PDA

View Full Version : Waar beginnen? (debuggen)



G.G.
22 mei 2010, 17:58
Zojuist een nieuwe set 6V6GT en een nieuwe set 12AX7 binnengekregen. Heb de buizen gelijk in mijn Champ geprikt en grote problemen. Daarna deze buizen in mijn Madamp geprikt en alles werkt perfect. De buizen zijn dus prima, maar er is met het inprikken in de Champ wel iets heel erg fout gegaan.

Ik heb nu ongeveer 10% volume en een hoop brom. De buizen gloeien prima, maar het klinkt nergens naar.

Waar begin je met de buggen en hoe? Heb geen flauw idee waar ik het moet gaan zoeken omdat alles werkte voor het inprikken van de buizen.

nico verduin
22 mei 2010, 18:06
Als eerste beginnen met meten van alle spanningen op de buizen.
Alle knoppen op 0.

6V6:

DC meten tov GND:
Pin 3
Pin 4
Pin 8

AC meten op Pin 2 en 7 (gloeispanning)

12AX7:

DC meten tov GND:
Pin 1
Pin 2
Pin 3
Pin 6
Pin 7
Pin 8.

AC meten op de gloeispanning (Pin4/5 en Pin 9)

G.G.
22 mei 2010, 18:28
Hey Nico, ik zoek morgen ff mijn kleine universeel metertje en ga eens meten. Die spanningen veranderen toch niet ineens? Zelfs met het oude setje dat er nu in zit doetie het dus niet meer.

cluseau
22 mei 2010, 18:45
Ik heb nu ongeveer 10% volume en een hoop brom.

Gaat het om 50Hz of 100Hz brom?

Als hij met het oude setje ook niet meer werkt heb je met inprikken iets ge-cracked of het is toeval. Misschien heb je ergens een slechte las aan de buisvoeten, als je buizen erin prikt zullen de lassen op de contacten iets bewegen. In geval van print montage is dat helemaal het geval. Kijk dan maar eens naar de verbindingen.

Frans.

G.G.
22 mei 2010, 18:48
Gaat het om 50Hz of 100Hz brom?

Frans.


Zo snel kan ik niet tellen hoor. :dontgeti:

cluseau
22 mei 2010, 18:51
Zo snel kan ik niet tellen hoor. :dontgeti:

Wow, snel antwoord. Was nog aan het editten hoor. Verschil kun je goed horen. Als je met je vinger de tip aanraakt is dat een vette 50Hz. 100Hz van de voeding is meer een zoem geluid.

Frans.

G.G.
22 mei 2010, 20:24
Nico vroeg per mail of de versterterk bromt zonder de preampbuizen. Antwoord is: Nee, hij is dan echt fluister stil.

Wat betreft mijn multimeter. Die is denk ik naar zijn grootje toe. Ik zie de pilotlight branden, ik zie de buizen gloeien, dus er zou 6.3 V moeten zijn, maar hij meet niets. Dus is dus ook aan vervanging toe.

@ Cluseau: er is geen print bij de buizenvoeten. Heb alles met kabeltjes naar een boardje gedaan en sommige caps zitten direct op de voeten. Hier zie ik geen vreemde losse contacten.

Het aanraken van de tip geeft helemaal geen reactie.

Strat ingeplugt geeft wel iets, maar het volume is heel laag volume met een brom die je ook wel bij oude koelkasten hoort (zo'n laag geknetter). Het verdwijnt niet geheel bij dichtdraaien van volume, maar alleen bij het dichtdraaien van de master.

Moet dus eerst echt even een andere meter regelen (lekker handig in het pinkster weekend) en dat terwijl het een heel klein klusje moet zijn, omdat alles het deed voordat de buizen vervangen werden. :crazyhappy:

cluseau
22 mei 2010, 21:12
Wat betreft mijn multimeter. Die is denk ik naar zijn grootje toe. Ik zie de pilotlight branden, ik zie de buizen gloeien, dus er zou 6.3 V moeten zijn, maar hij meet niets. Dus is dus ook aan vervanging toe.
Denk je wel aan AC DC stand? Een dergelijke vorm van verslapte aandacht wil wel eens voorkomen in vermoeide toestand, vrouwelijk schoon in de nabije omgeving of andere soorten afleiding :soinnocent:

er is geen print bij de buizenvoeten.
Mooi, kunnen we die mogelijkheid wel uitsluiten.


een brom die je ook wel bij oude koelkasten hoort (zo'n laag geknetter). Het verdwijnt niet geheel bij dichtdraaien van volume, maar alleen bij het dichtdraaien van de master.
Lijkt me gewoon lichtnet ratel, wordt veroorzaakt door TV, dimmers ed. Zo te horen pikt de preamp dat op.

