PDA

View Full Version : betere tone maken



Orpheo
19 mei 2010, 20:14
Ik had vandaag toch zo'n rare gewaarwording. Zoals wellicht bekend, heb ik een rivera m100 en 2 q cabs. Ik zit er al een poosje mee in m'n maag dat ie wat fizzy en gruizig klinkt op 'normale' volumes. waarschijnlijk ook op hoger, maar dan hor ik 't niet meer, omdat dan m'n gehoor pijn doet ;)

Maar goed, vandaag eens de tweede q cab aangesloten op mijn ampie... wat een verrassing! met de 2e kast is het laag strakker, het hoog is wat minder snijdend, het mid pompt wat meer.

Moraal van het verhaal? wat maken 2 speakers, of in ieder geval, een extra 212 cab enorm veel uit voor de tone... je kan tweaken en tweaken op je amp tot je erbij neervalt, maar soms is een andere cab precies 'the push over the cliff' die je nodig hebt.

Er is maar 1 'nadeel': het volume schiet omhoog als een malle met 2 extra speakers :D ;)

Ibanez666
19 mei 2010, 21:08
Grappig dat je nu pas het andere cabinet probeert

Orpheo
19 mei 2010, 21:25
Grappig dat je nu pas het andere cabinet probeert

zelfde cab, alleen dan er de tweede van :P

bass blom
20 mei 2010, 00:13
maar het is toch een set?

ik zou pas later met 1 cab proberen :D

Orpheo
20 mei 2010, 12:11
maar het is toch een set?

ik zou pas later met 1 cab proberen :D


ik kocht m als een set, maar ik had maar 1 werkende speakerkabel :chicken: (naast de speakerkabel die van m'n engl naar m'n andere cab loopt ;) ) en nu heb ik 2 werkenden, vandaar. Ik wil wel nog de mono-setting gebruiken, mar die is slechts 4 ohm, en 2x 4 ohm parallel is 2 ohm, dus dat pakt m'n amp niet. ik kan de cab ook niet openen om te kijken hoe ik 'm in serie kan lussen, maar of ik dat uberhaupt wel wil...? ik wil wel nog 1 mono (parallel) en 1 stereo (serie) tegelijk proberen.

ik schrok me overigens wel een ongeluk van de spreiding van die 4 speakers bij elkaar. bij een 'normale' slanted kast heb je 2 speakers verticaal en 2 onder een hoek, en bij een rechte kast heb je ze alle 4 recht, maar nu heb ik alle 4 de speakers 'schuin' staan. veel minder cancellation dus, en het klinkt veel ruimtelijker, breder, dynamischer. De focusknop (speakerdamping) laag helpt ook enorm om de tone organisch te houden. IK snap niet waarom rivera de m100 zo'n 'metal' look gegeven heeft, het is absoluut geen metal-amp! nja, met 2 speakers. met de andere 2 is het laag strakker en het hoog minder fizzy, dus palmmutes klinken een stuk strakker en meer punchy (maar dat is debet aan 412 <-> 212 ).

bass blom
20 mei 2010, 12:14
tja.. trek maar eens 1 speakerkast van een huiskamer stereo set los.
naast het don't try this at home gevaar van de versterker opblazen mis je dan ook ineens een hele boel :D

en die punch, dat heb ik nu ook ineens veel meer.
roland BC60/eigen speaker tegenover mijn eigenbouw 2 x greenback kast :p

Orpheo
20 mei 2010, 12:20
heb je gelijk in. toch, het verschil in dB's valt mee, de druk en spreiding doet 'm echt heel erg.

ik merk dat m'n amps niet graag 'wisselen' van speakerkast. Mijn engl klinkt alleen tof op 'zijn eigen' kast, de kool&elfring, die ik uitkoos tegelijk met de engl.

De mesa klinkt 't allerbest met z'n eigen speaker (black shadow).

de marshall klinkt 't best als ie z'n eigen kast heeft. het was een combo, en daar is nu een head en een oversized 212 kast van gemaakt.

de rivera klinkt 't best op zijn eigen kastjes.

alleen de CMW kan perfect uit de voeten op andere kasten.

Ik had ergens wel gehoopt dat m'n K&E kast goed genoeg was voor alle amps, maar zo werkt 't helaas niet, ghehe.

Ibanez666
20 mei 2010, 12:32
Hey orph, ik kan een Black shadow 200 watt op de kop tikken, maar twijfel of dat gaat werken in mn DC-3. Wat zeg jij?

