zitten echter en heleboel geweldige modellen. Soms met humbuckers, soms met een andere radius, andere tuners, schakelmogelijkheden, tremolosysteempjes..., je kunt het haast niet verzinnen of het is te koop. En al die modellen kunnen voor jou de ideale strat zijn.

Probeer er gewoon een zooi.

Het is een wat onsamenhangend verhaaltje geworden, maar je begrijpt de strekking ervan waarschijnlijk wel, toch? :D

Nitefly7
26 mei 2010, 00:20
heb je't nu over de 'gewone' Classic serie? of die 'Classic Player' serie?
MIM = Standard (mwa), Classic (prima) en Classic Player (meer dan prima) .. ?

zoiets ?

Nachtvlieg heeft een punt. Hoewel je over het algemeen best mag stellen dat duurder doorgaans beter betekent, gaat dat in dit geval niet zomaar op.

Fender toont zich al jaren een meester in goede marketingstrategieën. Je kunt in alle prijsklassen wel een strat krijgen. Van €200,- tot €20.000,- en alles daartussen. Zeker in de lijst van strats tussen de 500 en 1600 zie je dat het hele gebied keurig is dichtgesmeerd.

Een Amerikaans product is altijd duurder dan een Mexicaans product, er vanuit gaande dat het om exact hetzelfde product gaat. Dit heeft simpelweg te maken met de hogere kosten (neem alleen al de loonkosten). Fender zou zichzelf enorm in de vingers snijden door exact dezelfde gitaren te maken tegen verschillende tarieven. Wat Fender dus heel slim doet is verschillende versies op het stratthema bedenken en die op de markt pleuren. Da's mooi, want er werd en wordt sowieso al veel aangepast aan hun standaard modellen.

De Mexicaanse Classic serie wordt alom geprezen en ze zijn tweemaal zo goedkoop dan de American Standard (of hoe ze tegenwoordig ook mogen heten). Dit zijn echter twee totaal verschillende gitaren, zowel in feel als in klank en voor mensen met een scherpe blik, ook in 'looks'. Je kunt ze niet vergelijken.

De Mexicaanse Classics zijn WEL te vergelijken met de Amerikaanse Vintage Reissue serie. De Amerikaantjes kosten wel zo'n 1000 euri meer, maar je mag van me aannemen dat in een vergelijk in 9 van de 10 keer de Amerikaan het wint van de Mexicaan. Ook de Custom Shop maakt reissues en die zijn nóg duurder, maar ook nóg beter. Het verschil zit 'm in details en in de kwaliteit van de gebruikte materialen.

Daartussen zitten echter en heleboel geweldige modellen. Soms met humbuckers, soms met een andere radius, andere tuners, schakelmogelijkheden, tremolosysteempjes..., je kunt het haast niet verzinnen of het is te koop. En al die modellen kunnen voor jou de ideale strat zijn.

Probeer er gewoon een zooi.

Het is een wat onsamenhangend verhaaltje geworden, maar je begrijpt de strekking ervan waarschijnlijk wel, toch? :D

vulvasonic
26 mei 2010, 01:09
heb je't nu over de 'gewone' Classic serie? of die 'Classic Player' serie?
MIM = Standard (mwa), Classic (prima) en Classic Player (meer dan prima) .. ?

zoiets ?

Ik heb het over de Classic. De Classic Player is naar mijn smaak inderdaad nog beter, maar die is meen ik voorzien van een aantal populaire modificaties.
In de series die volgens de 'vintage specs' gebouwd zijn, hoort uiteraard ook nog de Roadworn serie. Behoorlijk prijzig voor een Mexicaan, maar wel waanzinnig goed (al heb ik alleen maar de Tele getest, maar dat was dan wel meteen de lekkerste Tele waar ik in 20 jaar op gespeeld heb - KAN natuurlijk exemplarisch zijn geweest, maar wow!!!).

Luke-wannabe
26 mei 2010, 01:11
Uhuh, dat kan ik alleen maar beamen! Die 50's Roadworn Teles zijn awesome! Klasgenoot van me heeft pas een Roadworn Precision Bass gekocht en dat ing resoneerde echt als de malle en was LOUD AS HELL onversterkt. Daar herken je echt een goede gitaar aan. Gotta get me one of those someday..

geert1976
26 mei 2010, 01:24
Uhuh, dat kan ik alleen maar beamen! Die 50's Roadworn Teles zijn awesome! Klasgenoot van me heeft pas een Roadworn Precision Bass gekocht en dat ing resoneerde echt als de malle en was LOUD AS HELL onversterkt. Daar herken je echt een goede gitaar aan. Gotta get me one of those someday..

Luid resoneren wil niets zeggen over de klank, wel over de sustain.

Ik heb 2 Gibby's die even luid resoneren, de oude 67er SG en de MM uit 2004, beide mahony en beide body's zijn ongeveer even dik.

