PDA

View Full Version : Van Marshall 4210 naar SL-X (2500)????



Jan Buurman
19 mei 2010, 10:19
Ik speel momenteel over een JCM800 channel switcher 50W combo (4210). Door wat ingrepen van Chris en een Celestion G12-65 Heritage klinkt hij zeer behoorlijk. Vooral op een oude JCM800 buikkast met 2xV30 en 2x ClassicLead.
Kanaal 1 gebruik ik voor "clean" maar wordt zelden zo gebruikt. Meestal speel ik over mijn Gain-kanaal en heb daar de gainknop op ong. 8. Soms maak ik de sound vetter met een MI Audio Blues Pro. Solo's boost ik met een cleanboost via de loop.
Mijn main axe is een LP Custom met een JB in de brug.
Muziekstijl: (Oude) Rock, Grunge-achtige muziek.
Al met al ben ik redelijk tevreden.
MAAR.....

Het feit dat een deel van de gain komt uit de diodes van de 2 kanaals JCM800 komt houd mij nog bezig. Als je het vergelijkt met de 1 kanaals JCM800 vind ik die buizen gain toch lekkerder. Dit vergelijk is echter nooit direct (bijv. A/B-en).
Nu loop ik tegen enkele JCM900 SL-X top's aan. Dit zouden de betere 900's zijn. Eén kanaals (wel 2 schakelbare volumes), helemaal buizen en veel gain aan boord.
Ik heb wel eens overwogen om een één kanaals 800 te kopen. Aangezien ik mijn huidige JCM met vrij veel gain gebruik vroeg ik mij af of zo'n SL-X iets voor mij zou zijn.
Ik heb al veel gelezen op internet maar ik ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn die mij kunnen voorlichten.

svdijk
19 mei 2010, 16:13
Ik heb een JCM800 2210, de 100 watt uitvoering van je combo.
Ik ken ook de JCM900 SLX, dit zijn goede versterkers, die idd geen gebruik maken van diode-clipping, maar qua sound is de 900 geen partij voor de 2210 IMO!!
Ik vind het wel vreemd dat je de sound vetter moet maken (de latere uitvoering na 1987 zijn de vetst klinkende Marshalls die ooit gemaakt zijn), dat hoef ik bij die van mij iig niet te doen.
Wel heb ik het cleane kanaal cleaner gemaakt, door hier een 12AT7 buis te gebruiken ipv een 12AX7, ook de fase-draaier is een 12AT7.
De instellingen van m'n boost kanaal zijn:
bas:6,5 mid:1,5 treble:2,5 presence:5 kanaalvolume:9 gain:10
normaal kanaal:
bas:10 treble:8 kanaalvolume:1,5
Mastervolume staat tussen de 1 en 2 (is al oorverdovend!!)

Ik heb m'n JCM800 ooit naast een SLX gehoord, en die klonk zeker erg goed, maar de 2210 klonk een stuk breder en vetter.
Het leek ook wel of de JCM800 de speakers veel meer deed bewegen, zonder dat het harder ging als de JCM900.
M.a.w. de 800 kun je bij hetzelfde volume niet alleen horen, maar ook voelen, en daar moet je een SLX een stuk harder voor zetten!
Dus, eerst een SLX proberen voor je de 4210 verkoopt!

p.s. van welk jaar is de combo?

the sure thing
19 mei 2010, 16:38
EERST proberen voordat je verkoopt, is idd de beste tip!!!!

Ik heb jarenlang de 2210 gehad. Op papier de mindere JCM 800 versie, maar in de praktijk veegde die mening 1 kanaals JCM 800 de deur uit. Waarom? Omdat ie gemod was (in dit geval door Peter van Weelden). Dus: een goede mod'der kan van een 2 kanaals JCM 800 een prima bakbeest maken.

Op basis van je muziekstijlen zou ik niet zo snel naar de SLX overstappen. Zoals je zelf al zegt, maak je je IN JE HOOFD druk over de diode-clipping. IN DE PRAKTIJK gaat het om het geluid. Een slechte buizenversterker klinkt slechter dan een goede transistorversterker. Het gaat ook om de combinatie van de dingen.

