PDA

View Full Version : Nieuwe versterker nodig voor beginnende band.



Dreske
23 mei 2010, 21:45
Hey allemaal,

Een paar dagen geleden kwam ik op het idee om samen met een paar vrienden een bandje te vormen. Allemaal goed en wel, maar ik heb hier een Fender Squier en een Fender Frontman 10G. De Frontman is niet echt wat ik zoek, dus heb ik een nieuwe versterker nodig.
Wat we vooral willen spelen is punk/rock/metal. Mijn budget gaat niet boven de 200€/250$, en ik heb liefst een met distortion op.

Ik had gedacht aan de Line 6 Spider IV 30 of 75
Of aan de Roland Cube-20x, maar men zegt dat die beter is om thuis te oefenen, dan te gebruiken in een band.

Ik dacht, ik vraag het aan de pro's. Dus, iemand een idee welke ik zou nemen? Het moet niet per se een Line 6 of Roland zijn.

Mijn favoriete bands zijn Green Day, Paramore, Rise Against, Muse, Papa Roach, ...

Thanks in advance,
Dries

Exi
23 mei 2010, 21:50
Ik zou zeggen... Spaar even door en blijf ondertussen ook oefenen.
Met een 30 watt transistorversterker ga je het echt niet redden. 75watt kan misschien nog net, maar dat houdt ook niet over.
Voor 500 Euro kun je wel een leuk buizenversterkertje aanschaffen. Misschien is tweedehands nog wel een mogelijkheid.

the sure thing
23 mei 2010, 21:51
Hey allemaal,

Een paar dagen geleden kwam ik op het idee om samen met een paar vrienden een bandje te vormen. Allemaal goed en wel, maar ik heb hier een Fender Squier en een Fender Frontman 10G. De Frontman is niet echt wat ik zoek, dus heb ik een nieuwe versterker nodig.
Wat we vooral willen spelen is punk/rock/metal. Mijn budget gaat niet boven de 200€/250$, en ik heb liefst een met distortion op.

Ik had gedacht aan de Line 6 Spider IV 30 of 75
Of aan de Roland Cube-20x, maar men zegt dat die beter is om thuis te oefenen, dan te gebruiken in een band.

Ik dacht, ik vraag het aan de pro's. Dus, iemand een idee welke ik zou nemen? Het moet niet per se een Line 6 of Roland zijn.

Mijn favoriete bands zijn Green Day, Paramore, Rise Against, Muse, Papa Roach, ...

Thanks in advance,
DriesHa Dreske, welkom op dit forum!

VOor in een band met jouw muzieksmaak is een versterker van 30 watt wel nodig. Dus de Spider IV 30 is OK. Je zou ook voor de Roland Cube-30X kunnen kijken.

Exi
23 mei 2010, 21:53
Een 30 watt buizenversterker is prima maar met een 30 watt transistor ga je het echt niet redden hoor.

deefke666
23 mei 2010, 21:54
als je niet boven dat budget kan gaan zou ik als ik jou was kijken naar een tweedehandse peavey bandit
voor het geld zeeeeer goede transistor amps

grtz d

Dreske
23 mei 2010, 21:56
Eerst en voor al, dankjewel voor de snelle reacties.

Jullie reacties spreken elkaar wel tegen. Exi, 500€ vind ik wel wat veel, aangezien ik nog helemaal niet zeker ben dat de band blijft voortbestaan. Nog een vraag die ik stel als complete leek: Wat is een 'buizenversterker'? Ik kan me er wat bij voorstellen, maar dat is het waarschijnlijk niet...

The Sure Thing, Die Roland Cube-30x is denk ik 270€, dat gáát nog, maar dat komt weer op hetzelfde neer als bij Exi.

Toch al bedankt :)

Edit:

Deefke, ik kan wel boven het budget, maar ik moet het grotendeels zelf betalen, en ik wil er niet te veel aan uitgeven. Ik heb ook nog een nieuwe gsm nodig en nieuwe PC-onderdelen.

caliban
23 mei 2010, 22:00
Ik zou echt proberen je budget ietwat op te krikken.

deefke666
23 mei 2010, 22:04
zoek die peavey maar eens op, daar ga je echt niet slecht mee uitkomen volgens mij voor in een beginnende band met een klein budget,
er zijn echt wel veel gitaristen die hun eerste stappen op het podium met deze amp hebben gezet....
en hij is zeker geschikt voor de muziek stijlen die je opnoemt

EGH
23 mei 2010, 22:05
Eerst en voor al, dankjewel voor de snelle reacties.

