PDA

View Full Version : Blessures



VanDiekum
24 mei 2010, 19:32
Beste mede tokkelaars :strat:

Ik ben een beginnend spelers maar nou heb ik de laatste tijd een prikkelend gevoel boven op de pezen niet erg pijnlijk maar meer zeurend ik ben fingerstyle en slag technieken aan het oefenen op een akoestische gitaar.
Nou is mijn vraag is dit al een slecht teken en zou ik moeten stoppen of gewoon dagen met pauzes er tussen in inlassen ? Ik ben zelf al wel 26 jaar oud en misschien komt het ook wel doordat mij pezen die belasting niet zijn gewend ik hoop dat jullie me hierin kunnen helpen.

Ik werk zelf namelijk overdag in de bouw en heb sowieso mijn handen veel nodig, maar ik probeer in de avonduren steeds wel een uur of meer mee te pikken als ik voor de tv zit ook wel zo nu en dan.

Ik heb ook onlangs een NSD Powerball aangeschaft en ben daar ook mee oefeningen aan het doen en misschien speelt dit ook al wel mee.
Is dit meer een geval van overbelasting wat mijn gevoelens me misschien al wel zeggen of zal er toch iets ander spelen?

Bij voorbaat dank mensen

EuroCinema
24 mei 2010, 20:53
Ik zou de oorzaak eerder in die Powerball (heb het even gegoogled) zoeken dan in het gitaarspelen. 1 of 2 uur per dag is niet overdreven veel. Let wel op een goede houding etc, is genoeg over te vinden op dit forum.

terrasbeest
24 mei 2010, 21:17
Rehabilitation

The rehabilatitive qualities of the NSD Powerball...

Do you suffer from:

Carpal Tunnel Syndrome (CTS )
Arthritis
Repetitive Strain Injury (RSI)
Wrist Injury / Break
Tendonitis
Tennis Elbow / Golf Elbow?
Introducing the unique new NSD Powerball rehabilitation instruments...

Lijkt me eerder dat je al het bovenstaande er van kan oplopen.LOL.
Geen krachtoefeningen nodig voor je gitaar, wat ze er op hun site ook mogen over beweren.

Mogelijk ' heb' je al een probleem , kan ook natuurlijk.

Powerball zou ik zeker even laten.

VanDiekum
25 mei 2010, 22:53
Ok dankjewel ik zal jullie advies opvolgen en maar even stoppen met die NSD Powerball ik wil me gitaar in iedergeval niet te lang aan de kant zetten maar ik denk dat ik wel ff rustig aan moet doen vooral met de barrés denk ik dan merk wel dat dat best veel eist van mijn pezen.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het herstel verloopt Groeten :noob:

Cue Zephyr
25 mei 2010, 23:44
Ik speel ongeveer 1.5 jaar serieus gitaar en voelde dat vandaag voor het eerst. Ik ben ruim 8 jaar jonger dan de OP, dus ik vermoed niet dat het daarmee te maken heeft. Het was wellicht omdat ik zeker vijfmaal achter elkaar een nummer van vijf minuten heb zitten spelen. Toen ik de gitaar aan de muur had gehangen voelde ik een licht prikkelend gevoel precies op die plek die de OP beschijft. Na een paar minuten was dit echter weer weg.
Ik zeg, als het niet erger wordt, gewoon blijven spelen.

terrasbeest
26 mei 2010, 09:47
Ok dankjewel ik zal jullie advies opvolgen en maar even stoppen met die NSD Powerball ik wil me gitaar in iedergeval niet te lang aan de kant zetten maar ik denk dat ik wel ff rustig aan moet doen vooral met de barrés denk ik dan merk wel dat dat best veel eist van mijn pezen.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het herstel verloopt Groeten :noob:

Bijna zeker 'verkeerde' manier van ze te spelen. Beginnende gitaristen zijn te weinig ontspannen : barrés worden niet beter door krampachtig in de hals van je gitaar te gaan knijpen.

eddyvanbuiten
26 mei 2010, 14:07
is dit al een slecht teken en zou ik moeten stoppen of gewoon dagen met pauzes er tussen in inlassen?

ik heb inmiddels 4 maanden pijn in mijn linker wijsvinger, onderste kootje, de hele dag en nacht door; overbelasting volgens de dokter door veel gitaarspelen (20 a 25 uur p/week).
heb het spelen inmiddels weten terug te brengen naar zo'n 8 uur p/week, en de pijn wordt langzaam maar zeker minder.
ik weet niet waar jij je pijn hebt, maar let ook op je houding! bij mij komt het niet door beweging, maar door het klemmen van mijn wijsvinger tegen de gitaarhals. dit zorgt voor drukpijn in de pezen. ik probeer mijn grepen iets minder geforceerd te doen, en vermijdt gitaren met brede hals.
zoals de dokter zei "als ik met mijn wijsvinger op mijn voorhoofd tik, heeft dit geen enkel gevolg. als ik het een hele dag zou doen, wil je mijn voorhoofd aan het eind van de dag niet zien!".
ik kan je als enige advies geven om rustig aan te doen. als je het eenmaal hebt, is het lastig genezen!!

