PDA

View Full Version : Resonatie



Rembull1980
20 mei 2010, 09:14
Hoi iedereen,

Misschien een rare vraag maar ik stel hem toch.

Ik weet dat het normaal is dat voornamelijk de E en A snaren mee resoneren als je op de andere snaren alleen speelt. Normaliter is het niet irritant en kan je bij rustige stukken dit te verwaarlozen en stoor je je er niet aan.

Maar je raad het al... ik had last van fretbuzz bij het spelen op mijn nieuwe gitaar (Les Paul 1959 model). Dit was makkelijk op te lossen door de trussrod iets aan te passen (1/4 slag). Dit kwam omdat er dikkere snaren op waren gezet. Nu is deze fretbuzz weg en heeft de gitaar ook meer sustain daardoor gekregen.

Alleen het "mee resoneren" van de E en A snaar is nu wel meer hoorbaar en irriteert mij best wel.

Ik heb voor de E (0.52) en A (0.42) dikte snaren.

Mijn vraag is: Hoe kan ik het beste dit oplossen zonder dat ik constant de E en A snaar moet "palm-muten"?

Wat ik zelf wel weet wat helpt:

1. Pickup lager zetten
2. Een zacht haarbandje net boven de nut plaatsen (zie lick library voor deze tip)


Wat denken jullie wat een mogelijke oplossing is?

aaronstonebeat
20 mei 2010, 10:50
Dempen, met rechter en/of linker hand.

Tankman
20 mei 2010, 10:51
Dempen, met rechter en/of linker hand.

+1 Lijkt mij dat dit zelfs automatisch zou moeten. Bij mij is het iig wel zo.

Coolguy
20 mei 2010, 11:17
Uit eigen ervaring lijkt voor mij dat bepaalde snaarmerken meer de neiging hebben om mee te trillen/metaalachtige te kletteren dan andere.

Elixer & D'Addario lijken het meest mee te trillen en Ernie Balls het minst.

Dit is natuurlijk maar mijn eigen mening.

En verder is het normaal dat als je ergens een noot speelt, de open snaar met dezelfde toon zal meeresoneren. Een goede rechterhand demptechniek verkrijgen is een moeilijk proces.

Sinne
20 mei 2010, 15:08
ik ben eerder benieuwd hoe je een compleet resonatie-fest veroorzaakt! ben persoonlijk wel van de neil young solo's, en ben een groot fan van boventonen en resonerend gespace. iemand tips? is toch bíjna on-topic...

Rembull1980
20 mei 2010, 15:12
whaha.. bij een goed afgestelde gitaar gaat het resoneren vanzelf.
Heb echt een enorme sustain die maar door blijft gaan.. dat is wel erg mooi voor solo's. als je "dead strings" hebt is er dus iets mis met de afstelling van je gitaar, bijvoorbeeld dus als strings op een fret aanlopen bij een bolle nek. Zullen vast meer oorzaken zijn.

EuroCinema
20 mei 2010, 16:28
Mijn vraag is: Hoe kan ik het beste dit oplossen zonder dat ik constant de E en A snaar moet "palm-muten"?


Niet om flauw te doen, maar dit is toch vooral een kwestie van techniek. Eigenlijk ben je onbewust altijd de snaren die niet gefret worden, in bedwang aan het houden. Soms met je rechterhandpalm, soms met vingers van je linkerhand. Een gedeeltelijk barreetje met je wijsvinger laat je bijvoorbeeld altijd de niet gefrette snaar erboven aantikken zodat deze gedempt is. Ook je linker duim kan hierin een rol spelen, kijk maar eens hoe Hendrix vaak alle vijf snaren waar hij niet op speelde gedempt hield, zodat hij wild kon aanslaan zonder ongewenste noten. Is geen klassieke techniek, maar het gaat hier ook niet om klassieke muziek.

Rembull1980
20 mei 2010, 16:36
onbewust doe ik het al.. had al een dergelijk antwoord verwacht.. hup weer werken aan verbetering van palm muting techniek ;)

EuroCinema
20 mei 2010, 17:24
:) Blij dat je het geen irritante opmerking vindt!

Orpheo
20 mei 2010, 17:29
ik merk dat ik niet alleen met m'n palm mute, maar ook met de vingers van m'n slaghand. beetje inverse-fingerpickin.

Rembull1980
21 mei 2010, 10:17
:) Blij dat je het geen irritante opmerking vindt!

Nee hoor. Iedereen is hier om informatie te krijgen en van anderen te leren. Wie niet tegen dat soort kritiek kan, kan beter niet zulke vragen op een forum stellen ;)

Beginners hebben aan deze info zeker iets aangezien het niet in alle lesboeken/films duidelijk erbij gezegd wordt hoe je precies moet spelen. Dat het palm muten voor alle stukken die je speelt van belang is voor het perfecte geluid. Dus of het nu blues, rock of metal is.. maakt dus niks uit.

Pro's doen het zonder erbij na te denken.. tis net als autorijden. Je vergeet dan de onbewuste zaken die voor een beginner dus belangrijk zijn. De kneepjes van het vak ;)