PDA

View Full Version : Abba Mamma mia pitch sound



Nocki
24 mei 2010, 15:18
Hi,

Eigenlijk durf ik het niet te vragen maar de wil is toch te sterk :)

Een week of 3 terug was er in onze winkel een vertegenwoordiger die Mammia mia als ringtone op zn telefoon had. Hij stond flink voor paal met dat nummer moet ik zeggen maar het introtje met de gitaar sound maakte me wel nieuwschierig want het klopt natuurlijk helemaal!

Dit is de link naar het youtube flimpje:
http://www.youtube.com/watch?v=unfzfe8f9NI

In het begin hoor je dus de piano en dan de gitaar. Als ik het goed hoor zit er een toon boven en onder wat hij speelt.

Iemand een idee welke tonen dat zijn? Hoever die van de grondnoot zitten?
Ik vind Brian may ook altijd zo geweldig met zn sounds vandaar dat ik dit ook wel even wilde weten.

Wat me ook wel opviel aan dit filmpje van de vorige eeuw is dat er toch wel veel veranderd is met de clips. Je ziet dat een van de 2 een stukje van haar tand mist en echt mooi zijn de dames ook niet :) toch heeft het allemaal wel wat... stond er wel van te kijken eigenlijk...

jimihattricks
24 mei 2010, 15:57
dat lijkt mij geen effect maar gewoon een multitrack, of meerdere opnamen over elkaar heen, weet niet hoe je dat precies noemt.. opnametrucjes schudde die olijke bjorn zo uit zijn mouw!

.. en ach, de concurrentie was destijds misschien beperkt, naast vader abraham zagen deze dames er toch echt smakelijk uit hoor!

Dirk_Hendrik
24 mei 2010, 16:35
dat lijkt mij geen effect maar gewoon een multitrack, of meerdere opnamen over elkaar heen, weet niet hoe je dat precies noemt.. opnametrucjes schudde die olijke bjorn zo uit zijn mouw!


Precies. Als je aan Abba en effecten denkt denk je dus aan eindeloze hoeveelheden multitrack takes. Laag over laag.

Niet alleen Bjorn overigens. Een groot gedeelte van de ongein komt ook van vaste studiotechnicus Michael Tretow.

x19
24 mei 2010, 16:50
Wat mij opvalt in de clip is dat die blonde haar pakje onweerstaandbaar is ! :mmmm:
Alleen de olifantenpijpen zijn een ENORME afknapper.

:makeup:

Nielsje
25 mei 2010, 14:06
Blijft natuurlijk gewoon de vraag staan: is het mogelijk met een pedaaltje?

Fireplace
25 mei 2010, 14:38
Wat mij opvalt in de clip is dat die blonde haar pakje onweerstaandbaar is ! :mmmm:

:makeup:

Dat komt omdat je WEET wat er gebeurt als je aan dat ene touwtje trekt....

Luke-wannabe
25 mei 2010, 15:11
Blijft natuurlijk gewoon de vraag staan: is het mogelijk met een pedaaltje?
Intellifex ofzo does the trick ;) maar d'r zijn vast eenvoudigere harmonizers.

Riky
25 mei 2010, 15:25
TC electronics heeft wat apparaten die het kunnen, al klink het nooit helemaal hetzelfde.

Nielsje
25 mei 2010, 15:33
Zal eens zoeken. Ook heb ik het helemaal niet nodig, misschien is het wel geinig juist in m'n bandje :)

groovieguitarguus
27 mei 2010, 00:08
Hey Nocki.... een maat van me speelde dit in een rockband.
Destijds met een MPXG2....
Probeer anders de hoge en lagere partij uit te zoeken. Al zijn het maar een paar noten... dan weet je of het een b.v. een octaaf of een terts is.
Is zeker wel een gave sound als je de 'mix' lekker hebt....

succes....

5150II
27 mei 2010, 12:05
Het klinkt niet echt als een gedubde partij, volgens mij is 'ie gelayed en daarna omhoog gepitched.

