PDA

View Full Version : Mesa Boogie mark III erbij



allochthomas
19 mei 2010, 22:49
Allereerst even AART bedanken voor de snelle tip en bob voor de gast vriendelijkheid en het gereserveerd houden van de amp.

Zoals sommige al weten ben ik na het uitstapje met de rectifier op zoek ben geweest naar een amp uit de mark serie. Liefst een mark IIC+ of een mark III. Na lang speurwerk en wat gefaalde deals met verschillende combo's kreeg ik afgelopen vrijdag een sms van AART dat er een mark III green stripe shorthead te koop stond. Ik ben meteen boven op gesprongen aangezien dat de prijs erg goed was en dat er meer kapers op de kust waren. Gelukkig had AART hem op tijd gespot en was ik de eerste die met de beste man een afspraak had gemaakt om langs te komen. Mijn dank is groot AART:ok:.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie tijdens het testen niet echt onder de indruk was, maar het is en blijft een mesa en daar moet je nou eenmaal veel aan tweaken. Over de 2X12 fender achtige cab kwam hij naar mijn smaak niet echt tot zijn recht maar na een tijdje kreeg ik er toch een lekkere sound uit.

Een maal thuis gekomen eens lekker voor gezeten en toen ik het een beetje door had had ik echt binnen no time een geweldige sound er uit. Godverdomme wat gromt dat ding zeg. Truc zit hem in het spelen met de volume, lead master en de master voor een lekker verzadigde gain. De deep switch die vermomd is als push/pull van de master is ook echt een machtig wapen, komt een lekkere bak met laag bij zonder dat de boel modderig wordt. De grafische eq is resulteert in nog meer afstel mogelijkheden, verder kan je echt elke pot op de front pannel uittrekken. Genoeg af te stellen dus, maar zoals ik al zei: ik had echt binnen no time een geweldige sound er uit. Vanavond nog maar eens de manual door nemen en morgen lekker verder tweaken.

Het was een beetje een financieel risico aangezien de recto nog niet is verkocht, maar voor die prijs was echt een malloot als ik het niet had gedaan.

Foto's komen morgen, en helaas staat de recto ergens anders dus geen foto's van een de mark III + dual rectifier zoals AART al eiste:seriousf:

AART
19 mei 2010, 23:15
Nu nog een 2e 4x12 en een splitter en je hebt eindelijk een fatsoenlijk setje:ok:

iWishmaster
19 mei 2010, 23:21
Ik had al zo'n vermoeden dat jij de andere geïnteresseerde was op de Mark III op gitaarmarkt. Lijkt me een te gekke amp, veel plezier ermee!!!

allochthomas
19 mei 2010, 23:34
Wil jij mijn roadie zijn dan AART?:seriousf:

@iWishmaster: je vermoede is geheel correct:)
de recto staat nog steeds voor je klaar:D

AART
19 mei 2010, 23:58
Wil jij mijn roadie zijn dan AART?:seriousf:

@iWishmaster: je vermoede is geheel correct:)
de recto staat nog steeds voor je klaar:D

Hehe, die huur je maar lekker zelf.:stop:

allochthomas
20 mei 2010, 14:12
Bij deze de verplichte foto's:
http://img576.imageshack.us/img576/3494/img1792.jpg
http://img714.imageshack.us/img714/2738/img1795z.jpg
Het gaat dus om een green stripe met alle opties en een export trafo. Ben al de hele dag aan het tweaken en ik ben echt onder de indruk. De mark III is echt een klasse apart ten opzichte van de DC-2. Het geluid wat je er uit krijgt is zelfs op normaal volume echt fenomenaal. heb wel gemerkt dat het een niet zo zeer een kwestie is van een goeie sound per kanaal er uit te krijgen maar eerder een kwestie van een goeie balans vinden tussen clean en crunch. lekker blijven rommelen met de eq dus:cheerup:

Wiellem
20 mei 2010, 14:43
Gave amp, klinkt de Mark III eigenlijk ook iets in de richting van de Mark IV of is het een totaal ander soort amp?

interessander
20 mei 2010, 15:19
Nope, was een financieel gokje. Voor de prijs die ik er voor betaald heb zou ik wel een mongool moeten zijn geweest om het niet te doen. AART zei ook al zoiets over de bas. Ik heb zelf nu de bas op 2 staan met de deep pull aan. De 800 hz slider staat halverwegen en de 240 slide staat daar net iets onder. Toen ik ging testen was ik zo stom geweest om niet de manual door te lezen want ik dacht dat hij ongeveer werkte als de DC-2. Wat zat ik er naast:seriousf:. Nu ik alles door heb laat hij zich(voor mij dan) zeer makkelijk instellen. Het blijft wel gepruts om een goeie balans te vinden tussen clean en crunch

Cross-reply, Ik zal maar even reageren in je eigen topic ;)

Die instellingen geven bij mijn setup gegarandeerd achterlijk veel bas, maar dat komt ook omdat ik hem op redelijk volume draai (master op 2,5) en dan heb je de pull deep eigenlijk niet meer nodig.
Eerder heb ik deze wel eens aangehad maar na een frisse set eindbuizen was dat al niet meer nodig, ik zet de 80 hz slider wel wat hoger overigens. Ik vin de pull deep ook net iets te veel een "loudness" achtig effect hebben, vandaar dat ik liever de grafische EQ gebruik.