Orpheo
20 mei 2010, 12:49
Hey orph, ik kan een Black shadow 200 watt op de kop tikken, maar twijfel of dat gaat werken in mn DC-3. Wat zeg jij?

ik vind 'm lekker klinken. lekker droog, hoog rendement, geen pieken of dalen in het spectrum die vervelend zijn... in de dc3 kan het goed uitpakken, hoewel ik daar eerder een v30 of iets als hoog-rendement greenbacks in zou doen maar das smaak denk ik :)

Ibanez666
20 mei 2010, 13:00
ik vind 'm lekker klinken. lekker droog, hoog rendement, geen pieken of dalen in het spectrum die vervelend zijn... in de dc3 kan het goed uitpakken, hoewel ik daar eerder een v30 of iets als hoog-rendement greenbacks in zou doen maar das smaak denk ik :)

er zit nu al een V30 in :)

marc_o
20 mei 2010, 13:04
Orph,

Rivera's zijn podiumversterkers pur sang.
De Knucklehead reverb die ik had, beschouw ik nog steeds als 1 van de beste tops verkrijgbaar, maar thuis ging ie nooit meer aan.
Thuis vond ik 'm vlak, krasserig en eigenlijk gewoon niet goed. Live echter, werd het een heel ander verhaal en kon ie alles wat je maar wilde. Rivera's gaan inderdaad gruwelijk, maar dan ook echt gruwelijk hard op het drivekanaal. Ik heb de mastervolume ooit 1 keertje boven de 3 gehad (en ik had de 55 watt versie) en dat was gewoon te erg voor woorden, vergelijkbaar met m'n Engl savage op 7 of 8 ofzo (120 watt).

De Fandango was thuis net te doen, maar dan ook maar net hoor..

Neem 'm mee naar een oefenruimte, jamsessie of je band en daar zal z'n meerwaarde blijken.

interessander
20 mei 2010, 13:14
Ik denk inderdaad ook dat het verschil dat je nu al merkt in het niet valt bij het flink opendraaien van de versterker op de twee kasten, maar dat geldt naturlijk niet enkel voor die Rivera.

marc_o
20 mei 2010, 13:34
Ik denk inderdaad ook dat het verschil dat je nu al merkt in het niet valt bij het flink opendraaien van de versterker op de twee kasten, maar dat geldt naturlijk niet enkel voor die Rivera.


Natuurlijk geldt het voor meer versterkers. Bij m'n ouwe Engl had ik het veel minder, die klonk thuis bijna net zo als live.
Opendraaien is een beetje nodig, maar bij Rivera is het wel heel duidelijk. Heb een 100 watt Knucklehead gehad (1e serie), een Knucklehead reverb (3 kanaals) en de Fandango en ze hadden het alledrie....met de Fandango als mildste van de 3.

interessander
20 mei 2010, 13:39
Dat is waar, maar hij heeft nu ook niet bepaald "slaapkamerversterkers" staan he.

Orpheo
20 mei 2010, 13:46
@marc en interessanter: jullie hebben volkomen gelijk :) een mark 4, een SE, dat gaat allemaal best op 'normaal' volume. maar de rivera en de marshall excelleren bij gratie van volume :hippie:

ze klinken pas echt lekker als je haar ongeveer dit model krijgt overigens :D

:soul:

marc_o
20 mei 2010, 14:06
@marc en interessanter: jullie hebben volkomen gelijk :) een mark 4, een SE, dat gaat allemaal best op 'normaal' volume. maar de rivera en de marshall excelleren bij gratie van volume :hippie:

ze klinken pas echt lekker als je haar ongeveer dit model krijgt overigens :D

:soul:

Haha, dat zou je leuk staan, dat haar!

Nou, inderdaad, voor Marshall geldt dat natuurlijk ook....je kunt wel een mooie plexi-stack op je kamer zetten, maar daar word je thuis (op het uiterlijk na) niet gelukkig van....dat zijn podiumbeesten.

Orpheo
20 mei 2010, 14:30
Haha, dat zou je leuk staan, dat haar!

Nou, inderdaad, voor Marshall geldt dat natuurlijk ook....je kunt wel een mooie plexi-stack op je kamer zetten, maar daar word je thuis (op het uiterlijk na) niet gelukkig van....dat zijn podiumbeesten.

grappig genoeg word ik gelukkiger van m'n marshall dan van m'n rivera ;)

ook op hoog volume (zo hoog dat ik dat haar krijg, vanwege die baspoorten van mitch he :seriousf::ok: ) zit er een raar, fizzy, sizzly hoog in wat ik niet weggedraaid krijg.

ik haat 't om te zeggen, maar ik pak echt steeds vaker m'n engl, en m'n rivera en mesa gaan aan omdat 't een 'moetje' is. ik heb ze dus ze moeten aan ook.

vandaar dat ik weer ga uitdunnen. niet omdat ze slecht zijn, maar omdat het zonde is van de spullen (en het 'stilstaande' geld). maar goed, al zou ik ze niet verkocht krijgen, blijven 't geweldige amps. dat clean van de rivera en de mesa is waanzinnig goed.

marc_o
20 mei 2010, 15:22
grappig genoeg word ik gelukkiger van m'n marshall dan van m'n rivera ;)

ook op hoog volume (zo hoog dat ik dat haar krijg, vanwege die baspoorten van mitch he :seriousf::ok: ) zit er een raar, fizzy, sizzly hoog in wat ik niet weggedraaid krijg.

ik haat 't om te zeggen, maar ik pak echt steeds vaker m'n engl, en m'n rivera en mesa gaan aan omdat 't een 'moetje' is. ik heb ze dus ze moeten aan ook.

vandaar dat ik weer ga uitdunnen. niet omdat ze slecht zijn, maar omdat het zonde is van de spullen (en het 'stilstaande' geld). maar goed, al zou ik ze niet verkocht krijgen, blijven 't geweldige amps. dat clean van de rivera en de mesa is waanzinnig goed.