Heb ik al voor de 1001e keer gezegd dat LIVE voor menig "appatite for destruction" optreden Slash gebruikt maakte van de 2210 versterker? Dus nog in zijn beginperiode? Ik bedoel maar....

Jan Buurman
19 mei 2010, 19:00
Ik vind het wel vreemd dat je de sound vetter moet maken (de latere uitvoering na 1987 zijn de vetst klinkende Marshalls die ooit gemaakt zijn), dat hoef ik bij die van mij iig niet te doen.




p.s. van welk jaar is de combo?

De sound vetter maken is in mijn geval maar heel subtiel hoor. Maar door die (mild ingestelde) BluesPro erbij te trappen gaat hij met enkele snaren meer gillen, meer "Zakk Wylde" klinken. Voor akkoorden hoeft het zeker niet...

Mijn combo is van '88 geloof ik.



Ik heb jarenlang de 2210 gehad. Op papier de mindere JCM 800 versie, maar in de praktijk veegde die mening 1 kanaals JCM 800 de deur uit. Waarom? Omdat ie gemod was (in dit geval door Peter van Weelden). Dus: een goede mod'der kan van een 2 kanaals JCM 800 een prima bakbeest maken.



De mijne is ook best grondig aangepakt door CMW. Veel onderdelen vervangen (o.a. recap) en een buizen gebufferde loop. Verder hebben we (Chris en ik) ons gebogen over de beste preamp buizen combi.

Door alles wat ik gelezen heb kreeg ik een beetje het idee dat zo'n SL-X een beetje een opgevoerde JCM800 singlechannel zou zijn. Ik ben gek op het 800 geluid en aangezien ik vrij veel gain uit mijn amp haal leek mij het opgepompte 800 geluid dat uit die SL-X zou komen erg geschikte voor mij...

Daarom ben ik blij met jullie ervaringen. Dat zet mij weer een beetje met twee benen op de grond.
Voor de zekerheid ga ik toch eens proberen om een SL-X naast mijn 4210 te testen...

the sure thing
19 mei 2010, 19:07
... (...) Daarom ben ik blij met jullie ervaringen. Dat zet mij weer een beetje met twee benen op de grond. Voor de zekerheid ga ik toch eens proberen om een SL-X naast mijn 4210 te testen... Graag gedaan :). Je hebt gewoon last van GAS en dat heeft iedereen hier wel. Zo had ik "in mijn hoofd" dat de Bogner Duende het antwoord op al mijn wensen destijds zou zijn, maar is in de praktijk vreselijk tegengevallen. Inderdaad eerst testen.... De SLX kom je 2e hands nog wel eens tegen en helaas... Hij is meer gespeend op de JCM 900 reeks dan de JCM 800 reeks.... Maar oordeel zelf! En laat een review achter, heeft iedereen wat aan! Ben persoonijk ook wel benieuwd naar je bevindingen. Dat ik op de SLX heb gespeeld is ook al weer een lange tijd geleden.... dat was nog in mijn humbucker-tijd. Nu al een jaar of 7 aan de single-coils....

Jan Buurman
19 mei 2010, 23:43
Nog meer mensen met SL-X ervaringen? Het liefst in combinatie met de 800 series....





.

big dooley
20 mei 2010, 00:56
Heb ik al voor de 1001e keer gezegd dat LIVE voor menig "appatite for destruction" optreden Slash gebruikt maakte van de 2210 versterker? Dus nog in zijn beginperiode? Ik bedoel maar....

niet helemaal waar... slash gebruikte voornamelijk de silver jubilee daarvoor....
de jubilee wordt door oom jim zelf gezien als de best klinkende marshall allertijden... en deze gebruikte tevens ook diode clipping... meer nog dan de 2210/2205

afijn...
de diodeclipping begint trouwens pas echt nadat de gainpot over 7 is geweest, heb ik begrepen... voor die tijd blijft het voornamelijk buizenoversturing... om iets van die diode-grit weg te halen kan je bijvoorbeel JJ's in de voorversterker zetten, die zijn iets donkerder qua klank...

maar om eerlijk te zijn... je zet zelf een pedaal voor je versterker (yep, diode-clipping) en gaat dan klagen over het "ingebouwde overdrivepedaal" in je versterker zelf????

