PDA

View Full Version : Goedkope geluidsisolatie



sjaak1990
19 mei 2010, 18:31
Met mijn band gaan we een kamer inrichten als oefenruimte.
Het is een rijtjeshuis, de kamer zit niet direct tegen de buren aan dus dat scheelt wel een beetje.

Ik vroeg me af wat de goedkoopste manier van geluidsisolatie is? Het moet natuurlijk wel effectief blijven. Het liefst genoeg voor een akoestisch drumstel, anders is er ook een elektrisch drumstel.

Als iemand leuke ideeën heeft meld die dan als je wilt :)

bert k
19 mei 2010, 18:35
Purschuim. Ik schat dat je met zo'n 30, 40 kuub wel klaar bent.

grayfink
19 mei 2010, 18:54
Ook het electronische drumstel gaat nog te hard voor een rijtjeshuis trouwens.
Tenzij je voor de 40 kuub purschuim optie gaat, dan kan het misschien nét.

sjaak1990
19 mei 2010, 19:26
Het gaat sowieso door...een elektronisch drumstel heeft ook een volumeknop en er zitten 2 muren tussen de buren... Purschuim was ik niet van plan. Elektronisch drumstel is zonder isolatie al bijna niet te horen bij de buren dus...

Thiez
19 mei 2010, 19:42
De bekende eierdozen werken prima. Het word alleen even een paar weken aan een stuk eieren eten. Dat lijkt me het goedkoopste.

Of bij een goedkope winkel (bristol, wibra, etc etc) van die slaapmatjes halen. Beetje zelfde idee als noppenschuim maar dan cheap ass en iets minder goede kwaliteit.

bert k
19 mei 2010, 19:50
Even voor de duidelijkheid: purschuim was een geintje. Die eierdozen hierboven hopelijk ook, want die doen helemaal niets qua isolatie naar de buren toe. (En ook helemaal niets qua akoestiek.) Compleet Mythbusters-verhaal.

Thiez
19 mei 2010, 19:58
Echt? het scheelt wel qua weerkaatsing en galm. Dacht dat het ook voor isolatie hielp. Maar dat heb ik dan idd uit verhalen opgepakt.

cerpintaxt
19 mei 2010, 20:11
Paar jaar geleden was ik in een oefenruimte van wat vrienden die hadden allemaal matrassen tegen de muur. Die lijken me ook niet al te duur als ze bij de kringloop oid wegen komen.

Han S
19 mei 2010, 20:12
Voor serieus advies over geluidsisolatie moet je naar het recording forum, daar is al een ton aan informatie te vinden, ff zoeken en klaar is Arie.

bert k
19 mei 2010, 20:55
Paar jaar geleden was ik in een oefenruimte van wat vrienden die hadden allemaal matrassen tegen de muur. Die lijken me ook niet al te duur als ze bij de kringloop oid wegen komen.

Zelfde verhaal. Dat werkt wel een beetje om de galm op te heffen in het hok zelf, maar het doet niets aan isolatie naar buiten toe. Nou is een oefenruimte meestal niet in een rijtjeshuis gebouwd, dus dan valt het wel mee. Maar het gaat serieus doordreunen. Verwacht grote klachten.

cerpintaxt
19 mei 2010, 21:16
Oke ik dacht dat het mischien wel beter/evengoed zou helpen dan noppen schuim en stukken goedkoper. Maar heeft dat iets met de dichtheid van een matras te maken? ? ? ben nogal een leek als het op isoleren aan komt.

Freeqi
19 mei 2010, 21:30
isoleren doe je met (ontkoppelde) massa. Absorberen met poreuse materialen ... wat noppenschuim tegen de muur absorbeert dus hooguit wat tss de 400-10kHz. Maar isoleert absoluut NIKS onder de 200Hz ;-)

bert k
19 mei 2010, 21:45
Nog los van dit alles, ik vind gebruikte matrassen dus de meest gore voorwerpen die er zijn. Gatfer, omringd door het zweet, de spermavlekken en het menstruatiebloed van een heel stel vreemden...:crazyhappy:

MarkS
19 mei 2010, 21:47
doos in doos constructie is the only way. (zwevende ontkoppelde ruimte binnen de bestaande ruimte) Eierdozen helpen alleen als een diffuser: om geluidsreflecties te verstrooiien. That's it.
Zoals Han zei, recording forum, en (mijn aanvulling) Hometheater fora.
Zat mensen die in een klein kamertje daarmee bezig zijn geweest, bijv. de "Ontwerp, Akoestiek, DHZ & Tips/Hints" rubriek op www.htforum.nl (wel ff registreren)

bert k
19 mei 2010, 21:49
Ik verplaats hem naar Recording, daar staat ie veel beter.