Hoe?
Ik zit te denken aan de aarding van het gloeidraad cirquit of een kapotte ingang. Vreemd blijft wel dat het ontstaat tijdens een buizenwissel. Misschien toeval? Je kan proberen het stuurrooster van de prebuisjes 1 voor 1 even aan massa te houden en kijken waar het brommen ophoud. Welk type champ heb je of heb je misschien het juiste schema bij de hand?

Frans.

G.G.
22 mei 2010, 21:22
Frans, het gaat om een Champ II met een extra mid pot en een gewijzigd voedingsgedeelte :

http://img406.imageshack.us/img406/4313/champschemaaangepast.gif (http://img406.imageshack.us/i/champschemaaangepast.gif/)

en het originele schema:

www.ampwares.com/schematics/champ_ii.pdf (http://www.ampwares.com/schematics/champ_ii.pdf)

cluseau
22 mei 2010, 21:42
Frans, het gaat om een Champ II met een extra mid pot en een gewijzigd voedingsgedeelte :


en het originele schema:

www.ampwares.com/schematics/champ_ii.pdf (http://www.ampwares.com/schematics/champ_ii.pdf)

Oke, duidelijk. Een aantal zaken vallen mij op, misschien helpt dat.

1 De intentieteit van de brom is volledig weg te draaien met de master, de brom ontstaat dus zeker in een van de drie trapjes voor de PI.
2 het regelen van de volume regelaar doet de brom maar gedeeltelijk verdwijnen wat betekend dat het in de tweede of derde trap ontstaat.
3 Omdat het opendraaien van de volumeregelaar nog meer brom toevoegd zou dat kunnen betekenen dat daar ook brom uit komt wat wijst op een gemeenschappelijke fout zoals oppikken van netbrom via de gloeidraad. Speel eens met de ontbrompotmeter, misschien is deze onderbroken.

Verder mag je de roosters rustig aan massa leggen, er staat alleen signaal en geen gelijkspanning (muv de PI V2 pin7 maar dat is toch na de master).

Blijft natuurlijk wel een beetje koffiedik kijken op afstand en zonder jouw meter.


Frans.

Puerco
22 mei 2010, 23:38
Is er tijdens het wisselen geen stof/vuil of iets dergelijks in de buisvoetjes gekomen of contactjes verbogen of iets dergelijks waardoor gewoon een slecht contact tussen buisvoetje en pinnetjes van één van de buisjes zou kunnen zijn ontstaan?
Je kunt de sockets schoonmaken door wat deoxit of contact spray op de pinnetjes van de oude buisjes te spuiten en dan 2 à 3 keer in en uit het voetje te halen.
Anders wel heel toevallig dat het precies bij een buizenwissel kapot gaat en met de oude buizen ook niet meer werkt. Tenzij één van de soldeerpunten door de beweging los is gegaan natuurlijk.

G.G.
23 mei 2010, 16:12
Frans, ik ben weer ietsjes verder gekomen zonder multimetertje. Ik wilde kijken of mijn metertje werkte maar die gaf steeds 0 volt aan (ondanks dat de buizen gloeiden en de pilotlight keutrig brandde.)

Wat mij opviel was dat tijdens het meten van de gloeidraden de brom onmiddelijk verdween bij contact van de pen, terwijl de andere geklemd aan de massa zat.

Vervolgens ben ik maar gelijk naar de brompot gaan kijken zoals je aangaf. Deze stond keurig in het midden, zoals de boel eerst perfect werkte.

Op het moment dat ik deze pot helemaal open zet of helemaal sluit is de brom ook gelijk helemaal weg. Het lijkt erop dat het probleem ergens bij deze 6.3 volt draden moet liggen, alleen op het zicht zie ik daar nergens een brakke verbinding en lijkt alles keurig via de trafo, langs de buizen, via de pot, terug langs de buizen naar de trafo te lopen.

Alles gloeit keurig, dus alles krijgt in ieder geval prik. De brom lijkt zoals je aangaf in de 6.3 volt lijn te zitten. Maar waar komt het verlies in vermogen dan vandaan? Ergens een signaallek naar massa?

Leon, buizen en sockets zijn nieuw, dus schoonaken lijkt mij niet echt de optie. Alles is ook netjes aangedrukt en de pinnetjes rammelen niet (behalve die 2 op de 6v6 natuurlijk)

Puerco
23 mei 2010, 17:03
Zonder meter en met het vermoeden dat het in de gloeidraad zit kun je altijd nog de "chopstick" methode proberen, met een houten stokje een beetje rommelen met de draden die je verdenkt. Als het brommen stopt of juist verergerd dan heb je hoogstwaarschijnlijk de dader te pakken.