afhankelijk van het bouwjaar (geld nl. voor de latere versie's) kun je een buis met een wat lagere versterking in V2 zetten... V2 zijn 2 gainstages die alleen voor het normale kanaal gebruikt worden... een 5751 bijvoorbeels heeft 70% versterking tov een 12ax7, terwijl de geluidskarakteristiek behouden blijft...
de 12at7 zit op 60%, maar ik ben niet zo'n liefhebber ervan om deze in een gainstage te zetten... in de PI (V5) vind ik hem meer op zijn plaats

Jan Buurman
20 mei 2010, 11:57
maar om eerlijk te zijn... je zet zelf een pedaal voor je versterker (yep, diode-clipping) en gaat dan klagen over het "ingebouwde overdrivepedaal" in je versterker zelf????



Je hebt niet helemaal goed gelezen denk ik.
Het pedaal trap ik er sporadisch bij. Hij hoort niet bij mijn basis-sound...
Verder klaag ik niet echt, geloof ik...
:chicken:



.

the sure thing
20 mei 2010, 12:48
niet helemaal waar... slash gebruikte voornamelijk de silver jubilee daarvoor....Je verhaal klopt voor een deel. In de BEGIN periode (voordat ie op de jubilee modellen speelde), gebruikte Slash LIVE (dus niet in de studio) de 2204 en de 2210 modellen van Marshall.

HaroldA
20 mei 2010, 12:50
maar om eerlijk te zijn... je zet zelf een pedaal voor je versterker (yep, diode-clipping) en gaat dan klagen over het "ingebouwde overdrivepedaal" in je versterker zelf????

Dat doe ik ook. Het grote voordeel is dat ik zelf kan kiezen welk pedaaltje ik ervoor zet en dat achteraf daar nog eens de preamp buizen oversturing overheen gaat...


Nog meer mensen met SL-X ervaringen? Het liefst in combinatie met de 800 series....

Wij hebben een tijdje een gitarist bij de band gehad die een paar keer z'n SL-X meegenomen heeft. Leuke versterker en de 2e MV is erg handig! Mijn 2204 "leefde" en duwde wel iets meer maar qua karakter lijken ze toch wel op elkaar.

Ik vermoed dat je een SL-X met wat upgrades erg goed kunt laten klinken. Stock zijn ze net iets te levensloos/ongedefinieerd/JCM900-achtig...

Braindead
20 mei 2010, 12:55
Ga gewoon de sl-x eens proberen. Ik heb de 2100 sl-x en vind deze zeker lekker klinken. Je moet trouwens hem wel zeker op de normale stand hebben staan anders heb je alsnog diode clipping. Er zit namelijk ook een stand op de 2100 sl-x waarmee je het vermogen kan verminderen (ik dacht halveren) maar dan is ie dus niet meer volledig buizen dacht ik en dan test zou je dus een verkeerde indruk van de amp kunnen krijgen. Of de 2500 sl-x die optie ook heeft weet ik overigens niet. Verder is het wel van belang dat je geen g25t75 speakers gebruiik maar liever v30's of iets dergelijks. Klinkt veel beter IMO

Check dit ook ff, jcm800 KK vs. sl-x:
http://www.youtube.com/watch?v=Jp5Nt5X0cz0

big dooley
20 mei 2010, 23:04
Je hebt niet helemaal goed gelezen denk ik.
Het pedaal trap ik er sporadisch bij. Hij hoort niet bij mijn basis-sound...
Verder klaag ik niet echt, geloof ik...
:chicken:
.

klagen is ietwat overdreven gezegd inderdaad, maar je begrijpt wat ik bedoel... ik zou sowieso nooit afstand doen van zo'n bak



Je verhaal klopt voor een deel. In de BEGIN periode (voordat ie op de jubilee modellen speelde), gebruikte Slash LIVE (dus niet in de studio) de 2204 en de 2210 modellen van Marshall.