TIMBER
20 mei 2010, 09:44
Nou kom der mar in Roman..;)

Henri H
20 mei 2010, 11:03
Het is al eerder genoemd, ontkoppelde massa isoleert het beste naar buiten toe.

Wat houdt dat in:

- "zwevende vloer" maken.
- Een lading steenwol of piepschuim tegen de muren, ramen en plafond maken.
- Op de zwevende vloer nieuwe wanden metselen, het liefst met zware stenen. Let op: deze muren mogen geen direct contact hebben met de bestaande muren.
- Op die nieuwe muur een nieuw plafond aanbrengen.
- De nieuwe muren, en plafond gedeeltelijk bedekken met noppenschuim, zodat het niet teveel gaat galmen e.d.
- Een dubbele deur maken van zo zwaar mogelijk materiaal.

Ik weet niet of je dan nog een leuke huiskamer overhoudt, maar dat boeit niet toch? :rockon:

Solidkick
20 mei 2010, 12:25
het zweet, de spermavlekken en het menstruatiebloed van een heel stel vreemden...:crazyhappy:

rock n roll! :seriousf:
Ik vindt matrassen wel handig als je lowbudget je ruimte snel droger wil laten klinken. Ik gebruik ze veel.

Han S
20 mei 2010, 13:53
Oude matrassen stinken en branden als een fakkel, ga eerst eens zoeken hier op de posts van Roman en je komt er snel achter hoe het wel en niet moet.

Olorin
20 mei 2010, 14:04
Volgens mij spreekt de vraag zichzelf al tegen:
"goedkoop" + "isolatie" + "rijtjeshuis" ......

Zoals H.Huisjes het beschrijft is idd de enige manier.

We hebben het hier zelf ook al eens geprobeerd (schuurtje aan een hoekhuis),
eierdozen --> 0,0 effect, piepschuim --> 0,0 effect, toen de eierdozen tegen het piepschuim --> 0,0 effect.... ja het klonk binnen "anders" maar buiten......

De goedkoopste oplossing is een ruimte huren die ervoor geschikt is, wij betalen nu 15 euries per keer / 5 (nu) = 3 euries per week. daar isoleer je geen ruimte voor

en ja die matrassen...... zum kotsen/moet er niet aan denken brrrrrr

dennis_rhcp
20 mei 2010, 14:15
Tip: koop dit ding wat deze stoere mannen gebruiken in dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=RI83OrJnWjc

Olorin
20 mei 2010, 14:56
Tip: koop dit ding wat deze stoere mannen gebruiken in dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=RI83OrJnWjc

Hm, zweet oren ;)

ff serieus... werkt dat een beetje dan ? iemand ervaring hiermee ?
puur uit nieuws'g'ierigheid :seriousf:

SRV2000
20 mei 2010, 19:31
uhm.... Goed isoleren en goedkoop, als je het goed aan wil pakken gaat dat niet lukken.
dat is net als: ik wil op een gibson spelen maar heb maar 100 euro te besteden.

Ik heb voor mijn studio geluids isolatie gebruikt ( piramide schuim )
Heb ik bij de Fixit Bouwmarkt gekocht 2 plaatjes van 120x100cm voor 10,50
kortom iets meer als 2m voor 10,50,-

Is niet goedkoop maar werkt wel.

of je moet met gips gaan werken dubbele muren zoals de veer massa veer massa systeem.

Of een box in box bouwen kortom je bouwt een complete kamer in de kamer met ruimte er tussen.

succes ;)

Solidkick
20 mei 2010, 21:48
Ik speelde vroeger met m'n band in de garage.
Afspraken gemaakt met de buren (fles drank, krat bier) en we konden 2x per week repeteren. Nooit klachten gehad.
da's echt de goedkoopste oplossing.
Zonder redelijk budget moet je aan dit soort verbouwingen niet beginnen.

ouwe matrassen rocken. Daar kan je er niet genoeg van in huis hebben.
Hoe meer vintage hoe beter kwa sound, is mijn ervaring.
En ook nog: iedere matras vertelt zijn eigen verhaal.
Wie lag er eigenlijk op dat matras?
Was het een junk, een hoer, een belastingambtenaar.
En met wie lagen ze daar dan? En waar? En waarom eigenlijk?
Panklare verhaaltjes, voor een spannende song.
Ik snap dus niet dat andere forum leden daar zo'n moeite mee hebben.
Of douchen jullie ook iedere dag? :seriousf:

sjaak1990
22 mei 2010, 20:09
Sorry voor de late reactie bedankt voor alle tips!


doos in doos constructie is the only way. (zwevende ontkoppelde ruimte binnen de bestaande ruimte) Eierdozen helpen alleen als een diffuser: om geluidsreflecties te verstrooiien. That's it.
Zoals Han zei, recording forum, en (mijn aanvulling) Hometheater fora.
Zat mensen die in een klein kamertje daarmee bezig zijn geweest, bijv. de "Ontwerp, Akoestiek, DHZ & Tips/Hints" rubriek op www.htforum.nl (wel ff registreren)

Dat is toch wat te duur maar het werkt wel goed. Speelde eerder in een oefenruimte met een dergelijke constructie, was helemaal metaal met gaatjes en wat erachter natuurlijk, heel droog geluid alles leek te worden opgezogen.


