PDA

View Full Version : Ecc85



movo.
20 mei 2010, 11:13
Toevallig kwam ik in de schuur nog een oude Grundig Type 960 tegen. Zo'n oude radio uit de jaren 50' ofzo.

http://i.i.com.com/cnwk.1d/sc/31903814-2-120-0.gif

Laat daar nou een ECC85 in zitten. Zou je zo'n ding nou kunnen vervangen voor een ECC83?

En nog effe over die Grundig, is daar voor de grap een leuk versterkertje van te maken? :ok:

Dirk_Hendrik
20 mei 2010, 11:49
Ja,
Door de bedrading van de gloeidraden aan te passen en onder voorwaarde dat de gloeispanning 6.3 en geen 12 volt is.

Dolf
20 mei 2010, 12:02
Ja,
Door de bedrading van de gloeidraden aan te passen en onder voorwaarde dat de gloeispanning 6.3 en geen 12 volt is.
Ik zie in de datasheets geen verschil in de gloeispanning tussen beide:
http://www.drtube.com/datasheets/ecc85-rft1956.pdf
http://www.pentalaboratories.com/pdfs/ecc83.pdf
Allebei pin 4,5 en 9 als middenaftakking. Dus ik denk niet dat op dat vlak iets moet aangepast worden.

Je kan het eens proberen, ik vermoed dat je er geen schade mee doet (misschien beter nog het antwoord van een expert afwachten). Het ziet ernaar uit dat het grootste verschil is dat de ecc83 een veel hogere versterkingsfactor heeft.

guitarnijboer
20 mei 2010, 12:48
Ik zie in de datasheets geen verschil in de gloeispanning tussen beide:
http://www.drtube.com/datasheets/ecc85-rft1956.pdf
http://www.pentalaboratories.com/pdfs/ecc83.pdf
Allebei pin 4,5 en 9 als middenaftakking. Dus ik denk niet dat op dat vlak iets moet aangepast worden.

Je kan het eens proberen, ik vermoed dat je er geen schade mee doet (misschien beter nog het antwoord van een expert afwachten). Het ziet ernaar uit dat het grootste verschil is dat de ecc83 een veel hogere versterkingsfactor heeft.

Dan heb je niet goed gekeken. Dirk heeft gelijk. De ECC83 heeft een aansluiting voor 12,6V (pin 4 en 5) en 6,3V (4//5 en 9). Bij de ECC85 is pin 9 niet voor de gloeispanning maar een screen (afscherming tussen de twee buishelften)

Dolf
20 mei 2010, 12:53
Dan heb je niet goed gekeken. Dirk heeft gelijk. De ECC83 heeft een aansluiting voor 12,6V (pin 4 en 5) en 6,3V (4//5 en 9). Bij de ECC85 is pin 9 niet voor de gloeispanning maar een screen (afscherming tussen de twee buishelften)

Ik dacht wel dat Dirk gelijk zou hebben, maar ik zag het niet. Het leek alsof pin 9 naar de midden van de filament heaters ging, maar daar staat inderdaad S van screen. Dank voor de opheldering.

Bernardduur
20 mei 2010, 14:00
Leuke buis! Gebruik em vaak in PI's!

movo.
20 mei 2010, 14:55
Bedankt voor de reactie's. Dat wordt dus niet in m'n versterker proppen :p

Enne een leuk versterkertje maken van die radio, lijkt me wel een uitdaging, maarja waar begin je.. als het uberhaupt mogelijk is.. :soinnocent:

Heynis
20 mei 2010, 15:10
Alles eruit slopen behalve de PT en OT, en dan de eindtrap die erin zit gebruiken. Een klein voortrapje is ook wel handig voor een beetje volume, wellicht dat je daar de vaak aanwezige EF86 of EF89 buis voor kunt gebruiken. Of het gaat klinken? Nee.

fredjuh
20 mei 2010, 17:31
Of het gaat klinken? Nee.
Doe normaal, je kunt radio's echt wel fatsoenlijk ombouwen. Paartje el84, ef86 en een ecc83 long tail fasedraaier, TONEEEE!!!!

De enige voorwaarde is eigenlijk dat ie een speaker impedantie heeft van 8 of 16 ohm, evt. 4 ohm.

Ik zie trouwens dat ie 3W is. Zal wel ECL82 of ECL86 zijn of zoiets. Is wel wat grappigs van te maken.

nico verduin
20 mei 2010, 17:42
Doe normaal, je kunt radio's echt wel fatsoenlijk ombouwen. Paartje el84, ef86 en een ecc83 long tail fasedraaier, TONEEEE!!!!

Ja fred,
Maar het enige wat je nu nog over hebt van de radio is 1 x Voedingstrafo (die eigenlijk te zwak is voor 2 x EL84 en 1 x de EL84.
Die kleine SE trafo's die meestal in de radio zitten doen het clean to 2.5W en dan is het over. De rest kun je zowieso weggooien.
Voor een eenvoudige ampje kun je wel een radio gebruiken. En dan de ECC85 als pre-amp (mooi buisje over het algemeen trouwens) of de EF89.
Maar dan moet je wel gehinderd worden door kennis of hopen dat iemand bereid is je gedurende het gehele traject aan het handje te nemen.