Jullie reacties spreken elkaar wel tegen. Exi, 500€ vind ik wel wat veel, aangezien ik nog helemaal niet zeker ben dat de band blijft voortbestaan. Nog een vraag die ik stel als complete leek: Wat is een 'buizenversterker'? Ik kan me er wat bij voorstellen, maar dat is het waarschijnlijk niet...

The Sure Thing, Die Roland Cube-30x is denk ik 270€, dat gáát nog, maar dat komt weer op hetzelfde neer als bij Exi.

Toch al bedankt :)

In een buizenversterker zitten, hoe kan het ook anders, buisjes!
http://www.verelec.com/catalog/images/EL84-STR.jpg

Maar het gaat natuurlijk niet om het feit dat buisjes er anders uit zien dan transistors, maar het is het verschil in geluid. De meeste mensen hier (eigenlijk iedereen) geven de voorkeur aan buizenversterkers. Ook is er een enorm volume verschil. Met een 15W buizenversterker red je het al in de repetitieruimte, maar zoals hierboven al geschreven is heb je aan 30W lang niet genoeg.

Ik betwijfel of je het red met 250E. Ik zou gewoon doorsparen tot zo'n 400 en dan kan je wel heel wat leuks halen. Denk ook dat je spijt krijgt als je nu een nieuwe transistor bak koopt. Als je je straks in de wondre wereld der versterkers gaat orienteren wil je hoogstwaarschijnlijk heel graag een buizenversterker.

Exi
23 mei 2010, 22:06
Luister naar Deefke of ga toch maar sparen;)

Dreske
23 mei 2010, 22:11
Ik zal wel wat sparen en wat dingen verkopen, ik heb hier nog wel wat rommel liggen. Die buizenversterkers lijken me wel wat. Misschien koop ik wel een Peavey Bandit. Ik zal eens rondneuzen.

Hoeveel zou ik krijgen voor mijn Fender Frontman 10G?

Exi
23 mei 2010, 22:15
Dat lijkt me inderdaad het beste.
Hier nog wat leesvoer. (http://www.stereophile.com/reference/357/index.html)

Voor de frontman kan je misschien rond de 30-35 euro vangen.

Dreske
23 mei 2010, 22:17
Die zal ik dan eens verkopen.

Ik heb dit gevonden: http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/gitaren-toebehoren/peavey-bandit-112-versterker.html

Hij's maar 200€, maar op die foto's lijkt het een andere versterker.(?)

deefke666
23 mei 2010, 22:18
ik vrees niet veel....
weet je, ik heb ook een hele tijd op transistor amps gespeeld, ook een frontman en daarna een bandit, en intussen kan je jezelf eens goed informeren over buizen amps en er zoveel mogelijk testen....
zo kan je een tijd verder en ondertussen kan je eventueel wat sparen voor een leuke buizen versterker die goed bij jouw wensen past

rpl
23 mei 2010, 22:21
Hoeveel zou ik krijgen voor mijn Fender Frontman 10G?

Als je geluk hebt 30 Euries :cooler:

Dreske
23 mei 2010, 22:42
Die Peavey Bandit lijkt me wel wat. Is dit een goede? http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/gitaren-toebehoren/peavey-bandit-112-versterker.html

kidrock
23 mei 2010, 23:02
Die Peavey Bandit lijkt me wel wat. Is dit een goede? http://muziekinstrumenten.tweedehands.net/gitaren-toebehoren/peavey-bandit-112-versterker.html

Altijd eerst goed testen of het wat voor je is. In band verband en met de band voorbeelden die je hebt gegeven zou een buizen versterker het allerbeste zijn. Als dat echt niet mogelijk is, dan zou ik eerder kijken naar Line6 dan de Cube om de geluiden te krijgen die je zoekt.

Dreske
23 mei 2010, 23:10
Altijd eerst goed testen of het wat voor je is. In band verband en met de band voorbeelden die je hebt gegeven zou een buizen versterker het allerbeste zijn. Als dat echt niet mogelijk is, dan zou ik eerder kijken naar Line6 dan de Cube om de geluiden te krijgen die je zoekt.

