PDA

View Full Version : welke tele is binnen de Fender lijn nou de top?



Toaster
24 mei 2010, 14:21
Ik wil graag gaan shoppen voor een nieuwe telecaster. En dan weet ik dat Fender er een handje van heeft om idioot veel verschillende productielijnen uit te zetten.

Ik wil graag weten wat is nu kwalitatief en soundwise een beetje de top onder de tele's
Het hoeft niet persé nieuw te zijn het mag ook wat ouder zijn dus tot en met de jaren 90.
dus allerhande customshoppers en signatures mogen hier ook de revue passeren. (verkrijgbaarheid is natuurlijk wel een issue ;) )

Ik heb nu zelf een american standard tele uit 1998 ergens. Met een maple hals. Ik speel ska en reggae. Maar ook rock tot hard rock (en af en toe een palmmute)
Deze gitaar doet dat erg goed maar ik heb al verschillende tele's in mijn handen gehad die veel beter klonken.

Beter is dan: vollere sound, dikker geluid.


Dus help mij de weg tussen alle customshoppers, masterbuilts, en jaren '52 '56 '60' '69 enz.

Orpheo
24 mei 2010, 14:24
even een beetje off topic, maar af en toe een palmmute?! ik zou gek worden zonder palmmuten voor fingerpickin, slagjes, kleine solo's etc etc..

maar goed, imho is de allerallerbeste tele die nog enigzins betaalbaar is (en vanaf daarboven het verschil te minimaal is), is de '52 RI. das imho een ECHTE tele. de nocaster is ook te gek, en verder, de masterbuilds, zijn leuke dingen qua 'specs' en 'features', maar ik word er niet wild van zeg maar :P

levi
24 mei 2010, 14:27
Ik wil graag gaan shoppen voor een nieuwe telecaster. En dan weet ik dat Fender er een handje van heeft om idioot veel verschillende productielijnen uit te zetten.

Ik wil graag weten wat is nu kwalitatief en soundwise een beetje de top onder de tele's
Het hoeft niet persé nieuw te zijn het mag ook wat ouder zijn dus tot en met de jaren 90.
dus allerhande customshoppers en signatures mogen hier ook de revue passeren. (verkrijgbaarheid is natuurlijk wel een issue ;) )

Ik heb nu zelf een amercan standard tele uit 1998 ergens. Met een maple hals. Ik speel ska en reggae. Maar ook rock tot hard rock (en af en toe een palmmute)
Deze gitaar doet dat erg goed maar ik heb al verschillende tele's in mijn handen gehad die veel beter klonken.

Beter is dan: vollere sound, dikker geluid.


Dus help mij de weg tussen alle customshoppers, masterbuilts, en jaren '52 '56 '60' '69 enz.

Wat ik zou doen is gewoon zelf ene gitaar latne bouwen met de pickup's die je mooi vind. In plaats van een fender custom shop, en een fender uit '52 klinkt ook errug goed. Misschien iets te lage output door de jaren heen voor hardrock denk. En een beetje erg duur.:chicken:

Toaster
24 mei 2010, 14:33
even een beetje off topic, maar af en toe een palmmute?! ik zou gek worden zonder palmmuten voor fingerpickin, slagjes, kleine solo's etc etc..




Ja sorry ik bedoelde het zware metalen werk met veel gain.

Luke-wannabe
24 mei 2010, 14:34
Ik zou persoonlijk voor een Rebelrelic gaan. Super gitaren.

Toaster
24 mei 2010, 14:35
Wat ik zou doen is gewoon zelf ene gitaar latne bouwen met de pickup's die je mooi vind. In plaats van een fender custom shop, en een fender uit '52 klinkt ook errug goed. Misschien iets te lage output door de jaren heen voor hardrock denk. En een beetje erg duur.:chicken:

Je bedoelt de RI of eentje uit '52. Want dat laatste kan ik niet betalen ;)

Ik zoek dus een RI. En ik heb te weinig kennis om er eentje te laten bouwen. Dan moet je volgens mij toch echt wel weten wat je voor houtsoort wil en wat voor pick-ups er bij passen en wat voor hals en fretten je wilt. Voordat ik die combinaties zelf kan maken moet ik toch eerst een paar honderd tele's in mijn handen hebben gehad...

Hendriks
24 mei 2010, 14:35
even een beetje off topic, maar af en toe een palmmute?! ik zou gek worden zonder palmmuten voor fingerpickin, slagjes, kleine solo's etc etc..

maar goed, imho is de allerallerbeste tele die nog enigzins betaalbaar is (en vanaf daarboven het verschil te minimaal is), is de '52 RI. das imho een ECHTE tele. de nocaster is ook te gek, en verder, de masterbuilds, zijn leuke dingen qua 'specs' en 'features', maar ik word er niet wild van zeg maar :P

De 52 RI is inderdaad een geweldige tele , 1 van de fijnste die ik heb mogen bezitten , maar..... , ik vond hem toch wat beperkingen hebben , zoals de vintage frets en de 7,25 radius .
Ik heb nu een American Ash , deze lijkt in veel opzichten op de 52 RI , maar heeft medium jumbo frets en een 9,5 radius hierdoor zijn bends veel eenvoudiger en maakt hem veelzijdiger .
Als je nu een standard gewent bent zal de 52 RI toch wat wennen zijn.

Orpheo
24 mei 2010, 14:38
De 52 RI is inderdaad een geweldige tele , 1 van de fijnste die ik heb mogen bezitten , maar..... , ik vond hem toch wat beperkingen hebben , zoals de vintage frets en de 7,25 radius .
Ik heb nu een American Ash , deze lijkt in veel opzichten op de 52 RI , maar heeft medium jumbo frets en een 9,5 radius hierdoor zijn bends veel eenvoudiger en maakt hem veelzijdiger .
Als je nu een standard gewent bent zal de 52 RI toch wat wennen zijn.

ja, maarr.....

ik vind de 52RI beter klinken...

rebelrelics zijn cool. echt, heel gaaf spul. maar, tis geen fender, en de ts vroeg om fenders.



anders kwam ik natuurlijk al een half uur geleden met warmoth :seriousf:

Luke-wannabe
24 mei 2010, 14:40
Rebelrelic 'is' gewoon een vintage Fender. Zo voelen ze in ieder geval aan en klinken ze.