Ik maak enkel de balans tussen clean en lead, R2 gebruik ik niet. Hierbij kan het handig zijn om de master wat meer open te zeten en de lead master juist laag te houden. Ook kun je de EQ automatisch enkel op het lead kanaal actief maken, dus als je hem daar bijvoorbeeld scooped hoeft dat niet te gelden voor je clean sound.

Heb je ook een mix van El34 en 6L6 trouwens?

allochthomas
20 mei 2010, 15:45
Jup, el34's en 6l6. Buizen zijn vrij nieuw en hebben in totaal maar een uurtje ofzo gedraaid bij de vorige eigenaar. Versterker heeft een lange tijd in opslag gestaan en is toen volledig na gemeten en voorzien van nieuwe buizen. Ik vind de amp zonder deep pull erg lekker klinken, maar met de deep pull heeft hij naar mijn mening net wat meer ballen op kamer volume. Overgens heb ik de treble nu op 8 staan en pulled voor wat extra saturation en met de sliders de hoge frequenties er wat uit gescooped. Helaas betekend dat dat mijn clean te bright wordt voor min smaak. R2 zou ik zelf niet vaak gebruiken, maar hij is wel erg bruikbaar als ik hem nodig heb. welke setting gebruik jij momenteel?

@Wiellem: dat durf ik niet echt te zeggen aangezien ik nooit een mark IV fatsoenlijk heb kunnen testen.

interessander
20 mei 2010, 15:54
Huidige instelling is ongeveer zo:

http://www.chain-metal.nl/mark3/front.php?bg=0&t=&p=55&d1=75&d2=65&d3=5&d4=60&d5=25&d6=75&d7=65&p1=&p2=&p3=&p4=&p5=&p6=&p7=&g1=65&g2=50&g3=15&g4=55&g5=60

En dan eventueel de treble gepulled of wat meer lead gain, afhankelijk van de gitaar.

Linkje voor de settings tool. (http://www.chain-metal.nl/mark3/)

allochthomas
20 mei 2010, 16:02
Erg lekker al zou ik zelf de hoge freqmet de sliders er wat uit scoopen.
dit is waar ik nu mee aan het spelen ben:
http://www.chain-metal.nl/mark3/front.php?bg=0&t=&p=5&d1=75&d2=90&d3=20&d4=50&d5=10&d6=80&d7=60&p1=&p2=1&p3=&p4=&p5=&p6=1&p7=&g1=60&g2=50&g3=20&g4=25&g5=30

interessander
20 mei 2010, 16:08
Ik denk dat als jij de master harder hebt dat je dan ook eerder dichbtij mijn settings komt, afgezien van de sliders op de EQ, maar dat kan ook aan de gitaar of het element liggen.

Voor meer verzadiging kun je ook de rhythm eens pullen ipv de treble.

allochthomas
20 mei 2010, 16:25
Mijn strat is erg fel door de 500K volume pot(moet ik nog een oplossing voor vinden en ik moet het houtje onder de humbucker wat aanpassen want nu staat hij net te hoog) vandaar dat ik de hoge freq er een beetje uit scoop. Ik moet zeggen dat ik aardig content met met de balans tussen clean en lead. Hopelijk maandag er mee oefenen dan kan ik hem echt eens aan de tand gaan voelen.

allochthomas
21 mei 2010, 16:41
Vandaag weer eens lekker lopen sleutelen aan knoppen en ik blijf me echt keer op keer verbazen. Clean kanaal is echt asociaal goed. Meestal is clean een bijzaak, maar ik ben toch echt onder de indruk. Nooit gedacht dat ik dat fender achtig sprankelend hoog zou gaan waarderen want meestal draai ik veel hoge frequenties uit mijn signaal. Heb nu een mooie balans tussen een mooie clean en een lead tone die de haren van je ballen af blaast.

allochthomas
17 juni 2010, 21:30
Topic maar weer even bumpen met een vraagje.

Ik wil de standaard mesa preamp buizen gaan vervangen omdat ik ze iets te schel vind klinken. Nou zat ik te denken aan een tung-sol ECC83(highgain) voor V1, JJ ECC83(highgain) voor V2-4 en een JJ ECC83(balanced) voor V5. Nou zag ik dat de tonedepot JJ ECC83 en ECC803 aanbieden, wat maakt de ECC803 duurder dan de standaard ECC83 en heeft iemand misschien nog een tip voor een setje preamp buizen(ik wil af van de hardheid en het schelle van de mesa buizen en aangezien ik goeie resultaten met JJ's heb gehad was dat de eerste waar ik aan dacht)

*edit: de retube met btw niet meteen mijn clean kanaal om zeep helpen

Scopperloit
19 juni 2010, 18:53
Topic maar weer even bumpen met een vraagje.

