PDA

View Full Version : Leunen of zweven



Jimmy Kennix
26 april 2003, 12:01
Leun je met de onderarm van je slaghand op de gitaar of laat je deze er net boven zweven? Bij het leunen heb ik namelijk het idee dat je je bloedvaten afknelt en dat lijkt mij niet zo bevorderlijk.

Bins
26 april 2003, 13:38
Leunen klinkt wel vrij heftig, ik noem het "laten rusten". Als je bloedvaten afknelt doe je echt iets niet goed.

<edit> spelling </edit>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bins op 2003-04-26 13:40 ]</font>

M Kactus
26 april 2003, 13:42
Ik laat'm zweven bij de technischere dingen, maar ik laat'm rusten bij wat slagwerk... Denkik... Moeilijk voor te stellen zo zonder gitaar :smile: Ik denk trouwens dat het eerder zelden is dat mijn arm de gitaar raakt... Stamt van mijn conservatorium-jaren waarschijnlijk, was iedereen zo freaky over absolute juiste houding...

M Kactus

Swan
26 april 2003, 13:47
k zet mn pink op de body

Negative K3 fan
26 april 2003, 14:19
hangt er vanaf wat ik speel en waar ik zin aan heb.

Mithrandir
26 april 2003, 17:38
Op 2003-04-26 13:47, schreef Swan:
k zet mn pink op de body


Hee, dat ken ik ergens van, ik ben door Megalodon hier hevig voor veroordeelt. Schijnt helemaal fout te zijn. En ik denk dat arm op de body laten rusten ook helemaal fout is, en dat doe ik dus ook :grin: Maar lang niet altijd, maar bij bepaalde stukjes.

el loco
26 april 2003, 22:26
Bij een solo laat ik meestal ook mijn pink op de body rusten. Als dat fout is...fuck it! Wat betreft slagwerk: dat gaat los van de gitaar, maar ik speel met veel mutes dus altijd in de buurt van de brug.

ColtraneMatrix
27 april 2003, 00:05
steunen wordt aangeleerd op klassieke gitaar.. en ik denk dat dit het makkelijkst is.. omdat je zo je arm laat rusten.

mijn slaghand laat ik ook rusten op de snaren die gedempt moeten zijn. Na wat oefening begon ze automatisch mee te schuiven. Vb.. als ik iets op de G snaar speel.. demp ik alles van E tot D
krijg ik een noot op de A snaar dan.. schuift mn hand naar boven zodat alleen E en A gedempt is.. zo werkt je handpalm nog nuttig ook!

Jimi Hendrix
27 april 2003, 10:58
Op 2003-04-26 17:38, schreef Mithrandir:


Op 2003-04-26 13:47, schreef Swan:
k zet mn pink op de body


Hee, dat ken ik ergens van, ik ben door Megalodon hier hevig voor veroordeelt. Schijnt helemaal fout te zijn.

Wat een onzin, er zijn massa's gitaristen die zo spelen, ik noem Mark Knopfler, John Petrucci en in Nederland: Eef Albers, Jesse van Ruller en ondergetekende :wink:
Zonder dollen: het maakt niet uit hoe je speelt als het maar ontspannen en lekker aanvoelt.

Maiden Michiel
27 april 2003, 11:10
Op 2003-04-26 22:26, schreef el loco:
Bij een solo laat ik meestal ook mijn pink op de body rusten. Als dat fout is...fuck it! Wat betreft slagwerk: dat gaat los van de gitaar, maar ik speel met veel mutes dus altijd in de buurt van de brug.


Michael Angelo laat volgens mij wel meer vingers op de body rusten, dus hoezo fout?

Anders Destium
27 april 2003, 11:54
Het kan wel interessant zijn om te onderzoeken in hoeverre de verschillende technieken al dan niet RSI-verhogend werken.

Volgens mij geldt vooral: Hoe ontspannener, hoe beter! Als je flink werk moet verrichten om een beetje lekker te spelen is er toch iets mis :wink:

Even uit geprobeerd net, ik leun (bijna)altijd met mijn onderarm op de body, en ik klem vaak met mijn pink op mijn hoge e of hum zodat mijn pols stabiel blijft "hangen". It just seems natural, maar dat is bij iedereen natuurlijk verschillend :smile:

Phoenix Rising
27 april 2003, 21:27
Op 2003-04-27 11:10, schreef Maiden Michiel:

Michael Angelo laat volgens mij wel meer vingers op de body rusten, dus hoezo fout?


