PDA

View Full Version : Schroefgat tremolo-veren



Fireplace
23 mei 2010, 22:18
Beste forummers,

Een van de schroefgaten voor mijn tremolo-veren is zo uitgelubberd dat de schroef niet meer wil grijpen en spontaan loslaat zodra ik de veren erop zet.

Is er iemand die dit eerder aan de hand heeft gehad en hier een doe-het-zelf oplossing voor weet? Kan dit simpelweg met een langere schroef? Input wordt zeer op prijs gesteld!

MarkS
23 mei 2010, 22:25
Luciferhoutjes of sateprikkertjes (evt met houtlijm) er in stoppen, afsnijden, en de originele schroef zit weer strak.

G.G.
23 mei 2010, 22:30
Luciferhoutjes of sateprikkertjes (evt met houtlijm) er in stoppen, afsnijden, en de originele schroef zit weer strak.

Als het een van de twee temeloklauw schroeven is. Vergeet het dan maar met je lucifermethode, Alle trekkracht van de 6 snaren verdeelt over 2 scrhroeven endan ook een belasting, recht omhoog het hout uit.Dat wordt echt met hardhout vullen.

Zelf zou ik een strook fresen en inleggen. Je moet dan wel gaan lakken om het onzichtbaar te krijgen.

MarkS
23 mei 2010, 22:39
de klauw is idd een ander verhaal. Ik dacht even aan de 2 pivots.

rozh
23 mei 2010, 22:43
Beste forummers,

Een van de schroefgaten voor mijn tremolo-veren is zo uitgelubberd dat de schroef niet meer wil grijpen en spontaan loslaat zodra ik de veren erop zet.

Is er iemand die dit eerder aan de hand heeft gehad en hier een doe-het-zelf oplossing voor weet? Kan dit simpelweg met een langere schroef? Input wordt zeer op prijs gesteld!
langere schroef zou moeten werken, evt ook een dikkere.
mischien ook een extra gat maken in de klauw?met xtra schroef natuurlijk

Fireplace
23 mei 2010, 23:01
Voor de duidelijkheid: het gaat inderdaad om de klauw!

Het is me helder dat het geen permanente oplossing is, maar het lucifershoutje met wat houtlijm werkt voorlopig. Ik kan ieder geval morgen nog even spelen voordat ik naar een wat meer definitieve oplossing ga zoeken. Dank voor jullie bijdragen tot nog toe!

Madcow
24 mei 2010, 00:54
Gebruik je vaak je tremelo? Anders kun je de tremelo vast zetten met een stukje hout tussen het tremeloblok en het hout van de gitaar.

Fireplace
24 mei 2010, 01:03
Gebruik je vaak je tremelo? Anders kun je de tremelo vast zetten met een stukje hout tussen het tremeloblok en het hout van de gitaar.

Ik vrees dat ik zo af en toe wel eens een duikvluchtje vaak ja, dus ik heb hem wel nodig. Op dit moment staat het blok eindelijk weer goed en blijft voor het eerst in maanden ook goed staan. Het probleem was er dus blijkbaar al langer. Evengoed dank voor de tip!

Aca Ilic
24 mei 2010, 01:24
dit is voor werkbank.....

G.G.
24 mei 2010, 08:56
dit is voor werkbank.....
Nee, eerder voor Zelfbouw. Werkbank is solderen, versterkers en pedaaltjes.

Rinze
24 mei 2010, 11:13
Wanneer bij mijn gitaren schroefgaten lam zijn verhelp ik dit door steeds een dun laagje superlijm in de gat te smeren, met een tandenstoker verdeel ik de lijm aan de binnenkant van het gat. Wel uitkijken dat de tandenstoker niet meteen vast zit :supercool: Na een aantal laagjes die je steeds laat drogen is het gat voorzien van een keiharde nieuwe binnenkant waar je weer een schroefdraad in kunt "tappen" met een schroef.

Het hangt er een beetje vanaf hoe erg de slijtage is en wat voor hout het is. Als het te erg is dan zou ik inderdaad het gat met hardhout of vloeibaar hout vullen. Lucifershoutjes komen er geheid weer uit.

Noid
24 mei 2010, 13:07
langere schroef zou moeten werken, evt ook een dikkere.
Inderdaad : een iets langere en wat dikkere schroef er in je bent weer klaar.