PDA

View Full Version : Bezig met opnames debuut album: kijkje in de keuken!



fivelastwords
23 mei 2010, 02:09
Of liever gezegd de studentenkamer. We zijn nu bezig met de opnames van het debuutalbum van Fivelastwords. Dacht dat het wel leuk zou zijn een klein kijkje te geven in hoe we het aanpakken.

http://www.youtube.com/watch?v=073K_D3sBEw

Zoals je ziet zitten we gewoon in mijn home-studio en tracken we gitaren direct, knallen d'r amp sim op die enigszins vergelijkend klinkt met de amps die we hebben (Marshall JCM2000 TSL60 en Mesa Boogie Dual Rectifier). Als alles op acceptabel volume is opgenomen, waardoor je het veel langer volhoudt dan in een ruimte met amp op stand orkaan, dan gaan we over naar het op volle kracht reampen. Dan gaat het pas echt afschuwelijk dik klinken!

Drums zijn eerder opgenomen, in slechts 3 dagen tijd 14 tracks, 14 sporen, maar hier geen beeldmateriaal van helaas. Ingespeeld op een OCDP custom drumstel, erg overdreven dik geluid, maar precies wat wij zochten. Wel een priklijst voor de liefhebber:

kickIN Sennheiser e602
kickOUT Shure Beta52a (niet zo'n beste keuze, dus niet gebruikt)
snTop Beyerdynamic M201
snTop Audix i5 (backup, om te checken of ie beter zou klinken, nee dus)
snBot SM57
HH Rode NT5
Tom1 Sennheiser e604
Tom2 Sennheiser e604
Tom3 Sennheiser e604
OHL Oktava MK012 nier
OHR Oktava MK012 nier
RoomM ADK S-7
RoomL ADK Vienna
RoomR ADK Vienna

Drummer: Tobias Ponsioen, van o.a. de band G.O.T.V. (zeker checken (http://www.myspace.com/gotvmusic))

Ben benieuwd wat jullie d'r van vinden! Nu naar bed, morgen meer opnames maken!

Yo!

fivelastwords
23 mei 2010, 02:12
Helemaal vergeten, dit is natuurlijk GitaarNet. De gitaren die we gebruiken, zijn voornamelijk van Veekeren (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=7340) en zijn:

Gibson Les Paul Custom shop Class 5
Nog een Gibson Les Paul, maar geen custom shop, wel een andere dure waarschijnlijk.
En dan nog mijn Godin LG TripleA top.
Basgitaar is Warwick Corvette St4 Bubinga.

Yo!

Arvoitus
23 mei 2010, 20:31
Leuke Tascam US-2400 die je gebruikt!

Waar heb je die drums opgenomen? Lijstje ziet er goed uit, als de live ruimte ook mooi was heb je een leuke drumsound!

Luke-wannabe
24 mei 2010, 00:10
Drums klinken goed hoor! Ben benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat klinken :)

fivelastwords
24 mei 2010, 09:46
Leuke Tascam US-2400 die je gebruikt!

Waar heb je die drums opgenomen? Lijstje ziet er goed uit, als de live ruimte ook mooi was heb je een leuke drumsound!

Drums zijn opgenomen in de oude oefenruimte van Smogus, oude band van mijn zanger. Best hoge ruimte, waardoor het redelijk mooi tot leven komt. Had wel liever een iets diepere ruimte gehad om meer room te kunnen pakken, klinkt toch nog wat direct, maar niks dat reverb niet voor me op kan lossen.
Drumsound is hoe dan ook toch goed gelukt gelukkig!

Luke-wannabe
24 mei 2010, 10:45
Uhuh, pompt goed zo snel even over de Macbook speakertjes.

forceps
30 mei 2010, 21:24
Nice! Alleen had ik zelf de SM57 voor de snare top gebruikt en de i5 voor de bottom. Heeft net wat meer "smack" in je snare naar mijn idee.

Welke preamps hebben jullie voor de drums gebruikt?