Dat was ook het eerste wat me te binnen schoot bij het lezen van een aantal reacties van dit topic. Maar heb je dat gezien als ie snelle runs doet, dan zet hij zijn hand toch wel heel speciaal neer, dat heb ik ook geprobeerd, maar hij heeft een hele korte duim ofzo, dus ik kon het niet goed nadoen. Het is in ieder geval wel super effectieve techniek want je ziet zijn hand nauwelijks bewegen.

Anders Destium
27 april 2003, 22:27
Voor de grap moet je eens een video van Yngwie bekijken, door zijn porsche-tegen boom-actie heeft hij zichzelf op een rare manier weer gitaarspelen moeten aanleren. Reken maar dat het werkt, maar uit jezelf doe je het NOOIT op die manier :wink:

moretel
27 april 2003, 22:57
Het is in ieder geval wel super effectieve techniek want je ziet zijn hand nauwelijks bewegen.


Bij alternate picking gebruik ik vaak alleen "finger en thumb movement", wordt in speed mechanics afgeraden !? Ik heb het de laatste tijd ook vanuit de pols uitgeprobeerd en ik combineer beide, maar ik gebruik mijn pink en wijsvinger niet als steun maar ze raken de body wel, meer een orientatie punt, als niks je gitaar raakt voelt het zo vreemd aan, zal wel een kwestie van wennen zijn maar ik raak mijn gitaar graag aan.
Ontspannen is zoals Jimi al zei het belangrijkste.

Phoenix Rising
28 april 2003, 00:14
moretel dit is een artikel wat jij denk ik heel gaaf zult vinden, omdat ik het idee heb dat je net als ik niet bang bent om nieuwe dingen uit te proberen, en daar ook tijd in te stoppen:

http://www.tuckandpatti.com/pick-finger_tech.html

Tuck Andess heb je misschien wel eens van gehoord, maar in dat artikel gaat hij diep in op picking. Echt het lezen waard, dit benson methode waar hij het over heeft heb ik nu na twee maanden eindelijk een beetje onder de knie, ik begreep er in het begin geen reet van :smile:

Anyways, om nog ff terug te komen om Michael Angelo, ik heb sinds mijn laatste post echt twintig keer dezelfde video van hem gezien, en vanalles geprobeerd en getest (zelfs voor de spiegel gestaan en mijn hand hetzelfde op de gitaar gezet enzo, echt geen reet te doen dus :grin: ), en ik weet nu echt zeker hoe hij die EXTREEM snelle alternate picking runs doet. Ik was in de eerste instantie van mening dat die goser gewoon onwijs misvormde handen had, maar dat is niet zo, hoe hij pickt is gewoon een geniale oplossing, met een wel hele vreemde houding.

ps: ik probeer niet Michael Angelo dingen te spelen ofzo, of zijn sound na te bootsen, ik wil gewoon weten hoe hij pickt omdat ik dat leuk vind om te weten.

Picking intrigeerd me al een half jaar echt enorm, en is hetgeen waar ik het meeste tijd in stop. Daarom heb ik ook de Benson methode aangeleerd, en ik ga morgen echt dieper in op de Angelo methode (daar heb ik nu te veel bier voor op), ik kan bijna niet meer van mijn gitaar afblijven, dit is echt cool!

Maarja voor die mensen die het ook zo interessant vinden als ik (ja ik weet het ik ben een nerd :smile: ); die michael angelo methode is dus zo goed, omdat je de snaren vanuit een heel andere "valhoek" benaderd. Bovendien kan je door die houding VEEL makkelijker van snaar wisselen.

Als er interesse is kan ik morgen wel een paar fotos maken van zowel de normale, benson en angelo methodes, want het is nogal moeilijk om uit te leggen en als je een foto van voren en vooral van de zijkant ziet, dan begrijp je meteen waarom het zo goed is. Ik ben in tijden niet meer zo enthausiast geweest over een nieuwe techniek! :smile:

hoofd
28 april 2003, 00:23
Ik heb in ieder geval wel interesse in een paar foto's ervan, het klinkt erg indrukwekkend en handig :smile:.

