PDA

View Full Version : review: Boss TU-3 (in vergelijk met Korg PB en TU-2)



the sure thing
18 mei 2010, 22:50
Gisteren een 2e hands TU-3 gescoord! Hieronder mijn bevindingen:

De TU-3 reageert veel sneller dan de TU-2 en zelfs iets sneller dan de Korg Pitchblack. Hij herkent de de toon (de snaar) dus snel. De LEDs van de TU-3 zijn veel beter af te lezen dan de TU-2 en ze zijn ook nog eens extra fel aan te zetten, zodat ook in de felle zon gestemd kan worden. Ik heb de Korg PB ook wel eens in de zon gezet en dat gaat op zich wel, maar de TU-3 is wel het meest makkelijk afleesbaar.

De TU-3 reageert wel “nerveuzer” dan de TU-2 en de PB. De TU-3 heeft zo’n snelle respons dat bij het stemmen je inderdaad ziet dat als de snaar minder hard trilt, de stemming iets naar beneden gaat (iets wat de Polytune ook doet). De TU-3 heeft een veel snellere respons, bijna vergelijkbaar met de Turbotuner. Je kan een toonladder redelijk snel spelen, de TU-3 laat perfect zien welke tonen het zijn. Met stemmen zorgt de snelle respons dus wel voor snel verspringende Ledjes, iets wat de Korg en de TU-2 minder heeft.

Op papier zijn de PB en de TU-3 even accuraat, de TU-2 is iets minder accuraat. De TU-3 is (uiteraard) niet true bypass, maar ik heb zelf nooit problemen gehad met de Boss buffers (behalve de hele oude Boss reeksen). Dus: IMHO heeft Boss is de TU-3 een duidelijke verbetering t.o.v. de TU-2, maar het niet-true-bypass zijn kan voor menigeen een struikelblok vormen.

HaroldA
18 mei 2010, 23:22
Gisteren een 2e hands TU-3 gescoord! Hieronder mijn bevindingen:

Iemand vond 'm niet ok dus... Weet je ook waarom?

Fuhgawz
18 mei 2010, 23:32
Behalve snel stemmen, accuraat stemmen en duidelijk kunnen aflezen zijn er volgens mij niet zo veel criteria voor het selecteren van tuners, dus het zal wel de bypass zijn. Of overgestapt op multi-effect.

Tankman
18 mei 2010, 23:35
Behalve snel stemmen, accuraat stemmen en duidelijk kunnen aflezen zijn er volgens mij niet zo veel criteria voor het selecteren van tuners, dus het zal wel de bypass zijn. Of overgestapt op multi-effect.

Of gewoon een polytune gekocht...:soinnocent:

the sure thing
19 mei 2010, 06:22
De vorige eigenaar zei idd dat ie was overgestapt op een multi-effect....

Kim Wilson
19 mei 2010, 08:49
Behalve snel stemmen, accuraat stemmen en duidelijk kunnen aflezen zijn er volgens mij niet zo veel criteria voor het selecteren van tuners, dus het zal wel de bypass zijn. Of overgestapt op multi-effect.
Je staat ervan te kijken hoeveel tuners nog van elkaar verschillen. Dat bleek toen ik samen met Mitch vijf van die dingen naast elkaar heb getest.

Dolf
19 mei 2010, 09:30
Ben aan't overwegen om een polytune te kopen, hoe verhoudt de TU-3 zich tov van de polytune? Het enige verschil dat ik uit jouw review kan opmaken is de bypass, nog andere duidelijke verschillen? (behalve het voordeel van al je snaren te kunnen zien in één keer)

the sure thing
19 mei 2010, 11:51
Er is een HELE uitgebreide discussie over de Polytuner geweest op dit forum, maar ik kan m nergens meer vinden!

Ik heb de polytune getest en vond het een schitterende tuner die snel reageert. Maar: in de polymode geeft ie soms een andere reading dan in de single string mode. Maar dat staat ook uitgebreid in dat topic....