G.G.
23 mei 2010, 17:18
Zonder meter en met het vermoeden dat het in de gloeidraad zit kun je altijd nog de "chopstick" methode proberen, met een houten stokje een beetje rommelen met de draden die je verdenkt. Als het brommen stopt of juist verergerd dan heb je hoogstwaarschijnlijk de dader te pakken.

Hey, da's een goeie tip. Ga ik testen zodra de kleine weer uit zijn bedje is. Bedankt.

G.G.
23 mei 2010, 18:08
Aantal meteingen kunnen doen, die ontbrekende gaven een hoop lawaai en de kleine slaapt, maar voorlopig is het dit:

6V6 (IV):
DC meten tov GND:
Pin 3 457V
Pin 4 460V
Pin 8 30V

AC meten op Pin 2 en 7 (gloeispanning) 8.4V

6V6 (III):
DC meten tov GND:
Pin 3 457V
Pin 4 0V
Pin 8 30V

AC meten op Pin 2 en 7 (gloeispanning) 8.4V

12AX7 (VII):

DC meten tov GND:
Pin 1 219V
Pin 2 0V
Pin 3 1.66V
Pin 6
Pin 7
Pin 8 87V

AC meten op de gloeispanning
Pin4/5 8.4 V
Pin 9 0V

12AX7 (VI):

DC meten tov GND:
Pin 1 224V
Pin 2 0V
Pin 3 1.66
Pin 6
Pin 7
Pin 8 1.9V

AC meten op de gloeispanning
Pin4/5 8.4 V
Pin 9 0V

Pin 6 en 7 van beide 12ax7's meet ik wat later ff op als die kleine wakker is.

cluseau
23 mei 2010, 19:04
Wat mij opviel was dat tijdens het meten van de gloeidraden de brom onmiddelijk verdween bij contact van de pen, terwijl de andere geklemd aan de massa zat.


Logisch gevolg, zoals gezegt je gloeidraad circuit "zweeft". Er staat wel 6,3V~ maar tov massa is ieder willekeurig potentiaal mogelijk. Leg maar gewoon een zijde aan massa. Werkt net zo goed als een ontbrom pot. In jouw geval zul je trouwens zien dat je ontbrompot het heden voor het eeuwige heeft verwisseld.

Zoals in voorgaande posten al duidelijk werd genereren alle pre trapjes brom. Conclusie is dan dat er een gemeenschappelijke oorzaak voor moet zijn. Logisch is dan te denken aan een voedings of aardings probleem. In dit geval dus je gloeidraad.

Nu nog je lage versterking, ik zou het niet weten sorry. Mooiste is als je even de trapjes naloopt met de scoop (en ook de punten 6&7). Dan moet het probleem te zien zijn. Je spanningen zien er tot zover goed uit, daar kan ik weinig uit opmaken. Verder weet ik bijna zeker dat deze klacht niet gerelateerd is aan je bromstoring. Moet wel een eitje zijn hoor maar nogmaals de afstand gooit roet in het eten.

Frans.

G.G.
23 mei 2010, 19:52
Frans, kijk eens naar de spanningen op de cathodes die ik meet. Er zit er eentje bij van 87V, de andere zitten een heel eind lager.

G.G.
23 mei 2010, 19:55
Moet wel een eitje zijn hoor maar nogmaals de afstand gooit roet in het eten.

Frans.

Dat vermoeden heb ik ook. Voor iemand die weet wat ie doet moet het heel snel te vinden zijn. Helaas ben ik niet iemand die weet wat ie doet :seriousf:

cluseau
23 mei 2010, 19:57
Frans, kijk eens naar de spanningen op de cathodes die ik meet. Er zit er eentje bij van 87V, de andere zitten een heel eind lager.

Is waarschijnlijk de Phase inverter, dat is normaal.

Frans.

G.G.
23 mei 2010, 20:05
Is waarschijnlijk de Phase inverter, dat is normaal.

Frans.

Tsja.... schaam , schaam , schaam...... En die 0V op pin 4 (VIII)? Dat zou volgens mij niet moeten kloppen (alhoewel ik nu na een paar uurtjes echt niet meer helder denk)

fredjuh
23 mei 2010, 20:09
Er moet idd hoogspanning staan op pin 4 van een 6V6.

cluseau
23 mei 2010, 20:13
Tsja.... schaam , schaam , schaam...... En die 0V op pin 4 (VIII)? Dat zou volgens mij niet moeten kloppen (alhoewel ik nu na een paar uurtjes echt niet meer helder denk)

Nouja, helder genoeg om te ontdekken dat dit niet goed is, je hebt helemaal gelijk. Daar zit je power probleem. G2 van de 6V6, je zou daar een dikke 400 moeten meten. Na een dagje bakken op het strand niet gezien, sorry.