Toaster
24 mei 2010, 14:40
De 52 RI is inderdaad een geweldige tele , 1 van de fijnste die ik heb mogen bezitten , maar..... , ik vond hem toch wat beperkingen hebben , zoals de vintage frets en de 7,25 radius .
Ik heb nu een American Ash , deze lijkt in veel opzichten op de 52 RI , maar heeft medium jumbo frets en een 9,5 radius hierdoor zijn bends veel eenvoudiger en maakt hem veelzijdiger .
Als je nu een standard gewent bent zal de 52 RI toch wat wennen zijn.

Das best vreemd gezien het prijsvershil toch? Maar in ieder geval een goeie tip! Ik heb zie deze vaker getipt worden. Waar heb je de jouwe gekocht?

Toaster
24 mei 2010, 14:42
ja, maarr.....

ik vind de 52RI beter klinken...

rebelrelics zijn cool. echt, heel gaaf spul. maar, tis geen fender, en de ts vroeg om fenders.



anders kwam ik natuurlijk al een half uur geleden met warmoth :seriousf:

ja je hebt gelijk hoor. Ik zoek "fenders" hoewel een Haar tele mij ook wel aantrekkelijk lijkt.
Heeft Gregor Hilden een shop trouwens :) die heeft namelijk van alles wel wat staan op zijn website!

guitarkid
24 mei 2010, 14:43
rebelrelics zijn cool. echt, heel gaaf spul. maar, tis geen fender, en de ts vroeg om fenders.


Ik vind het wel een hele goeie tip en TS wil volgens mij vooral een "Telecaster"..!
Hij zou evt. ook wel willen laten bouwen als hij wist wat. Dus volgens mij is Fender niet de enige optie.
Ergo: kom maar met Warmoth, Orpheo..... ;)

Gr. C.

Ja, post TS in vrijwel dezelfde minuut dit: :seriousf: :seriousf:

ja je hebt gelijk hoor. Ik zoek "fenders" hoewel een Haar tele mij ook wel aantrekkelijk lijkt.
Heeft Gregor Hilden een shop trouwens :) die heeft namelijk van alles wel wat staan op zijn website!

Luke-wannabe
24 mei 2010, 14:44
Ik zou zelf alleen al niet aan Warmoth beginnen omdat Orph er altijd over loopt te zaniken.

Toaster
24 mei 2010, 14:46
Ik zou zelf alleen al niet aan Warmoth beginnen omdat Orph er altijd over loopt te zaniken.

Goed punt ;)

levi
24 mei 2010, 14:47
ja je hebt gelijk hoor. Ik zoek "fenders" hoewel een Haar tele mij ook wel aantrekkelijk lijkt.
Heeft Gregor Hilden een shop trouwens :) die heeft namelijk van alles wel wat staan op zijn website!

Haar is nederlands he dan hoef je niet helemaal naar duitsland te gaan om een tele te kopen :P Zit in Utrecht of zoo? geen idee eigenlijk :P
Als je toch ene haar tele zoekt zou ik voor eentje gaan met peter Florence voodoo pickpups die klinken behoorlijk goed.

Hendriks
24 mei 2010, 14:47
ja, maarr.....

ik vind de 52RI beter klinken...

Ik vind het verschil niet zo groot , bovendien zijn de elementen van de AA veel stiller , dit zijn Vintage Modern pu's ,speciaal voor de AA ontwikkeld.

Hendriks
24 mei 2010, 14:49
Das best vreemd gezien het prijsvershil toch? Maar in ieder geval een goeie tip! Ik heb zie deze vaker getipt worden. Waar heb je de jouwe gekocht?

Ze worden niet meer gemaakt , ik weet dat ze in Leek (Dacapo) nog 1 hebben hangen , voor 1200 (was 1400).

Toaster
24 mei 2010, 14:53
Haar is nederlands he dan hoef je niet helemaal naar duitsland te gaan om een tele te kopen :P Zit in Utrecht of zoo? geen idee eigenlijk :P
Als je toch ene haar tele zoekt zou ik voor eentje gaan met peter Florence voodoo pickpups die klinken behoorlijk goed.

Dat weet ik maar er zijn niet zoveel winkels met uitgebreide tele collecties van beide merken / bouwers. En mij viel op dat Gregor Hilden er behoorlijk wat heeft staan (er zijn er ook een hoop verkocht maar dan nog een brede collectie...)

levi
24 mei 2010, 15:00
Dat weet ik maar er zijn niet zoveel winkels met uitgebreide tele collecties van beide merken / bouwers. En mij viel op dat Gregor Hilden er behoorlijk wat heeft staan (er zijn er ook een hoop verkocht maar dan nog een brede collectie...)

Als je bij greg besteld moet je hem opbellen en dan een bod doen en dan kan je langs komen bij zijn studio of zoo waar die de gitaren allemaal staan. En kan je een tele proberen volgens mij ging het zo iets? Hij heeft niet echt ene winkel die van 10 tot 6 open is. Hij verzendt volgens mij ook

Orpheo
24 mei 2010, 15:06
@hendrik: mee eens. de american ash is wat moderner en bruikbaarder, maar mist imho een enorme dosis ballen.

@luke: kinderachtig ventje ben je toch ook.

@t.s.: warmoth heeft enorm goed hout, denk maar aan de gibson of fender customshop. Als ik de keus had, zou ik een modern neck nemen met compound radius, full maple (157$) met lak (247$ dus), een ash body, gelakt (showcase, 300$), goede pickups, zoals Jon Moore pickups (tone for days), goede brug (callaham), goede tuners (gotoh), en dan ben je onder de 1000 euro klaar. tele helemaal gemaakt zoals jij 'm wilt.

maar ach, omdat ik 't goed vind is 't al reden genoeg om 't niet te doen.

food for thought!

Toaster
24 mei 2010, 15:08
En kan je die warmoths dan ook ergens testen?

Hendriks
24 mei 2010, 15:20
@ Orpheo , ik denk dat je in de war bent met de American Ash Deluxe , die nu nog gevoerd word , deze heeft noiseless pu's en mist inderdaad ballen , de AA die ik heb heeft absoluut niet minder ballen dan de 52 RI die de Vintage pu's heeft , de AA heeft ook koperen (zadels) die toch een groot aandeel in het geluid hebben.

