PDA

View Full Version : Ibanez SZR520 vs. Jackson JS32T Dinky TBK



Aiz E
21 mei 2010, 00:12
Hello forummembers,

Sinds enkele dagen dit fantastische forum ontdekt! Ik speel al 10 jaar gitaar, weliswaar niet dagelijks...
Na een kalme periode qua gitaarspelen heb ik de smaak nu volledig terug te pakken en wil me een nieuwe
elektrische gitaar aanschaffen. Ik ben naar de winkel geweest en heb er enkele getest. Qua design ben ik
een voorstander van Ibanez. Ik heb ook altijd op een Ibanez EX370 gespeeld. Misschien vandaar mijn
voorliefde :)...

Van alle gitaren die ik heb geprobeerd beviel mij de Ibanez SZR520 het meest. Goeie sustain, speelde zeer
zacht (veel zachter dan mijn huidige), goeie volle klank, ... Mijn vraag is echter of 369€ een goeie prijs is
voor deze gitaar? De verkoper vertelde me dat dit geen nieuwe gitaar is (ze is wel nieuw, maar hangt al een
tijd in de winkel...) Sterker nog ze wordt zelfs niet meer gemaakt!

Tijdens het surfen op het net viel de Jackson JS32T Dinky TBK mij ook meteen op qua design, en kost op
musicstore: 289€.

Even resumeren :supercool: :

1) Is 369€ voor een Ibanez SZR520 een goede prijs voor een gitaar dat niet meer geproduceerd wordt?

2) Voorkeur aan dit model of aan de Jackson?

3) Andere suggesties binnen die prijsklasse

Thanks in advance :)

Bram+
21 mei 2010, 00:52
Alleen al puur en alleen afgaand op specificaties,geldt het standaard antwoord: zelf uittesten, zelf weten. Alleen al in de hals zitten reële verschillen: een geschroefde esdoorn hals met 'Strat' mensuur voor de Dinky tegenover een gelijmde mahonie hals met 'Les Paul' mensuur voor de SZR. Heel kort door de bocht gezegd zet je een meer Les Paul-achtige gitaar tegenover een Stratocaster-achtige gitaar. Ik denk niet dat iemand jou kan vertellen wat jouw voorkeur is.

De EX is overigens wel een hele andere gitaar dan die SZR's. Als je meer zoiets wil, ligt een RG-achtige meer voor de hand (een leuke RGA32 bijvoorbeeld).

Aiz E
21 mei 2010, 01:07
Bedankt alvast voor 1ste reactie!
Wat bedoel je met de EX is een totaal andere gitaar? Mijn exemplaar is er 1tje die ik gekregen heb toen ik 12 jaar was, en was toen al een afdankertje van een pro-gitarist. Ik veronderstel dus dat de gitaar vrij oud is :)

Zal die RG serie zeker eens testen!

Terminus
21 mei 2010, 08:09
Van alle gitaren die ik heb geprobeerd beviel mij de Ibanez SZR520 het meest. Goeie sustain, speelde zeer
zacht (veel zachter dan mijn huidige), goeie volle klank, ... Mijn vraag is echter of 369€ een goeie prijs is
voor deze gitaar? De verkoper vertelde me dat dit geen nieuwe gitaar is (ze is wel nieuw, maar hangt al een
tijd in de winkel...) Sterker nog ze wordt zelfs niet meer gemaakt!

Tijdens het surfen op het net viel de Jackson JS32T Dinky TBK mij ook meteen op qua design, en kost op
musicstore: 289€.

Even resumeren :supercool: :

1) Is 369€ voor een Ibanez SZR520 een goede prijs voor een gitaar dat niet meer geproduceerd wordt?

2) Voorkeur aan dit model of aan de Jackson?

3) Andere suggesties binnen die prijsklasse

Thanks in advance :)
De Jackson zet net in een iets goedkopere klasse en is eigenlijk een behoorlijke andere gitaar. De SZR520 wordt gewoon nog gemaakt en kost op Thomann 399 euro. 369 is dus vrij hoog als je hem 2e hands gaat kopen.

De Jackson lijkt in principe wat meer op de EX. Als je wat meer in de van de Jackson richting wilt is een Ibanez RG-serie met vaste brug (zoals de RG321EX) aan te raden.

