PDA

View Full Version : Ibanez Edge Pro Piëzo mod



Scopperloit
24 mei 2010, 18:08
Ik heb er geen topic over kunnen vinden, dus vandaar dat ik er maar een begin. :)
Heeft iemand ooit de piëzo modificatie geprobeerd van deze persoon (http://www.youtube.com/watch?v=JGoEUdq56uw). Ik heb dezelfde 7 snarige Ibanez en dit is een mod die mij wel aanspreekt.

Om kort uit te leggen wat het idee is, de zadeltjes die oorspronkelijk in de Edge Pro brug zitten kunnen eruit worden gehaald, vervangen worden door L.R. Baggs X-inserts om zo de brug om te toveren in een Ibanez double edge pro voor akoestische doeleinden.

In plaats van een vrij dure, zeldzame Ibanez RG 2020x/RG2027x op te sporen kan je voor ongeveer €300 een upgrade uitvoeren en ben je klaar.
Ik heb contact gehad met de verkoper die me ook uitlegde dat je kan kiezen voor vele opties qua bedrading mono/stereo, werken met concentrische tone/volume pots.

Dus wie heeft toevallig deze modificatie uitgevoerd en hoe tevreden is diegene met het eindresultaat? Mocht niemand het geprobeerd hebben, ik denk dat in de zomer deze mod in mijn Ibanez ingebouwd gaat worden en daar wil ik wel een review/demo voor maken. :satisfie:

Sanderltd
24 mei 2010, 22:36
Interessant! :)
Ik was er zelf onlangs ook eens naar aan het kijken, maar dan voor een originele Floyd Rose. Dat zal ongeveer hetzelfde principe zijn?

Nu zie ik dat er van Graphtech ook zo'n zadeltjes bestaan (ik geloof ook voor de Edge?), maar is het dan eigenlijk de bedoeling dat hierbij nog een soort van voorversterkertje wordt gebruikt? Of kan alles direct naar de output van de gitaar?

Het idee spreekt me in elk geval ook erg aan, en zou er graag ook wat meer over weten. Het vergroot de mogelijkheden van de gitaar natuurlijk enorm.

Overigens heb ik ook artikeltjes gelezen van mensen die zélf hun piezo's bouwden. Er zouden kleine piezo-plaatjes te koop zijn voor zo'n 2 euro per stuk. Dit plaatje zou dan verknipt kunnen worden en ingebouwd worden in de gitaar. Ik geloof dat Charlotte (LOTR-gitaar) op dit forum zoiets gedaan had. Maar ik kan er voorlopig niet direct iets over vinden.
Het is misschien ook een nuttige optie?

Scopperloit
24 mei 2010, 23:00
Voor een originele floyd rose ligt het concept moeilijker. Daarvoor moet je dacht ik in de brug gaan frezen.
De Ibanez Edge Pro brug heeft een "soundchip" dat moet zorgen voor meer sustain en tone, maar de brug is ook gemaakt dat er X-inserts van L.R. Baggs in kunnen, zorgde denk ik voor verlaging van productie kosten en makkelijker maken van Double Edge bruggen.
Er moet inderdaad wel een pre-amp ingebouwd worden.

Shotgunn (zoals de bedenker van de mod zich noemt) heeft uitgevogeld hoe je die chips kan verwisselen, de preamp goed kan inbouwen en hij kan je helpen hoe je precies de bedrading wilt hebben. Volgens hem hoef je maar 1 gaatje te boren voor de magnetisch/mix/piezo switch. De rest past in de originele holtes van de gitaar. Zijn kit bevat alle onderdelen om de brug om te bouwen en je krijgt toegang tot online instructie video's waar hij laat zien hoe alles ingebouwd zou moeten worden.
Hij heeft ook piezo mods voor Originele Floyd Rose bruggen. Voor meer info kan je kijken op zijn website (http://shotgunnmods.net) De brugzadels moeten dan wel gefreesd worden voor de piezo zadels. Dit is niet echt goedkoop aangezien het naar hem toegestuurd moet worden. Wie weet haal je je voordeel uit een nieuwe brug waarin het al is verwerkt.

Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat klinken :crazyhappy:. Ik moet wel snel beslissen, want de euro koers is niet meer zo stabiel en wie weet hoe erg het straks wordt...:makeup:

Plant
25 mei 2010, 09:13
Als ik me niet vergis gebruikt die meneer in dat filmpje tijdens het 'akoestisch' spelen (dus alleen de piëzo aan) de trem niet. En daar zit 'm net de kneep. Piëzo's werken met druk en op het moment dat je de trem gaat gebruiken verandert de druk op de zadels en dus ook de signaalsterkte. Bij 'diven' zal je signaal grotendeels wegvallen.

Zolang je dus met het piëzo signaal de trem niet gebruikt zal het wel bruikbaar zijn.

Sanderltd
25 mei 2010, 10:07
Hmm, daar had ik ook nog niet bij nagedacht. Bij diep diven gebeurt het namelijk wel eens dat de snaren nog maar amper de zadeltjes raken.
Misschien toch niet zo'n superconcept dan? Ofwel zou je één enkel piezo element aan de onderkant van de floyd zelf moeten monteren? Zodat deze altijd volledig contact maakt.
Maar dat heb ik nog niet vaak zien gebeuren eigenlijk. Zou daar een reden voor zijn?

Scopperloit
25 mei 2010, 11:48
Dankjewel voor jullie reacties :).
Ik zal eigenlijk geen last hebben van bovengenoemd probleem, mijn brug heb ik geblokkeerd om de gitaar te kunnen gebruiken voor mijn band. Zo kan ik in voor 6 snarige nummers in drop D spelen en voor 7 snarig geweld in B.
Overigens lijkt het me logisch dat je beperkingen hebt met zo'n systeem. Ik snap echter niet waarom mensen willen "diven" met een piëzo geluid? Lichte vibrato met de tremolo lijkt me nog mooi en toepasbaar, maar extreme ontstemmingen zou ik er nooit mee willen doen.