Als je naar andere merken gaat kijken zijn er bv ook nog : Valley arts, Nash en Glendale . RR is ook leuk .

Orpheo
24 mei 2010, 15:27
En kan je die warmoths dan ook ergens testen?

er zijn in Nederland een aantal mensen met een flink aantal warmoths,z oals fred dons en ik. je kan dus wellicht bij een van ons eens wat warmoths proberen. kijken welk halsprofiel je ligt, hoe je het lakwerk vind, het fretwerk, etc etc. maar iedere warmoth is uniek. ik heb nog nooit 2 precies dezelfden gezien, simpelweg omdat er teveel keus is ;) qua kwaliteit is 't altijd goed. Ik heb blindelings 10 warmoths over laten komen uit de USA, en allen waren ze 10/10. ik heb vorige week tig gibsons geprobeerd, en ik heb er maar 1 of 2 gehoord en bespeeld waarvan ik dacht, ja, dit is ok. maar niet eens bij benadering het niveau van een warmoth.

als je niet tevreden bent met wat andere merken leveren, dan adviseer ik inderdaad warmoth. als je twijfelt, oh is dit wel ok, hoe zit 't met doorverkopen, hoe gaat 't met de tone, zit 't ok, dan moet je 't gewoon niet doen joh. je moet die stap durven zetten (en daarna kijk je NOOIT meer achterom, ik garandeer je dat werkelijk). maar bij twijfel niet doen, zeker niet als fender, rebelrelic of valley arts leveren wat jij wilt (hoewel VA lastig te proberen is in NL,en dus ook weer 'blind' kopen is).

Orpheo
24 mei 2010, 15:27
@ Orpheo , ik denk dat je in de war bent met de American Ash Deluxe , die nu nog gevoerd word , deze heeft noiseless pu's en mist inderdaad ballen , de AA die ik heb heeft absoluut niet minder ballen dan de 52 RI die de Vintage pu's heeft , de AA heeft ook koperen (zadels) die toch een groot aandeel in het geluid hebben.

Als je naar andere merken gaat kijken zijn er bv ook nog : Valley arts, Nash en Glendale . RR is ook leuk .

hm dan ben ik echt even de weg kwijt, sorry :P moet ik me maar weer eens verdiepen in fenders :P

Toaster
24 mei 2010, 15:38
ik ben nog even verder op het net gaan surfen en toen kwam ik dit tegen:

http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/93984-best-tele-being-manufactured-today.html

Hier zie je de cs nocaster worden geroemd maar ook de:
avri '52
avri '62
Hot Rod Tele
MIA MIM MIJ/CIJ maakt blijkbaar ook niet zoveel uit maar dan met je natuurlijk wel goed luisteren.

Maar dit is een draadje dat de masterbuilts en de Custom shoppers eruit laat. Die mogen van mij ook in de discussie worden meegenomen...

munkie
24 mei 2010, 15:45
Waarom zou je zoveel geld uitgeven. Gewoon een lekkere oude , dus juist WEL pre-1990, Japanner kopen. Squier JV/SQ/E serie, Tokai, Fernandes. De laatste 2 hebben misschien wat slappe elementen, kan je altijd vervangen. Buiten mededinging want iets andere kop maar verbazend goed en goedkoop: Samick Valley Arts serie.

Luke-wannabe
24 mei 2010, 17:42
Orpheo ga nou maar niet de bink uithangen. Je hebt al menig maal bewezen dat je dat niet bent.

tillens
24 mei 2010, 17:49
@ Luke; GNA! gehehehe..

@ topicstarter. Jij zoekt gewoon een mannen tele. Dan moet je dus gewoon een 52 RI hebben punt. Das gewoon een werkgitaar die fenomenaal is. The Boss speelt erop, hij zag dat het goed was etc..

@ ORP; dat hele warmoth das allemaal leuk maar waarom is het dan niet fender en dergelijke voorbijgestreefd.. het spreekt mij niet aan totaal niet..

andere goede teles; G&L ( heb ik zelf, klinkt te gek, speelt te gek), Nash en RR... en we vergeten nog een zeeuw, Zwier ,helemaal te gek! Denk aan de Marc-o-Caster!

barno
24 mei 2010, 18:26
kwestie van testen. heb al heel wat tele's gehad, waaronder de geroemde 52 ri en guess what, was een prachtige gitaar maar ze lag mij niet. terwijl ik echt niet picky ben, weet ook niet waar het juist aan lag.

dus reviews (en forums nog meer) kunnen iets de hemel in prijzen, het moet ook nog passen bij jou. Onlangs heeft een vriend van me een warmoth neck teruggestuurd. ook hier: dat ding was prima gemaakt volgens zijn specs maar werkte voor hem om een of andere reden niet.

Orpheo
24 mei 2010, 19:09
@ wannabe: joh, wat jij wilt. Ik zie het als een enorm zwaktebod dat je het op de man speelt, beetje zwak dus dat je niet inhoudelijk kunt reageren.

@ tillens
Fender is een merk dat iedereen kent. Hendrix, clapton, ze speelden op Fenders ( en clapton, srv en vele anderen op warmoth met n fender logo op t headstock). Fender spreekt tot de.verbeelding, warmoth niet. Ondanks de enorm hoge kwaliteit. Net als hamer. Tis beter dan gibson, maar t spreekt niet tot de verbeelding, de grote helden spelen er niet op. In plaats van inspelen op de meute, bedienen ze de niche, producten leveren aan spelers die bij de grote merken niet vinden wat ze zoeken of willen.

Luke-wannabe
24 mei 2010, 19:33
Hoezo? Ik geef gewoon mijn mening, ik val je verder niet aan ofzo. Misschien ook een klein beetje zelfreflectie dat mensen je Warmoth aanhang een beetje zat zijn?
Verder weet ik niet of je mee leest, maar ik heb wel degelijk inhoudelijk gereageerd :)

Pepe
24 mei 2010, 19:37
Nou, Hamer is wel wat anders dan een onderdelen boer voor den doe het zelvert. Met alle respect naar boeren, zuivel danwel tropisch hardhout en Doehetzelverts in het algemeen.