Frans.

G.G.
23 mei 2010, 20:22
Bedankt Frans, Fred en Nico. Ik ga morgen eerst ff kijken waarom die ene 6V6 geen hoogspanning krijgt.
Nu eerst een biertje, en een paar borrelhapjes met moeders samen achter de buis... (het is natuurlijk weekend)

cluseau
23 mei 2010, 20:25
.......http://home.casema.nl/jajop/cluseau/beer.gif.......

G.G.
24 mei 2010, 11:21
Op de een of andere manier meet ik nu wel hoogspanning po de beide 6V6.

Het totaalplaatje:

6V6 (IV):
DC meten tov GND:
Pin 3 438V
Pin 4 444V
Pin 8 30V

AC meten op Pin 2 en 7 (gloeispanning) 8.4V

6V6 (III):
DC meten tov GND:
Pin 3 440V
Pin 4 428V
Pin 8 30V

AC meten op Pin 2 en 7 (gloeispanning) 8.4V

12AX7 (VII):

DC meten tov GND:
Pin 1 224V
Pin 2 0V
Pin 3 1.66V
Pin 6 294V
Pin 7 4.4V
Pin 8 87V

AC meten op de gloeispanning
Pin4/5 8.4 V
Pin 9 0V

12AX7 (VI):

DC meten tov GND:
Pin 1 219V
Pin 2 0V
Pin 3 1.66
Pin 6 222V
Pin 7 0V
Pin 8 1.9V

AC meten op de gloeispanning
Pin4/5 8.4 V
Pin 9 0V

KLoppen deze waarden een beetje?

Frans, over de brompot.

Hoe weet je dat deze naar de kl#ten is?

cluseau
24 mei 2010, 11:29
Frans, over de brompot.

Hoe weet je dat deze naar de kl#ten is?

instinct....:crazyhappy:


zonder dollen, als je hem in de middenstand zet is de weerstand naar beide kanten oneindig. Als je hem naar één van de zijkanten draaid is dat voldoende om één van de zijden van de gloeidraadwikkeling te aarden. De zeer hoge weerstand van je meter is ook al genoeg om de opgepikte brom af te voeren naar massa dus in de middenstand zal de loper geen contact maken. Waarschijnlijk is hij daar uitgefikt.

Als je de pot even losmaakt moet je maar eens meten tussen de buitenste aansluitingen. Ik vrees dat dit heel hoog zal zijn ipv 100 Ohm.

Frans.


ps je PI staat helemaal afgeknepen, 4.4V= pin 7, svp nog ff checken.
Kan eigenlijk alleen als je master regelaar op minimaal staat en de koppelcap sluiting maakt.

nog een edit:
hoe kan je op de ene buis 428 meten en op de andere 444 terwijl deze fysiek aan elkaar zitten?
/nog een edit

G.G.
24 mei 2010, 16:36
zonder dollen, als je hem in de middenstand zet is de weerstand naar beide kanten oneindig. Als je hem naar één van de zijkanten draaid is dat voldoende om één van de zijden van de gloeidraadwikkeling te aarden. De zeer hoge weerstand van je meter is ook al genoeg om de opgepikte brom af te voeren naar massa dus in de middenstand zal de loper geen contact maken. Waarschijnlijk is hij daar uitgefikt.

Als je de pot even losmaakt moet je maar eens meten tussen de buitenste aansluitingen. Ik vrees dat dit heel hoog zal zijn ipv 100 Ohm.


Heel vreemd. Ik soldeer hem net los en meet over de buitenste poten 95.6. Links en midden meet ik 000. Rechts en midden meet ik 95.6. Ik draai de as naar de andere kant en dan is het links en midden 95.6 en rechts en midden 0.00. Kennelijk werkt de pot meter wel.

Pot teruggesoldeerd. Links rood, rechts wit en in het midden een kabeltje naar massa. En weer is ie pas stil als de potmeter óf uiterst rechts, of uiterst links staat.



ps je PI staat helemaal afgeknepen, 4.4V= pin 7, svp nog ff checken.
Kan eigenlijk alleen als je master regelaar op minimaal staat en de koppelcap sluiting maakt.


