PDA

View Full Version : een dilemma welke speaker cab 2 x 12"of andere alternative



stonerblues
23 mei 2010, 15:17
nadat ik vandaag mijn ouwe transitor stack vekocht heb gaat er weer belletje rinkelen dat er weer een nieuwe speaker cab moet komen.

nu en ik al een paar dagen het forum af aan het gaan om info op te zoeken over diverse speaker cabs.
na alles te hebben opgezocht ben ik overspoelt met informatie en ben ik nog niets wijzer geworden.
ik heb zelf een Vox AC50CP. een zeer fijne 50 wat top waar ik een groote range aan geluid uit kan halen.

mijn vraag is welke cabs raden jullie me aan voor een budget van rond de 500 eurie.en waarom raden jullie deze aan?

mijn eerste voorkeur was de orange 2 x12 open of closed back.(moet nog eens naar musicstore gaan om het verschil te teste)

de sound die ik vooral zoek is toch lekker jaare 60-70 biejte fuzz derbij en scheure maar.

ik dank u zeer als iemand van jullie mij kan adviseren.
:hippie:

the sure thing
23 mei 2010, 15:21
Hallo,

Wat voor muziekstijl speel je? En welke gitaar speel je? Dit in verband met de speakerkeuze. En daarnaast: hier nog een leuk NIET COMPLEET overzichtje:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/Secs2x12.jpg

stonerblues
23 mei 2010, 15:44
ja dat mooie overzichtje had ik al gespot;)

vooral speel ik in de stijl van hendrix, doors, zeppelin
en van het modernere geschut queens of the stone age, black keys

mijn gitaren zijn een epiphone es 355 dot en les paul.
fuzz pedaal ultimate octave van fulltone

tommus42
23 mei 2010, 15:58
Speel zelf met Marshall 1922s waarvan ik de achterkant eruit geschroeft heb.
Als je geen behoefte hebt aan closed back is dat een prima oplossing. Goedkoop en degelijk, en als je geld over hebt kun je er speakers naar keuze inzetten.

the sure thing
23 mei 2010, 16:28
ja dat mooie overzichtje had ik al gespot;)

vooral speel ik in de stijl van hendrix, doors, zeppelin
en van het modernere geschut queens of the stone age, black keys

mijn gitaren zijn een epiphone es 355 dot en les paul.
fuzz pedaal ultimate octave van fulltone

Dan zou ik de speakerkeuze laten vallen op een Celestion V30 of een Celestion Greenback (G12M-25, gezien je budget). De Marshall 1936 valt in je budget, of persoonlijk zou ik gaan voor een 2e hands Brunetti Dual Cab. Zitten meestal V30 speakers in. De achterkant kan je half open of dicht doen.

stonerblues
23 mei 2010, 16:36
bedankt alvast voor de tips

ik zal zeker in de gaten houden de soort speakers

sjaak1990
23 mei 2010, 17:08
Dan zou ik de speakerkeuze laten vallen op een Celestion V30 of een Celestion Greenback (G12M-25, gezien je budget). De Marshall 1936 valt in je budget, of persoonlijk zou ik gaan voor een 2e hands Brunetti Dual Cab. Zitten meestal V30 speakers in. De achterkant kan je half open of dicht doen.

Zorg dat je als je een Brunetti koopt geen 1 met plastic handvatten koopt maar met metalen. Spaanplat vs multiplex.

Ik zou greenbacks nemen of g12-65's geen v30 voor die stijl.

Voor dat geld zou ik zeker geen Marshall cab kopen, er is veel beter spul te vinden.

The Running Man
23 mei 2010, 19:27
Ik zou ook eens buurten bij Toneblo.
Maakt ook superstrakke cabs en wellicht iets bijpassends voor je Vox:rockon:

Thiez
23 mei 2010, 19:39
G12-65 heb ik nu in mijn zelfbouw 2x12 vertical zitten. En die klinken erg lekker denk ik voor deze muziekstijl. Iets minder scherp als de G12M25, Wat ronder van sound.

the sure thing
23 mei 2010, 19:44
Zorg dat je als je een Brunetti koopt geen 1 met plastic handvatten koopt maar met metalen. Spaanplat vs multiplex. He dat wist ik niet! Hoe kom je aan deze kennis? Is de plastic handvatten met dus spaanplaat van eerdere of latere tijd?

stonerblues
28 mei 2010, 17:03
Zorg dat je als je een Brunetti koopt geen 1 met plastic handvatten koopt maar met metalen. Spaanplat vs multiplex.

Ik zou greenbacks nemen of g12-65's geen v30 voor die stijl.

Voor dat geld zou ik zeker geen Marshall cab kopen, er is veel beter spul te vinden.


dank je wel voor alle reacties
de celestion g12-65 denk ik dat het gaat worden
al klinken de rest van de g12 serie ook rete strak.
het probleem echter is welk merk nu ;p

omdat sjaak zei dat er veel beters te krijgen was dan marshall voor een budget van 400-500 euro

nu mijn vraag welke dan?
want zit te zoeken maar kan niet echt veel vinden van bekender merken en voor wat underground merken ben ik helaas nog niet zo goed in thuis terwijl deze vaker zelfs veel beter klinken.

