PDA

View Full Version : Eigen akoestisch nummer



LaurentB
19 mei 2010, 10:10
Een nummer dat ik laatst geschreven heb:

Close (http://www.em11.nl/geluiden/hifi/close.mp3)

Gespeeld op mijn Em11 (StewMac dreadnought kit (zelfbouw)), opgenomen met Rode NT3 microfoon.

http://www.em11.nl/images/em11_achter_klein_2.jpg

Harald
19 mei 2010, 10:18
Moet ineens aan Steve Hackett denken!

Leuk stukje. Vraag me alleen af, waar zijn de bassen van je gitaar gebleven? In het echt klinkt hij toch een stuk voller?

LaurentB
19 mei 2010, 10:22
Het is niet zo dat ik de bassen er bewust uitdraai, misschien is het de positionering van de microfoon. Misschien is het verschil in geluid niet zo groot met wat de bespeler hoort t.o.v. een toehoorder, zodat het mezelf niet opvalt?
Het zou overigens wel kunnen dat ik een sterk resonerende frequentie een beetje omlaag gedraaid heb.

Harald
19 mei 2010, 10:56
Nu was er ook een verschil als jij of ik speelde. Zal ook meespelen, en dat D akkoord is zonder drop D altijd al wat minder bassig natuurlijk.

Don Capo
19 mei 2010, 11:48
Lekker hoor!! kost dat nou, zo'n zelfbouw? (ook qua tijd :D )

LaurentB
19 mei 2010, 11:52
Lekker hoor!! kost dat nou, zo'n zelfbouw? (ook qua tijd :D )

Dank je wel!

Materialen voor de gitaar: ca. 500 euro, gereedschappen (als je nog niet veel houtgereedschap hebt) ca. 700 euro.
Ik heb er een jaar over gedaan, maar het kan in een paar maanden als je systematisch doorwerkt (als je er fulltime aan zou kunnen werken in een dikke maand, denk ik). Ik heb er alleen aan gewerkt als ik me rustig en geduldig voelde.

Jedeel
19 mei 2010, 19:12
Moet ineens aan Steve Hackett denken!


En ik weer aan Eltjo H.
Ik weet niet waarom....?
Vind het een mooi stuk!!!!

LaurentB
19 mei 2010, 19:24
En ik weer aan Eltjo H.
Ik weet niet waarom....?
Vind het een mooi stuk!!!!

Dank je wel, er zijn minderen om mee vergeleken te worden! :)

Edit: was net eens even een CD van hem aan het luisteren, en het heeft wel wat van 'Myosotis' op Eltjo's eerste album, misschien dat je dat in je hoofd had (en ik ook).

Fenderfan
28 mei 2010, 19:48
Nou Laurent...ik lees regelmatig je commentaar. Nu ik dit gehoord heb neem ik je meteen een stuk serieuser :O)

Wanneer ga je erbij zingen?

Volgens mij zou je er een beetje beter op kunnen letten dat je individuele "riffs" waarmee je het nummer samenstelt beter bij elkaar passen. Zorg dat de verschillende stukken nog samenhangender zijn.
Hint: Probeer met dezelfde drie of vier akkoorden creatiever om te springen, i.p.v. daar weer andere bij te pakken. Ik vind de samenhang kantje boord.
Toch knap hoor.

LaurentB
28 mei 2010, 20:11
Nou Laurent...ik lees regelmatig je commentaar. Nu ik dit gehoord heb neem ik je meteen een stuk serieuser :O)

Wanneer ga je erbij zingen?

Volgens mij zou je er een beetje beter op kunnen letten dat je individuele "riffs" waarmee je het nummer samenstelt beter bij elkaar passen. Zorg dat de verschillende stukken nog samenhangender zijn.
Hint: Probeer met dezelfde drie of vier akkoorden creatiever om te springen, i.p.v. daar weer andere bij te pakken. Ik vind de samenhang kantje boord.
Toch knap hoor.

Dat is inderdaad een punt waar ik wel eens problemen mee heb, om te voorkomen dat het een serie aan elkaar geplakte nummers wordt. Maar in dit geval vond ik het toch nog wel gaan :)

Maar waarom wil iedereen toch altijd dat men door een mooie gitaar heen gaat zitten zingen?

EGH
6 juni 2010, 14:45
Deed me denken aan Tommy Emmanuel door het begin, omdat dat letterlijk in TE's nummer Angelina zit, alleen pakt hij er dan nog een lage D bij (drop D). Maar inderdaad, gewoon je kaken op elkaar houden. Gitaar spelen kan je daar namelijk goed genoeg voor ;).

LaurentB
6 juni 2010, 16:01
Deed me denken aan Tommy Emmanuel door het begin, omdat dat letterlijk in TE's nummer Angelina zit, alleen pakt hij er dan nog een lage D bij (drop D). Maar inderdaad, gewoon je kaken op elkaar houden. Gitaar spelen kan je daar namelijk goed genoeg voor ;).

Verdomd, nu je het zegt, die eerste noten zijn hetzelfd. Gelukkig ken ik dat nummer Angelina niet zo goed dat ik het daar echt (maar onbewust) van gekopieerd kan hebben. dat zou niet de eerste keer zijn dat dat me overkomt, namelijk :(

Dank je wel voor het compliment :)