HaroldA
19 mei 2010, 12:02
Sinds ik mijn Turbo Tuner heb kijk ik niet meer om naar andere tuners. Ook de polytune kan mij niets interesseren...

Sj03rd
19 mei 2010, 12:10
Sinds ik mijn Turbo Tuner heb kijk ik niet meer om naar andere tuners. Ook de polytune kan mij niets interesseren...

Same here!

the sure thing
19 mei 2010, 14:04
Ja, de turbo tuner blijft het summum.

Maar: voor diegenen die nog over de polytuner willen lezen: Klikkerdeklik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131199) : maar liefst 31 pagina's discussie !!!!

RoelSmoel
20 mei 2010, 20:48
Tu3.. Prachtding..

Ondanks dat ik hem weg heb gedaan, en nee, hij zal waarschijnlijk niet van mij zijn, die van mij was tegen februari, rede: ik wilde van al mijn pedaaltjes af, en daar hoorde deze tuner ook bij (hadden geen waarde meer voor mij, ik ben nog steeds blij dat ik al tijden rechtstreeks de amp in speel..)

the sure thing
21 mei 2010, 00:05
Net in de oefenruimte met mijn pedalenplankje geoefend met de TU-3 erop. Niks mis mee, lekker snelle respons en de "nerveusiteit" van de stemmer blijkt toch wel mee te vallen.

Sinner
21 mei 2010, 09:20
rede[n]:ik wilde van al mijn pedaaltjes af, en daar hoorde deze tuner ook bij (hadden geen waarde meer voor mij, ik ben nog steeds blij dat ik al tijden rechtstreeks de amp in speel..)

grappig dat je dan nog steeds op het effecten subforum rondhangt ;)

Fuhgawz
21 mei 2010, 12:05
Tu3.. Prachtding..

Ondanks dat ik hem weg heb gedaan, en nee, hij zal waarschijnlijk niet van mij zijn, die van mij was tegen februari, rede: ik wilde van al mijn pedaaltjes af, en daar hoorde deze tuner ook bij (hadden geen waarde meer voor mij, ik ben nog steeds blij dat ik al tijden rechtstreeks de amp in speel..)

Idd! Je gitaar stemmen is echt overrated! ;)

guitarkid
21 mei 2010, 12:08
Idd! Je gitaar stemmen is echt overrated! ;)

Hij eet nu met stemvork en mes... ;)

Gr. C.

RoelSmoel
23 mei 2010, 14:42
Idd! Je gitaar stemmen is echt overrated! ;)

Gaat nu met een simpel stemkaske van de Lidl..

the sure thing
23 mei 2010, 15:25
Idd! Je gitaar stemmen is echt overrated! ;)Ja kan wel zo zijn, maar ik gebruik mijn stem-apparaat op de buhne even veel als elk ander pedaaltje. Al is het maar om tussen elk nummer stil te zijn :) En daarnaast: met een lelijke distortion kom je een optreden wel door, met een valse gitaar niet :)

Mitch
23 mei 2010, 18:43
Gaat nu met een simpel stemkaske van de Lidl..

Sig worthy :cheerup:

RoelSmoel
23 mei 2010, 18:54
Sig worthy :cheerup:

Dan zet hem erin, sta ik tenminste ook eens een keer in een sig:makeup:

Cageman
23 mei 2010, 20:11
Gaat nu met een simpel stemkaske van de Lidl..

heb ik ook :) :ok: werkt perfect en zit in mn whammy, dus heb geen last van bypass oid.

RoelSmoel
23 mei 2010, 20:59
heb ik ook :) :ok: werkt perfect en zit in mn whammy, dus heb geen last van bypass oid.

Clifton of hoe heet die zooi? Zit ook een metronoom in, geinig ding, en doet het ook nog, en dat voor een prikkie..

Ik snap niet waarom mensen fortuinen uitgeven aan een stemapparaat terwijl zo'n ding van 15 euro het ook doet:chicken:

Sinner
23 mei 2010, 21:46
Clifton of hoe heet die zooi? Zit ook een metronoom in, geinig ding, en doet het ook nog, en dat voor een prikkie..