precies... in de beginperiode, dus niet voor "menig" AFD-optreden... de jubilee kwam tegelijkertijd uit met AFD (en daardoor is de jubilee nooit in de studio voor AFD gebruikt, omdat tijdens de opnames, deze nog niet was uitgebracht)
de jubilee werd alleen in het jaar dat deze werd uitgebracht uitgevoerd in het zilver, en slash had (heeft) er nogal wat gescoord...
bekijk de videoclip van paradise city maar eens goed, waar zijn "rig" staat uitgestald...
later tijdens use your illusion, had hij de beschikking over zijn signature stack... (wat eigenlijk dezelfde versterker is)

svdijk
21 mei 2010, 13:54
Toch wel altijd appart, die discussie over wel of geen diode-clipping.
Ik heb gemerkt dat ik juist versterkers MET diode-clipping erg fijn vind, omdat ze wat scherpte, en een duidelijke plectrum-attack toevoegen aan het geluid.
Iets wat je normaal dus alleen krijgt wanneer je b.v. een tube-screamer voor de preamp zet (en die tube-screamer maakt dus weer gebruik van diode-clipping!)
De Marshall JVM is de enige versterker (die ik ken) die zonder diode-clipping WEL die scherpte en attack geeft die ik wil, maar die mist weer het dikke geluid van m'n JCM800 2210!!
Ach, zo blijf je altijd wel aan 't klungelen met je sound!
Ik heb iig een bouwpakket van Ceriatone besteld, de 2555, een clone van de Marshall Silver Jubilee/Slash..................MET diode-clipping!!

Henri H
21 mei 2010, 14:31
....
de diodeclipping begint trouwens pas echt nadat de gainpot over 7 is geweest, heb ik begrepen.......Ik merk bij mijn 2205, dat als het scheur-kanaal-volume boven de 7 komt (eigenlijk tussen 7 en 8) dat er dan een bak punch bij komt.

@SvDijk: Dus toch he? Het crunch van de JVM haalt het niet bij een JCM 800. ;)
Begrijp me niet verkeerd, je hoort mij de JVM niet afkraken, integendeel, maar als je main sound een crunch sound is, zoals in mijn geval, is een JVM het toch net niet.
Als je echter OD1 orange als basis-sound neemt, is het een beest. :rockon:

svdijk
21 mei 2010, 20:22
@SvDijk: Dus toch he? Het crunch van de JVM haalt het niet bij een JCM 800. ;)
Begrijp me niet verkeerd, je hoort mij de JVM niet afkraken, integendeel, maar als je main sound een crunch sound is, zoals in mijn geval, is een JVM het toch net niet.
Als je echter OD1 orange als basis-sound neemt, is het een beest. :rockon:

Klopt Henri, daarom haal ik ook NOOIT het crunch geluid uit het crunch-kanaal van de JVM!!
De crunch van de JVM haal ik uit OD2-groen (!!)
Wat betreft de JCM800 2210, dat vind ik een echte (en één van de eerste echte)high-gain bak, door de volume van de gitaar halverwege te zetten wordt 't crunch (plexi-sound), en door de volume bijna dicht te zetten wordt 'ie (bijna) clean!!
Wat dat betreft zijn dit echt geweldige versterkers!

Henri H
21 mei 2010, 22:02
Klopt Henri, daarom haal ik ook NOOIT het crunch geluid uit het crunch-kanaal van de JVM!!
De crunch van de JVM haal ik uit OD2-groen (!!)
Wat betreft de JCM800 2210, dat vind ik een echte (en één van de eerste echte)high-gain bak, door de volume van de gitaar halverwege te zetten wordt 't crunch (plexi-sound), en door de volume bijna dicht te zetten wordt 'ie (bijna) clean!!
Wat dat betreft zijn dit echt geweldige versterkers!Crunch uit OD2 Groen, ok, daar heb ik heel weinig mee gedaan, ik gebruikte OD2 oranje voor instant Metallica, en als ik dan naar groen schakelde, klonk dat best wel belabberd kan ik me nog herinneren.
Maar ik heb nooit geprobeerd om crunch uit OD2 groen te halen.
Als ik jouw post zo lees, heb je daar dus je heil gevonden. :)
Gebruik je OD2 oranje dan nog wel?