Qua resonantie zijn ze allebei even gelijk, maar de oude SG klinkt veel sprankelender en de MM doffer (akoestisch).
Het ligt er natuurlijk ook aan welk geluid je voorkeur geniet.
Geluid is erg persoonlijk.

Kim Wilson
26 mei 2010, 09:22
je hebt gelijk Kimmy, maaaar: de TS heeft het over een Strat, en de Baja en de '52 RI zijn voor zover ik weet toch echt Tele's....!
Klopt ook, maar ik neem aan dat de kwaliteitslijn voor Strats op dezelfde manier geldt. Afgezien van de Baja (die bestaat niet bij strats) zijn de klasses hetzelfde.

Bottomline is dat je lekker zelf moet gaan testen en alles binnen je budget mee moet nemen in het testhokje, en dus het liefst alles in een A/B-test naast elkaar moet houden. Dan kun je het beste beoordelen welke gitaar bij je past, of dat nou een Squier Classic Vibe is of een USA Standard.

Di Stefano
26 mei 2010, 13:42
'hoe duurder hoe beter' gaat m.i. niet altijd op hoor, een Classic Player kan zich voor 'n beduidend lagere prijs, prima meten met sommige American Std. modellen...!
qua consistentie heb je misschien gelijk, maar duurder is niet altijd 'beter'..

bovendien is het afhankelijk van je wensen en spel en andere 'eigenzinnigheden'..

Ik bedoelde zo iets maar heb het wat slecht verwoord. Het is bij Fender wel niet zo dat heel hun lijn enkel verschilt van het stickertje op de headstock. Bij de hoger geprijsde gitaren proberen ze echt wel een beter product af te leveren. Door betere onderdelen, bouw in de USA fabriek, betere QC achteraf,... (ik heb het topic snel doorgelezen, mogelijk is iets soortgelijks al gezegd)

Uiteraard is gitaren bouwen is geen 100% exacte wetenschap. Een combinatie van hogere kwaliteit onderdelen zal niet in alle gevallen leiden tot een betere gitaar dan een met inferieure parts. Maar je mag wel stellen dat je (bij Fender toch) meestal voor het extra geld dat je betaalt ook meer terugkrijgt.

EuroCinema
26 mei 2010, 13:54
Daarbij moet m.i. wel vermeld worden: de strat en tele zijn door Leo Fender heel bewust ontworpen als instrumenten voor massaproductie. Dat maakt de verschillen in kwaliteit wel kleiner. (vergeleken met bijvoorbeeld een archtop of een klassieke gitaar).
Of een masterbuilder of een lopendebandmedewerker de hals er nou opschroeft, het blijven 4 schroeven in vier machinematig voorgefreesde gaatjes. En aan een solid body valt gewoon minder te werken dan aan een hollowbody met gewelfd bovenblad.. Let op: ik bedoel niet dat de middenklasse modellen slecht zijn, maar juist dat er niet zoveel aan te verbeteren valt. Dit zijn in essentie instrumenten die bedoeld zijn als fabriekswerk en niet als handwerk.

Sinne
26 mei 2010, 14:50
Klopt ook, maar ik neem aan dat de kwaliteitslijn voor Strats op dezelfde manier geldt. Afgezien van de Baja (die bestaat niet bij strats) zijn de klasses hetzelfde.

http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/fender/strat-60--cp-baja-rw-3ts

asjemenou! ;)

RullyRulez
26 mei 2010, 15:21
:strat: Allen bedankt voor de vele responsen (vooral Nitefly voor zijn zeer uitgebreide antwoord).

Ik snap ook wel dat ik natuurlijk eigenlijk moet gaan proberen hoe de gitaren voelen en klinken, maar ik vind het wel interessant of er vooraf ook al iets over te zeggen valt. Dit soort discussies levert echter voor mij ook weer nieuwe vragen op.

Ik ben eigenlijk best wel tevreden over de Koreanse Fender Squier uit 1994 die ik heb, en heb een beetje zitten 'googlen' en het blijkt dat de Koreaanse Squiers uit die tijd zeker niet de slechtste stratocasters zijn.

4) Ik vroeg me alleen af of ik me voor een enigszins beperkt budget TOCH zou kunnen verbeteren. En op de een of andere manier voel ik niet zo voor het
uitbreiden naar een andere Squier (maar dat is niet op argumenten gebaseerd). Ik begrijp hier een beetje dat de mexicaanse fenders best wel een verbetering zijn t.o.v de (Koreaanse) Squier die ik nu heb.

5) Ik moet er natuurlijk wel op spelen, maar ik neig nu een beetje naar de Classic of Classic Player modellen. Opvallend vind ik dan wel dat de Classic Player modellen beter worden bevonden dan de Classic modellen, terwijl de prijs nauwelijks scheelt.