Check anders een een Brunetti Mercuri of 059...die vind ik ook echt te gek, maar het moet wel net je smaakje zijn hoor.

Orpheo
20 mei 2010, 15:47
Check anders een een Brunetti Mercuri of 059...die vind ik ook echt te gek, maar het moet wel net je smaakje zijn hoor.

ik heb ze ooit geprobeerd, maar ik werd er niet vrolijk van. de rivera is dan n stuk beter. Ik heb gemerkt dat ie op de 'low' setting met pentode, wat meer volume heeft (raar maar waar) en dat ie wat minder dat fizzy heeft.

die inputs zijn overigens ook weird... lo input= high sensitivity, hi input=low sensitivity (volgens manual). slaat nergens op.

ik heb overigens eventjes geteld, en deze amp heeft 14 knopjes, schakelaartjes of dingetjes (inclusief die dubbele input!) om de tone te voicen, en 15 pots.

ter vergelijk: mijn SE heeft (exclusief de tubedriver) 14 knopjes om de tone te voicen en shapen, en 22 pots. (ik heb bij beiden de fx loop-knopjes niet meegeteld, en bij de SE de write knop ook niet, dat is nl puur voor midi).

kortom: zoveel simpeler is de rivera helemaal niet. het grootste verschil is alelen dat bij de engl je alles midi kan schakelen en bij de rivera niet.

Mitch
20 mei 2010, 17:33
Dat krijg je van al dat piekeren over tweaks en specs: je ziet de eenvoudige weg over het hoofd ;)
Mijn Vernet 2x12MK is zonder twijfel één van de grootste vaste waardes in mijn setup. Cab+speakerkeuze is zeer, zeer belangrijk.

Orpheo
20 mei 2010, 17:45
Dat krijg je van al dat piekeren over tweaks en specs: je ziet de eenvoudige weg over het hoofd ;)
Mijn Vernet 2x12MK is zonder twijfel één van de grootste vaste waardes in mijn setup. Cab+speakerkeuze is zeer, zeer belangrijk.

zeker, je hebt gelijk. tis zeker belangrijk.

ik heb net de rivera weer open kunnen trekken, maar dat fizzy hoog blijft, maar tis niet irritant dan :P

maar strak? no way! dikke pompende metal trekt ie gewoon niet! classic rock (bonamassa, aerosmith, alice cooper)trekt ie wel, maar supersuperstrakke palmmutes die het vel over je oren trekken, doet ie gewoon niet. spijtig. maar goed,d aar heb ik de mk4 of de se voor.

Orpheo
21 mei 2010, 16:15
hm... de rivera over de K&E is toch beter dan ik had verwacht. het laag is strakker, dat fizzy hoog is eruit...

die rivera-kasten zijn dus de bottleneck.

iemand 2 kasten kopen? :makeup::soinnocent:

nee effe serieus. Ik wil ze open krijgen, maar die krengen lijken wel ja, hermetisch afgesloten. ik kan niet eens de schroeven vinden in de achterkant! ik wil weten welke speakers erin zitten enzo.

bass blom
21 mei 2010, 16:17
zaten daar niet stiekum G12M70's in?

Mitch
21 mei 2010, 16:41
Nee, dat zeker niet. Ik weet niet meer uit mijn hoofd wat er in zou moeten zitten, maar M70's waren het zeker niet.
De TC112 die ik had uit dezelfde serie was ook zo hermetisch afgesloten. Maar die speaker was frontloaded dus dat was niet zo'n probleem. Het zou me verbazen als die 2x12 kasten rearloaded zijn. Want als je er een andere speaker in wil moet je het tapijt kapot snijden en op zoek gaan naar de verzonken schroeven. Strange...

Orpheo
21 mei 2010, 17:20
Nee, dat zeker niet. Ik weet niet meer uit mijn hoofd wat er in zou moeten zitten, maar M70's waren het zeker niet.
De TC112 die ik had uit dezelfde serie was ook zo hermetisch afgesloten. Maar die speaker was frontloaded dus dat was niet zo'n probleem. Het zou me verbazen als die 2x12 kasten rearloaded zijn. Want als je er een andere speaker in wil moet je het tapijt kapot snijden en op zoek gaan naar de verzonken schroeven. Strange...

ik heb net eens dat ding geprobeerd uit elkaar te halen, en ik zie rare dingen.

de bovenste en onderste speaker staan niet in dezelfde 'open' ruimte as usual, maar 2 gescheiden delen. alsof je 2 112's op elkaar hebt staan.