Maiden Michiel
28 april 2003, 09:57
Of je daardoor sneller overschakelt naar andere snaren weet ik nog niet zo zeker, maar het blijft een must, als je echt wilt speed picken, dat je plectrum een behoorlijke hoe t.o.v. de snaren moet maken om het vloeiender te laten verlopen, dat is de key als je het mij vraagt. Owja, en natuurlijk oefenen!

moretel
28 april 2003, 19:23
Op 2003-04-28 00:14, schreef Phoenix Rising:
moretel dit is een artikel wat jij denk ik heel gaaf zult vinden, omdat ik het idee heb dat je net als ik niet bang bent om nieuwe dingen uit te proberen, en daar ook tijd in te stoppen:

http://www.tuckandpatti.com/pick-finger_tech.html


Leuk artikel, ga ik vanavond eens bekijken
Ik ben veel bezig met economy picking, is soms bijna een meditatie actig gebeuren dat oefenen, heeft twee voordelen, je wordt er rustig van en snel.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-04-28 19:25 ]</font>

Megalodon
2 mei 2003, 19:50
Er zijn een hoop mensen die dan wel hun pink laten rusten, maar vaak zijn dat zogenaamde 'wimpy pickers' die alleen maar snel kunnen spelen met een 'light touch'.

Als je je pink laat steunen, dan pin je eigenlijk je hand vast op een bepaalde positie. Dat betekent dus dat je enorm gelimiteerd bent in de beweging van je hand en onderarm. Met het steunen van je pink vorm je eigenlijk een 'kruk' voor de hand en het heeft dan ook de limieten van een kruk: een kruk kan immers niet (goed) bewegen.

Daarbij, en dit is misschien nog wel het belangrijkste, zorgt het rusten van je pink voor meer spanning in de hand zelf, wat alleen maar de kans vergroot op problemen. Wie wil er nou meer spanning in z'n hand dan nodig is?

Over niet al te lange tijd, als ik deze 'non-pinky' manier van spelen onder de knie heb, dan upload ik wel een mp3 van hoe het klinkt. Echt waanzinnig mooi en duidelijk.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Megalodon op 2003-05-02 20:15 ]</font>

Anders Destium
2 mei 2003, 22:56
Je gaat een beetje voorbij aan het feit dat veel mensen alleen op sommige momenten even steun zoeken en niet op een onnatuurlijke manier de hele tijd de pols laten staan zoals je beweert.
Het leuke is dat een beetje stabiele positie JUIST prettig speelt en ontspannend werkt. Als je geen referentiepunt hebt speel je met veel meer spanning omdat je constant je pols op de goede positie moet zien te houden door je onderarm te spannen. Het is hetzelfde als even je linkerduim op de hals klemmen voor de zekerheid.

Maiden Michiel
2 mei 2003, 23:29
Inderdaad

Phoenix Rising
3 mei 2003, 09:16
Veel mensen vergeten dat elke hand en pols nou eenmaal anders zijn geschapen. Wat voor de ene werkt is voor de ander niet te doen, en andersom.

Het is gewoon de truc om de houding te vinden die voor jouw het beste werkt. Telkens als ik denk dat ik de ideale houding gevonden heb, zie ik wel weer een clip of foto van een hele goede gitarist die het zo idioot vasthoudt dat geloof je gewoon niet, maar het werkt wel.

Megalodon
3 mei 2003, 12:39
Op 2003-05-03 09:16, schreef Phoenix Rising:
Veel mensen vergeten dat elke hand en pols nou eenmaal anders zijn geschapen. Wat voor de ene werkt is voor de ander niet te doen, en andersom.

Het is gewoon de truc om de houding te vinden die voor jouw het beste werkt. Telkens als ik denk dat ik de ideale houding gevonden heb, zie ik wel weer een clip of foto van een hele goede gitarist die het zo idioot vasthoudt dat geloof je gewoon niet, maar het werkt wel.


Ik ben het hier absoluut niet mee eens, maar ik denk dat het vrij zinloos is om er verder op in te gaan. Ik wil allen zeggen dat er veel mensen problemen krijgen die voorkomen hadden kunnen worden. Ikzelf ben daar 1 van en daarom ben ik nu bezig met bepaalde dingen te her-leren. Het jammere is dat ze meteen denken (en dat gold ook voor mij) dat het niet aan hun techniek ligt, maar aan de vele uren die ze maken.

Iemand als Nicholo Paganini speelde zo'n 16 uur per dag...