G.G.
20 mei 2010, 18:58
Enne een leuk versterkertje maken van die radio, lijkt me wel een uitdaging, maarja waar begin je.. als het uberhaupt mogelijk is.. :soinnocent:

Moet mogelijk zijn. Hier mijn Grundig radio:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131219

http://img693.imageshack.us/img693/2460/p1020269r.jpg (http://img693.imageshack.us/i/p1020269r.jpg/)

Aanvulling:

Trafo's komen uit de radio, voor de rest is alles verloren gegaan. Buizen zijn 1 12ax7 voor de preamp en als eindbuis een EL41. Hij lvert nu zo'n 2 a 3 watt en heeft een champ 600 achtig schema. Klank is ook behoorlijk fenderachtig met minder dip in het middengebied. (zal wel aan de El41 liggen, gok ik) Meer dan een volumepot heb je niet nodig.

fredjuh
20 mei 2010, 22:03
Ja fred,
Maar het enige wat je nu nog over hebt van de radio is 1 x Voedingstrafo (die eigenlijk te zwak is voor 2 x EL84 en 1 x de EL84.
Die kleine SE trafo's die meestal in de radio zitten doen het clean to 2.5W en dan is het over. De rest kun je zowieso weggooien.
Voor een eenvoudige ampje kun je wel een radio gebruiken. En dan de ECC85 als pre-amp (mooi buisje over het algemeen trouwens) of de EF89.
Maar dan moet je wel gehinderd worden door kennis of hopen dat iemand bereid is je gedurende het gehele traject aan het handje te nemen.

Ja klopt, de buizenbezetting die ik noemde was maar een voorbeeldje. Hier moet idd wel een simpel ampje van te maken zijn. Als ie nu 3W levert, kun je m natuurlijk niet spontaan meer laten leveren. Ook is zo'n ombouw idd niet voor de buizen-beginner. Ik was alleen nogal verbaast over de zin die ik geqoute heb, dat ik er gelijk fel tegenin ging. Ik hoop dat er wat leuks van is te maken!

Rutger
13 juli 2010, 13:24
Ik wil hier nog even op inhaken als het mag...

Ik heb een oude Philips B3X02A buizenradio (manual (http://frank.pocnet.net/instruments/Philips/B3X02A/B3X02A.pdf)) en het leek me leuk om er wat onderdelen van te gebruiken voor een klein buizenampje (PT, OT, wat buisjes).

Ik vraag me alleen af of de EL84 wel goed gebiast is om voor gitaar een leuk geluid te krijgen? De anodespanning is in de radio max 206V, in gitaaramps is die >300V. Ik zou de spanning wat kunnen ophogen dmv een ss gelijkrichter. Helaas heb ik geen info over de trafo's kunnen vinden om te weten of ze dat aankunnen.
Dus wat is verstandig, de specs van de radio aanhouden of gewoon proberen?

cluseau
13 juli 2010, 14:37
Dus wat is verstandig, de specs van de radio aanhouden of gewoon proberen?

Naar mijn idee: De voeding en eindtrap in zijn geheel overnemen. In de uitgangstrafo zit ook de choke verwerkt welke in tegenfase is aangesloten. Hierdoor berijk je dat de rimpel veroorzaakt door de rest van de ontvanger in tegenfase is met de rimpel in de eindtrap en zodoende wordt opgeheven. De ECC85 als voortrapje gebruiken en als je het leuk vind kun je hem ook nog uitbreiden met een penthode kanaal dmv de EF85.

nog even dit: De voedingsspanning zou ik in dit geval ook niet aan sleutelen omdat dit rechtstreeks gevolgen heeft voor de impedantie en veel vermogen zal er toch nooit uitkomen. Bij een wattje of 3 is het over.

Frans.

guitarnijboer
13 juli 2010, 16:41
Ik zou de voeding wel ietsje aanpassen. Hoewel de secundaire impedantie van de hoogspanningswikkeling vast vrij hoog zal zijn, zou ik toch geen 100uF direct aansluiten op een EZ80 gelijkrichter.

cluseau
13 juli 2010, 16:51
Ik zou de voeding wel ietsje aanpassen. Hoewel de secundaire impedantie van de hoogspanningswikkeling vast vrij hoog zal zijn, zou ik toch geen 100uF direct aansluiten op een EZ80 gelijkrichter.


Reden?

Zeker tegen modderige sound ;-)

Frans.

guitarnijboer
13 juli 2010, 19:42
Reden?

Zeker tegen modderige sound ;-)

Frans.

Nee, gewoon omdat voor een EZ80 evenals een EZ81 de grote van de 1e filterelko maximaal maar 50uF mag zijn.