Ik ga een van de dagen in een winkel dichtbij er een uittesten.

Is er een groot prijsverschil tussen een buizenversterker en die andere?

Exi
23 mei 2010, 23:27
Ja, buizenversterkers zijn over het algemeen duurder.

marter544
24 mei 2010, 01:41
2e hands Randall RG combo. Beste transistor voor dat geld, als je het vergelijkt met een valvestate of peavey bandit. 75 watt, 3 kanalen en een dikke scheur..

altheka
24 mei 2010, 08:46
Ga rustig kijken naar een (2ehands) transistor versterker, peavey is inderdaad een goede, er zitten hier nogal wat mensen die maar 1 kreet hebben "koop een buizen versterker".
Tuurlijk buizen is leuk en een goede heeft meer dynamiek en karakter dan de meeste transistor versterkers maar dat wil helemaal niet zeggen dat een transistor geen beste versterker is.
Daarnaast is een transistor over het algemeen een stuk lichter en is b.v. een peavey heellllllllllllllllll betrouwbaar (waarom denk je dat die krengen in veel oefenruimtes staan).
Mijn ervaring is bovendien dat veel pedalen erg goed overkomen via een transistor, en gt8 of pod klinkt al snel beter over een transister dan over een buizen (maar daar koop je dan ook geen buizenbak voor).

Dreske
24 mei 2010, 10:19
Ga rustig kijken naar een (2ehands) transistor versterker, peavey is inderdaad een goede, er zitten hier nogal wat mensen die maar 1 kreet hebben "koop een buizen versterker".
Tuurlijk buizen is leuk en een goede heeft meer dynamiek en karakter dan de meeste transistor versterkers maar dat wil helemaal niet zeggen dat een transistor geen beste versterker is.
Daarnaast is een transistor over het algemeen een stuk lichter en is b.v. een peavey heellllllllllllllllll betrouwbaar (waarom denk je dat die krengen in veel oefenruimtes staan).
Mijn ervaring is bovendien dat veel pedalen erg goed overkomen via een transistor, en gt8 of pod klinkt al snel beter over een transister dan over een buizen (maar daar koop je dan ook geen buizenbak voor).

Dankje, ik zal eens rondzoeken. Wat is een goede prijs voor een Peavey Bandit 112?

Is een Line 6 Spider IV 120 iets?

knorretje
24 mei 2010, 16:00
Misschien ook nog een optie. Ik heb zelf pasgeleden een hughes & kettner attax 80 gekocht. Het geluid blijft me verbazen. Het is een 80 watt transistor amp met 1 clean kanaal en 2 leadkanalen. Hij heeft me uiteindelijk 100 euro gekost, ik kreeg er nog een footswitch bij ook. Misschien een optie om ook te bekijken. Sowieso zijn de meeste h&k amps tweedehands nooit heel duur.

EuroCinema
24 mei 2010, 20:50
Kijk of je voor weinig een 2e hands Sessionette zoals deze kunt vinden:
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/348291979-sessionette-75.html

Onwaarschijnlijk hard en scheurt als een beest. Ga ondertussen sparen zodat je na verloop van tijd (als je doorgaat met de band) een buizenversterker kunt kopen. Tegen die tijd weet je ook beter wat je wilt. Je zal de eerste niet zijn die in een heavy rock band begint en over 2 jaar blues of weet ik wat wil spelen.

jappejongen
24 mei 2010, 21:51
Volges mij zou een Marshall MG een mooie aanwinst zijn.
Transistor, goedkoop, geschikt voor de stijl die je wilt spelen, ...

Exi
24 mei 2010, 22:27
Omdat er Marshall op staat zeker?
Nou, wij op dit forum zijn het er allemaal wel over eens: MG = troep.

Er zijn toch nog best leuke versterkers te vinden zie ik. Nice!

Dreske
26 mei 2010, 12:45
Net zoals Exi vind ik Marshall ook niet veel hebben. Ik wil zooo graag een Line 6 Spider IV, maar een 30 is te weinig, 120 is te veel, en 75 is denk ik ook te weinig ...

Waarom hebben ze nou geen 90 ? ...

Zou die 75 lukken?

kidrock
26 mei 2010, 14:00
Net zoals Exi vind ik Marshall ook niet veel hebben. Ik wil zooo graag een Line 6 Spider IV, maar een 30 is te weinig, 120 is te veel, en 75 is denk ik ook te weinig ...