Fireburst
28 mei 2010, 19:53
Zoals je in je openingspost al aangaf : de Orange cabs zijn erg goed, maar enkel met V30.
Wil je toch de G12-65's : neem zo'n cab van Harley Benton of een Framus CB212 en sloop daar de V30's uit.
Of vraag heel lief aan Thiez om nog zo'n verticale te bouwen ?:soinnocent:

stonerblues
30 mei 2010, 12:35
er staat een prachtige zelfbouw op de gitaar markt dus ik denk dat het die gaat worden
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=126201

sjaak1990
31 mei 2010, 23:02
He dat wist ik niet! Hoe kom je aan deze kennis? Is de plastic handvatten met dus spaanplaat van eerdere of latere tijd?

Sorry voor de trage reactie... Heb een oude Brunetti cab gehad en maakte die open en zag het...was er niet heel blij mee, had de handvatten wel opgemerkt maar niet bij nagedacht. Hij klonk ook een stuk minder dan mn andere Brunetti cab die ik nog steeds heb.

Had hem niet goed genoeg getest, had hem toch extreem goedkoop gekocht. Plastic handvat met spaanplaat is van eerdere tijd, weet niet precies tot wanneer maar is zeker iets om op te letten. Op het moment maken ze in mijn ogen alleen maar topkwaliteit spul maar dat terzijde.

sjaak1990
31 mei 2010, 23:07
er staat een prachtige zelfbouw op de gitaar markt dus ik denk dat het die gaat worden
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=126201

Test hem dan wel goed. Ik denk dat je nooit een echt Bogner gehoord hebt?

Cabs is iets waar je je makkelijk op kan verkijken, deze lijkt erg mooi maar dat zegt niks over de constructie. Veel cabs lijken erg op elkaar maar klinken toch enorm anders door kleine constructieverschillen en andere materialen.

Ik ben weleens geschrokken van extreme verschillen bij testen van cabs. De bogner OS was bassig, wat met sommige amps juist precies goed kan zijn maar met andere juist weer totaal niet, zo heeft elke cab wat en daardoor is de perfecte match moeilijk te vinden.
Er zitten wel mooie speakers in die cab.

stonerblues
10 juni 2010, 13:41
bah na eindeloos zoeken heb ik nog steeds niks gevonden
het worden wel g12-65 of greenbacks dat zeker.

maarja vind die maar eens in de juiste speakercabs voor een betaalbare prijs.
maar mijn zoektocht gaat verder dat maar even akoestische zomer muziek maken in plaats van hard scheuren.:B

Tim ATY
10 juni 2010, 14:00
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je zou eens met je top langs een grote zaak zoals bijvoorbeeld Jukebox in Boekel kunnen gaan om het een en ander gewoon uit te proberen, gewoon even van te voren bellen om te vragen wat ze hebben staan enzo.. Ik heb een poos terug ook ervaren dat het gewoon lastiger is om aan een 2x12 te komen 2ehands, ze worden niet erg ruim aangeboden. Misschien dat veel testen je in ieder geval een beeld geeft van wat je wilt.

Thiez
10 juni 2010, 14:03
G12-65 zijn idd erg lastig te vinden. Greenbacks wat beter maar die komen weer minder voor in een 2x12 kastje.
Je kunt natuurlijk ook proberen de speakers los te vinden. En dan een 2x12 V30 kastje kopen. V30 speakers gaan 2e hands vaak best makkelijk.

stonerblues
10 juni 2010, 14:38
bedank voor weer wat hulp;)
ik heb jukebox eens gemailt wat zij voor mij in huis hadden en of ik dan eens langs kon komen.

ook het idee dat ik een cab koop en daar andere speakers in doe bevalt ook zeer alleen het probleem welke speakercab mij bevalt is even kijken.
omdat er vermeld werd dat orange cabs zeer mooi klinken maar alleen maar met v30's.
voor de rest qua speaker cabs is de bogner wel mooi maar een beetje boven mijn budget.

we komen der wel zolang ik in de zomer maar weer de buren kan gek maken.:soinnocent:

Thiez
10 juni 2010, 16:05
Als je voor een orange kastje gaat waar je greenbacks of G12-65 speakers in gaat doen moet je zeker je bevindingen posten! Ik ben daar zeker benieuwd naar. Een orange met V30's klinkt heel punchy en redelijk donker. Maar ik denk dat een orange kast met greenbacks best een vette combi is. Lekker crispy sound van de greenbacks met het punchy gevoel van de orange kast.

stonerblues
10 juni 2010, 16:50
lijkt me ook wel naice om dat uit te proberen.
wil eigenlijk dat vintage marshall beetje creëren( omdat die alleen maar in 4x12 te krijgen zijn:( ) maar weet niet of ik dan met dit knutsel werk de plank finaal mis sla:???:

Thiez
10 juni 2010, 16:54
Wat is eigenlijk de reden dat je 2x12 wilt ipv 4x12?

stonerblues
10 juni 2010, 17:11
verplaatsen van repetitie naar huis en van huis naar optredens.
qua geluid is toch dat een 4x12 meer bite heeft of zit ik der naast te vissen?