Ook met de master open staat er nog steeds 4.4V op pin 7 en ik zie nergens een cap die sluiting maakt




nog een edit:
hoe kan je op de ene buis 428 meten en op de andere 444 terwijl deze fysiek aan elkaar zitten?
/nog een edit

Op verschillende momenten meten is de oorzaak van het verschil. Nu geeft V1 434 v aan en V2 Geeft 434 aan op pin 3

Totaalplaatje is nu: Met de brom potmeter volledig naar 1 kant (andersom geeft omgekeerde spanningen op de gloeidraden)

6V6 (IV):
DC meten tov GND:
Pin 3 434V
Pin 4 444V
Pin 8 30V

AC meten op Pin 2 0V en
7 8.4V

6V6 (III):
DC meten tov GND:
Pin 3 434V
Pin 4 428V
Pin 8 30V

AC meten op Pin 2 0V
7 8.4V

12AX7 (VII):

DC meten tov GND:
Pin 1 224V
Pin 2 0V
Pin 3 1.66V
Pin 6 294V
Pin 7 4.4V
Pin 8 87V

AC meten op de gloeispanning
Pin4/5 8.4 V
Pin 9 0V

12AX7 (VI):

DC meten tov GND:
Pin 1 219V
Pin 2 0V
Pin 3 1.66
Pin 6 222V
Pin 7 0V
Pin 8 1.9V

AC meten op de gloeispanning
Pin4/5 8.4 V
Pin 9 0V

cluseau
24 mei 2010, 17:49
Heel vreemd. Ik soldeer hem net los en meet over de buitenste poten 95.6. Links en midden meet ik 000. Rechts en midden meet ik 95.6. Ik draai de as naar de andere kant en dan is het links en midden 95.6 en rechts en midden 0.00. Kennelijk werkt de pot meter wel.

Pot lijkt oke dan. Mogelijk maakt de loper in het midden geen contact?




Ook met de master open staat er nog steeds 4.4V op pin 7 en ik zie nergens een cap die sluiting maakt
Het rooster zal iets onder de kathode spanning moeten liggen, zeg maar tussen 87V= en 85V=. Uit de spanning op de kathode blijkt dat je buisje goed staat ingesteld getuige de correcte instelling van de buis. De belasting van je meter doet de spanning op het rooster helemaal instorten. Vergeet de spanning op het rooster dus maar, die zal echt wel goed zijn.



Op verschillende momenten meten is de oorzaak van het verschil. Nu geeft V1 434 v aan en V2 Geeft 434 aan op pin 3

Verschil op pin 3 is nog niet zo spannend, daar zit nog een trafo tussen. Maar de pinnen 4 moeten toch echt exact gelijk zijn. Daar zit volgens schema een stuk draad over dus 14V= spanningsverschil is onmogelijk.



Totaalplaatje is nu: Met de brom potmeter volledig naar 1 kant (andersom geeft omgekeerde spanningen op de gloeidraden)

Die vat ik even niet :???:

Om de potmeter te checken kun je met de amp uit de weerstand tussen het gloeidraadcirquit en massa meten. Deze zal <50 Ohm of lager zijn, in de middenstand maximaal 50 Ohm. Te meten van chassis naar een van de gloeidraad aansluitingen. De waarde moet mooi te regelen zijn tussen min en max.



AC meten op de gloeispanning
Pin4/5 8.4 V

De 8.4 is veel te hoog, heb je de gloeispanning soms gelijkgericht? Dit blijkt anders niet uit je schema!

Frans.

G.G.
24 mei 2010, 18:05
Die vat ik even niet :???:


Als ik de humpotmeter naar de andere kant draai, dan hebben de witte kabels 8.4 V. draai ik hem de andere kant op , dan hebben de rode kabels 8.4v (en de witte dus 0V)

Zet ik de brompotmeter in de middelste stand dan hebben de rode en de witte kabels 4.2V

Er gaat dus volgens mij iets niet helemaal goed.

cluseau
24 mei 2010, 18:07
Als ik de humpotmeter naar de andere kant draai, dan hebben de witte kabels 8.4 V. draai ik hem de andere kant op , dan hebben de rode kabels 8.4v (en de witte dus 0V)

Zet ik de brompotmeter in de middelste stand dan hebben de rode en de witte kabels 4.2V

Er gaat dus volgens mij iets niet helemaal goed.

Vat hem al, je meet tov chassis. Geen punt. Dit zou betekenen dat je potmeter heel correct werkt. Lijkt me dat er meer aan de hand is maar heb ff geen verklaring.