Enfin.
De top tele bestaat enkel bij de gratie van u, de luisteraar. Boven een bepaalde grens worden het varianten op het thema. De grens naar onderen ligt ergens bij de reissue, vandaar zijn populariteit. Daaronder wordt het minder kwa oog voor detail maar ook dat kan verkeren.

Michael AE
24 mei 2010, 19:43
@ wannabe: joh, wat jij wilt. Ik zie het als een enorm zwaktebod dat je het op de man speelt, beetje zwak dus dat je niet inhoudelijk kunt reageren.

@ tillens
Fender is een merk dat iedereen kent. Hendrix, clapton, ze speelden op Fenders ( en clapton, srv en vele anderen op warmoth met n fender logo op t headstock). Fender spreekt tot de.verbeelding, warmoth niet. Ondanks de enorm hoge kwaliteit. Net als hamer. Tis beter dan gibson, maar t spreekt niet tot de verbeelding, de grote helden spelen er niet op. In plaats van inspelen op de meute, bedienen ze de niche, producten leveren aan spelers die bij de grote merken niet vinden wat ze zoeken of willen.

Jongen, leer het nou eens. "Dit merk is beter dan dat merk" bestaat niet in de gitaarwereld. Het gaat om de klank en de bespeelbaarheid en geen 1 gitaar klinkt hetzelfde en geen 1 gitaar speelt hetzelfde.

Het is zo dat er een hoop merken zijn die minder populair zijn dan de grote twee, maar dat ligt echt niet alleen aan het feit dat de grote helden er op spelen. Niet alle grote helden spelen op de grote merken omdat ze er voor betaald krijgen. Vele van hen zijn ook begonnen op de gitaren waar ze nu nog steeds op spelen.

Suhr en Anderson bouwen op papier betere strats dan Fender, maar toch heb ik er nog niet 1 gevonden die beter klinkt dan mijn oude '71-er of mijn '56 CS. Wel van andere merken, maar die waren vaak nog duurder.

Jij hebt je eigen mening en daar heb ik geen enkel probleem mee. Het is meer dat je bepaalde 'waarheden' verkondigt, die in mijn ogen veels te kort door de bocht zijn.

Orgasmocaster
24 mei 2010, 19:44
Hey Orpheo,
Wannabe heeft een beetje gelijk.. ik begrijp en deel je enthousiasme voor Warmoth. voor mij is het gewoon common sense (en verslavend zelfs:))
maar ik heb gemerkt dat het weinig zin heeft om "het woord te spreiden"
en zoals Wannabe schreef, het gaat uiteindelijk averechts werken.

Sommige mensen eten alleen aardappelen en groente
sommige mensen luisteren alleen naar top 40 muziek
sommige mensen willen alleen maar een gitaar met een bekend merkje er op..

en daar is niks mis mee, zolang ik maar een Warmoth mag bouwen. :)

Michael AE
24 mei 2010, 19:52
@Orgasmocaster: Ik weet dat je een lolletje maakt, maar doe eens niet zo enorm elitair. Ik heb toevallig vaak genoeg op Opraheo's Warmoths gespeeld en het was helemaal niets voor mij. Ik prefereer mijn '59 reissue LP, hij vind zijn Warmoths beter. Prima. Different strokes...

On topic: Ik vind zelf de Nocaster Relics van Fender helemaal te gek. Heb er weinig in mijn handen gehad die ik niet te gek vond. Mijn ultieme tele is een limited edition Esquire uit de custom shop die ik inmiddels ook heb weten te kopen. G&L's en Andersons vind ik heel vet voor de wat modernere Tele sounds.

TimoSomers
24 mei 2010, 19:55
@ tillens
Fender is een merk dat iedereen kent. Hendrix, clapton, ze speelden op Fenders ( en clapton, srv en vele anderen op warmoth met n fender logo op t headstock). Fender spreekt tot de.verbeelding, warmoth niet. Ondanks de enorm hoge kwaliteit. Net als hamer. Tis beter dan gibson, maar t spreekt niet tot de verbeelding, de grote helden spelen er niet op. In plaats van inspelen op de meute, bedienen ze de niche, producten leveren aan spelers die bij de grote merken niet vinden wat ze zoeken of willen.

Das echt bullshit, dat mensen Fender & Gibson alleen willen door de grote spelers.
Er is natuurlijk ook een rede waarom al die groten op Fender & Gibson spelen he, en die pro's letten echt niet op wat de hype is, maar willen de beste sound.

@TS: Ik zou gewoon naar een winkel gaan met veel customshops enzo op voorraad en lekker testen.
Iedere gitaar is anders, ook dezelfde modellen.
Wellicht kom je toevallig een pareltje tegen (zo heb ik een maandje geleden een strat gekocht, ik had precies dezelfde zoektocht als jij maar dan met een strat, het was de eerste die ik getest had, en meteen gekocht (Betreft een Fender Custom Shop Custom Classic strat, die hebben ze ook in Tele uitvoering, zeker even checken!!).
Ik zou me niet blind staren op merken, maar puur voor de sound.
Ik zou niet voor een Fender gaan puur omdat het een echte Fender is, ik zou zeker ook niet voor een warmoth gaan puur omdat het geen Fender is.
Beiden kunnen voor jou geweldig zijn, gewoon lekker rondtesten dus.

Pepe
24 mei 2010, 19:59
H
Sommige mensen eten alleen aardappelen en groente
sommige mensen luisteren alleen naar top 40 muziek. :)

Wat ik dan weer niet snap, waarom dat rare omgekeerde snobisme?
Een Warmoth zegt: ik heb zulke specifieke wensen, dat hangt niet in een winkel. En voor mijn alleen het beste en duurste op dat gebied.

Da's mooi, exclusief zijn. Waarom dan nog sneren naar mensen die wel iets in een winkel om de hoek kopen? Dat heeft Warmoth toch niet nodig?

