PDA

View Full Version : Preamp upgrade ..



yhcmarc
24 mei 2010, 16:01
Dag allemaal, ik heb een vraag. Momenteel gebruik ik twee Focusrite saffire pro firewire units en heb vaak het gevoel dat het wat plat en flauw klinkt. Nu wil ik eens wat investeren in een extra preamp om te kijken of ik het wat levendiger en voller/helderder kan laten klinken. Vooralsnog is de focus op gitaren (Shure SM7B / 57, BeyerDynamic M201, T.Bone RB100). Later zijn ook overheads (Recorderman setup, momenteel nog AT2020, maar ik hoop te kunnen upgraden naar bv. Beyerdynamic MC930/50) van toepassing.

Nu kwam ik de volgende apparaten tegen die me wel interessant lijken:
RME Quadmic
FMR RNP
SPL Goldmike 9844

Zouden deze units een goede upgrade zijn tov. van de focusrite, of zonde van het geld? Zijn er nog units in +- dezelfde prijsrange die ik echt moet gaan checken?

thnx

Roman
24 mei 2010, 19:15
De focusrite devices zijn prima dingen. Maar ze zijn idd erg steriel. Wat voor de één werkt, zal voor de andere niet "lekker" zijn. Een lekker (buizen) pré-amp kan dan idd een oplossing zijn. Ik neem om bovengenoemde redenen dan ook liever met mijn presonus op dan mijn focusrite, die zijn wat "warmer".

Hoewel het budget is voor ik toch redelijk goede dingen over die SPL gold pré.

Jimi Hendrix
24 mei 2010, 19:41
kun je ze uitproberen?

ik zou denken dat de RME als eerste afvalt.
De RNP heeft een goede reputatie, de Goldmike ook....

wat mij betreft is trouwens een keer iets goedkoops kopen en daarna doorsparen voor 't beste wat er is (voor jouw smaak) een goede strategie.
Dan zou je eerder uitkomen bij (AMS/)Neve, Daking, API, GML etc.

Overigens kan plat en flauw door veel meer dingen komen dan de preamps....

yhcmarc
24 mei 2010, 19:50
Idd, maar ik heb het vermoeden dat op dit moment de focusrite pre's de zwakste schakel zijn. hier (http://dl.dropbox.com/u/1458835/split%202010-05-08%20nummer%206.mp3") van het huidige opname project van een van mijn bands. Het is een 5 minuten mix en de zang en gitaarpartijen van de andere gitarist zijn nog niet opgenomen, de bas moet nog ge-re-amped worden. Ik denk dat ik mijn eigen partijen ook nog een keer opnieuw ga inspelen trouwens.

Voor degenen die het interessant vinden, gitaar = Gibson The SG -> Jcm800 1959 -> sound city 4x12 -> Shure SM7B & T.bone RB100 -> focusrite -> Reaper.

Jimi Hendrix
24 mei 2010, 22:16
klinkt goed!
voor ruwe tracks... de preamps zijn zeker niet de beperkende factor. Je kunt hier IMO een prima mix mee maken.
Punchy bassdrum!

Alleen de gitaar in 't begin vind ik niet lekker klinken, maar verder zou ik je gitaren laten staan (als je tevreden bent over de partijen).

yhcmarc
24 mei 2010, 23:15
thnx. Voor het geval je interesse hebt, de bassdrum is een AKG D112 in het gat bij het voorvel, en een Shure SM7B ongeveer een halve meter voor de kick.

Ik persoonlijk denk dat het allemaal nog ff beter kan en dan gaat het vooral om de gitaren en de overheads, want die laatste bepalen ook voor een heel groot deel de drumsound aangezien ik de recorderman techniek gebruik.

Ik vind mijn partijen nogal rommelig ingespeeld hier en daar.