Frans.

guitarnijboer
24 mei 2010, 18:53
Om te beginnen zou ik stoppen met meten met je multimeter. Dat ding heeft een te lage Ri voor het meten aan buizenversterkers. Daarnaast kloppen de waarden aantoonbaar niet of je meet niet goed. Zoals Frans al enkele keren opmerkte moet de spanning op pen 4 van de eindbuizen gelijk zijn. Gezien jij dit niet meet is er of iets mis met je meter, of je meet niet goed.

Het meten aan pen 7 van de fasedraaier zorgt er voor dat je rooster daar naar massa wordt getrokken door je metertje. 4,4V is natuurlijk onzin en kan ook helemaal niet als je op de kathode 87V meet. Om te weten welke spanning er daar op het rooster staat meet je de spanning over de 1K kathodeweerstand en deze trek je vervolgens af van de spanning die je meet op de kathode tov GND. De spanning over de 1K weerstand is je roostervoorspanning, deze zorgt voor je instelling.

Hoe dan ook. Het zou kunnen zijn dat er een beschadiging is aan een gloeidraad in een van de buisjes. Hier zit een oxidelaag op die hem isoleerd van de kathode. Soms is deze laag te dun of weg en ontstaat er een flinke brom in de versterker. dit zou kunnen verklaren waarom de versterker stopt met brommen als de gloeispanning aan de GND wordt gelegd.

Omdat je schreef dat de buisvoeten nieuw zijn, ga ik er vanuit dat deze vervangen zijn. Ik weet niet wie dit heeft gedaan, maar het zou niet de eerste keer zijn op dit forum als blijkt dat dit toch niet helemaal goed gegaan is en er wat slechte solderingen zijn gemaakt of er toch ergens een sluitinkje zit door klodders tin, bloodliggende bedrading etc. Het brommen begon ook immers toen je buizen wisselde wat enige fysieke stress op de soldeeringen met zich meebrengt. Ik ben wel benieuwd naar een fototje van de binnenkant...

G.G.
24 mei 2010, 19:37
Het meten aan pen 7 van de fasedraaier zorgt er voor dat je rooster daar naar massa wordt getrokken door je metertje. 4,4V is natuurlijk onzin en kan ook helemaal niet als je op de kathode 87V meet. Om te weten welke spanning er daar op het rooster staat meet je de spanning over de 1K kathodeweerstand en deze trek je vervolgens af van de spanning die je meet op de kathode tov GND. De spanning over de 1K weerstand is je roostervoorspanning, deze zorgt voor je instelling.


Daar meet ik 77.2V


Om te beginnen zou ik stoppen met meten met je multimeter. Dat ding heeft een te lage Ri voor het meten aan buizenversterkers. Daarnaast kloppen de waarden aantoonbaar niet of je meet niet goed. Zoals Frans al enkele keren opmerkte moet de spanning op pen 4 van de eindbuizen gelijk zijn. Gezien jij dit niet meet is er of iets mis met je meter, of je meet niet goed.


Het metertje is niet super, en mijn kennis ook niet. Maar die pen 4 da's gewon mijn fout geweest. Ik heb het rijtje waarin ik alle waarde opnoem in delen gemeten. Had ik alles tegelijk achter elkaar gemeten, dan was daar natuurlijk dezelfde waarde uitgekomen, want er loopt een stukkie draad van de ene 4 naar de andere 4.

Buisvoeten zijn nieuw. Eigelijk is zo'n beetje alles nieuw aangezien ik hem met hulp zelf heb opgebouwd. Ik zal wel wat plaatjes schieten. Wat wil je precies zien?

Foto's

http://img411.imageshack.us/img411/6847/p1020422q.jpg
http://img685.imageshack.us/img685/7762/p1020421y.jpg
http://img130.imageshack.us/img130/2323/p1020419j.jpg
http://img541.imageshack.us/img541/4589/p1020418.jpg

driftkop
24 mei 2010, 19:53
Om te beginnen zou ik stoppen met meten met je multimeter. Dat ding heeft een te lage Ri voor het meten aan buizenversterkers.

Wat raad je aan om dan wel te gebruiken?

guitarnijboer
24 mei 2010, 22:47
Wat raad je aan om dan wel te gebruiken?

Zelf heb ik hier een meter die een hele hoge ingangs impedantie heeft en een bereik wat gaat tot uV en nA. Dat dit is van Philips en is echt een bakbeest. Vanwege de logheid gebruik ik voor gewone metingen kleine multimeter. Een Fluke multimeter is toch wel een echte aanrader hoor! De meeste multimeters van gamma, kijkshop e.a zijn gewoon waardeloos.

