PDA

View Full Version : gitaarles : wat moet er behandeld worden



denis.hermans
18 mei 2010, 14:10
Ik heb besloten privélessen gitaar te gaan volgen. Deze donderdag eerste les. ( les om de twee weken) De inhoud van de lessen kan ik mee bepalen. Vandaar mijn vraag : wat vinden jullie belangrijke topics die moeten behandeld worden in de gitaarles ( ben geďnteresseerd in pop, rock , blues, en later misschien ook jazz). Ik zou graag wat meer leren dan louter tabs naspelen ( niks mis mee overigens maar ieder zijn ding..)

Ik heb zelf een aantal boeken die ik wel interessant vind en die ik wil voorstellen aan m'n lerares (Mrs Parker Gitaarschool) :
- Blues you can use van Ganapes : leert op inzichtelijke wijze de basis van blues (lead-) gitaar
- Rhythm guitar for blues bands van McGabe ( vind ritme gitaar ook belangrijk, wordt mi vaak onderschat
- Modern Method for guitar ( ik wil graag leren zichlezen op gitaar, deze methode is msschien niet hip maar m. i. wel degelijk, de " fun" haal ik wel uit de vorige twee boeken, leert ook arpeggio's, techniek aan etc.
- Guitar Aerobics van Nelson : gitaar techniek door korte licks ( bending, alternate picking

Heeft er iemand ervaring met les volgen uit deze boeken ? Nog tips ?

Alvast Bedankt ,

Denis

terrasbeest
18 mei 2010, 14:22
Notenleer!!!!! Neem hiervoor aparte lessen.
Vergeet boeken, methodes, concepten enz.
(Bij wie ga je les volgen? Mrs. Parker????)

EuroCinema
18 mei 2010, 14:30
Vergeet die methodes en vertrouw op je leraar. Die kan een plan opstellen op basis van jouw sterke en minder sterke punten, smaak etc. En dat ook weer aanpassen aan je ontwikkeling.

denis.hermans
18 mei 2010, 14:48
Ik heb al notenleer gevolgd hoor. Ik kan dus wel noten lezen maar weet ze nog niet op de hals staan, buiten eerste positie .

Ik heb les gevolgd aan de gewone muziekschool maar vind de "organisatie" daar niet optimaal. Probleem was dat ik niet het gevoel kreeg dat echt een basis werd gelegd waar ik mee verder zou kunnen. Probleem was o.m. dat leraar al eens wisselde en dat er dan niet echt continuiteit zat. Om het enigszins hard te stellen : Ik heb eigenlijk dit jaar niets echt bijgeleerd hoewel genoeg tijd wilde steken in m'n hobby.... (Huidige leraar van de muziekschool zou ik overigens wel terug willen indien ik meer gevorderd ben maar voor mij werkte zijn aanpak op dit moment ( als eerdere beginner niet echt. ))
Vandaar dat ik nu ook methodes voorstel om juist "continuiteit" te hebben. Voorstellen zijn overigens wel boeken waar ik zelf in geloof, omdat ze veel achtergrond info geven. Maar ik begrijp anderzijds ook wel wat je bedoelt met vertrouw op je leraar...
Ik kan de boeken alleszins voorstellen zoadat ze een idee heeft welke richting ik uit wil zonder daar een "verplichting van te maken".


Lerares priveles is dd. Mrs Parker oftewel "Bette Cryns" in Antwerpen. Bekend ?

terrasbeest
18 mei 2010, 15:54
Afhankelijk van je niveau zal er meer of minder aandacht moeten besteed worden aan het leggen van een goede 'basis', ingaan op wat jij als je eigen ' noden/ behoeften' noemt kan IMO pas als die basis solide genoeg is.

Meestal komen de 'leukere' dingen pas later.
Wat niet betekent dat je er geen lol mag aan beleven natuurlijk.
Ik ken die mrs Parker/ Bette niet, maar mss heeft iemand anders uit dit forum er al ervaring mee en reageert die later nog. Hoe ben je bij haar terechtgekomen?

denis.hermans
18 mei 2010, 16:21
Ik hebhaar adres gevonden via "google" en diverse foldertjes in muziekwinkels en bij mijn kinesist (!) die mij behandelde voor m'n hernia .

Dat van die "leukere dingen" begrijp ik best hoor en dit ergert mij vaak bij 90% van die hippe gitaarboeken .
Ik heb nogal veel muziekboeken en veel lijken op zich wel "lol" maar hebben eigenlijk weinig inhoud.