De stereo-wiring is SHIT. echt BAGGER. als je alle 4 de speakers tegelijk aan wilt hebben, moet je VIER kabels gebruiken. ik heb dat dus even veranderd! i khad tot nu toe dus altijd maar 1 speaker aanstaan. bagger van de bovenste beste plank. nja tis mooi gemaakt, maar totaal onbruikbaar voor mij.

de speaker is naamloos. het label zegt dat 't een 'rivera speaker' is, whatever that may be.

Ik ga de 2e input gebruiken als extra ingang voor de 2e kast. ik kan dan iedere kast apart draaien, maar ik kan nu ook de kasten doorlussen. iedere kast is intern in serie geschakeld, en de 2 212's gaan parallel. past beter qua impedantie.

ik meet een totale (parallele) impedantie van 5ohm, als ik de 2 kasten tegelijk aan heb.

als ik iedere kast apart heb, heb ik dus 10ohm.

kan ik 'm voor de 5ohm op de 4ohm setting pakken, en voor de 10 op de 8, op de head zelf dus. Ik weet niet precies wat er gebeurd met een mismatch. of de amp dus liever wat minder of wat meer heeft zeg maar... de speakers zijn niet precies 4 ohm, maar tegen de 5...

Mitch
21 mei 2010, 17:51
Wat je meet is absolute weerstand, impedantie is relatieve (frequentie-afhankelijke) weerstand, dus dat je een iets afwijkend aantal ohms meet klopt.

Aparte kasten, ja, dat was toen hip. Boogie deed het ook, closed back onderste helft en open back bovenste helft met een tussenschot tussen beide helften.

iWishmaster
21 mei 2010, 18:17
Vraag het eens aan Rivera: ze zijn best behulpzaam daar. Gewoon bellen via Skype oid en je krijgt de customer service aan de lijn. Toen ik wat vragen over mn Rake had, werd ik zelfs doorverbonden met Paul Rivera die me uitlegde wat er aan de hand kon zijn! Echt dikke prima als je het mij vraagt.

Naar wat ik heb horen zeggen (of eigenlijk, heb zien schrijven...), heeft Celestion een tijdje speakers gemaakt onder het merk Rivera (voor Paul Rivera dus), dat waren de G12-T85's. Met wat gegoogle heb ik geleerd dat dit een soort 'hotrodded' G12-75's zijn (misschien zelfs wel 1 op 1 klonen, zoals Marshall dat met zn 70W V30's doet). Dat verklaart wel wat van de fizz die je ervaart: ik vind G12-75's om die reden geen fijne speakers om naar te luisteren.

Orpheo
21 mei 2010, 18:33
Vraag het eens aan Rivera: ze zijn best behulpzaam daar. Gewoon bellen via Skype oid en je krijgt de customer service aan de lijn. Toen ik wat vragen over mn Rake had, werd ik zelfs doorverbonden met Paul Rivera die me uitlegde wat er aan de hand kon zijn! Echt dikke prima als je het mij vraagt.

Naar wat ik heb horen zeggen (of eigenlijk, heb zien schrijven...), heeft Celestion een tijdje speakers gemaakt onder het merk Rivera (voor Paul Rivera dus), dat waren de G12-T85's. Met wat gegoogle heb ik geleerd dat dit een soort 'hotrodded' G12-75's zijn (misschien zelfs wel 1 op 1 klonen, zoals Marshall dat met zn 70W V30's doet). Dat verklaart wel wat van de fizz die je ervaart: ik vind G12-75's om die reden geen fijne speakers om naar te luisteren.

dank je, ik zal het zeker proberen. ik ben benieuwd naar onder andere hoe oud mijn amp+cabs zijn. en ik hoor inderdaad veel terug van die g12t75's. ik vind ze tof, maarrrrr.... ik heb liever een kastje met die speakers, en eentje met v30's om het wat milder te maken, overall.

@mitch: dank je. ik ben niet zo'n heel erg ouwe rot in 't gitarenwereldje, en ken zeg maar de historie en 'modes' niet van toen deze amp 'hip' was :P :ok:

maar de waardes die ik gaf, zijn de werkelijke weerstanden :P

Orpheo
21 mei 2010, 21:01
zo, eventjes m'n opnieuw bedraadde kasten samen geprobeerd. de hoeveelheid power, en hoeveel laag en hoeveel strakker 't nu is, DAMN. een kast=classic rock. 2 kasten, lekkere strakke metal.

en m'n mark 4? poeh, toch echt n fijne amp! ik ga de adds offline halen. ik houd de hele meuk :grouphug:

marc_o
22 mei 2010, 00:04
Mooi zo, vond het al vreemd dat je er niet tevreden over zou zijn.