@GG: Ik zie nu dat het gaat om een zelfbouw versterker. Netjes werken is echt zo belangrijk als je wat maakt.... Ik zie dat je hele chassis vol met ijzervijlsel ligt en je de boorgaten ook niet hebt afgebraamt. Een klein stukje op de verkeerde plek en bingo! Daarbij lijkt het idd niet overal even netjes gebouwt / gesoldeerd. Geloof me als ik zeg dat je op deze manier blijft debuggen. Gewoon heel netjes werken en je bent in een keer klaar!

cluseau
24 mei 2010, 22:57
Wat raad je aan om dan wel te gebruiken?

Een meter met een hoge RI zoals vroeger een buisvoltmeter of een goede DVM. Maar als je met een tweede meter zou meten zou je kunnen zien dat tijdens het meten aan het rooster (roosterspanning van 4.4V=) de kathode ook ineens in die buurt zit. Daarom had ik al de opmerking gemaakt de roosterspanning te vergeten, die kun je niet meten met zo'n lage RI meter. En omdat de kathodespanning het gevolg is van een juiste roosterspanning mag GG wel aannemen dat alles oke is.

edit
@GG, ik zie nu op de foto een stukje draad van zo'n 5 cm tussen de punten 4 van de eindbuizen om vervolgens naar de voedingselko te gaan. Het is onmogelijk daar een spanningsverschil te meten van 14V= en dat ligt echt niet aan de kwaliteit van je meter. Langzaam begin ik te vermoeden dat je last hebt van oscilleren. Door pin 4 aan te raken met je meter zou het kunnen dat dit mogelijk onhoorbare oscilleren stopt waardoor de voeding minder wordt belast en jij een hogere spanning meet. Waarschijnlijk ben je nog wel ff bezig met dit klusje en heb je een scope nodig om het te tackelen.
/edit

Frans.

G.G.
25 mei 2010, 21:19
Wat nu het plan wordt:

*1 de boel met een kwastje etc... schoonmaken van metaalsnippers en vastzittende bramen.
*2 een nieuwe ontbrompot van 100K kopen
*3 de versterker gaat naar een kennis met de juiste apparatuur samen met jullie bevindingen.

cluseau
25 mei 2010, 22:07
Wat nu het plan wordt:
*2 een nieuwe ontbrompot van 100K kopen


Zei je 100K :mmmm: probeer eens een 100 Ohm net als in het schema, werkt stukken beter. Bij voorkeur draadgewonden. Voor de schakeling is 100K net zo goed als onderbroken :makeup:. Ik beschouw hiermee het bromprobleem voor opgelost.




Frans.

G.G.
25 mei 2010, 22:13
Zei je 100K :mmmm: probeer eens een 100 Ohm net als in het schema, werkt stukken beter.


Frans.


Ohh shit... Ik heb mijn boodschappenlijstje gemaakt naar een beetje verbleekte pdf print. Daar stond 100L en ik las daar 100K (zit er dus met een factor 1000 naast)

Wat ben ik een l#l

cluseau
25 mei 2010, 22:17
Wat ben ik een l#l

Valt wel mee, als je hier niet dagelijks bezig bent is het begrijpelijk. Je kan even een testje uitvoeren voor de zekerheid. Maak de pot maar los en soldeer een weerstandje van 100 Ohm van massa naar één van de gloeidraad aansluitingen. Hij moet dan bromvrij zijn.

Frans.

G.G.
26 mei 2010, 21:17
Er zit nu inmiddels een 100Ohm potmeter in. Ik kwam inderdaad een losse, nog net contactmakende kabel op de baspotmeter tegen. Dat zit nu ook weer gesoldeerd.

vrijdag gaat de versterker naar een kennis, die wel weet wat ie doet.

cluseau
26 mei 2010, 21:34
Er zit nu inmiddels een 100Ohm potmeter in.

Waar hele volksstammen nou zo benieuwd naar zijn.............

Heeft het geholpen :crazyhappy:.

Frans.

G.G.
26 mei 2010, 22:06
Waar hele volksstammen nou zo benieuwd naar zijn.............

Heeft het geholpen :crazyhappy:.

Frans.

Nog niet echt heel erg, dus het probleem moet ook elders liggen.

cluseau
26 mei 2010, 22:11
Nog niet echt heel erg, dus het probleem moet ook elders liggen.



Hmmmmm, ben rete nieuwsgierig. Als je kennis er niet uit komt kom je maar langs.


Frans.

G.G.
27 mei 2010, 19:30
Hmmmmm, ben rete nieuwsgierig. Als je kennis er niet uit komt kom je maar langs.


Frans.