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Megalodon op 2003-05-03 12:40 ]</font>

Anders Destium
3 mei 2003, 19:15
Vroeger kon dat nog, tegenwoordig verwachten ze ook nog van je dat je een vak leert :smile:

Phoenix Rising
3 mei 2003, 21:53
Op 2003-05-03 12:39, schreef Megalodon:

Ik ben het hier absoluut niet mee eens, maar ik denk dat het vrij zinloos is om er verder op in te gaan.


Juist wel, daarom is dit een discussie forum, en ik wil de andere kant ook graag weten. Toch? :grin:


Ik wil allen zeggen dat er veel mensen problemen krijgen die voorkomen hadden kunnen worden. Ikzelf ben daar 1 van en daarom ben ik nu bezig met bepaalde dingen te her-leren. Het jammere is dat ze meteen denken (en dat gold ook voor mij) dat het niet aan hun techniek ligt, maar aan de vele uren die ze maken.

Absoluut mee eens hoor! Maar heb je er wel eens aan gedacht dat er ook veel mensen zijn die dingen "verkeerd" doen, maar dat verder niet boeiend vinden dat ze het "verkeerd" doen? Ik ken echt wel aardig wat mensen die gitaar spelen, sommige fanatieker dan anderen natuurlijk, maar voor veel van hen staat techniek niet bepaald hoog in het vaandel.


Iemand als Nicholo Paganini speelde zo'n 16 uur per dag...

Het zou me niets verbazen als die man een (licht) autist bleek te zijn, want een normaal mens kan dat never opbrengen, maarja staat los van de discussie, maar dat heb ik me nou altijd al afgevraagd.....

moretel
4 mei 2003, 00:24
Phoenix, a.s. dinsdag weer een jamsessie in de Boerderij.

Megalodon
4 mei 2003, 13:27
Op 2003-05-03 19:15, schreef Anders Destium:
Vroeger kon dat nog, tegenwoordig verwachten ze ook nog van je dat je een vak leert :smile:


Muzikant zijn is toch ook een vak? Ik denk zelf dat als je ECHT je droom wilt waarmaken dat je dat wel kunt vergeten als je ook nog 's een fulltime studie of baan erbij hebt. Dan kan je denk ik beter een parttime baantje zoeken waarvan je net kunt leven en alles in de muziek gooien. Als je ECHT goed wilt worden bedoel ik dan he.

Megalodon
4 mei 2003, 13:31
Op 2003-05-03 21:53, schreef Phoenix Rising:


Op 2003-05-03 12:39, schreef Megalodon:

Ik ben het hier absoluut niet mee eens, maar ik denk dat het vrij zinloos is om er verder op in te gaan.


Juist wel, daarom is dit een discussie forum, en ik wil de andere kant ook graag weten. Toch? :grin:


Ik wil allen zeggen dat er veel mensen problemen krijgen die voorkomen hadden kunnen worden. Ikzelf ben daar 1 van en daarom ben ik nu bezig met bepaalde dingen te her-leren. Het jammere is dat ze meteen denken (en dat gold ook voor mij) dat het niet aan hun techniek ligt, maar aan de vele uren die ze maken.

Absoluut mee eens hoor! Maar heb je er wel eens aan gedacht dat er ook veel mensen zijn die dingen "verkeerd" doen, maar dat verder niet boeiend vinden dat ze het "verkeerd" doen? Ik ken echt wel aardig wat mensen die gitaar spelen, sommige fanatieker dan anderen natuurlijk, maar voor veel van hen staat techniek niet bepaald hoog in het vaandel.


Iemand als Nicholo Paganini speelde zo'n 16 uur per dag...

Het zou me niets verbazen als die man een (licht) autist bleek te zijn, want een normaal mens kan dat never opbrengen, maarja staat los van de discussie, maar dat heb ik me nou altijd al afgevraagd.....



Vai, Malmsteen en Satriani speelde ook ongeveer zoveel uren per dag destijds. Maar ik geloof wel dat je pauzes nodig hebt natuurlijk :smile:

Anyway, ik ben ook nog niet van mijn eigen polsproblemen af, maar ik vind het 't wel waard om mijn eigen techniek critisch onder de loep te leggen. Ik denk toch echt dat dat voor iedereen noodzakelijk is om problemen te voorkomen of op te lossen.