Orpheo
22 mei 2010, 11:03
Mooi zo, vond het al vreemd dat je er niet tevreden over zou zijn.

Ik ben gewoon nogal kieskeurig en kritisch. Das t probleem.

iWishmaster
22 mei 2010, 16:13
Ik heb dat ook bij vlagen. Soms wil ik de hele zooi verkopen en soms vind ik het te gek ...

marc_o
22 mei 2010, 17:25
Ik ben gewoon nogal kieskeurig en kritisch. Das t probleem.


Zoiets heb ik hier op het forum nog nooit gehoord!!!!! :seriousf::seriousf:

Orpheo
22 mei 2010, 17:34
@ iwishmaster
Heb ik ook, nu nog steeds, maar Tis voor mij mesa+rivera houden, of beiden weg, niet een van beiden...ik denk altijd in duo's. :p

AART
22 mei 2010, 19:14
Net een DSL 100 top op een full stack van rectifier 4x12's gezet, dan klinken die dingen ook eens fatsoenlijk zeg :cheerup:

Marshall 1960A klinkt dan echt als een natte krant. Veel irritant hoog, zo flubbig als de pest in het laag en lang niet zo'n strak aanwezig middengebied als de mesa's.

Orpheo
25 mei 2010, 16:10
kolere, die qcabs blijven dat fizzy hoog houden! niet eruit te draaien, damn. ik heb toch maar eens 2 andere kasten geprobeerd, en daar klinkt de rivera veel lekkerder (van die greenbacks die meer vermogen hebben zitten in de ene, en v30's in de ander).

de rivera cabs zijn van behoorlijk dik multiplex; ik ben bang dat als ik speakers ga wisselen, de cabs nog steeds dat hoog blijven houden. is het een redelijk veilige gok om nieuwe speakers erin te zetten, omdat 't van die enorm stevige kasten zijn, met dat dikke multiplex, of valt daar geen peil op te trekken? de speakers zijn overigens frontloaded, en bij mijn andere kasten rear-loaded. Ik weet dat 't uitmaakt, maar hoe...?

rijsberman
25 mei 2010, 16:33
Het belangrijkste verschil is dat de schroefjes vanaf de andere kant los moeten.

Orpheo
25 mei 2010, 16:36
Het belangrijkste verschil is dat de schroefjes vanaf de andere kant los moeten.

ja dat snap ik ook wel ;) maar hoe zit 't verschil met tone? is het een duidelijk strakker of minder huppeldepup dan 't ander?


ik heb overigens ook al geprobeerd m'n speakerkabel om te draaien, maar dat pakte helaas niet zo extreem verschillend uit dan voorheen. ik hoorde wel meer belletjes,:makeup:

humbucker
25 mei 2010, 17:29
Meen je dat nu serieus? Dat toneverschil frontloaded - backloaded?

Orpheo
25 mei 2010, 18:20
Meen je dat nu serieus? Dat toneverschil frontloaded - backloaded?

Ik heb me nooit echt verdiept in cava,speakers en wat daar bij hoort , dus ja, Tis serieus

Steven Otto
25 mei 2010, 18:41
http://www.petrucciforum.com/forums/archive/index.php?t-32843.html

De tweede post biedt hopelijk verduidelijking.

Mitch
25 mei 2010, 19:55
de speakers zijn overigens frontloaded, en bij mijn andere kasten rear-loaded. Ik weet dat 't uitmaakt, maar hoe...?
Told ya :D
Frontloaded is iets puntiger, directer. Maar een nuanceverschil. Een verschil in open back/closed back is bijvoorbeeld groter dan frontloaded/rearloaded, om maar wat te noemen.

Orpheo
25 mei 2010, 20:05
@mitch
Kan me niet herinneren t ooit ontkent te hebben? :p

Ik ben bang dat rearloaden er niet inzit, hooguit dan de achterkant loswrikken...
Ok, effe helder :p welke speakers zullen in n frontloaded kast dat pinnige hoog kunnen dempen, en de mids mn kast uit laten pompen,en t laag superstrak houden?

marc_o
25 mei 2010, 20:07
@mitch
Kan me niet herinneren t ooit ontkent te hebben? :p

Ik ben bang dat rearloaden er niet inzit, hooguit dan de achterkant loswrikken...
Ok, effe helder :p welke speakers zullen in n frontloaded kast dat pinnige hoog kunnen dempen, en de mids mn kast uit laten pompen,en t laag superstrak houden?


Wellicht gewoon de speakers die er nu inzitten, maar dan met zo'n beamblocker ervoor? Zou handig zijn, ben je voor een paar tientjes klaar.
Ik heb ze nooit gehoord, of in ieder geval, dat denk ik....maar velen zijn erg enthousiast.