Hey Frans,

Super dat je het aanbied. Mijn kennis gaat er eerst even naar kijken. Heb ik alle vertouwen in. Hij heeft mijn andere champ gebouwd met een EL41 eindbuis en 12ax7 voorversterkerbuis. Dat ding is echt een pareltje, dus dat debuggen zou hem moeten lukken. Het enige dat voor hem een beetje nieuw is, is de tonestack en het feit dat een gitaarversterker moet kunnen clippen door signaal terug te gooien (hij bouwt als zo'n 30 jaar HiFi buizen versterkers). Ik merk dat hij dit ook erg leuk vind om te doen. Hij heeft net 2 laag wattage champachtigen gebouwd en dit is de derde versterker waar hij nu mee bezig is als mijn ondersteuning. Dat debuggen gun ik hem dan ook heel erg.

Komen we er niet uit, dan PM ik je nog wel om te kijken wat je voor me kan betekenen en hoe etc...... Maar dat liever dan via PM.

cluseau
27 mei 2010, 20:04
(hij bouwt als zo'n 30 jaar HiFi buizen versterkers).

Kijk eens aan, dan moet deze er ook wel bij kunnen. Zal vast wel goed komen. Toch ben ik benieuwd wat nu het probleem is dus goed opletten he! We willen het straks wel weten.

suc6

Frans.

G.G.
27 mei 2010, 20:36
Ik ga zeker opletten want ik heb zo goed als geen kennis op het gebied en merk dat ik eindelijk een beetje begin in te zien wat er nou precies gebeurd in een versterker. Heb lijft een puzzel voor me, met stukjes waar van ik weet hoe het werkt en stukjes die ik niet begrijp. Heel erg leuk.

Rick trodat
28 mei 2010, 10:53
Kijk eens aan, dan moet deze er ook wel bij kunnen. Zal vast wel goed komen. Toch ben ik benieuwd wat nu het probleem is dus goed opletten he! We willen het straks wel weten.

suc6

Frans.

Site ziet er leuk uit Frans. Mooie hook op de beginpagina!;)

driftkop
28 mei 2010, 14:54
Ik ga zeker opletten want ik heb zo goed als geen kennis op het gebied en merk dat ik eindelijk een beetje begin in te zien wat er nou precies gebeurd in een versterker. Heb lijft een puzzel voor me, met stukjes waar van ik weet hoe het werkt en stukjes die ik niet begrijp. Heel erg leuk.

Dat is mijn ervaring ook. Ik heb 2 jaar geleden een 5E3 gebouwd van een kit, maar begin nu pas langzamerhand het hele schema te begrijpen. Het boek van Dave Hunter (http://www.amazon.com/Guitar-Amplifier-Handbook-Understanding-Amplifiers/dp/087930863X) is daar ook een goede hulp bij geweest. Leerzaam en leuk, alhoewel het afentoe wel wat koppijn veroorzaakt :seriousf:

Puerco
1 juni 2010, 12:24
En, hebben we al nieuws???
Je gaat het niet flikken dat je ons niks verteld he??!!! ;)

cluseau
1 juni 2010, 12:29
En, hebben we al nieuws???
Je gaat het niet flikken dat je ons niks verteld he??!!! ;)

We zitten er bovenop he! :D

G.G.
1 juni 2010, 16:29
En, hebben we al nieuws???
Je gaat het niet flikken dat je ons niks verteld he??!!! ;)

Nee, nog geen nieuws. Mijn collega moet er een keertje een aantal uren achter elkaar tot zijn beschikking hebben om van begin tot eind alles na te lopen. Dat vind hij het prettigst werken.

Zelf zou ik het denk ik prettiger vinden om met een kladblok, een potlood en een schema op A3 alles in delen na te lopen. Even wachten tot hij tijd heeft.

Ik heb geen haast, want de cab en headshell moeten ook nog verder afgewerkt worden en ik heb nog twee prima versterkers staan.

Puerco
2 juni 2010, 02:05
Ok rustig aan, ben alleen best nieuwsgierig waar nou precies de fout zit. Ben nog steeds geneigd te denken dat het waarschijnlijk iets heel simpels is maar we wachten geduldig af.

cluseau
3 augustus 2010, 00:47
.....maar we wachten geduldig af.

Awel, één goeie maand later.......

G.G.
9 augustus 2010, 19:30
Awel, één goeie maand later.......

Klopt. Die collega kwam er niet uit in zijn vakantie dus hij staat nog steeds daar. Ik ga hem ook niet opjagen (gelukkig heeft ie deze week weer een week vakantie, dus er is goede hoop).