Ik wil de standaard mesa preamp buizen gaan vervangen omdat ik ze iets te schel vind klinken. Nou zat ik te denken aan een tung-sol ECC83(highgain) voor V1, JJ ECC83(highgain) voor V2-4 en een JJ ECC83(balanced) voor V5. Nou zag ik dat de tonedepot JJ ECC83 en ECC803 aanbieden, wat maakt de ECC803 duurder dan de standaard ECC83 en heeft iemand misschien nog een tip voor een setje preamp buizen(ik wil af van de hardheid en het schelle van de mesa buizen en aangezien ik goeie resultaten met JJ's heb gehad was dat de eerste waar ik aan dacht)

*edit: de retube met btw niet meteen mijn clean kanaal om zeep helpen

Ik heb precies dezelfde Tungsol / JJ buizen reeks in mijn Mark IV zitten en dat klinkt echt super! :crazyhappy:
De Mesa buizen waren inderdaad heel schel, met de nieuwe set klinkt het veel mooier.

Er was een verschil tussen de ECC803 en ECC83, volgens mij was een ECC803 een Hi-Fi variant buis voor audiofielen (kan me totaal vergissen, maar heb keer gebeld met Tone Factory en dit was volgens mij het verschil). De ECC83 is gewoon goed genoeg voor gitaarversterkers.

interessander
20 juni 2010, 10:40
Ik heb ook een tung-sol/ JJ mix in mijn mark III en die bevalt prima!
Welke eindbuizen heb je nu dan?

allochthomas
20 juni 2010, 16:06
Bedankt voor de reacties! Ik las al veel lof over een mix van tung-sol en JJ in een mark dus ik ga ze of nu of na mijn vakantie bestellen.

@interessander: er zitten nu mesa 6L6 GC str440 en ruby EL34 's in de eindtrap. Eindbuizen zijn nog lang niet aan vervangen toen maar als ze vervangen moeten worden dan zet ik er waarschijnlijk SED wingend 6L6 en EL34 in. Ik wil gewoon het snerpende hoog van de mark wat temmen

interessander
20 juni 2010, 17:14
Ik heb zelf JJ's in de eintrap, El34 en 6L6 mesa tone selected red van Tonefactory, en die bevallen prima.
Maar het lijkt me dat je met de grafische EQ icm de presence toch genoeg opties hebt om het hoog te temmen?

Bij de settings die je eerder postte zie ik ook dat je treble erg hoog staat, dan gaan de andere controls ook minder invloed uitoefenen (zie ook de manual) En als je hem ook nog pulled dan wordt het nog drastischer.

allochthomas
20 juni 2010, 17:36
probleem is dat ik de extra verzadiging en gain die ik krijg door de treble te boosten erg lekker vind. Als ik de treble niet pull dan klink hij gewoon niet zo lekker als dat ik het wel doe

interessander
21 juni 2010, 16:07
Dat kan ik me voorstellen, maar het lijkt me wel een directe oorzaak van de schelheid. Wellicht heb je direct al meer verzadiging met de Tung-sol V1 na de buizenwissel.

caliban
21 juni 2010, 16:40
Ik had in mijn mark III in de preamp drie tungsols zitten, fasedraaier en buffer voor de loop waren dacht ik EH en JJ, klonk super. Ik vond destijds op fora veel goeds over tungsol in mark series als ik me dat goed herinner, daarvan mijn keuze :).

allochthomas
21 juni 2010, 20:14
Klopt, tung-sol en jj's worden zeer geprezen in een mark. Ik heb zelf altijd goeie ervaringen gehad met JJ vandaar dat ik ze in V2-5 doe en met de tung-sol ga ik mee met wat iedereen zegt.

@interessander: we zullen zien(ik ga pas begin augustus bestellen wanneer ik terug ben van vakantie). Ik hoor het echt direct in het karakter van de gain als ik de treble pull of gewoon laat zitten.

AART
21 juni 2010, 21:26
Ik wil gewoon het snerpende hoog van de mark wat temmen

Jij moet geen nieuwe buizen hebben maar een deken voor je speakerkast ;)

allochthomas
22 juni 2010, 22:59
ivm komend optreden heb ik de buizen nu maar besteld. Hopelijk kan ik snel een stukje schrijven over het verschil in geluid.

allochthomas
25 juni 2010, 00:54
Buizen zitter er in. verschil was duidelijk merkbaar. Ik moest aardig wat presence erbij draaien om te voorkomen dat het te dof wordt. De tung-sol in V1 was een goeie beslissing geweest want ik denk dat een JJ in V1 te wollig zou worden. Ik merk ook dat hij iets meer gain gekregen door de high gain tung-sol en JJ's. So far so good, maar in de repetitie ruimte moet hij zich echt gaan bewijzen