Dit is iets wat ik anders ervaar met vb. het boek " Blues you can use" omdat hierbij echt wordt uigelegd wat je aan het doen bent en bovendien elke les verwerkt wordt in een leuke "studie". Heb de eerste lessen op eigen houtje geoefend en dit werkt wel voor mij... Ik zou dit boek overigens beschouwen als een "goede basis" maar toch ene die ook "plezier schenkt"

Ook over de "Modern Method" ben ik wel positief. Dit biedt misschien geen "lol" maar is tenminste geen kinderachtig boek. Integendeel mi zeer degelijk en consequent in het aanleren van oa zichtlezen.
Eigenlijk ideaal als je al wel iets kan spelen maar gitaar spelen nu eens "serieus" wil aanleren zonder eerst klassieke gitaar te moeten volgen. Methode is ook wel iets jazz getint in de akkoorden die worden aangeleerd ( is evenwel geen jazz gitaar methode).

Harald
18 mei 2010, 17:29
Afhankelijk van je niveau zal er meer of minder aandacht moeten besteed worden aan het leggen van een goede 'basis', ingaan op wat jij als je eigen ' noden/ behoeften' noemt kan IMO pas als die basis solide genoeg is.

Ook die basis stem je op de leerling af lijkt me. Een tijdje terug iemand van 14 bij me begonnen, die weliswaar ergens anders goede eerste lessen had gehad, maar daar toch snel wegwilde. Goede basis, maar als je 14 bent is Mieke heeft een lammetje en Papegaaitje leef je nog niet helemaal gelukkig gekozen. Er zijn best eenvoudige deuntjes te verzinnen die wel bij die leeftijd, en de aan te leren vaardigheden passen.

Los daarvan is de benodigde basis ook weer niet echt voor iedereen hetzelfde. Goede klassieke basis is heel belangrijk als je klassiek wilt spelen. Maar voor sommige mensen kan het een goed vervolg in fingerstyle zelfs in de weg staan. (het lukt niet iedereen, een paar wezenlijk verschillende benaderingen naast elkaar aan te leren. En een mooie palmmute is voor veel klassieke gitaristen een probleem bv. net als het fretten met de duim) En elektrisch gitaar is ook dermate anders dat je die overstap ook niet altijd helemaal kunt maken.

terrasbeest
18 mei 2010, 18:38
Ik heb vorige week een nylon in huis gehaald, ik ben dus ook aan lessen toe...:(

-=JEROEN=-
18 mei 2010, 18:40
Vergeet die methodes en vertrouw op je leraar.
+1 http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Diana
18 mei 2010, 18:55
Ik heb vorige week een nylon in huis gehaald, ik ben dus ook aan lessen toe...:(

hahaha hoezoo??
ik heb ook een nylon was mn eerste gitaar. now problems.
ijzeren is bijna het zelfde alleen minder dik en ijzeren zijn iets pijnlijker(als je eelt laag niet dik genoeg is xD)
:soul:

Harald
18 mei 2010, 19:03
Er is toch een behoorlijk verschil tussen goed klassiek spel, en lekker fingerstyle op een steelstring. Als ik een tijd geen klassiek speel heb ik meestal een dag of twee nodig voordat ik weer een beetje happy ben met hoe mijn klassieke klinkt. Omgekeerd is trouwens makkelijker voor me. En als ik beide bijhoud kan ik het ook prima naast elkaar.

terrasbeest
18 mei 2010, 19:09
Djiezes, waar ben ik aan begonnen.......waarmee moet ik beginnen.....( krijgt huilbui ):grouphug::grouphug::grouphug:

Diana
18 mei 2010, 19:15
Ik ben begonnen met via internet (youtube) dingen te leren.
ik heb zelfs in totaal 10 liedjes helemaal tiptop VIA internet geleert.
maar jaa dat is ook niet alles
ik kreeg lessen aangeboden van een vriend van mijn vriend.
en ik ben erg te vreden.
de basis moet goed zijn zegt iedereen wel.
en ik leer de basis via internet :seriousf:
Ik speel nu 5 maanden, en heb afwisselend les.
denk dat ik nu 10 lessen heb gehad.
Mijn leraar zegt dat ik nu zo ver heen ben als iemand die 2 jaar speelt!!
en ja daar mag ik stiekum wel een beetje trots op zijn toch!!?:noob:

Kijk tuurlijk een basis is erg belangerijk.
en al die Boekjes en blablabla, is allemaal niet nodig.
Vertrouw je leraar.

als ik les krijg dan zorg ik zelf voor blad muziek die ik zelf graag wil oefenen.(overgangen naar refrein bijv)
ik tkort gezegt ik kom zelf met mijn muziek en de problemen die ik daar bij heb.
ik leer dus de dingen die mij zelf niet lukken.
ik dat vertrouw ik dan aan mijn leraar.
en niet aan een boekje ofzo!
ik natuurlijk bereid hij ook wel eens wat voor, maar aangezien ik gratis les krijg vind ik het zelf ook wel gewoon dat ik zelf met dingen kom die ik wil leren.


Kijk dat ik dan mijn kant van mijn verhaal, maar denk dat je gewoon moet zorgen dat de lesgever weet van welke muziek je houd, en dan weet hij het je wel te leren.
hahaahh