Thiez
10 juni 2010, 17:45
Jah dat verschilt ook maar net per cabinet. Over algemeen is een 2x12 wat strakker dan 4x12. Maar 4x12 heeft wat meer punch vaak.

Mocht je voor 4x12 gaan dan een marshall. die zijn nog beetje om te tillen. Ik sleur ook iedere week mijn marshall kast op en neer naar repetitie en terug. Je moet even met 2e zijn om hem in de auto te leggen maar verder gaat het wel opzich.

En de 2x12 marshall vintage zijn er wel geweest.
http://www.jamesstevenson.info/images/tools/Marshall%20Checkerboard.jpg
Alleen zijn dat kasten uit de 70's. Ik weet niet hoe makkelijk de baffle bij een marshall eruit kan. Anders kun je kijken naar Marshall 2x12 en er zelf dat checkered doek inzetten. Dat is zo te bestellen en het opzetten valt opzich best mee heb ik gemerkt.

stonerblues
10 juni 2010, 22:30
thiez ik denk dat je daar een best goed idee hebt
met een marshall ombouwe naar mijn smaak
ik denk dat ik nu ongeveer weet wat ik wil maar ga natuurlijk even musicstore en die winkel in boekel gek maken met testen voordat ik iets ga beslissen
er stond een advertentie op de gitaar markt dat iemand greenbacks en g12-65 verkoop net over de grens in belgie.
denk dat ik daar eens langs ga eens teste en misschien dat ik me 1 van de 2 setje meeneem als ze me goed bevallen.
dan is et nog een kwestie van een speakerkast vinden.
maar kom der wel hopen we
anders gaat die vox ac50cp denk ik weg maar dat is nog ver van mijn bed show

Thiez
11 juni 2010, 10:44
Zeker gaan testen! Marshall zijn niet de beste kasten qua kwaliteit misschien maar voor mij geeft het wel de sound die ik zoek. Maar misschien bevalt voor jou een bogner of K&E beter. Wel cabs pakken met dezelfde speakers zodat je echt kan beoordelen op het cabinet ook mocht je van plan zijn speakers te veranderen.

JTB
11 juni 2010, 12:04
thiez ik denk dat je daar een best goed idee hebt
met een marshall ombouwe naar mijn smaak
ik denk dat ik nu ongeveer weet wat ik wil maar ga natuurlijk even musicstore en die winkel in boekel gek maken met testen voordat ik iets ga beslissen
er stond een advertentie op de gitaar markt dat iemand greenbacks en g12-65 verkoop net over de grens in belgie.
denk dat ik daar eens langs ga eens teste en misschien dat ik me 1 van de 2 setje meeneem als ze me goed bevallen.
dan is et nog een kwestie van een speakerkast vinden.
maar kom der wel hopen we
anders gaat die vox ac50cp denk ik weg maar dat is nog ver van mijn bed show

heb niet het hele topic gelezen, maar als je eens een marshal 1960 vintage wil proberen, ik heb d'r een en woon redelijk in de buurt (Hoensbroek).

stonerblues
12 juni 2010, 15:54
we've got him
opeens zag ik vrijdag het ligt
een advertentie op marktplaats
een marshall jcm800 uit het jaar 1987
ik dacht die moet ik hebben
dus jamer van een 2x12 maarja dit was gewoon direct liefde op het eerste gezicht
nu alleen nog uit kijken met hem op de trap maarja
toch iedereen bedank voor het helpen en jullie hebben mij veel geleert op het gebied van speakers hoeveel dat je sound kan maken of breken.


http://img717.imageshack.us/img717/5171/dsc00124y.jpg

Thiez
12 juni 2010, 16:20
Nice! lekker vintage setje zo. Zitten daar G12-65 in of al G12-T75?

stonerblues
12 juni 2010, 16:55
wel g12t-75 maar klinke heerlijk
misschien nog een tikkeltje te modern maar dit lijkt er bijna op
denk dat als ik mijn(droom) box wil, toch waat meer geld kwijt ben want deze koste 280, dat vond ik zonde om hem dan te laten staan

Thiez
12 juni 2010, 17:42
jah zeker voor dat geld is het een vette kast! zeer gaaf setje zo. veel plezier ermee!

JTB
12 juni 2010, 18:58
ja soms moet je een beetje geluk hebben zo heb ik een 1960 vintage gekocht voor € 275 ook wel met battlescars, maar hij klinkt heerlijk.