Ik las vanmiddag nog het topic van HaroldA over "verandering van gear doet eten" o.i.d. en die vertelde het op zo'n manier dat een JCM 800 eigenlijk een JMP is met ingebakken tubescreamer (ietwat kortweg).
Dat idee heb ik al een tijdje, en daarom zit ik ook al een poosje weer te gassen op een JMP. :D
Het blijven wel gave bakken ja! :rockon:

big dooley
23 mei 2010, 02:21
svdijk, jij hebt die heaterfuses FS3 en FS4 toch ook nog in je JVM zitten? heb je de heaters al eens doorgemeten op de buizen? (AC-spanning) tussen pin 2 en 7 van de eindversterkerbuizen, pin 4 of 5 en pin 9 van de voortrapbuizen, met uitzondering van V1, die heeft gelijkspanning... je hoort normaliter 6.3Vac te krijgen, bij een ingangsspanning van 240Vac

svdijk
23 mei 2010, 09:26
svdijk, jij hebt die heaterfuses FS3 en FS4 toch ook nog in je JVM zitten? heb je de heaters al eens doorgemeten op de buizen? (AC-spanning) tussen pin 2 en 7 van de eindversterkerbuizen, pin 4 of 5 en pin 9 van de voortrapbuizen, met uitzondering van V1, die heeft gelijkspanning... je hoort normaliter 6.3Vac te krijgen, bij een ingangsspanning van 240Vac

Ik heb FS3 en FS4 verwijderd, en doorverbonden.
De spanningen heb ik nog nooit nagemeten, maar dat doe ik vandaag wel even.
Laat het je weten.

svdijk
23 mei 2010, 10:05
Ik heb even wat spanningen voor je gecontroleerd:
De spanning voor de heaters is 6,05VAC zowel voor de eindtrap(pin 2 en 7) als de preamp.
Op de voedingstrafo zijn de spanningen:
228Volt primair
secundaire:
filament:beide
3,08Volt (is dus die 6,05 volt in 't circuit gemeten)
B+ is 348Volt
Bias is 99Volt.

Er zit een Mercury Magnetics voedingstrafo in (heb de originele vervangen), en heb de voeding op de 240Volt gezet, omdat m'n anode spanning bijna 500Volt werd (die is nu 465Volt), en dat vond ik (en Dr.Tube, waar ik de trafo besteld had) wat hoog worden in dit circuit.
Dat is de reden dat de filament-spanning iets lager is dan bij jou (waarschijnlijk), normaal is die 2x3,15VAC op de trafo (en dus 6,3VAC in 't circuit).
Hoop de je er iets aan hebt.

big dooley
23 mei 2010, 12:50
Ik heb even wat spanningen voor je gecontroleerd:
De spanning voor de heaters is 6,05VAC zowel voor de eindtrap(pin 2 en 7) als de preamp.
Op de voedingstrafo zijn de spanningen:
228Volt primair
secundaire:
filament:beide
3,08Volt (is dus die 6,05 volt in 't circuit gemeten)
B+ is 348Volt
Bias is 99Volt.

Er zit een Mercury Magnetics voedingstrafo in (heb de originele vervangen), en heb de voeding op de 240Volt gezet, omdat m'n anode spanning bijna 500Volt werd (die is nu 465Volt), en dat vond ik (en Dr.Tube, waar ik de trafo besteld had) wat hoog worden in dit circuit.
Dat is de reden dat de filament-spanning iets lager is dan bij jou (waarschijnlijk), normaal is die 2x3,15VAC op de trafo (en dus 6,3VAC in 't circuit).
Hoop de je er iets aan hebt.

nou, ik ben erachter gekomen, dat de originele trafo 240 volt moet hebben, om aan die 480Vdc anodespanning te komen, wat je overal hoort
met de 215/220 die ik hier heb, kom ik niet verder dan 430Vdc (hebben we het al es over gehad) moest dus vrij veel ampere's hebben, om de bias naar mijn wens te zetten)

laatst had ik een variac gekocht, vanwege al die verschillende spanningen op verschillende plekken en daar draait de JVM nu op... ik was niet van plan om dat hyped up geluid van EVH te krijgen, maar ik wilde de bias instellen op een bepaald punt en ervoor zorgen, dat ik de variac zo instel, dat ik altijd dezelfde hoeveelheid spanning heb, als waarmee ik de JVM heb afgesteld