Waarom hebben ze nou geen 90 ? ...

Zou die 75 lukken?

De MG serie is inderdaad troep, maar om alle Marshalls af te schrijven? :stop: Trouwens, over Marshall gesproken... mocht je toevallig nog ergens 100 eurie erbij weten los te peuteren, dan is de Marshall Class 5 een hele leuke amp. Vergis je niet in die 5 Watt, want hij kan behoorlijk HARD gaan. Puur buizen geluid. Van clean tot vette crunch door middel van je gitaar af te regelen en mocht je toevallig nog meer distortion willen, dan zou je nog een pedal ervoor kunnen hangen. Luister zelf maar:

www.youtube.com/watch?v=VS0ef5BDPyo

EuroCinema
26 mei 2010, 14:11
Net zoals Exi vind ik Marshall ook niet veel hebben. Ik wil zooo graag een Line 6 Spider IV, maar een 30 is te weinig, 120 is te veel, en 75 is denk ik ook te weinig ...

Waarom hebben ze nou geen 90 ? ...

Zou die 75 lukken?

Het verschil tussen 75 en 90 is in decibellen maar weinig he? Het is niet zo dat een 100 watt amp twee keer zo hard kan als een 50 watter.

kidrock
26 mei 2010, 14:34
Het verschil tussen 75 en 90 is in decibellen maar weinig he? Het is niet zo dat een 100 watt amp twee keer zo hard kan als een 50 watter.

Klopt! Wattage meldingen zijn heel vern**keratief en daarbij... je kunt ook nooit buizen wattage vergelijken met transistor wattage. Qua volume zou misschien een 5 Watt buizen net zo hard kunnen klinken als een 30 Watt transistor. En om het nog moeilijker te maken, speakers dragen ook bij in het volume.

smullie
26 mei 2010, 16:01
Omdat er Marshall op staat zeker?
Nou, wij op dit forum zijn het er allemaal wel over eens: MG = troep.

Er zijn toch nog best leuke versterkers te vinden zie ik. Nice!

Niet iedereen vindt dat troep... :makeup:
Ik ben daar meer dan behoorlijk content mee... :crazyhappy:

Dreske
26 mei 2010, 16:51
Dat van dat wattage-verschil vond ik al raar... In ieder geval, zou ik een Line 6 Spider IV 75 kopen om in een band te spelen?

Ik heb hier boven nog heeeel oude speakers staan, en ik heb geprobeert mijn Fender Squier erop aan te sluiten met mijn Jack 3mm kabel. Mislukt, geen geluid. Ik zal een van de dagen wel eens een expert laten langskomen (Een slimme vriend dus ;) ). Het enige nadeel is: Ze zijn gigaaaantisch groot.

Maarja, zou ik een Spider IV 75 kopen?

kidrock
26 mei 2010, 17:04
Dat van dat wattage-verschil vond ik al raar... In ieder geval, zou ik een Line 6 Spider IV 75 kopen om in een band te spelen?

Ik heb hier boven nog heeeel oude speakers staan, en ik heb geprobeert mijn Fender Squier erop aan te sluiten met mijn Jack 3mm kabel. Mislukt, geen geluid. Ik zal een van de dagen wel eens een expert laten langskomen (Een slimme vriend dus ;) ). Het enige nadeel is: Ze zijn gigaaaantisch groot.

Maarja, zou ik een Spider IV 75 kopen?

Simple antwoordt.... testen! Ga naar een grote muziek winkel die een geluidscabine hebben (Feedback bijv.). Deur op slot en trek die volume goed open. Enigste manier om er achter te komen ;)

RoelSmoel
26 mei 2010, 17:24
Dat van dat wattage-verschil vond ik al raar... In ieder geval, zou ik een Line 6 Spider IV 75 kopen om in een band te spelen?

Ik heb hier boven nog heeeel oude speakers staan, en ik heb geprobeert mijn Fender Squier erop aan te sluiten met mijn Jack 3mm kabel. Mislukt, geen geluid. Ik zal een van de dagen wel eens een expert laten langskomen (Een slimme vriend dus ;) ). Het enige nadeel is: Ze zijn gigaaaantisch groot.

Maarja, zou ik een Spider IV 75 kopen?

Logisch dat het mislukt, je hebt geen voorversterker..

