PDA

View Full Version : Wegwijs in pickups



Cageman
19 mei 2010, 21:34
Ik ben van plan over een poosje (als ik weer geld getoverd heb xD) te gaan knutselen aan mijn squire tele met humbuckers erin.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2319294#post2319294

Het liefst zou ik de pickups vervangen, nou ben totaal niet bekend met wat voor geluid bepaalde soorten elementen geven. (behalve dan een tele lipstick twangy klinkt, een gibsonding lange sustain en dat soort "standaardkenmerken")

ik zie vaak termen voorbij komen als, p-90, blackouts, rails, filtertrons etc. etc. maar waar deze elementen door gekenmerkt worden zou ik eigenlijk niet zo goed weten.

Zou iemand mij wegwijs kunnen maken in de (basis van) verschillende soorten pickups? (ik ga er dan niet vanuit dat dit een groot lap tekst wordt, want dat wil ik jullie niet aandoen xD)

nja, alvast bedankt :) ben benieuwd xD

aaronstonebeat
19 mei 2010, 22:15
Naar mijn idee is hierop geen kort antwoord mogelijk. En ik heb me inmiddels redelijk verdiept in de bouw van elementen.

Op zich is een gitaarelement een heel simpel ding, maar er valt zoveel te variëren oa in het aantal wikkelingen, dikte van de draad, dimensies van de spoel, hoeveelheid en aard van het kernmateriaal (pole pieces) en/of het type magneten dat alleen een zeer uitgebreid overzicht de zaak recht kan doen.

Daarbij zijn de constructie en de gekozen materialen van de gitaar van grote invloed. Element x zal volgens proefpersoon y op gitaar z fantastisch klinken terwijl proefpersoon p het totale bagger vindt.

En daar bovenop: objectieve metingen aan elementen zodanig dat een gewone gitarist iets uit de resultaten af kan leiden, bestaan vrijwel niet.

Op dit forum is wel veel te vinden wat betreft gebruikerservaringen; oa Orpheo is nogal een ervaringsdeskundige. Zoek zijn posts er eens op na; en natuurlijk het wijdere web.