PDA

View Full Version : Afstellen bij aanschaf



Lamstra
20 mei 2010, 20:11
Hallo!

Ik ben van plan (nu de belasting centen weer binnen zijn :)) volgende week een Fender CP 60s strat aan te schaffen.
Op het forum ben ik al tegen gekomen dat de algemene opinie is dat je mag verwachten dat de verkoper de gitaar goed afstelt voor je.

Kan ik gewoon vragen: "kan je hem ook nog voor me afstellen? (Ik heb weinig verstand van afstel mogelijkheden en de kosten daarvan.)
Of moet ik dat nog specificeren? Bijvoorbeeld door letterlijk te vragen om bijvoorbeeld een lagere actie.

Alvast bedankt voor de reactie!

niekrhcpniek
20 mei 2010, 20:16
Ik heb toen ik hem kocht (dezelfde gitaar) niet meteen laten afstellen, ze zeiden dat ik na een maand terug moest komen. Zodat hij dan aan kamertemperatuur gewend was.
Als ze hem voor je afstellen, wat een goede gitaarzaak wel zou moeten doen, zou ik zeker zeggen hoe je het wilt. Bij mij hadden ze hem iets te laag gezet en daarna hebben ze hem weer iets hoger gezet.
Maar ik denk dat service gewoon per winkel verschilt, maar je mag het wel verwachten voor zo'n bedrag

Gearjunkie
20 mei 2010, 20:18
Natuurlijk kan dat.
Ik denk alleen niet dat elke gitaarverkoper tot een goede afstelbeurt in staat is.

G.G.
20 mei 2010, 20:27
Bij een gitaar van die prijs mag je gewoon eisen dat ze hem ff keurig afstellen op jouw favoriet setje snaren. Kan wel zijn dat je hem een dag laten moet ophalen als er iets aan de halspen gedaan moet worden.

Hendriks
20 mei 2010, 20:31
De meeste Fenders worden geleverd met 0.09 snaren , als jij hem laat afleveren met 0.10 heb je de kans dat door de werking van het hout hij een maand later opnieuw moet worden afgestelt.
Ik zou een afstelbeurt dus na een maand willen en dat laten vastleggen , als je het zelf niet kan doen.

Lamstra
20 mei 2010, 20:32
bedankt voor de reactie allen!

guitarkid
21 mei 2010, 09:46
Ik vind dat ze hem sowieso voor je moeten afstellen (en je mag er toch van uit gaan dat ze dat in een muziekzaak nog wel kunnen en dus zou die gitaar er al gewoon goed afgesteld moeten hangen... Maar ja....) en dat je na een maand gewoon nog even terugkomt voor een check of een afstelbeurt i.v.m. andere (dikkere) snaren!
Als ik een fiets koop voor de helft van dat geld krijg ik die afstel-service ook!

Gr. C.

Marshallover
21 mei 2010, 10:23
"Kan je hem ook nog voor me afstellen?" wil de topicstarter vragen.

Mijn eerste reactie (als ik de persoon in de winkel was die deze vraag kreeg) zou zijn;

Wat wil je laten afstellen?

Je geeft zelf aan niet veel van afstelmogelijkheden te weten dus als de gitaar in de winkel fijn speelt en je verder geen problemen ondervind, wat en waarom zou je zo 'm dan willen laten afstellen?

Misschien is het handiger om voor jezelf eerste in kaart te brengen wat de afstelmogelijkheden zijn en wat je fijn vind aan een gitaar;

Hoge, gemiddelde of lage actie?
0.09,0.10,0.11 dikte snaren?
Ga je de eventuele tremelo gebruiken of niet?

Gewoon maar vragen om te vragen omdat je weet dat een gitaar "afgesteld" kan worden lijkt me zinloos in het geval je de gitaar eerst kunt uittesten in de winkel.

