PDA

View Full Version : Gewetensvraag Gibson The Paul restauratie



P-Five
21 mei 2010, 09:57
Ik heb een Gibson The Paul op de kop getikt. Op het eerste gezicht in goede staat maar bij nader onderzoek waren veel delen verroest en vergaan. Ik moet alle elektronica opniew opbouwen maar dat is het probleem niet. De finish (origineel satin of mat) is op veel plaatsen glanzend geworden door de wrijving tijdens het spelen.

Nu kan ik drie dingen doen:
1. Het zo laten. Het is immers een gitaar van ruim 30 jaar oud.
2. De matte delen glanzend maken.
3. De glanzende delen weer mat maken.

Poetsen kan ik als geen ander ;-) Mijn vraag is hoe zou ik de glanzende delen weer mat kunnen krijgen?

Bedankt,
P-Five

Woml
21 mei 2010, 10:02
Misschien met hele fijne staalwol?
Maar ik zou het gewoon zo laten. Je zegt zelf al waarom ;)

Ello
21 mei 2010, 10:51
Ik ben wel benieuwd naar foto's....

barno
21 mei 2010, 11:09
mijn mening: if it ain't broke, don't fix it. ik hou ook niet van facelifts bij oudere dames.

P-Five
21 mei 2010, 11:13
Ik ben wel benieuwd naar foto's....

Jajaja... ;-) Vanavond...

Lees op internet trouwens dat de The Paul een Gloss Natural Finish moet hebben. Ik denk dat die van mij door de jaren heen dof is geworden. Ik denk dat ik de glanzende delen iets matter maak en daarna de gehele gitaar een gloss finish geef door licht te schuren en te polijsten.

Aan de zijkant van de hals zijn ook plekken waar de finish is verdwenen. Die ga ik opnieuw (heel dun) lakken.

Ik heb nog een hele waslijst aan onderdelen en gereedschappen die ik moet (lees wil) bestellen en dat gebeurt pas over twee weken. De frets moeten ook gecrownd worden want die zijn wel erg vlak. Ik zal in iedergeval foto's van de gitaar maken in de huidige staat.

P-Five
21 mei 2010, 11:21
mijn mening: if it ain't broke, don't fix it. ik hou ook niet van facelifts bij oudere dames.

De stelschroeven in de brug zijn verroest: die vervang ik.
De tuners moeten schoongemaakt en geolied worden.
De potmeters lopen zo stroef: die vervang ik.
De humbuckerringen zijn vervormd: die vervang ik.
De jackplate is verroest: die vervang ik.
De bedrading was verroest en aangetast: die vervang ik.
De ebben toets is schoongemaakt.
De frets worden gepolijst en eventueel gecrownd.

So what is broken wil be fixed...

Wat ik met de body doe weet ik nog niet precies. Niets overhaast in ieder geval.

barno
21 mei 2010, 14:01
De stelschroeven in de brug zijn verroest: die vervang ik.
De tuners moeten schoongemaakt en geolied worden.
De potmeters lopen zo stroef: die vervang ik.
De humbuckerringen zijn vervormd: die vervang ik.
De jackplate is verroest: die vervang ik.
De bedrading was verroest en aangetast: die vervang ik.
De ebben toets is schoongemaakt.
De frets worden gepolijst en eventueel gecrownd.

So what is broken wil be fixed...

Wat ik met de body doe weet ik nog niet precies. Niets overhaast in ieder geval.

klinkt goed, ik bedoel maar dat ik natuurlijke wear and tear op de body zelf niet zou herstellen. moest hij moedwillig gerelicd zijn, dan weer wel.

P-Five
24 mei 2010, 09:31
Ik heb toch besloten de gitaar te refinishen en hem in de olie te zetten.

Ik wil heel graag mijn eigen gitaren gaan bouwen en zo kan ik ervaring opdoen in het kaal schuren van de gitaar en het olieën van het hout.

oigun
24 mei 2010, 09:48
Hier ga je denk ik spijt van krijgen.... Zorg ervoor dat je alles bewaart wat je vervangt en bij de gitaar houd. Zelfs het kleinste schroefje. Slaap nog eens een nachtje over die refinish.

Mattia
24 mei 2010, 10:05
Ik zeg: niet doen. Laat de oude finish voor wat het is. Als het een refinish wordt, aub in vintage correcte nitro lak, en niet met olie. Olie is niet een finish die je hoeft te 'oefenen'; simpeler kan niet.

no 1 hops
24 mei 2010, 10:06
als je hem als player wilt gebruiken dan gewoon je gang gaan en hem voor jouw geschikt maken.
als waarde object zit je in een moeilijker parket.
roest kun je vaak met een glasborsteltje (electronicazaaak ongeveer 5 euro) aanpakken.
daar heb ik goede resultaten mee gehad met roestige pole pieces van pickups en andere onderdelen.

dus daar ligt jouw keuze, player of waarde object

P-Five
24 mei 2010, 10:15
als je hem als player wilt gebruiken dan gewoon je gang gaan en hem voor jouw geschikt maken.
als waarde object zit je in een moeilijker parket.
roest kun je vaak met een glasborsteltje (electronicazaaak ongeveer 5 euro) aanpakken.
daar heb ik goede resultaten mee gehad met roestige pole pieces van pickups en andere onderdelen.

dus daar ligt jouw keuze, player of waarde object

Die afweging maak ik constant. Ik heb het liefst een gitaar honderd procent origineel. Aan de andere kant zit ik me nu al druk te maken voor als ik de gitaar in de toekomst eventueel wil verkopen. En ik heb hem net een week. Ik heb besloten er een player van te maken. De keuze van olie of nitro lak staat nog open. Ik heb geen ervaring met het lakken van een gitaar ;-)

Ik kom dit dilemma overigens niet alleen bij gitaren tegen. Ik heb een originele mellotron. Daarvan zijn de originele tapes versleten. Hou ik hem origineel maar met redelijk versleten tapes of bestel in in Engeland een set nieuwe. Die discussie had ik met de huidige distributeur van de Mellotron in Engeland een tijdje geleden. Voor hem was de keuze makkelijk: nieuwe, betere tapes. Je maakt daarmee je vintage instrument weer bespeelbaar...

