PDA

View Full Version : Verdeelplug voor gitaar?



Freeky
20 mei 2010, 19:11
Hoi.
Ik ben nieuw hier en ik heb een beetje een domme vraag. Ik weet ook niet zeker of hij in dit forumdeel goed geplaatst is. :$
Bestaat er zoiets als een verdeelplug voor een gitaar (of gewoon uberhaupt voor dat soort snoeren)? Ik heb op google gezocht maar kon er niks over vinden, ik ga er dan ook vanuit dat dit gewoon niet bestaat, maar ik waag toch een gokje.
Ik bedoel met een verdeel plug dus net zoiets als een stekkerdoos maar dan voor gitaarsnoeren.
Bijvoorbeeld: Je hebt een versterker met maar 1 input maar je wel er 2 gitaren in hebben. Kun ej dan een soort verlook stekker dinges in de input doen, die vervolgens zelf weer 2 (of meer) inputs heeft wara je dus meerdere gitaren op aan kan sluiten.

IK hoop dat ik duidelijk ben. En hoop ook dat dit bestaat. :)
Alvast bedankt!

AronSlash
20 mei 2010, 19:16
Heey Freeky,

Als eerste welkom op gitaarnet!
zo'n plug bestaat hier hebben ze een goedkope plug (stereo) http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Accessories/Plug-Adapter/Music-Store-Ad.-2x-Kl.stereo/1x-Kl.stereo-/art-ACC0001237-000
hier kun je je 2 kabels insteken, dit zou moeten werken.
groetjes

AoDf
20 mei 2010, 20:28
Heey Freeky,

Als eerste welkom op gitaarnet!
zo'n plug bestaat hier hebben ze een goedkope plug (stereo) http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Accessories/Plug-Adapter/Music-Store-Ad.-2x-Kl.stereo/1x-Kl.stereo-/art-ACC0001237-000
hier kun je je 2 kabels insteken, dit zou moeten werken.
groetjes

Die plug zou ik niet nemen. Ik heb ooit met zo'n plug zitten klooien maar waar het op neer kwam is dat 1 van de twee gitaren telkens weggedrukt werd, of heel zacht klonk. Volgens mij heeft dat met de impedantie van de elementen van de gitaren te maken, die hangen namelijk parallel als je ze met die plug aansluit. Als je op een gitaar een volumeknop dichtdraaide had dat ook gevolgen voor de andere gitaar.

Als je meerdere gitaren op 1 amp wil hebben kun je beter een splitser met wat actieve electronica er in (of een mengpaneeltje) gebruiken. Die houdt de signalen van beide gitaren op peil en stuurt een mooi gemengd signaal uit naar je versterker.

Gearjunkie
20 mei 2010, 20:33
Een goede A/B-Y box is wat je nodig hebt.
Als je daadwerkelijk met 2 gitaren tegelijkertijd over een versterker wilt spelen kan je misschien een tweede voorversterker nemen en die in de effectsloop (return) van je amp steken. Mooier natuurlijk is een tweede stack aanschaffen! ;)

Gearjunkie
20 mei 2010, 20:37
Als je meerdere gitaren op 1 amp wil hebben kun je beter een splitser met wat actieve electronica er in (of een mengpaneeltje) gebruiken. Die houdt de signalen van beide gitaren op peil en stuurt een mooi gemengd signaal uit naar je versterker.

De uitgang van een mengpaneel is volgens mij line-level. Niet geschikt om in je amp te steken.

AronSlash
20 mei 2010, 21:32
Dit is idd een veel betere manier, heb het net geprobeerd en drukt idd beide git weg.