Mitch
24 mei 2010, 20:01
Het is altijd lichtelijk vermoeiend om te zien dat merkengeilheid erbij wordt gesleept als mensen niet te porren zijn voor een ander merk. Of het nou een budgetmerkt is als Harley Benton of een gerenommeerd onderdelenbedrijf als Warmoth. De voorstanders roepen om het hardst dat ze in een underdog positie zitten (nog net geen slachtofferrol) en verkondigen dat iedereen die 'het licht' niet ziet merkengeil is, maar dat is klinkklare onzin.
Nog afgezien van het feit dat je met behoud van waarde nog een behoorlijk steekhoudend argument hebt om voor een merk te gaan, maar los daarvan... gitaren blijven individuele gevallen. En dan nog is het een kwestie van smaak. Om maar weer terug on topic te komen: ik had een meer dan goede Japanse Tele. Dat was echt een topding voor een heel mooie prijs. Maar na verloop van tijd is mijn smaak veranderd en wilde ik 'm toch kwijt. Zegt dus niets over de kwaliteit van de gitaar. Dus of je nu voor een Nocaster gaat, of een 52RI, of een Japanner, of een Blade, of een Warmoth bouwt of een pakketje van Rockinger in elkaar schroeft: je weet het niet vantevoren. Er zijn mensen die op basis van specs vantevoren exact zeggen te weten hoe een gitaar gaat klinken, maar dat zie ik eerder als een neuropsychologisch verschijnsel dan talent.
Just my 2 cents.

Jasper.
24 mei 2010, 20:08
Ik denk dat er ook wel een beetje overdreven op Orpheo gereageerd word. Volgens mij is dringt hij warmoth helemaal niet zo op, maar vertelt gewoon zijn ervaringen en die van een paar anderen ermee. En de voordelen ervan. Precies hetzelfde als wat die anderen met de fenders doen. Hij zegt er zelfs bij dat als je nog niet weet wat je wilt en als je twijfelt dat je het niet moet doen.

Denk dat het inmiddels telkens ook wel erg opgeblazen word. Hij heeft nu eenmaal die reputatie gekregen en nu word er gelijk negatief over orpheo geroepen als het woord warmoth valt. Ik heb juist het idee dat Orpheo sinds dat hij weer terug is probeert van die reputatie af te komen. Of het op zijn minst niet probeert te verergeren.

Mitch
24 mei 2010, 20:14
Gelul, mijn post is een reactie op die van Orgasmocaster.
De Orpheo-fanboy-defensie, die is misschien wel overdreven :listen:
(nothing personal Orph)

Orbis
24 mei 2010, 20:14
Ik denk dat er ook wel een beetje overdreven op Orpheo gereageerd word. Volgens mij is dringt hij warmoth helemaal niet zo op, maar vertelt gewoon zijn ervaringen en die van een paar anderen ermee. En de voordelen ervan. Precies hetzelfde als wat die anderen met de fenders doen. Hij zegt er zelfs bij dat als je nog niet weet wat je wilt en als je twijfelt dat je het niet moet doen.

Denk dat het inmiddels telkens ook wel erg opgeblazen word. Hij heeft nu eenmaal die reputatie gekregen en nu word er gelijk negatief over orpheo geroepen als het woord warmoth valt. Ik heb juist het idee dat Orpheo sinds dat hij weer terug is probeert van die reputatie af te komen. Of het op zijn minst niet probeert te verergeren.

Helemaal mee eens. Ik zie vooral behulpzaam commentaar, voor mensen het meeste uit hun geld willen halen, of althans meer dan Fender (wellicht!) te bieden heeft.


Hoezo? Ik geef gewoon mijn mening, ik val je verder niet aan ofzo. Misschien ook een klein beetje zelfreflectie dat mensen je Warmoth aanhang een beetje zat zijn?
Verder weet ik niet of je mee leest, maar ik heb wel degelijk inhoudelijk gereageerd :)

Waarom zou iemand niet meer zijn mening over een favoriet merk moeten verkondigen? Worden mensen het feit dat Orpheo van Warmoth-gitaren houdt zat? Ik kan me daar maar weinig bij voorstellen, wat heb ik er voor last van? Zelfs als Orpheo gek zou zijn op Stagg is het nog zijn goed recht om de voor- en nadelen daarvan wereldkundig te maken.

Pepe
24 mei 2010, 20:16
G&L's en Andersons vind ik heel vet voor de wat modernere Tele sounds.

Ik herinner me nog de "93 Guitarplayer shootout van 36telels, van Peavey's tot high end Andersons en Grosh.
De winnaar was de Anderson Hollow T, de G&L classic kreeg de Most Bang For The Buck award.

Michael AE
24 mei 2010, 20:19
@Jasper: Het gaat om de manier waarop Orpheo het brengt en daar is het altijd over gegaan. Met de manier waarop hij dingen stelt, kun je reacties verwachten. Niets meer, niets minder. Het gaat helemaal niet over Orpheo als "persoon".

Michael AE
24 mei 2010, 20:23
Ik herinner me nog de "93 Guitarplayer shootout van 36telels, van Peavey's tot high end Andersons en Grosh.
De winnaar was de Anderson Hollow T, de G&L classic kreeg de Most Bang For The Buck award.

Kijk, da's nou toevallig. ;)

Anderson bouwt gewoon fantastische gitaren, alhoewel sommigen wel heel erg klinisch klinken in mijn oren. G&L is voor het geld gewoon erg goed.

@TS: Voor elke gitaar geldt eigenlijk dat je pas moet oordelen als je een paar exemplaren hebt bespeeld. De winkel in en testen!

Jasper.
24 mei 2010, 20:34
@Jasper: Het gaat om de manier waarop Orpheo het brengt en daar is het altijd over gegaan. Met de manier waarop hij dingen stelt, kun je reacties verwachten. Niets meer, niets minder. Het gaat helemaal niet over Orpheo als "persoon".

Denk dat dit een klassiek geval is van het nadeel van internet. Dat iedereen het anders kan interpreteren. In dit geval interpreteren een heleboel mensen het verkeerd. Maar daar kun je zelf ook gewoon rekening mee houden in plaats van orpheo zo af te zeiken. We weten het nu wel een keer. En zo vermoeiend als het voor jullie is om die posts van Orpheo aan te zien. Zo vermoeiend is het voor een ander om telkens maar weer diezelfde discussie te lezen dat Orpheo zo'n warmothfanboy is. Dus wie is hier nou zo verkeerd bezig?

jeroen75
24 mei 2010, 20:38
Check eens de nieuwe serie, de american special.

Ik zit al tijden te zoeken naar een telecaster die ik tof vind en deze komt daar wel in de buurt denk ik. Moet 'm nog eens vergelijken met wat anderen.