Voor mij is het een combinatie van verzamelen, bespelen en gewoon met instrumenten bezig zijn. Leuk als de instrumenten hun waarde behouden of zelfs meer waard worden maar dat is een leuke bijkomstigheid.

P-Five
24 mei 2010, 10:17
roest kun je vaak met een glasborsteltje (electronicazaaak ongeveer 5 euro) aanpakken. Daar heb ik goede resultaten mee gehad met roestige pole pieces van pickups en andere onderdelen

Ik haal roest weg met een dremel en zo'n polijst borsteltje. Gaat ook prima.

no 1 hops
24 mei 2010, 13:09
Ik haal roest weg met een dremel en zo'n polijst borsteltje. Gaat ook prima.nadeel van een dremel is dat het ongecontroleerder is en vooral als je een borsteltje van metaal gebruikt.

een glasborstel is een kern van samengevoegde glasvezel in de vorm van een pen.

maar ieder zijn persoonlijke voorkeur natuurlijk.

kiezen is altijd moeilijk, maar je gitaar is niet meer origineel zodra je er ook maar wat aan verandert, ook een nieuwe paintjob maakt hem niet meer origineel en verliest hij verzamelaars waarde.

je laatste jas heeft geen zakken, dus ik zou zeggen maak plezier en spelen met dat spul.

maar ook dat is persoonlijk

Noid
24 mei 2010, 13:24
Wat wil je persoonlijk: een gitaar die er strak uitziet, of een gitaar waaraan je af kan zien dat het een goede gitaar is, omdat je ziet dat hij veel gebruikt is?

Persoonlijk zou ik me beperken tot aanpakken van de dingen die de bespeelbaarheid verbeteren. Dus crownen en evt een refret, maar een verroest schroefje, of doffe en glimmende delen zou ik gewoon zo laten.

P-Five
24 mei 2010, 13:29
je laatste jas heeft geen zakken, dus ik zou zeggen maak plezier en spelen met dat spul.

maar ook dat is persoonlijk

AMEN...

Ik maak er een player van. In de olie en met nieuwe onderdelen.
Alleen de originele T-Tops laat ik erin zitten ;-) Oh ja... de grover tuners zijn ook nog goed.

Cocobolo
24 mei 2010, 13:31
Ik heb toch besloten de gitaar te refinishen en hem in de olie te zetten.

Ik wil heel graag mijn eigen gitaren gaan bouwen en zo kan ik ervaring opdoen in het kaal schuren van de gitaar en het olieën van het hout.

Heel goed, waarom stap je niet gewoon in het diepe en ga je inderdaad een eigen gitaar bouwen :cooler: Ik zou de laatste stap van gitaarbouw (het finishen) dus niet op een The Paul proberen, maar gewoon op je eigen bouwsel. Als het daar niet helemaal naar je zin is, schuur je hem weer kaal en probeer je het opnieuw. Of koop een eenvoudig gitaartje op marktplaats speciaal voor het oefen doel?

P-Five
24 mei 2010, 13:34
Wat wil je persoonlijk: een gitaar die er strak uitziet, of een gitaar waaraan je af kan zien dat het een goede gitaar is, omdat je ziet dat hij veel gebruikt is?

Persoonlijk zou ik me beperken tot aanpakken van de dingen die de bespeelbaarheid verbeteren. Dus crownen en evt een refret, maar een verroest schroefje, of doffe en glimmende delen zou ik gewoon zo laten.

Nou ja... in dit geval ga ik voor een strakke gitaar. Dat is trouwens de eerste keer dat ik zoiets doe. Bij mijn andere gitaren heb ik dat niet gedaan. Bovendien kan ik niet meer terug: ik heb de body al kaal ;-)

Crownen blijkt niet nodig. Ik heb een Les Paul Goldtop uit dezelfde periode (1981) die dezelfde platte frets heeft. Alleen polijsten is voldoende.

P-Five
24 mei 2010, 13:39
Heel goed, waarom stap je niet gewoon in het diepe en ga je inderdaad een eigen gitaar bouwen :cooler: Ik zou de laatste stap van gitaarbouw (het finishen) dus niet op een The Paul proberen, maar gewoon op je eigen bouwsel. Als het daar niet helemaal naar je zin is, schuur je hem weer kaal en probeer je het opnieuw. Of koop een eenvoudig gitaartje op marktplaats speciaal voor het oefen doel?

Ik heb er op dit moment de ruimte niet voor. Ik moet mijn garage uitmesten om plaats te maken voor een werkruimte. Bovendien ben ik er nog niet uit welk gereedschap ik nodig heb. Ik lees veel tegenstijdige berichten. Ik vind wel dat kwalitatief goed gereedschap een hoop scheelt.

P-Five
25 mei 2010, 09:30
Als ik ervoor kies om hem met nitro te finishen, hoe pak ik dat dan aan?
Volgens mij was de originele laklaag echt heel dun en waren de porieën van het hout gewoon zichtbaar. Is er dan geen sealer of vulmiddel gebruikt? Hoeveel lagen lak?