Classic 50 (535 Euro)
Classic Player 50 (545 Euro)
Classic 60 (549 Euro)
Classic Player 60 (535 Euro)


6) Speelt een rosewood toets echt anders dan een maple toets ? Mijn squier heeft een maple toest (neem ik aan).

McVenco
26 mei 2010, 16:48
Rosewood (donker ongelakt hout) heeft een warmere klank dan maple (licht gelakt hout), dat wat scherper en helderder klinkt. Of het anders speelt zal je toch zelf moeten uitproberen, meestal voel ik zelf niet zoveel verschil (er is wel veel verschil tussen een gelakte en ongelakte hals, maar ook dat moet je uitvinden wat je het lekkerste vindt).

RullyRulez
27 mei 2010, 10:14
Weet iemand wat het antwoord op 5) m.a.w.

Waarom zouden de Classic Player modellen echt wel beter zijn dan de Classic modellen, terwijl de prijs nauwelijks scheelt ?

EuroCinema
27 mei 2010, 10:57
Speelt een rosewood toets echt anders dan een maple toets ?

Ik heb jarenlang beide in huis gehad en vind het een zeer groot verschil in gevoel en klank. Wil zelfs zo ver gaan dat bijna vanzelf anders gaat spelen als je van maple naar rosewood gaat of omgekeerd. Zelfs onversterkt merk je dat al.

Meneer I.
27 mei 2010, 11:09
Classic vs Classic Player:
Verschillen zijn er wel in halsvormen, fretboardradius, pickups, tremelo (2 punts op de CP) en looks. De CP heeft verkleurde slagplaat en knoppen de Classic niet. De specs van de CP zijn gedaan door CustomShop bouwers, de uitvoer in mexico. Wat beter is ligt eraan wat je zoekt.

Persoonlijk vind ik de 12" radius, de pickups, de 2 punts trem die ontzettend stemvast is, en de aged look fantastisch aan de CP60s gitaar.
Dus voor mij doorslaggevend is stemvastheid, feel, sound en looks.

Nitefly7
27 mei 2010, 11:36
Ik heb jarenlang beide in huis gehad en vind het een zeer groot verschil in gevoel en klank. Wil zelfs zo ver gaan dat bijna vanzelf anders gaat spelen als je van maple naar rosewood gaat of omgekeerd. Zelfs onversterkt merk je dat al.

in what way, dat 'anders spelen'? ben ik wel benieuwd naar:

qua klank neig ik nl. steeds meer naar maple (of eigenlijk heb ik onbewust altijd een voorliefde gehad bij mijn 'helden' qua klank), maar heb door 'het kwam op mijn pad' alleen maar rosewood (en een ebony) toetsen...?

TimoSomers
27 mei 2010, 11:39
Ik vind maple wat emotievoller ofzo.
Met wat distortion speel je er automatisch wat feller op.
Wat cleaner neig je snel naar de wat meer funky dingetjes.
Maar een beetje bluesy is het ook echt articulerend zegmaar, het doet meer wat je voelt.
Het is scherper, het leeft meer, 'soulvoller' zou ik bijna willen zeggen.

Maar dat kan ook aan mij liggen uiteraard :D.

EuroCinema
27 mei 2010, 13:36
Eens met Timo. Met maple ga ik vanzelf minder voor de mooie nette partij en meer voor sloppy-in-a-good way, lekker rammelen en funken. Geen volle gierende bend, maar een kleine, gevoelige. Zoiets. (Al past rosewood beter bij mijn stijl en speel ik daarmee dus zelf).

Fenderfan
27 mei 2010, 15:30
De beste Fender met de beste prijs/kwaliteit verhouding is de tele plus of Strat plus. Strat plus is nu nog betaalbaar voor +- 900 euro. WORDEN SNEL DUURDER! De tele plus is een zeldzaamheid. Gaan al voor 1200 euro. Als je ze al kunt vinden...
Dus grijp je kans.

Tupelo
27 mei 2010, 17:17
Lace sensors vind ik zelf anders heel erg 'niet strat'.
De hardware van een Strat Plus is wel fijn.
Schaller locking tuners, roller nut, dat zit allemaal wel oké.
Maar toch, exemplaar dat ik had was veel te steriel.
Erg dood, heel ver weg was wel een beetje strat te herkennen, maar het was een eenheidsworst pur sang.
En 900 pleuri is mijns inziens teveel.

Fenderfan
28 mei 2010, 18:33
lace sensors zijn zo gemaakt dat ze de originele 60,s pickups zo dicht benaderen zoals geen andere pickup dat kan. Ik vind je verhaal dan ook een beetje ongeloofwaardig. Alsof je nog nooit een plus gehoord/bespeeld hebt. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je de feedback mist. Da hast du recht.!

Tupelo
28 mei 2010, 20:10
Jaren mijn mainaxe geweest.