Heeft iets hottere elementen, texas specials en jumbo frets en is wat dikker qua sound dan de 52RI ( die overigens inderdaad te gek is, maar prijzig ) heb ze na elkaar vergeleken.

Die 52 heeft echt de vintage sound en deze is wat moderner, voor mij persoonlijk lekkerder, ook qua conform.

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0115802305

850 euro nieuw

Mitch
24 mei 2010, 20:39
Oké, bert en almar zijn off line, dus ik doe het even zelf.
Als de inhoud van het topic je niet helemaal duidelijk is moet je de openingspost nog maar eens lezen en als je nog ergens persoonlijke problemen mee hebt regel je dat maar per PB.

Back on topic.

Orgasmocaster
24 mei 2010, 21:16
@Orgasmocaster: Ik weet dat je een lolletje maakt, maar doe eens niet zo enorm elitair. Ik heb toevallig vaak genoeg op Opraheo's Warmoths gespeeld en het was helemaal niets voor mij. Ik prefereer mijn '59 reissue LP, hij vind zijn Warmoths beter. Prima. Different strokes...

On topic: Ik vind zelf de Nocaster Relics van Fender helemaal te gek. Heb er weinig in mijn handen gehad die ik niet te gek vond. Mijn ultieme tele is een limited edition Esquire uit de custom shop die ik inmiddels ook heb weten te kopen. G&L's en Andersons vind ik heel vet voor de wat modernere Tele sounds.

Dat was heemaal niet elitair bedoeld. de aardappel vergelijking was inderdaad wel grappig bedoeld, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was.

nogmaals, niet elitair, geen snobisme... zo'n goede gitarist ben ik toch niet, en ik ben best wel een grote fender fan. dus snobisme zou niet echt op zijn plaats zijn.

ik weet wel wat ik wil, en wat mijn favorite specs zijn, dus daarom ga ik liever voor custom.

Orpheo
24 mei 2010, 21:32
Op straffe van n waarschuwing wil ik toch mezelf even verdedigen...

Luke W: ik vatte het zelfs al zo op dat de ts alleen maar fenders wilde, dus daar begon ik al mee! Nadat bleek dat andere merken ook okay waren, grapte ik kort over warmoth, waarna de ts aangaf er meer over te willen weten.

Ik hemel warmoth niet op, ik geef slechts een alternatief, met al n slag om de arm. Wil je niet, doe t niet. Maar om te zeggen dat ik anderen warmoth door de.strot duw, haaat me ni im dit topic te ver.

@ michael : ik weet wat je bedoeld, maar je kunt wel objectief bepalen of iets beter is.dan t ander. Of het beter klinkt, waar ik niets over zei, maar jij wel, kan je niets zeggen. Een hamer is beter gebouwd dan n gibson. Klinkt ie dus ook beter? Weet ik niet.

@ timo. Fender en gibson verkopen bij gratie van naamsbekendheid. De groten onder de gitaristen nemen niet goor iets ghostbuilders im de ARM om toch de look, maar niet de baggerkwaliteit te hebben. Decal erop, klaar. De gewone Mam koopt daarom ook fender en.gibson, omdat ie dat kent, associeert met zijn 'held' en dus met kwaliteit. Zo werkt t naar mijn mening.

Kim Wilson
24 mei 2010, 21:38
Ach, verkrijgbaarheid zal er wellicht ook wel wat mee te maken hebben, niet? :satisfie:

Hendriks
24 mei 2010, 21:43
Ach, verkrijgbaarheid zal er wellicht ook wel wat mee te maken hebben, niet? :satisfie:



Even testen is er niet bij , maw neem je een risico als je een custombuild laat maken .
Alles moet kloppen , hout,elementen ,finish,etc en al zijn alle specs helemaal top , dan nog kan het tegenvallen.

Mitch
24 mei 2010, 21:51
Op straffe van n waarschuwing wil ik toch mezelf even verdedigen...

Vooruit, je krijgt het laatste woord. De persoonlijke dingen heb ik er echter wel uitgevist.

Kim Wilson
24 mei 2010, 21:52
Dat ook. En merken als Hamer hangen ook niet overal.

Michael AE
24 mei 2010, 21:54
@ michael : ik weet wat je bedoeld, maar je kunt wel objectief bepalen of iets beter is.dan t ander. Of het beter klinkt, waar ik niets over zei, maar jij wel, kan je niets zeggen. Een hamer is beter gebouwd dan n gibson. Klinkt ie dus ook beter? Weet ik niet.

Dat is dus wat ik al zei. Ik kan ook merken gaan opratelen die beter bouwen dan Fender. (Al geldt dit niet voor de CS, dat zijn prima gitaren die minstens zo goed zijn als de boetiek jongens met de grote namen...)

Het gaat bij gitaren echter om de klank (en bij mij in mindere mate om de bespeelbaarheid.) Het zal mij echt een worst wezen of een gitaar helemaal perfect in elkaar zit als hij voor geen meter klinkt.

Ik vind dus nogmaals dat je nooit van een beter/best verhaal kunt spreken. Net als met muziek. Sommige mensen haten bands die wel geweldig spelen, maar niet iets doen dat ze mooi of smaakvol vinden. Zo is het bij gitaren ook. Hoe perfect het ook gebouwd is, als er geen klik is, is het een kutgitaar. (Effe kort door de bocht...)


@ timo: Fender en gibson verkopen bij gratie van naamsbekendheid. De groten onder de gitaristen nemen niet goor iets ghostbuilders im de ARM om toch de look, maar niet de baggerkwaliteit te hebben. Decal erop, klaar. Dat ghostbuilders verhaal is zo'n typisch internet ding. Niemand heeft het ooit hard kunnen maken. Natuurlijk kan het zijn dat Clapton een betere strat heeft dan ik, maar dat komt omdat hij uit alle exemplaren het beste kan kiezen (die dan nog eens perfect wordt afgesteld) en wij het moeten doen met wat de winkel op voorraad heeft en onbekwame gitaartechs.