Mitch
25 mei 2010, 20:30
Ik bedoelde dat toen je je afvroeg hoe je je kast kon openkrijgen, ik zei dat de speakers er frontloaded in zitten. ;)
Beamblocker doet 't prima om 't puntige hoog te temmen en vooral de spreiding te verbeteren, maar een hoog dat je ervaart als fizzy...dat zit toch een beetje in de oversturingskarakteristiek in combinatie met de speaker an sich.

Orpheo
25 mei 2010, 21:45
Ik bedoelde dat toen je je afvroeg hoe je je kast kon openkrijgen, ik zei dat de speakers er frontloaded in zitten. ;)
Beamblocker doet 't prima om 't puntige hoog te temmen en vooral de spreiding te verbeteren, maar een hoog dat je ervaart als fizzy...dat zit toch een beetje in de oversturingskarakteristiek in combinatie met de speaker an sich.

Dat zinnige hoog is ok, maar die fizz, daar erger ik me aan. qua spreiding zit t wel okee, de kast is 2 keer slanted...

Welke speakers zouden kunnen werken? 4 V30s? Of 2 v30s en 2 greenbacks? Iemand?

marc_o
25 mei 2010, 23:42
Ik vond mijn Knucklehead wel goed klinken over Greenbacks, maar wellicht nog beter met V30's...maar daar was ie ook voor ontworpen. Hoe klinkt ie op je andere kasten dan?

Orpheo
26 mei 2010, 00:04
Ik vond mijn Knucklehead wel goed klinken over Greenbacks, maar wellicht nog beter met V30's...maar daar was ie ook voor ontworpen. Hoe klinkt ie op je andere kasten dan?

Hm heb ik nog niet eens gemeld, slecht van me

Op mn marshall 212 met van die hoge rendement greenbacks (kleiner dan de rivera 212!) Klinkt ie strakker, gearticuleerder, dat fizzy hoog is dan wat zingender, maar Tis wel minder breed, ruimtelijk, en hij prikt niet zo lekker die.

Op mijn xxl kool&elfring met v30s klinkt ie ook strakkk, laag is strak, mid scheurt en prikt, t hoog snijdt, maar is niet fizzy.

Tis dus niet de amp zelf, maar de kast.

Het rotte is dat de cabs clean wel enorm lekker zijn. Alsof het allemaal veel ruimtelijker is dan op mn andere kasten.

Wat nu als ik van een kast de speakers vervang voor v30s, en dr ander zo laat, met die g12t75 achtige speakers. Zou die combi t hoog wat kunnen temperen, al dan niet met n geslaagde rearmount omklusactie?

marc_o
26 mei 2010, 00:37
Nou, dat zou best eens kunnen werken.


Wat jij beschrijft doet me altijd denken aan Electrovoice speakers....clean te gek en direct, maar qua drive vind ik het dan weer niet zo mooi.
Gezien de tijd waaruit de versterker komt en de directe concurrentie van mesa in die tijd zou het wellicht best kunnen dat ze wat van die voicing hebben gekopieerd...just a thought.

Op een eventuele volgende meeting zal ik m'n 212 riveracab meenemen, daar zitten V30's in....maarja....wanneer die is...wie zal het zeggen?

Orpheo
26 mei 2010, 01:49
Nou, dat zou best eens kunnen werken.


Wat jij beschrijft doet me altijd denken aan Electrovoice speakers....clean te gek en direct, maar qua drive vind ik het dan weer niet zo mooi.
Gezien de tijd waaruit de versterker komt en de directe concurrentie van mesa in die tijd zou het wellicht best kunnen dat ze wat van die voicing hebben gekopieerd...just a thought.

Op een eventuele volgende meeting zal ik m'n 212 riveracab meenemen, daar zitten V30's in....maarja....wanneer die is...wie zal het zeggen?
de (gear)meetings zijntoch vaak rond november/december?

mijn marshall klinkt clean btw ook te gek over de qcab,maar met drive: weer die fizzzzz. ik denk dat ik eens mijn K&E met v30's ga proberen tegelijk met een van de 2 qcabs. tis niet helemaal een eerlijk vergelijk, 412 en een 212, maar het idee zal zeker wel overkomen, toch? waar ik wel zeker van ben is dat ik niet greenback of greenback-achtigen wil icm de rivera, omdat me dat teveel in een hoekje drukt, van de classic rock-tones, en ik wil juist wat veelzijdiger, classic rock,clean, metal. de amp trekt 't wel,maar nu nog de cab.