Jimi Hendrix
4 mei 2003, 20:19
Dat dogmatische gedoe over wat een goede techniek is en wat niet is behoorlijke onzin, aangezien het gaat om ontspannen spelen ipv op een bepaalde manier.
Zoals gezegd, ik speel zelf over het algemeen met pink leunend en over mijn snelheid en 'hardheid van mijn aanslag' heb ik niets te klagen, hoewel ik er wel meer tijd in zou kunnen steken ipv mijn techniek de schuld geven zoals Megaloman (ben even zijn naam kwijt :wink:) suggereert.
Maar ja ik heb het te druk met belangrijkere aspecten van het muzikantenvak. Pas als een techniek je niet brengt waar je moet zijn of als een techniek niet goed bij je past moet je hem veranderen en dat verschilt dan weer per persoon. En boeken en gitaarfora zijn niet in staat dat persoonlijke advies te geven.

Wat een preek, maar het moest er even uit.

Phoenix Rising
4 mei 2003, 22:03
Op 2003-05-04 00:24, schreef moretel:
Phoenix, a.s. dinsdag weer een jamsessie in de Boerderij.



Wederom thanx, maar dan kan ik dus gewoon wéér niet :smile: (diploma uitreiking van mijn afstuderen, moest ik gewoon ff zeggen :grin: )

Maarja, zo te zien licht er een vloek op ofzo, maarre, wat vond je eigenlijk van dat artikel van Tuck Andess?

Oh en Megalodon, toegeven dat je iets fout hebt gedaan is vaak al een hele stap, veel mensen praten daar niet zo gemakkelijk over, of zullen dat misschien niet snel inzien. Maar het is denk ik wel belangrijk voor je verdere ontwikkeling als gitarist. Goed man!

Anders Destium
4 mei 2003, 22:23
Ik heb de luxe gehad dat ik al redelijk vroeg een uitstekende gitaarleraar had die me mijn fouten haarfijn kon uitleggen. Helaas heb ik al vier jaar geen les meer en dat is zowel te merken aan mijn soms (te) slordige spel onderhand en het feit dat waarschijnlijk weer verkeerde dingen in mijn spel zijn gekropen. Het helpt in ieder geval niet dat ik voor mijn studie ook al 4-8 uur per dag achter de compu moet hangen.

Een carrière als muzikant zou niets voor mij zijn, ik zie gitaren meer als hobby. Als ik dat écht had geambieerd had ik beter viool kunnen blijven spelen, daar was ik op mijn 12e/13e al heel goed in (maar vioolspelen is niet stoer :wink: )

Phoenix Rising
4 mei 2003, 22:49
jawel man daar vallen de chicks op :grin:

Er zijn ook gewoon té veel inkoppertjes die je kan maken als violist, met snaren, stokken, vibratos... jeez je hoeft niet eens creatief daarvoor te zijn. Damn, waarom ben je gestopt! Lul! :grin:

Megalodon
5 mei 2003, 19:26
Ik wil alleen nog even zeggen dat ik het dus niet eens ben met Jimi Hendrix.

Er bestaat wel degelijk zoiets als verkeerde, ongezonde techniek en het is niet voor niets dat veel mensen, die al een goede muzikale carriere hadden opgebouwd, later moeten stoppen vanwege problemen die vaak voorkomen hadden kunnen worden.

Dat wil niet zeggen dat iedereen die zijn pink steunt daadwekerlijk problemen hoeft te krijgen natuurlijk. Maar dat het rusten van je pink de beweging van je onderarm limiteert is wat mij betreft een feit waar niemand omheen kan.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Megalodon op 2003-05-05 19:31 ]</font>

Megalodon
5 mei 2003, 20:47
Viool lijkt me trouwens een meesterlijk instrument. Alleen jammer dat je dat niet met koptelefoon op kunt beofenen zonder de buren te irriteren. Hoewel er wel electrische violen bestaan schijnt het.

En die Angelo-techniek...ik begrijp 'm ook: hij klemt de plectrum tussen duim en wijsvinger, maar kantelt de plectrum de andere kant op dan de meeste mensen doen. Toch lijkt me dit geen gezonde oplossing als je kijkt naar de scheve hoek van z'n stijf gehouden pols. Wel erg indrukwekkend hoe snel hij is. Alleen moet ie nog melodie leren spelen geoof ik...

Geef mij de Ynwie 'deurknop' methode maar. Zo speelt Al Dimeola ook en dat geldt ook voor dei Gypsy Jazz fanaten; op die manier kun je zowel electrisch als akoestisch prima spelen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Megalodon op 2003-05-05 20:52 ]</font>