omdat ik niet teveel spanning erop wilde hebben, was de gedachte, om het voltage op de heaters aan te houden, wat 6.3 volt hoort te zijn... met de variac op 240Vac kreeg ik echter maar 5.5 volt!!! na een berg heen en weer ge-PM met santiago van het JVM-forum, en een berg metingen te verrichten, bleken die heaterfuses als weerstand te werken...
marshall heeft ze tegenwoordig niet meer in het circuit zitten, dus adviseerde hij om ze met clips en al eruit te halen en het hele zwikkie door te solderen.. heb inmiddels die zekeringen gebypassed, door er een koperdraadje er langs te wikkelen en dat scheelde al: 5.9 volt... vandaar dat ik het vroeg... als je die dingen er nog in hebt zitten, kan het absoluut geen kwaad om ze eruit te rukken en ze door te solderen...

svdijk
23 mei 2010, 13:01
Waarom bestel je geen nieuwe trafo bij marshall?
Dan klopt het waarschijnlijk allemaal wat beter, of net als ik gedaan heb, een Mercury magnetics.
Dat ding wordt lang niet zo heet als de originele trafo, en is veel stabieler, qua sound maakt 't niks uit trouwens.

De heaterfuses had ik overigens al lang geleden verwijderd en doorverbonden, die dingen hebben echt geen nut, en zie je zelden in een buizenversterker!
De versterker wordt er alleen storingsgevoeliger van, daarom heeft marshall ze zelf waarschijnlijk ook verwijderd in hun latere JVM's.

big dooley
23 mei 2010, 13:42
de trafo is het probleem niet echt...
marshall levert maar 4 soorten trafo's 100Vac 117 Vac 130Vac en 234Vac
deze trafo's hebben geen meerdere aftakkingen op de primaire spoel (zoals bij die mercury van jou blijkbaar wel het geval is)

de variac kostte me 65 euro incl verzenden en dan heb ik een trafo die vrijwel traploos in kan stellen... dus verschillende voltage's op verschillende plekken zijn geen probleem meer... hitteontwikkeling valt enorm mee, trouwens... waarschijnlijk omdat je met een hogere spanning minder ampere's nodig hebt om aan je vermogen te komen... en die ampere's doen het hem nou net

enneh... het verschil tussen een anodespanning van 430Vdc of 470 Vdc met de bias op hetzelfde vermogenspercentage is wel degelijk te merken, vind ik...

maar je had die zekeringen er dus al uitgerost... niet alleen zijn ze storingsgevoelig, ze werken ook nog eens als weerstand.. bij mij gaan ze er ook uit....

trafo's wisselen komt ooit misschien nog wel eens... maar dan beginnend met de OT en evt een choke... de voedingen zijn op de heaters (nog) na, tiptop in orde

svdijk
23 mei 2010, 19:54
de trafo is het probleem niet echt...
marshall levert maar 4 soorten trafo's 100Vac 117 Vac 130Vac en 234Vac
deze trafo's hebben geen meerdere aftakkingen op de primaire spoel (zoals bij die mercury van jou blijkbaar wel het geval is)

de variac kostte me 65 euro incl verzenden en dan heb ik een trafo die vrijwel traploos in kan stellen... dus verschillende voltage's op verschillende plekken zijn geen probleem meer... hitteontwikkeling valt enorm mee, trouwens... waarschijnlijk omdat je met een hogere spanning minder ampere's nodig hebt om aan je vermogen te komen... en die ampere's doen het hem nou net

enneh... het verschil tussen een anodespanning van 430Vdc of 470 Vdc met de bias op hetzelfde vermogenspercentage is wel degelijk te merken, vind ik...

maar je had die zekeringen er dus al uitgerost... niet alleen zijn ze storingsgevoelig, ze werken ook nog eens als weerstand.. bij mij gaan ze er ook uit....

trafo's wisselen komt ooit misschien nog wel eens... maar dan beginnend met de OT en evt een choke... de voedingen zijn op de heaters (nog) na, tiptop in orde

Klopt uiteraard van de anode spanning, maar in mijn JVM was die met de originele trafo 455/460 Volt, nu met de MM trafo (primaire op 240Volt) is die 465Volt, dat verschil is te klein om een verschil in sound/dynamiek waar te nemen.