aahhh, wat maakt 'n cab veel uit :makeup:

ik heb vanmiddag namelijk veel toffere settings gevonden dan eerst, maar ik ben benieuwd wat jij ervan denkt, marc:

op het distortionkanaal, bas rond de 1, mid 8 - 10, treble 6 - 9, focu op 1 (lekker strak en gortdroog), en presence 5 (als presence omhoog gaat, treble omlaag, en andersom). het geeft me wel die 'beef' in de tone, maar niet zompig, en wel het pinnige hoog, maar niet bijtend, en het buldert lekker door. met reverb aan, by the way, krijg ik niet alleen reverb erbij, maar ook een dosis hoog :P maar dat is iets dat ik bij alle rivera's hoor (van de chubsters tot de knuckleheads).

ik ga dus eerst kijken wat de v30 kast met deze kast doet, en dan rearloaded proberen, en dan pas evt. nieuwe speakers.

de bekleding is overigens aan de achterkant redelijk eenvoudig los te halen, ik moet 't dan wel opnieuw lijmen als het gereed is, maar de hele kast lijkt wel vastgelijmd... dat tussenschot tussen de 2 speaker-ruimtes wil ik 'tliefst ook weg hebben, maar dat is echt wel veel gedoe lijkt me.

bass blom
26 mei 2010, 08:19
cab maakt veel uit ja.
denk aan de keten.. pickup / amp / cab..

marc_o
26 mei 2010, 12:49
de (gear)meetings zijntoch vaak rond november/december?

mijn marshall klinkt clean btw ook te gek over de qcab,maar met drive: weer die fizzzzz. ik denk dat ik eens mijn K&E met v30's ga proberen tegelijk met een van de 2 qcabs. tis niet helemaal een eerlijk vergelijk, 412 en een 212, maar het idee zal zeker wel overkomen, toch? waar ik wel zeker van ben is dat ik niet greenback of greenback-achtigen wil icm de rivera, omdat me dat teveel in een hoekje drukt, van de classic rock-tones, en ik wil juist wat veelzijdiger, classic rock,clean, metal. de amp trekt 't wel,maar nu nog de cab.


aahhh, wat maakt 'n cab veel uit :makeup:

ik heb vanmiddag namelijk veel toffere settings gevonden dan eerst, maar ik ben benieuwd wat jij ervan denkt, marc:

op het distortionkanaal, bas rond de 1, mid 8 - 10, treble 6 - 9, focu op 1 (lekker strak en gortdroog), en presence 5 (als presence omhoog gaat, treble omlaag, en andersom). het geeft me wel die 'beef' in de tone, maar niet zompig, en wel het pinnige hoog, maar niet bijtend, en het buldert lekker door. met reverb aan, by the way, krijg ik niet alleen reverb erbij, maar ook een dosis hoog :P maar dat is iets dat ik bij alle rivera's hoor (van de chubsters tot de knuckleheads).

ik ga dus eerst kijken wat de v30 kast met deze kast doet, en dan rearloaded proberen, en dan pas evt. nieuwe speakers.

de bekleding is overigens aan de achterkant redelijk eenvoudig los te halen, ik moet 't dan wel opnieuw lijmen als het gereed is, maar de hele kast lijkt wel vastgelijmd... dat tussenschot tussen de 2 speaker-ruimtes wil ik 'tliefst ook weg hebben, maar dat is echt wel veel gedoe lijkt me.


Hey, wat een aparte EQ setting op je drivekanaal...ik zette altijd alles op 5 en dan maar heel licht bijtweaken, maar....ik gebruik een andere sound dan jij natuurlijk. Ik zou het echt eens moeten horen feitelijk. Is dit de sound van je drivekanaal met of zonder de boost? De boost bracht namelijk wel fizzyness met zich mee, erg handig voor in een band, maar thuis wat minder mijn smaak.....waarbij ik blijf zeggen dat het echt performancemachines zijn voor podiumgebruik. (heb je een band trouwens?)
Nu ik erover nadenk heb ik jouw versterker wel gehoord, maar dan op een Rivera 410 cabinet, ook met hetzelfde stuk tapijt eromheen....nooit meer gezien later. Over reverb.....ik ben er nooit fan van geweest, en gebruikte het dan ook niet. Het verandert je sound wel degelijk en vaak niet in positieve zin, maar daar kunnen anderen heel anders over denken.
Het is jammer dat Limit Music in Herenthals z'n deuren heeft gesloten, die hadden alle Riveramodellen inclusief cabs en ze wisten eindelijk eens heel goed waarover ze spraken. Ze hadden zelfs een echte plexi-combo waar je dus compleet doorheen kon kijken. Ze waren de grootste Riveradealer ter wereld (buiten de USA) en testen was nooit een probleem....van goed korting hadden ze helaas nooit gehoord, haha.

Orpheo
26 mei 2010, 13:08
Uhm ja, mijn tone is n Beetje als hoe reb beach m heeft op de plaat karma. Ik draai er vaak veel mids in, vind ik lekker. Als ik alles op 5 houd, is t veel te zompig, teveel laag.