Nog los van dit alles, ik vind gebruikte matrassen dus de meest gore voorwerpen die er zijn. Gatfer, omringd door het zweet, de spermavlekken en het menstruatiebloed van een heel stel vreemden...:crazyhappy:

Had ook aan de matrassen gedacht maar vind het ook wel erg vies eigenlijk maar eens kijken.


Het is al eerder genoemd, ontkoppelde massa isoleert het beste naar buiten toe.

Wat houdt dat in:

- "zwevende vloer" maken.
- Een lading steenwol of piepschuim tegen de muren, ramen en plafond maken.
- Op de zwevende vloer nieuwe wanden metselen, het liefst met zware stenen. Let op: deze muren mogen geen direct contact hebben met de bestaande muren.
- Op die nieuwe muur een nieuw plafond aanbrengen.
- De nieuwe muren, en plafond gedeeltelijk bedekken met noppenschuim, zodat het niet teveel gaat galmen e.d.
- Een dubbele deur maken van zo zwaar mogelijk materiaal.

Ik weet niet of je dan nog een leuke huiskamer overhoudt, maar dat boeit niet toch? :rockon:

Het gaat niet om een huiskamer maar nieuwe muren bouwen gaat wel te ver, het moet toch wel weer te maken zijn zoals het was zonder muren in te slaan.


Oude matrassen stinken en branden als een fakkel, ga eerst eens zoeken hier op de posts van Roman en je komt er snel achter hoe het wel en niet moet.

Zal op de posts van Roman gaan zoeken, bedankt voor de tip!
Branden had ik ook aan gedacht, latex zal wel meevallen maar dat schuim niet.


Volgens mij spreekt de vraag zichzelf al tegen:
"goedkoop" + "isolatie" + "rijtjeshuis" ......

Zoals H.Huisjes het beschrijft is idd de enige manier.

We hebben het hier zelf ook al eens geprobeerd (schuurtje aan een hoekhuis),
eierdozen --> 0,0 effect, piepschuim --> 0,0 effect, toen de eierdozen tegen het piepschuim --> 0,0 effect.... ja het klonk binnen "anders" maar buiten......

De goedkoopste oplossing is een ruimte huren die ervoor geschikt is, wij betalen nu 15 euries per keer / 5 (nu) = 3 euries per week. daar isoleer je geen ruimte voor

en ja die matrassen...... zum kotsen/moet er niet aan denken brrrrrr

We oefenen ook in een oefenruimte op het moment het is alleen veel lastiger. Thuis oefenen is gewoon ongedwongen, een vrijere sfeer, zo presteren we beter.
De auto zit al vol met alleen mijn gear en dan laat ik nog spul thuis...telkens opbouwen, sjouwen, afbreken is toch rotwerk. Heb wel een pedalboard maar blijft toch gedoe.



Tip: koop dit ding wat deze stoere mannen gebruiken in dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=RI83OrJnWjc

Hmm wel een leuke oplossing maar denk dat mijn versterker toch minder lekker gaat klinken dan en qua gekke dingen met aparte instrumenten die we doen/willen doen is dit ook lastig.


Ik speelde vroeger met m'n band in de garage.
Afspraken gemaakt met de buren (fles drank, krat bier) en we konden 2x per week repeteren. Nooit klachten gehad.
da's echt de goedkoopste oplossing.
Zonder redelijk budget moet je aan dit soort verbouwingen niet beginnen.

ouwe matrassen rocken. Daar kan je er niet genoeg van in huis hebben.
Hoe meer vintage hoe beter kwa sound, is mijn ervaring.
En ook nog: iedere matras vertelt zijn eigen verhaal.
Wie lag er eigenlijk op dat matras?
Was het een junk, een hoer, een belastingambtenaar.
En met wie lagen ze daar dan? En waar? En waarom eigenlijk?
Panklare verhaaltjes, voor een spannende song.
Ik snap dus niet dat andere forum leden daar zo'n moeite mee hebben.
Of douchen jullie ook iedere dag? :seriousf:

De buren zijn te moeilijk, overleg echt wel geprobeerd alleen het zat er niet in...genoeg mensen waarmee te praten valt alleen met deze mensen niet en het is heel vriendelijk geprobeerd en het spelen op heel redelijke tijden.



uhm.... Goed isoleren en goedkoop, als je het goed aan wil pakken gaat dat niet lukken.
dat is net als: ik wil op een gibson spelen maar heb maar 100 euro te besteden.