MOD BREAK:
Goed, iedereen zijn zegje gedaan, de eerstvolgende post wordt nu verwijderd en de poster berispt. Als het écht belangrijk is wat je wil melden of je wil proberen nader tot elkaar te komen: PB!

levi
24 mei 2010, 22:13
Ik zelf ben een persoon die juist geen fender wil maar iets unieks ik weet niet hoe de ts er over denkt maar .. Wat ik zou doen is, een Haar gitaar. Die hebben ze ook vast wel ergens in de winkel hangen en bijvoorbeeld de veel besproken '52 RI bespelen en vergelijken.
(Ik zou ook nog wat andere tele's pakken maar die twee spreken mij het meeste aan)

Luke-wannabe
25 mei 2010, 00:59
Ik speel met heel veel plezier op m'n Jap en Mim Teles. Baal er wel van dat ik ze niet helemaal lekker afgesteld (buzz-free en niet doodlopend bij bends) krijg, maar dat komt meer door de 7,25" radius dan doordat het een slecht gebouwde gitaar zou zijn.

stikel
25 mei 2010, 02:11
Ik speel met heel veel plezier op m'n Jap en Mim Teles. Baal er wel van dat ik ze niet helemaal lekker afgesteld (buzz-free en niet doodlopend bij bends) krijg, maar dat komt meer door de 7,25" radius dan doordat het een slecht gebouwde gitaar zou zijn.

Aha, nu komen we ergens. Plezier in het spelen. De rest (heb het al veel vaker genoemd) is allemaal een kwestie van smaak en budget.

Groet Jan

josan
25 mei 2010, 09:14
Ik speel met veel plezier op een Highway 1. Die zijn qua sound blijkbaar iets "ronder" dan de klassieke Tele en daardoor breder inzetbaar. Lekker, soepel spelende hals. Alleen nog messing, "compensated" brug erop en een vierstanden schakelaar. Helemaal compleet. En niet zo gek duur.

Kim Wilson
25 mei 2010, 10:02
Ja, dat was ook mijn ervaring. Een heel vol en rijk geluid. Veel laag en hoog, heel breed. Juist daarom heb ik die laten schieten, omdat ik het bijterige en typische Tele-karakter van de Baja lekkerder vind. Ik heb ook een Blade geprobeerd, maar daar kon ik niks mee. Die Baja past blijkbaar heel erg goed bij mij, ik ben er dan ook nog bijzonder wijs mee. Hij laat me dingen spelen die ik op een Strat niet voor elkaar kreeg. En voor de €650 die hij me gekost heeft, heb ik een hele hoop plezier in het spelen teruggekregen.

bass blom
25 mei 2010, 19:20
ik vond die al zou ik hem om de naam nooit nemen, richie? kotzen tele wel aantrekkelijk.

EuroCinema
25 mei 2010, 20:05
Ja, dat was ook mijn ervaring. Een heel vol en rijk geluid. Veel laag en hoog, heel breed. Juist daarom heb ik die laten schieten, omdat ik het bijterige en typische Tele-karakter van de Baja lekkerder vind. Ik heb ook een Blade geprobeerd, maar daar kon ik niks mee. Die Baja past blijkbaar heel erg goed bij mij, ik ben er dan ook nog bijzonder wijs mee. Hij laat me dingen spelen die ik op een Strat niet voor elkaar kreeg. En voor de €650 die hij me gekost heeft, heb ik een hele hoop plezier in het spelen teruggekregen.

Mijn pa heeft ook een Baja tele, heel leuke gitaren zijn dat inderdaad. Ik heb zelf een ouwe Amerikaan, en had voorheen nog een Jap. Die Amerikaan heeft wel gewoon meer diepte en rijkheid in de klank, maar dat zoekt niet iedereen. De Japanner was veel beter afgesteld dan de Baja, maar verder deed de Baja er maar weinig voor onder. Warm aanbevolen dus, die Baja's!

Toaster
26 mei 2010, 21:57
Ik heb vandaag verschillende tele's in mijn handen gehad maar de baja vind ik echt niks. Klinkt goedkoop. Ik was er binnen een minuut mee klaar.

De nocaster heeft voor mij een te dikke nek. De 52 RI en de 62 custom zijn wel lekkere tele's voor mij. Alleen gaat het wat ruigere rockwerk bij de 52 RI wat minder vanzelf.

Nu nog een custom shopper en een Haar eens proberen....

TimoSomers
26 mei 2010, 22:02
Probeer zeker de Custom shop custom classic even uit!
Ik heb dan wel strat versie ervan bespeeld, maar vond ook bij strats de 52 ri niet rockerig genoeg, de custom classic blies alles omver.
De custom classic Tele heeft zelfde specs, dus die zou ik ff checken.

Kim Wilson
26 mei 2010, 22:07
Ik heb vandaag verschillende tele's in mijn handen gehad maar de baja vind ik echt niks. Klinkt goedkoop. Ik was er binnen een minuut mee klaar.
....
Misschien een verkeerd exemplaar, of hij ligt jou gewoon niet. Die van mij klinkt toch echt niet goedkoop, en de Baja die Rickert heeft (had?) klonk ook prima.

Luke-wannabe
26 mei 2010, 22:44
Rick heeft een Baja en die klinkt echt goed!

levi
26 mei 2010, 22:58
Ik heb vandaag verschillende tele's in mijn handen gehad maar de baja vind ik echt niks. Klinkt goedkoop. Ik was er binnen een minuut mee klaar.

De nocaster heeft voor mij een te dikke nek. De 52 RI en de 62 custom zijn wel lekkere tele's voor mij. Alleen gaat het wat ruigere rockwerk bij de 52 RI wat minder vanzelf.

Nu nog een custom shopper en een Haar eens proberen....

Daar had ik je al voor gewaarschuwd voor het ruigere rock werk van de '52 ;)
Ik denk dat als je een haar met suhr of voodoo 60's. bespeelt dat je dat rock werk wel kan halen. ( ik heb eerlijk gezegd niet op de suhr pickups gespeelt!)

Luke-wannabe
26 mei 2010, 23:02
Mijn ervaring is juist dat een '52 door z'n Essen body wat rauwer klinkt dan een 60's style, die door het Elzen wat liever van klank zijn.