D-string
27 mei 2010, 20:45
Ik had de NSD Powerball al voordat ik met de gitaar begon. Volgens mij heb ik daarmee dezelfde klachten gehad in het begin.

Bedenk voor jezelf eens hoe je de powerball gebruikt. In het begin gebruikte ik hem om de bal zo hard en lang mogelijk rond te laten draaien. Hierdoor komt er een enorme druk op je hand/pols te staan die er normaal niet is. De gedachten hierbij is dat alles hiermee sterker wordt. Dit is in principe correct maar als je dit ineens gaat doen of te vaak dan zul je merken dat dit niet goed is.

Ik heb eigenlijk hetzelfde gehad met het neerleggen van kampvuur-akkoorden en het starten met barré akkoorden. Als je het nooit eerder gedaan hebt en er dan ineens vol voor gaat dan zal je lichaam aangeven dat het teveel is. Bij mij gaat het prima als ik tot het randje ga.. dan alles wat rust geef om weer te herstellen en vervolgens weer verder ga.

Ik gebruik de powerball nu zelf als warming-up en cooling down voor het gitaarspelen en af en tussendoor als ik achter mijn PC zit en voel dat ik te lang mijn muis vast heb gehouden. Ik gebruik de powerball dan echter op lage snelheden. Hierbij komen de spieren los door de ontspannen cirkels die ik draai met de bal (beide handen met de klok mee en tegen de klok in).

Succes ermee en pas vooral op dat je het niet overbelast. Nu rust geven is makkelijker dan straks noodgedwongen een hele tijd niet, of amper kunnen spelen.

VanDiekum
29 mei 2010, 11:09
Dankjewel Mensen,

Het gaat nu al wel een stuk beter maar het is nog steeds niet weg ik denk ook wel dat hert bet een tijd nodig heeft om te herstellen.

Nogmaals bedankt voor al jullie adviezen en ik denk dat ik het maar even rustig aan moet doen en mezelf wat rust geven ik denk ook wel dat het komt doordat ik te veel wil in een te korte tijd.

Groeten

Nathalie
29 mei 2010, 13:59
Het klinkt inderdaad als een opkomende overbelasting. :makeup:
Zorg er altijd voor dat je spieren voldoende opgewarmd zijn alvorens je begint met gitaar te spelen en doe ook wat strek oefeningen voor je polsen.
Als je de pijn voelt opkomen best stoppen en eventueel wat ijs leggen. Dergelijke klachten moet je zeker serieus nemen, eens je met overbelastingen te maken hebt gehad komen ze makkelijk terug.
De powerball is niet slecht als opwarming-tool, maar daar houdt het dan ook mee op. Het kan dus zeker geen kwaad om die powerball te gebruiken, zolang je niet twee uur aan een stuk begint te draaien met dat ding.
En verder, zoals zo vaak gezegd, probeer zo ontspannen mogelijk te spelen :soul:

VanDiekum
14 juni 2010, 22:59
Beste mensen,

Kwou ff laten weten hoe het nu ging opzich gaat het wel heb nu een polsband om voor stevigheid was volgens mij tog te wijten aan te wild doen met fitness.. beetje te fanatiek geweest met opdrukken zit nog steeds beetje vocht in mijn linkerpols , kdoe nu rustig aan beetje bij beetje weer wat oefenen hoop dat het snel overgaat maar herstelling van pezen is namelijk een erg langzaam process zei de dokter.
Draag nu vaak een polsband op mijn werk om me eraan te herrineren om het rustig aan te doen ;)
Gaa mijn oefenen nu ook vanaf nu meer opdelen in korte oefensessies van max half uur er korte puases er tussen door.
Omdat de volle herstek tog nog wel ff kan duren doek nog ff rustig aan.
Groeten mensen en dank voor jullie advies.

Groeten Erwin

Glaucus
20 juni 2010, 17:54
Dingen als powerball zijn slecht. Je hebt geen sterkerer spieren nodig om een instrument te spelen.

Als je pijn hebt moet je rust nemen tot je niets meer voelt. Enige uitzondering is wanneer een arts zegt dat je zonder iets te beschadigen kunt doorspelen.

Daarna moet je je techniek kritisch bekijken. Dit soort dingen krijg je door overbelasting en met slechte techniek ben je eerder overbelast.