Ik heb voor mijn studio geluids isolatie gebruikt ( piramide schuim )
Heb ik bij de Fixit Bouwmarkt gekocht 2 plaatjes van 120x100cm voor 10,50
kortom iets meer als 2m voor 10,50,-

Is niet goedkoop maar werkt wel.

of je moet met gips gaan werken dubbele muren zoals de veer massa veer massa systeem.

Of een box in box bouwen kortom je bouwt een complete kamer in de kamer met ruimte er tussen.

succes ;)

Heel nuttige tip! Zal ernaar kijken. Dit noem ik eigenlijk nog goed betaalbaar! Hoef het niet alleen te betalen.

Het gaat ook niet over heel veel geluid, een elektrisch drumstel hoeft echt niet zo hard maar wel op een volume dat je niet alleen de pads hoort, de bas is er ook flink uit te draaien dus het lijkt mij dat het moet kunnen. Ga verder kijken naar het piramideschuim.

Han S
22 mei 2010, 23:22
Vergeet dat pyramide of tietenschuim maar zo snel mogelijk, dat heeft een isolatiewaarde van nul komma niks. Het doet alleen wat met de akoestiek, vermindert de galm, maar het is veel te duur en het is brandbaar. Bovendien valt het na een jaar of tig uit elkaar omdat het is vergaan.

Kijk even in het sticky draadje boven aan de pagina over isoleren. Je ziet daar een plaatje met wanden welke voorzien zijn van isolatie en het aantal dB's wat je reduceert staat er onder, maar bedenk wel dat lage tonen zich bijna niet laten tegenhouden.

Massa>veer>massa is het principe en dat geldt voor vloeren, wanden en plafonds, maar ook voor deuren en ramen. Lees ook de draadjes door van mensen die met hun studio bezig zijn, tonnen informatie en foto's.

Henri H
23 mei 2010, 22:24
Dat piramideschuim wordt ook wel noppenschuim genoemd toch?
Het absorbeert wel de hoge tonen, maar de lage tonen gaan er dwars doorheen.
Ik heb mijn keldertje er ook mee bekleed, en ik krijg een gortdroog geluid daar, het helpt natuurlijk altijd iets, maar is voornamelijk geschikt voor geluiddemping en akoestiek problemen.

Roman
24 mei 2010, 19:11
Dat piramideschuim wordt ook wel noppenschuim genoemd toch?
Het absorbeert wel de hoge tonen, maar de lage tonen gaan er dwars doorheen.
Ik heb mijn keldertje er ook mee bekleed, en ik krijg een gortdroog geluid daar, het helpt natuurlijk altijd iets, maar is voornamelijk geschikt voor geluiddemping en akoestiek problemen.Juist, noppen / tieten / pyramide / slaapmatjes schuim.... it's all that jazz; een dure "oplossing" die meer schade aanricht dan goeds doet (althans bij het doorsnee gebruik zoals hierboven bijvoorbeeld).

Omdat het inderdaad alleen het hoog frequent geluid absorbeert blijf je met het laag zitten. Je kamer is dan, akoestisch, uit balans. Je zult ook veel last van "oompfff" hebben in het laag. Ook in het laag heb je nl "galm" en andere soort reflecties.

De bouwmarkt durft het genoemde spul te verkopen onder de noemer "geluidsisolerend", je zou ze eigenlijk een process aan de broek moeten hangen omdat het niet isoleert maar, gedeeltijk, absorbeert. Veel mensen gaan daar de fout in (en terecht eigenlijk). Het kost veul, je krijgt weinug.

Dé goedkoopste en best werkende (!) oplossing is glas/steen wol absorberende panelen. Hoe dikker hoe beter het laag absorbeert.

Goed, DAT over akoestiek.

guhlenn
27 mei 2010, 09:20
Opmerkelijk hoe alle broodje aap verhalen telkens weer terugkomen.

Kim Wilson
27 mei 2010, 09:27
Voor het verminderen van reflectie kun je ook een paar dikke gordijnen langs de wanden hangen. Dat isoleert iig net zo goed als noppenschuim en matrassen, vermindert reflectie aanzienlijk en is voor een scheet en drie knikkers te koop. Eventueel in een bad met brandwerend spul gooien en het is nog brandveilig ook.

sjaak1990
31 mei 2010, 23:10
Dé goedkoopste en best werkende (!) oplossing is glas/steen wol absorberende panelen. Hoe dikker hoe beter het laag absorbeert.


Dat is precies wat ik wilde weten!

Roman
2 juni 2010, 09:43
Dat is precies wat ik wilde weten!Let op dit is NIET voor geluidsisolatie maar voor de akoestiek in de ruimte!