Eko
26 mei 2010, 23:05
Even back on topic: Als je een tele zoekt die echt een verschrikkelijke telebite heeft dan komen een Nocaster en een Esquire in de buurt. Die laatste is echt een tonemachine met maar 1 element.
Bij deze praten we , uiteraard , over Customshop met bijbehorende prijzen. Als je er mee overweg kunt zijn het stuk voor stuk verschrikkelijk goede instrumenten.
Bij de catagorie er onder ben je bij de Reissues en dan heb je de keuze uit de `52 en de `62.
Voor al deze instrumenten geld dat ze je moeten liggen. Niet iedereen kan overweg met een biels als hals en met ielige vintagefretdraadjes.
Het probleem is echter , ik sta niet graag op lange tenen , je moet er mee overweg kunnen om de grote verschillen te onderkennen. Een lite-ash tele met Duncan Designed elementen klinkt voor z`n klasse goed. Een American Standard ook. Sluit ze beiden aan op een topklasse amp en ze klinken goed. Sluit op een topklasse amp ( bv een `57 twin ) een Nocaster aan en er zit een berg verschil in. Of je het er aan afspeelt en of je het zelf hoort.......
Ik speel met een `62 Custom Tele ( de reissue) die ik na bestelling en ontvangst direct heb weggebracht voor een fretjob. Daar zitten sindsdien mediumjumbo draadjes op. Zo`n zelfde was ook te koop in de Customshop. Een Timemachine versies met een limited run. Stond bij Kees Dee met een lichte relic voor 3800,- Deze `62 kostte mij incl de fretjob de helft. Sindsdien nooit meer omgekeken naar een andere tele. Is mijn stijl met mijn geluid.

levi
26 mei 2010, 23:19
Mijn ervaring is juist dat een '52 door z'n Essen body wat rauwer klinkt dan een 60's style, die door het Elzen wat liever van klank zijn.

IK had het niet over de gitaar zelf maar over alleen de pickups.
de 60's pickups (van voodoo) hebben wat minder mids en ietsjes meer high in mijn oren.

Michael AE
27 mei 2010, 01:22
Als je echt wil rocken met een gitaar, dan moet je in mijn optiek een lekker licht exemplaar hebben of een exemplaar dat enorm resoneert.

De pickups zijn pas belangrijk als je een gitaar vindt die je akoestisch goed vindt, maar die die akoestische eigenschappen niet versterkt kan weergeven. Mensen gooien maar te pas en te onpas nieuwe elementen in hun gitaren voor honderden euro's. Zonde.

Als een gitaar akoestisch niet de eigenschappen heeft die je zoekt; verder zoeken.

Let wel; dit is een smaak verhaal. Ik heb weinig gitaren gehad die ik beter vond met andere pickups. Pickups zijn in mijn oren wel belangrijk, maar het verschil is heel subtiel. Ik gooi pas nieuwe pickups in een gitaar als ik het echt niet eens ben met de verhouding akoestisch/elektrisch.

Koop een gitaar door er meerdere te testen, uit te vinden welk model en welke hals je ligt en luister naar verschillende exemplaren. Op een gegeven moment vind je een gitaar die je helemaal past.




En dan pas ontdek je het fenomeen GAS!

Kim Wilson
27 mei 2010, 08:35
En dan pas ontdek je het fenomeen GAS!
Sinds ik mijn Tele heb, is mijn GAS sterk afgenomen, juist omdat ik nu de gitaar heb die bij mij hoort. Ik heb voorlopig geen behoefte meer aan een andere gitaar. :)

Toaster
27 mei 2010, 10:13
Koop een gitaar door er meerdere te testen, uit te vinden welk model en welke hals je ligt en luister naar verschillende exemplaren. Op een gegeven moment vind je een gitaar die je helemaal past.




En dan pas ontdek je het fenomeen GAS!


Ja ik heb wel lichtelijk GAS voor een bepaalde tele. Ik heb gisteren ook nog op een Telecaster gespeeld uit 1973. Nou loop ik niet meer snel warm voor een vintage gitaar. Ik heb al een strat uit 1973 en hij is apart maar een nieuwe strat is net zo goed of apart.

Dus dat geld voor deze tele ook. Hij is niet meer origineel. Er zat bijna geen fretdraad meer op. Er is ooit in de body gehakt om een humbucker te plaatsen. God weet wat nog meer want er zat nog wat soldeersel ingebrand op het hout :D En een 5 standen schakelaar die er niet op thuis hoort.

Maar schitterend oud geworden. Compleet onder de butsen, krassen, craquelé. En hij speelde gewoon lekker. (behalve dan dat de fretjes echt te kort waren.)

En dan vind ik hem gewoon te duur. Maar dat is de enige gitaar die me echt achtervolgd nadat ik er gisteren een stuk of 7 heb vastgehad. (en een vintage Jazzmaster... lekkere output hebben die gitaren zeg!)

Toaster
27 mei 2010, 10:16
Even back on topic: Als je een tele zoekt die echt een verschrikkelijke telebite heeft dan komen een Nocaster en een Esquire in de buurt. Die laatste is echt een tonemachine met maar 1 element.
Bij deze praten we , uiteraard , over Customshop met bijbehorende prijzen. Als je er mee overweg kunt zijn het stuk voor stuk verschrikkelijk goede instrumenten.
Bij de catagorie er onder ben je bij de Reissues en dan heb je de keuze uit de `52 en de `62.


Ja ik vind de tele bite clean wel erg lekker. Alleen als je stevig wil rocken dan hebben de nocaster en de '52 in mijn oren daar wat meer moeite mee dan de '62 custom...

Maar nu zo snel mogelijk een customshopper testen.

hoe duur was zo'n fretjob als ik vragen mag?

Toaster
27 mei 2010, 10:23
Maar schitterend oud geworden. Compleet onder de butsen, krassen, craquelé. En hij speelde gewoon lekker. (behalve dan dat de fretjes echt te kort waren.)

En dan vind ik hem gewoon te duur. Maar dat is de enige gitaar die me echt achtervolgd nadat ik er gisteren een stuk of 7 heb vastgehad. (en een vintage Jazzmaster... lekkere output hebben die gitaren zeg!)

Sorry dat ik mezelf quote maar ik had wel lichte twijfels over het uiterlijk van de gitaar (dus alle krassen e.d.) Dat is niet alleen van gitaarspelen...

Fenderfan
27 mei 2010, 15:42
Ja sorry ik bedoelde het zware metalen werk met veel gain.

Pm me maar eens. Ik heb denk ik wat je zoekt.