PDA

View Full Version : whammy bar probleem



dynamitri
24 mei 2010, 12:45
hallo, ik speel nu 2 jaar gitaar en ben nu eens voor het eerst een beetje begonnen met de whammy bar. Ik heb deze gitaar http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.ajsrockshack.co.uk/Cort/Images/Big/G200.jpg&imgrefurl=http://www.ajsrockshack.co.uk/Cort/Pages/G200.html&h=1404&w=474&sz=64&tbnid=ekhPz-qe5dM7yM:&tbnh=387&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dcort%2Bg200&hl=nl&usg=__mT7d2FueFyU52_lpBupmaXsneNQ=&ei=LEn6S6HvF4zkmgOjxOTHAg&sa=X&oi=image_result&resnum=1&ct=image&ved=0CCMQ9QEwAA
. Maar als ik ook maar een beetje op de whammy bar duw ontstemd mijn gitaar al heel snel,van alle snaren gaat de toon omhoog. Ik weet dat het een goedkope gitaar is, maar is er misschien een simpele/goedkope oplossing hiervoor?

Keevinkos
24 mei 2010, 12:59
een echte oplossing is er eigenlijk niet voor. Fender styl bruggen onstemmen nu eenmaal snel... Je zou er een floyd rose met locking nut op kunnen zetten maar dat wordt al gauw een duur grapje..:makeup:

dynamitri
24 mei 2010, 13:08
ah jammer, toch bedankt:)

Noid
24 mei 2010, 13:52
Je kunt hem een stuk stemvaster krijgen, door alle delen waar de snaar de gitaar raakt een beetje te smeren: grafiet in de topkam (evt wat slijpsel van een potlood), een drupje olie op de snaren bij de windingen om het stemmechaniek, bij de snaargeleiders op de kop, waar de snaar de brug raakt en waar de snaar het tremblok ingaat. Ook de trem even smeren: de messen, de veren (waar ze in het tremblok zitten en waar ze op de plaat aan de bodykant zitten). Kost allemaal geen drol en werkt echt. Als je een beetje handig bent kun je nog meer bereiken met een relatief kleine uitgave voor een graptech topkam zijn (+/- 6 euro). Meer kosten: betere stemmechanieken (locking tuners).

Nitefly7
24 mei 2010, 14:12
Je kunt hem een stuk stemvaster krijgen, door alle delen waar de snaar de gitaar raakt een beetje te smeren: grafiet in de topkam (evt wat slijpsel van een potlood), een drupje olie op de snaren bij de windingen om het stemmechaniek, bij de snaargeleiders op de kop, waar de snaar de brug raakt en waar de snaar het tremblok ingaat. Ook de trem even smeren: de messen, de veren (waar ze in het tremblok zitten en waar ze op de plaat aan de bodykant zitten). Kost allemaal geen drol en werkt echt. Als je een beetje handig bent kun je nog meer bereiken met een relatief kleine uitgave voor een graptech topkam zijn (+/- 6 euro). Meer kosten: betere stemmechanieken (locking tuners).


+1, dit zijn relatief goedkope manieren om je tremolo/whammy-bar wat meer stemvast te maken.

andere opties:
- Big bend Nut sauce (zelfde principe als grafiet; minder wrijving)
- een 'tremolo stabillizer' (bijvoorbeeld Tremol-No of 'Backstop'; dat is een apparaat dat je tremolo een 'nulpunt' geeft, zodat hij altijd terugkeert naar dat punt)
- locking stemmechanieken (minder wrijving bij stemmechanieken)
- Graph tech string savers (andere 'zadeltjes' bij de tremolo, primair om snaarbreuk tegen te gaan, maar helpt ook met stemming..)

Plant
24 mei 2010, 14:23
Lezen jongens, lezen!

In de specs van de link staat bij nut al 'Graphite'. Dat heeft ie al en dus heeft vervangen geen zin. Het zou hooguit kunnen dat de sleufjes voor de snaren iets te smal zijn en de snaren hierin blijven klemmen. Dan moeten ze alleen ietsje breder gevijld (niet dieper!). Maar dat kun je denk ik beter niet zelf doen als je dit nooit al met succes gedaan hebt.

Je probleem zou ook in de 2 stringtrees (die metalen dingetjes op de kop tussen nut en stemmechanieken) kunnen zitten. Die zorgen voor het onder een goede hoek leiden van de snaren richting stemmechanieken, maar zorgen ook voor een knik en dus wrijving op deze punten. Kun je ook vervangen voor Graphtech of versies met rolletjes.

Nitefly7
24 mei 2010, 14:56
Lezen jongens, lezen!

In de specs van de link staat bij nut al 'Graphite'. Dat heeft ie al en dus heeft vervangen geen zin. Het zou hooguit kunnen dat de sleufjes voor de snaren iets te smal zijn en de snaren hierin blijven klemmen. Dan moeten ze alleen ietsje breder gevijld (niet dieper!). Maar dat kun je denk ik beter niet zelf doen als je dit nooit al met succes gedaan hebt.

Je probleem zou ook in de 2 stringtrees (die metalen dingetjes op de kop tussen nut en stemmechanieken) kunnen zitten. Die zorgen voor het onder een goede hoek leiden van de snaren richting stemmechanieken, maar zorgen ook voor een knik en dus wrijving op deze punten. Kun je ook vervangen voor Graphtech of versies met rolletjes.

ik had ook geen topkam-vervangen voorgesteld ;)

-sleufjes is goed idee
-stringtrees vervangen kan, maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor locking tuners die 'staggered' zijn (andere hoogte) zodat je de stringtrees niet nodig hebt
- stringtrees weghalen kan evt ook, ik heb tijdenlang met Schaller locking tuners (die niet staggered waren) gespeeld, zonder string trees; dat werkte ook nagenoeg perfect qua stemvast-blijven..

munkie
24 mei 2010, 16:38
Veel goede tips en (nog) geen scheldpartijen, zit ik wel op het goede forum :cheerup:

Ooit in een muziekzaak op een wat duurdere Cort G serie gespeeld, die ontstemde beslist niet, zat dure hardware op, prima gitaar.