Dreske
26 mei 2010, 18:29
Logisch dat het mislukt, je hebt geen voorversterker..

Jawel, had ik wel, het is blijkbaar een Silver Stereo Amplifier model SA300 HiFi

En @Kidrock, zal ik doen ;) Btw, Kid Rock is een zalige groep :rockon:

kidrock
26 mei 2010, 19:05
Jawel, had ik wel, het is blijkbaar een Silver Stereo Amplifier model SA300 HiFi

En @Kidrock, zal ik doen ;) Btw, Kid Rock is een zalige groep :rockon:

Helemaal mee eens, vandaar de nick. Green Day, Paramore, Rise Against, Muse, Papa Roach zijn ook niet verkeerd! :blast:

Demonturtle
27 mei 2010, 08:33
http://www.gearspot.be/forum/gear-in-aanbieding-f55/topic2715.html

wel gelinkt van een ander forum maar toch, een kleine 300 euro voor een 50 watt lampenbak

The_Darkness
27 mei 2010, 13:48
even een stomme vraag.

Ik lees hier vaker dat een lampen en transistor bak met dezelfde vermogens verschillende volumes produceren (bij gelijk vermogen gaat de lampenbak harder)

kan iemand mij dit uitleggen??

Want een vermogen is een bepaalde energie die naar de speakers wordt gestuurd dus ik zou zeggen als je 100 watt naar speakers stuurt dan komt er altijd even hard geluid uit of je nu een buizen of een transistor versterker gebruikt. want anders heeft het ook geen nut om om de vermogens van versterkers te vermelden.

Maar als iemand een logische verklaring hiervoor heet sta ik daar voor open

rijsberman
27 mei 2010, 13:55
Bij een transistor versterker wordt het opgenomen vermogen genoemd, bij een buizenversterker het afgegeven vermogen. Als je het rendement van een versterken op grofweg 30-40% schat, komt 15 W buizen dus overeen met grofweg 50 W transistor.

kidrock
27 mei 2010, 14:21
even een stomme vraag.

Ik lees hier vaker dat een lampen en transistor bak met dezelfde vermogens verschillende volumes produceren (bij gelijk vermogen gaat de lampenbak harder)

kan iemand mij dit uitleggen??

Want een vermogen is een bepaalde energie die naar de speakers wordt gestuurd dus ik zou zeggen als je 100 watt naar speakers stuurt dan komt er altijd even hard geluid uit of je nu een buizen of een transistor versterker gebruikt. want anders heeft het ook geen nut om om de vermogens van versterkers te vermelden.

Maar als iemand een logische verklaring hiervoor heet sta ik daar voor open

Er is geen vaste regel waarom de ene amp harder gaat als een ander, maar over het algemeen kun je wel aannemen dat een buizen versterker wat harder gaat als een transistor amp. Een buizen versterker kan vaak meer vermogen eruit persen dan opgegeven (bijv een 30W heeft soms pieken van 40-50W) vanwege de manier hoe een buizenversterker overstuurt. Een transistor versterker geeft meestal niet meer als wat opgegeven is. En dan heb je nog het verschil van dynamiek en harmonische waardoor een buizenversterker harder klinkt.

Dreske
27 mei 2010, 18:33
Dankje Demonturtle (Lol, nice nick ;) ), die lijkt me wel nice, eerst eens wat dingen erover opzoeken en wat informatie meepikken.

Maarja, ik heb daarjuist een van de geweldigste dingen ooit meegemaakt:
Ik dacht, ik heb hier boven nog een stereo installatie staan, dus er moet toch EEN manier zijn om mijn gitaar daarop aan te sluiten ?! Die is er dus, wat ik heb gedaan was, ik heb mijn Fender Frontman 10G ingestoken in een stopcontact. Daarna had ik een 2.5mm jack kabel gevonden, en had die in de poort 'Headphones' gestoken bij mijn Frontman. Daarna had ik de andere kant gestoken in mijn versterker-ding, wat ook zo'n ingang had. Goed goed, het had contact. Daarna moest ik mijn versterker-ding (Silver nog wat...) aansluiten op mijn luidsprekers. Dat had ik gedaan, en raar genoeg, het werkte! Dit klinkt echt geweldig, maar ik ga het toch eerst eens aan de andere bandleden laten horen voor ik conclusies maak...