Mitch
26 mei 2010, 13:12
Wat jij beschrijft doet me altijd denken aan Electrovoice speakers....clean te gek en direct, maar qua drive vind ik het dan weer niet zo mooi.
Gezien de tijd waaruit de versterker komt en de directe concurrentie van mesa in die tijd zou het wellicht best kunnen dat ze wat van die voicing hebben gekopieerd...just a thought.


Dat kan ik bevestigen. Mijn maat had die bewuste 2x12 van Mesa en die had exact dat probleem. Prachtig wijds en puntig clean en een cirkelzaag als scheurgeluid. Overgedefinieerd.

Maar Orph, ik zou niet gaan zitten kutten aan zo'n kast hoor. Als je ze niet origineel houdt weet je zeker dat je ze later slechter kan verkopen.

marc_o
26 mei 2010, 13:16
Ik heb ooit een paar jaar zo'n 212 van Mesa boogie gehad, je ziet ze zelden nog, 2 speaker boven elkaar met zo'n grove metalen grille ervoor.
Clean te gek, en met een Boogie mark 2b van mijn maat ook, maar met m'n Engl was het feitelijk ruck-o-rama en zelfs een Marshall 1922 had meer ballen. Die ben ik gaan gebruiken (2 stuks) en dat was een groot positief verschil op drivegebied, niet zozeer op clean.

Orpheo
26 mei 2010, 13:46
@mitch daar heb je gelijk in. Ik hoor wel eens dat de cl80 heel tof klinkt ocm rivera. Zou die speaker kunnen werken?

Nielsje
26 mei 2010, 13:58
Ook al ben ik zelf van het enigszins modden van spullen: waarom ga je niet voor een andere kast? Het is best wel eigenzinnige kast, volgens mij is het lastig voorspellen hoe het gaat klinken..

En anders: veel plezier en succes :)

interessander
26 mei 2010, 17:24
Ik deel de mening over de EV's icm high gain niet, al heb ik wel het idee dat ze op laag volume minder klinken. Ik ken hem uit de half open metal grille 2x12 waar de andere gitarist in de band er twee van heeft en ik heb er zelf twee in mijn mesa 4x12 samen met twee celestion V30's.
De microfoon gaat live wel voor de V30. (of voor elk een natuurlijk als het mogelijk is)

Als het een beetje te doen is met dat tapijt enzo zou ik sowieso een van de kasten eens rear-mounten. Je hebt nu eenmaal de luxe van twee dezelfde kasten, zodat je het verschil naast elkaar goed moet kunnen horen. Als dat ook niet bevalt kun je altijd nog voor de andere speaker gaan, wat waarschijnlijk ook een veel drastischer verschil oplevert.

Orpheo
27 mei 2010, 00:59
Ook al ben ik zelf van het enigszins modden van spullen: waarom ga je niet voor een andere kast? Het is best wel eigenzinnige kast, volgens mij is het lastig voorspellen hoe het gaat klinken..

En anders: veel plezier en succes :)

goeie vraag. Ik kan eigenlijk deze kasten niet aan de straatstenen kwijtraken, en ergens hebben ze hun charme. Ze zijn ook lekker licht, en dat ruimtelijke, dynamische, dat is denk ik echt iets typisch van de kast. mijn kool en elfring kast is 35 centimeter diep. mijn rivera kasten zijn ieder 35 cm op z'n ondiepst en 40 op hun diepst. dat maakt het enorm veel 'breder' en dynamischer dan normaal (en ik vind die K&E al tof!). en de spreiding is echt belachelijk enorm. niet alleen pure luchtverplaatsing, gewoon 'tone' aan alle kanten. ik vind dat hoog alleen niet lekker :chicken:

morgen ga ik de K&E tegelijk aan hebben met een van de rivera cabs. als dat lekker is, weet ik dat ik bij een van de 2 de speakers moet vervangen voor v30's. dat temt dat hoog een hoop, hoop ik. Ik kijk ook naar CL80's, maar daar heb ik echt 0 ervaring mee.

Orpheo
27 mei 2010, 01:03
http://www.youtube.com/watch?v=9acguJjsgDg

als ik daar naar luister, vind ik de v30 al direct 't lekkerst. lekker open, direct, in your face. de g12t75 is wat wolliger en fuzzier. de g12h 70th anniv. is wat wolliger,ook fuzzy, en flubberig. de k100 is een donkere smeerboel.


http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfI&feature=related daar gaan ze er nog wat dieper op in.

daar vind ik de greenback heel tof.de 70 80 is wat fizzy weer.

ik vind t jamer dat de CL80 er niet bij zit, had 'm graag gehoord, maar v30 klinkt tot nu toe t best imho, met greenbacks op goede 2e.

Orpheo
27 mei 2010, 14:12
damn wat zijn die v30's efficient! ik heb nu net een van de 2 qcabs vervangen voor de K&E kast, en die blaast de rivera kast compleet weg.

die v30's zijn echt, echt tof met deze amp. clean mist ie wel die sprankel, maar voor de drive, WOW. te gek.