Midwolda
13 juli 2010, 20:42
Damn you, GitaarNet Forum! :angry:

Toen ik een jaar of tien was kreeg ik van m'n pa zoiets voor op m'n slaapkamer:
http://www.radiodatabase.nl/toestellen/philips%20buizenradio%20na%20wo2/BX543A/BX543A.jpg

Twee jaar later had ik m'n met skai beklede Hofner gitaar via de Phono-ingang aan de praat.
Klonk voor geen meter natuurlijk maar wist ik veel, geluid is geluid.

En dankzij dit topic wil ik ineens weer zo'n ding van Marktplaats halen,
alle ingewanden er uit, een Champ-kloon ofzo er in bouwen, 2x6" speakers...
en dan aan het uiterlijk van de kast helemaal niets veranderen natuurlijk.

Wat een vre-se-lijk slecht idee, zņ slecht dat ik er gewoon zin in krijg!

Damn you, GitaarNet Forum! :sneaky:

G.G.
13 juli 2010, 20:45
Damn you, GitaarNet Forum! :angry:


Fijn he, die verslavingen via het forum. Volgende week mijn 3e donorradio ophalen, Joepie!!

Rutger
13 juli 2010, 22:50
Sorry :seriousf:

Dat van de gelijkricher was ik ook net achtergekomen, volgens de datasheet kan een EZ80 max 50uF hebben. Maar blijkbaar werkt een hogere waarde ook, dus waarom niet?

@cluseau: het gaat me ook niet om meer vermogen, 2-3 watt is prima, maar om de sound. Zoals de EL84 in de radio gebiast is, wijkt enorm af van een gitaaramp. De hoge spanning in een gitaaramp is (neem ik aan) niet alleen tbv het vermogen maar ook van de sound?
Maar je hebt gelijk, vooral omdat ik de specs van de trafo's niet weet, kan ik beter binnen de marges van de radiospecs blijven.

cluseau
14 juli 2010, 07:55
Sorry :seriousf:

Dat van de gelijkricher was ik ook net achtergekomen, volgens de datasheet kan een EZ80 max 50uF hebben. Maar blijkbaar werkt een hogere waarde ook, dus waarom niet?

@cluseau: het gaat me ook niet om meer vermogen, 2-3 watt is prima, maar om de sound. Zoals de EL84 in de radio gebiast is, wijkt enorm af van een gitaaramp. De hoge spanning in een gitaaramp is (neem ik aan) niet alleen tbv het vermogen maar ook van de sound?
Maar je hebt gelijk, vooral omdat ik de specs van de trafo's niet weet, kan ik beter binnen de marges van de radiospecs blijven.

Rutger, de EL84 kan je in alle standen biassen die je maar wilt. Gewoon kathode weerstand verkleinen voor hetere insteling. Let dan wel op of de voeding niet te veel inkakt en te heet wordt.

Die 50u voor een EZ had ik ook niet gezien. Gelukkig zijn er altijd oplettende mensen die het wel opmerken. Aan de andere kant zitten (zaten) er bij flipsen geen domme jongens dus waarom dan toch een 100u ? Mogelijk is de reden dat hier maar 146V~ ipv 250V~ op de anode staat.

Frans.

Rutger
14 juli 2010, 09:47
Nou mooi, ik ga er lekker mee aan de slag. k Ben benieuwd naar het resultaat. :)

k Ga gewoon eerst de buisjes gebruiken die erin zitten, de EL84, EZ80 en EF85, voor een AC4 achtig ampje zonder tremolo. Als het echt iets moois wordt kan ik nog altijd nieuwe buisjes halen, die zijn nog prima te krijgen zag ik al..

Rutger
15 juli 2010, 11:11
Nog even een vraagje...

In de radio zit een speakertje van 5 ohm. Zelf heb ik een speakerkast met een speaker van 8 ohm, dat gaat dus niet helemaal goed. Kan ik dan, om bij die 5 ohm in de buurt te komen, simpelweg een 12 ohm weerstand paralel aan de speakeruitgang plaatsen, of is dat erg kort door de bocht?

cluseau
15 juli 2010, 11:28
Nog even een vraagje...

In de radio zit een speakertje van 5 ohm. Zelf heb ik een speakerkast met een speaker van 8 ohm, dat gaat dus niet helemaal goed. Kan ik dan, om bij die 5 ohm in de buurt te komen, simpelweg een 12 ohm weerstand paralel aan de speakeruitgang plaatsen, of is dat erg kort door de bocht?

Om een correcte aanpassing te maken is dat mogelijk maar beslist niet nodig. Een 8 Ohm werkt ook hoor. Het is dan zelfs gunstig je voedingsspanning te verhogen om dichterbij de 8 Ohm te komen. Zo'n klein eindtrapje blaas je echt niet op met een kleine misaanpassing welke ook nog een binnen de marge valt. Weerstand? Niet doen dus.

Frans.

Rutger
15 juli 2010, 13:31
Super, dank je!