Hendriks
21 mei 2010, 10:24
Ik vind dat ze hem sowieso voor je moeten afstellen (en je mag er toch van uit gaan dat ze dat in een muziekzaak nog wel kunnen en dus zou die gitaar er al gewoon goed afgesteld moeten hangen... Maar ja....) en dat je na een maand gewoon nog even terugkomt voor een check of een afstelbeurt i.v.m. andere (dikkere) snaren!
Als ik een fiets koop voor de helft van dat geld krijg ik die afstel-service ook!

Gr. C.

Helaas is het zo dat de meeste muziekwinkels geen bekwaam personeel hebben , die ook kunnen afstellen en het vervolgens moeten uitbesteden en dat doen ze dan weer liever niet (kosten).

guitarkid
21 mei 2010, 10:55
"Kan je hem ook nog voor me afstellen?" wil de topicstarter vragen.

Mijn eerste reactie (als ik de persoon in de winkel was die deze vraag kreeg) zou zijn;

Wat wil je laten afstellen?

Je geeft zelf aan niet veel van afstelmogelijkheden te weten dus als de gitaar in de winkel fijn speelt en je verder geen problemen ondervind, wat en waarom zou je zo 'm dan willen laten afstellen?

Misschien is het handiger om voor jezelf eerste in kaart te brengen wat de afstelmogelijkheden zijn en wat je fijn vind aan een gitaar;

Hoge, gemiddelde of lage actie?
0.09,0.10,0.11 dikte snaren?
Ga je de eventuele tremelo gebruiken of niet?

Gewoon maar vragen om te vragen omdat je weet dat een gitaar "afgesteld" kan worden lijkt me zinloos in het geval je de gitaar eerst kunt uittesten in de winkel.

Daarom vind ik ook dat een gitaar in ieder geval goed afgesteld in de winkel hoort te hangen. En daar ontbreekt het nog wel eens aan.
In die zin heeft Hendriks in de vorige post zeker een punt!

Gr. C.

Lamstra
21 mei 2010, 11:47
"Kan je hem ook nog voor me afstellen?" wil de topicstarter vragen.

Mijn eerste reactie (als ik de persoon in de winkel was die deze vraag kreeg) zou zijn;

Wat wil je laten afstellen?

Je geeft zelf aan niet veel van afstelmogelijkheden te weten dus als de gitaar in de winkel fijn speelt en je verder geen problemen ondervind, wat en waarom zou je zo 'm dan willen laten afstellen?

Misschien is het handiger om voor jezelf eerste in kaart te brengen wat de afstelmogelijkheden zijn en wat je fijn vind aan een gitaar;

Hoge, gemiddelde of lage actie?
0.09,0.10,0.11 dikte snaren?
Ga je de eventuele tremelo gebruiken of niet?

Gewoon maar vragen om te vragen omdat je weet dat een gitaar "afgesteld" kan worden lijkt me zinloos in het geval je de gitaar eerst kunt uittesten in de winkel.

Ik denk idd niet dat ik de trem gebruik, dus ik zou kunnen vragen om de brug vast te zetten?
ik ga waarschijnlijk 0.010 snaren erop zetten

munkie
21 mei 2010, 11:59
Gewoon zelf doen. Alleen met de stelpen een beetje voorzichtig aan, kwart slagje per dag. OK een Strat afstellen is meer werk dan een LP. Maar alles is een kwestie van smaak behalve intonatie dan. Snaarhoogte, hoek hals/body, kromming vd nek, element hoogte, snaardikte, afstelling vd tremolo. Lees je in in de materie, zat info online. Gereedschap: inbus boutje en een paar schroevendraaiers.

Morio66
21 mei 2010, 11:59
En je moet een goeie treffen..
Mijn Ibby (geen nieuwe aanschaf!) eerst door een "prof" laten afstellen, kost gewoon geld dus..
Een fijn forumlid heeft vorige week de "schade" kunnen herstellen, mijn gitaar was in die zaak "professioneel" aangerand.