Dirk_Hendrik
27 mei 2010, 16:42
daarna omhoog gepitched.

In 1975?....

skanky
27 mei 2010, 16:58
In 1975?....

Ja dat kan wel, de Eventide h910 harmonizer kwam in 1974 uit. En Bjorn was niet vies van experimenteren en technologische vooruitgang.

timkermans
30 mei 2010, 15:27
Je kan dit effect bekomen door een harmoniser te bekomen die in de toonaard kan gezet worden.

dit nummer staat denk ik in D groot, en begint op een Fis maar het vreemde is dat alleen de eerste 3 noten een 2e stem meekrijgen en de laatste noot van die 4 noten een oktaaf als 2e stem meekrijgt...

(Ik heb momenteel geen gitaar of instrument in handen, dus heb het gewoon op gehoor snel snel beluisterd, kan fout zitten...)


Ik denk niet dat je 100% exact dezelfde noten uit een harmoniser krijgt, maar je zal er wel dicht bij zitten...

peter_heijnen
31 mei 2010, 11:30
Zo zie je maar weer eens hoe goed die gasten waren.

Het zijn volgens mij drie gitaren waarvan de derde niet alleen erg moeilijk te horen is maar waarschijnlijk idd gepitcht. De derde gitaar klinkt best wel naar harmoniser, maar de producer van abba speelde ook graag met de bandrecorder dus opnemen op halve snelheid kan ook.

De meerstemmige noten 'lopen niet netjes in de pas' en de eerste helft van de riff is harmonisch niet gelijk aan de tweede helft, dus het gebruiken van een harmoniser wordt dan erg onpraktisch tenzij je de tweede en derde stem laat meelopen dmv een sequencer.

Ik heb even snel opgenomen wat ik denk dat het is, het lijkt er best op maar of het ook klopt...? :)

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=823934

rickert
5 juni 2010, 21:42
Zo'n uitleg en dan geen reacties meer? Dan doe ik het maar: Supergaaf Peter! Klinkt erg aannemelijk. Inderdaad niet normaal hoe bizar goed die gasten waren.

Nocki
5 juni 2010, 21:53
inderdaad... :) late reactie. Ik ben op vakantie geweest waar ik een 44k4 modem had. De discusse kon ik wel volgen maar het was te langzaam voor de audio...

Klinkt erg goed. Bedankt voord eopname. Ik ga eens rommelen met de pitchshifter of ik in de buurt kan komen. netjes gespeeld!

peter_heijnen
7 juni 2010, 09:17
Haha, thx Rick.

Nocki als je een pitch shifter met custom mode hebt zou het met alleen de eerste twee stemmen nog wel moeten kunnen lukken.

duckman
7 juni 2010, 09:48
hmm..moet me toch eens gaan verdiepen in muziek van ABBA.
Goed gespeeld Peter!!

Nocki
17 juni 2010, 12:41
Peter bedankt!

Het heeft even geduurt maar het is nu naar mn zin :)
Ik heb 2 replifexen dus ik moest echt even kijken hoe ik het precies wilde...
Dankzij jouw filmpje heb ik op mn gemak uit kunnen zoeken wat het beste gaat!

guitarkid
18 juni 2010, 08:41
Hallo Peter.

Goed verhaal. Ik kom ook uit de tijd van de analoge multitracks en "spinde" de tape regelmatig naar beneden bij het opnemen van bijv. backingvocals om ze zo "glaziger" te laten klinken. Abba (lees: de engineers en B en B) waren meesters in die techniek en het op die manier arrangeren. Ook veel instrumenten werden één of meerdere tonen lager of hoger opgenomen zodat ze dan bij het afspelen een andere klankkleur kregen (iets dat de Beatles/George Martin ook al deden, maar dat zal niemand verbazen....).
En inderdaad, Abba was een fantastische ploeg, want wat je ook van de muziek vind, het klinkt fantastisch en het zit erg goed in elkaar. Maar dat mag je anno nu ook gewoon zeggen, toch....? ;)

Gr. C.