Ik snap niet waarom mensen fortuinen uitgeven aan een stemapparaat terwijl zo'n ding van 15 euro het ook doet:chicken:

O jee!

Nou, kom er maar in medeforumleden;)

the sure thing
23 mei 2010, 21:48
O jee!

Nou, kom er maar in medeforumleden;) Nee hoor, een fortuin uitgeven aan nikszeggende dingen heet GAS. Doe ik ook regelmatig!

guitarkid
24 mei 2010, 10:32
Ik snap niet waarom mensen fortuinen uitgeven aan een stemapparaat terwijl zo'n ding van 15 euro het ook doet:chicken:

Hee Roel.

Ik ben het met je eens, hoor! Het enige voordeel van een wat duurdere is dat ze vaak iets sneller werken! Ik heb zo'n simpel ding van Music Store dat je op de headstock kunt klemmen voor mijn acoustische gitaar, die ik veel live gebruik. 't Kost gewoon iets meer tijd, maar ook maar 7,50 euro... ;)
Laatst overigens even de Polytune van JeroenSchaaf gebruikt tijdens een jam, maar dat werkt wel! Die komt, ben ik bang, in mijn pedalenbak!

Gr. C.

Mitch
24 mei 2010, 10:46
Moet daar echt een discussie over komen? Ik wil wel een paar dingen op een rijtje zetten, maar het is allemaal wel erg voor de hand liggend.
-bypass (buffered, true, whatever, als het maar goed is)
-snelheid
-nauwkeurigheid
-duurzaamheid

Over dat laatste punt: mijn DT10 is, nog afgezien van repetities, waar ik er 1 tot 3 van per week had, de afgelopen jaren 120+ optredens mee geweest, en zeker de helft daarvan niet in een flightcase op een pedalboard maar los in de tas. Dat zie ik een supermarkt dingetje niet volhouden, maar ik kan me vergissen.
Iedereen moet altijd vooral gebruiken wat hij prettig vindt of blij mee is.
Het is alleen wel opvallend dat er wél altijd laatdunkend wordt gedaan over duurdere gear en zelden minderwaardig wordt gedaan over goedkope gear. Hier niet persoonlijk bedoeld hoor, gaat meer over het hele forum...

EuroCinema
24 mei 2010, 12:38
heb ik ook :) :ok: werkt perfect en zit in mn whammy, dus heb geen last van bypass oid.
Werkt die dry out van de whammy niet hetzelfde als de beruchte tonesuckende "tuner out" van volumepedalen?
(http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/articles/tunout.htm)


Ik heb zo'n simpel ding van Music Store dat je op de headstock kunt klemmen voor mijn acoustische gitaar, die ik veel live gebruik. 't Kost gewoon iets meer tijd, maar ook maar 7,50 euro... ;

Ik zou bij het volgende optreden gewoon 70 euro meer gage vragen "maar daar staat tegenover dat de stiltes tussen de nummers half zo lang worden". :-)




Het is alleen wel opvallend dat er wél altijd laatdunkend wordt gedaan over duurdere gear en zelden minderwaardig wordt gedaan over goedkope gear. Hier niet persoonlijk bedoeld hoor, gaat meer over het hele forum...
http://www.youtube.com/watch?v=EwoZMFAx0aQ&feature=related

Hanzemannetje
26 mei 2010, 23:41
Werkt die dry out van de whammy niet hetzelfde als de beruchte tonesuckende "tuner out" van volumepedalen?
(http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/articles/tunout.htm)

v=EwoZMFAx0aQ&feature=related[/url]

Ik had ooit een Roland Volumepedaal gekocht met het doel er een tuner aan te kunnen hangen, die had ook een dedicated tuner out, maar dat suckte toon harder dan Kojak aan een lolly dus dat heeft maar kort geduurd. Ik wil gewoon een tuner waar je geen last van hebt, dus geen buffers enz. gewoon een true bypass zodat je hem alleen opmerkt als je hem nodig hebt: als je ff moet stemmen.