M Kactus
21 mei 2010, 08:16
Nou, eigenlijk staat er al waarom het twee verschillende gitaren zijn. Even de belangrijkste verschillen naast elkaar:
1. De Jackson heeft een maple neck die aan de body zit vastgeschroefd (bolt on), de SZR een mahonie neck die in de body zit verlijmd (set neck)
2. De neck van de Jackson is zo lang als die van een Fender Strat, de neck van een SZR is korter, zoals die van een Les Paul. Dat geeft ook een verschil in snaarspanning en klank.
3. De Jackson heeft een elzen (alder)body, wat vaak een iets fellere klank geeft tegenover het mahonie van de SZR. Dat is vaak wat voller en dieper van klank. Bij de neck zit zowat hetzelfde verschil in klank.
4. De body van de Jackson is 7/8 van de grootte van een "normale" body. Vandaar dat ie ook Dinky noemt.

Je ziet het: Heel wat verschillen. Noem eens wat muziekstijlen die je uit wilt, en noem eens wat gitaristen die volgens jou de ideale sound hebben ? Daar komen we misschien verder mee.

Eigenlijk is de Dinky het intstapmodel van Jackson en is je Ibanez al een mooie gitaar bij Ibanez. Dat zegt niet noodzakelijk wat over de Jackson, maar ik bedoel dat Jackson een iets duurder merk is, waardoor hun instapgitaren hoger geprijsd zijn dan de meesten. Maar kwalitatief zijn ze dan ook in orde.

Je zult toch echt moeten rondkijken wat je nu precies wilt, want de SZ(R) is zo'n beetje de meest atypische Ibanez die ze hebben, naast die nieuwe Jet King. Dat de gitaar al een wat ouder model is, kan op zich geen kwaad, want als ze je bevalt is alles in orde. Testen, dus! Maar daarbij lettend op wat hierboven al staat.

Bram+
21 mei 2010, 10:28
De SZR520 wordt gewoon nog gemaakt en kost op Thomann 399 euro. 369 is dus vrij hoog als je hem 2e hands gaat kopen.

De SZR's zijn weldegelijk uit productie, maar bij importeurs en winkels nog wel op voorraad. Dit moet overigens de prijs niet beïnvloeden..


Bedankt alvast voor 1ste reactie!
Wat bedoel je met de EX is een totaal andere gitaar? Mijn exemplaar is er 1tje die ik gekregen heb toen ik 12 jaar was, en was toen al een afdankertje van een pro-gitarist. Ik veronderstel dus dat de gitaar vrij oud is :)

Zal die RG serie zeker eens testen!
M Kactus maakt een mooi en duidelijk lijstje met verschillen tussen de twee genoemde gitaren en die Ibanez EX staat wat betreft specificaties dichter bij de Jackson dan bij de SZR. Niet dat je daardoor geneigd zou moeten zijn om voor de Jackson te gaan, maar dan snap je misschien het verschil tussen de twee.

Wat een beetje een midden kan vormen tussen die EX en de SZR zijn dus die RGA32 (thomann (http://www.thomann.de/nl/ibanez_rga32mol.htm)) en de RGA42 (thomann (http://www.thomann.de/nl/ibanez_rga42_bk.htm)): wel twee humbuckers, mahonie body en het gemak van een vaste brug, maar ook met een strakke RG hals. Erg mooie gitaartjes, hoewel misschien iets minder 'classy' dan die SZR520, maar dat is ook een kwestie van smaak.

Aiz E
21 mei 2010, 14:21
@Terminus: De SZR in de winkel is geen 2dehands gitaar! Het is gewoon een gitaar die daar al een tijdje hangt en tot op heden nog niet verkocht is. In dit boerengat zijn er waarschijnlijk niet zoveel gitaristen... Dus het is zeker een goeie prijs!

@M Kactus: Bedankt voor de mooie vergelijking. Ik snap nu idd beter het verschil tussen beide types gitaren. Ik denk dat vooral het verschil in spanning van snaren een groot, aangenaam verschil was voor mij. Het induwen van de frets bij het testen van de SZR was echt boterzacht en klank sprak me ook enorm aan.

Om te antwoorden op de vraag welke stijl ik speel, of welke gitaristen de ideale sound hebben: Ik ben een duizendpoot op dat gebied. Ik speel evengoed Dire Straits als Led Zeppelin als Eric Clapton tot raggende gitaren zoals Offspring, Blink182, Metallica, Nirvana, Soulwax, Foo Fighters, ...
Van clean tot weinig distortion tot overdreven veel distortion. Al moet ik toegeven dat ik graag een punkachtig-looking gitaartje zou willen dat past bij mijn imago :). In dat opzicht komt de SZR niet echt in aanmerking, hoewel deze echt lekker speelt vind ik.

Vandaag ga ik de IBANEZ RGA42-BK en IBANEZ RGA32-MOL en de Jacksons eens gaan testen! Bevindingen zal ik op het forum plaatsen.

Indien er nog mensen zijn met bedenkingen, opmerkingen, suggesties, ... Laat maar komen :) Alvast bedankt aan Bram+, Terminus & M Kactus!!