PDA

View Full Version : Zoektocht naar een deftige versterker...



Roel vr
18 mei 2010, 10:06
Hoi Allemaal,

Ik ben, zoals je in het onderwerp kan lezen, op zoek naar een deftige versterker.
Ik speel nu een vier tal jaar op een starter versterker van Ibanez. Deze heeft zijn pluimen al verloren en hierdoor ben ik opzoek naar een nieuwe.

De nummers die ik speel zijn heel divers, van rustige nummers dust in the wind van Kansas tot de solo's van Guns n Roses. Hierdoor zou de versterker een goede clean moeten hebben maar ook enkele goede effecten.

De versterker zal voornamelijk thuis gebruikt worden, dus hij moet ook goed klinken op een laag volume. Maar hij mag ook niet te zwak zijn om tussen vrienden wat te jammen.

Dan heb je nog de buizen amps of niet...

Mijn budget ligt op €350 en ik wil zeker wat tweedehands zoeken.

Zelf heb ik nu een Marshall MG100DFX gevonden in goede staat.
Deze kan ik hebben voor €250, wat mij een mooie prijs lijkt.
Deze heeft de effecten die ik wil. Het geluid klinkt voor zover ik dat in een half uur kan testen goed.
Enkel weet ik niet of dit een goede keuze is en of hij met zo'n vermogen ook zalig geluid produceert op laag volume (aangezien ik op een appartement woon).

Allemaal dilemma's... Ik heb al veel gelezen en iedereen zegt wel iets anders. Dit waarschijnlijk door het natuurlijk smaakverschil. Hierdoor zou ik dit in de groep willen gooien en kijken wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

deefke666
18 mei 2010, 10:18
hey roel,
als het vooral om op een appartement te spelen is en af en toe eens met wat vrienden, plus nog wat effecten erbij en een deftig geluid op laag volume dan zou ik het eens in de moddeling hoek gaan zoeken misschien...
bv een vox vt50 of een boss cube 80 (iets meer dan je budget nieuw)
deze kom je tweedehands ook wel regelmatig tegen denk ik

grtz d

Paragon
18 mei 2010, 10:18
Hoi Allemaal,

Ik ben, zoals je in het onderwerp kan lezen, op zoek naar een deftige versterker.
Ik speel nu een vier tal jaar op een starter versterker van Ibanez. Deze heeft zijn pluimen al verloren en hierdoor ben ik opzoek naar een nieuwe.

De nummers die ik speel zijn heel divers, van rustige nummers dust in the wind van Kansas tot de solo's van Guns n Roses. Hierdoor zou de versterker een goede clean moeten hebben maar ook enkele goede effecten.

De versterker zal voornamelijk thuis gebruikt worden, dus hij moet ook goed klinken op een laag volume. Maar hij mag ook niet te zwak zijn om tussen vrienden wat te jammen.

Dan heb je nog de buizen amps of niet...

Mijn budget ligt rond de €350 en ik wil zeker wat tweedehands zoeken.

Zelf heb ik nu een Marshall MG100DFX gevonden in goede staat.
Deze kan ik hebben voor €250, wat mij een mooie prijs lijkt.
Deze heeft de effecten die ik wil. Het geluid klinkt voor zover ik dat in een half uur kan testen goed.
Enkel weet ik niet of dit een goede keuze is en of hij met zo'n vermogen ook zalig geluid produceert op laag volume (aangezien ik op een appartement woon).

Allemaal dilemma's... Ik heb al veel gelezen en iedereen zegt wel iets anders. Dit waarschijnlijk door het natuurlijk smaakverschil. Hierdoor zou ik dit in de groep willen gooien en kijken wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Misschien handig om ook even deze duscussie door te lezen:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=29458

paragon

Paragon
18 mei 2010, 10:33
hey roel,
als het vooral om op een appartement te spelen is en af en toe eens met wat vrienden, plus nog wat effecten erbij en een deftig geluid op laag volume dan zou ik het eens in de moddeling hoek gaan zoeken misschien...
bv een vox vt50 of een boss cube 80 (iets meer dan je budget nieuw)
deze kom je tweedehands ook wel regelmatig tegen denk ik

grtz d

De vt50 is nieuw maar 299 hoor! bij Feedback geloof ik, en musicstore heeft hem ook voor 299. boss cube 80x is wel 380 euries. die zou je evt 2e hands kunnen krijgen.

deefke666
18 mei 2010, 10:37
De vt50 is nieuw maar 299 hoor! bij Feedback geloof ik, en musicstore heeft hem ook voor 299. boss cube 80x is wel 380 euries. die zou je evt 2e hands kunnen krijgen.

ja inderdaad, het was die cube die ik bedoelde die wat over zijn budget ging :)

Roel vr
18 mei 2010, 10:48
Dankjewel voor de antwoorden! Laat maar komen.

De VT50 en de Cube 80 zullen beiden wel te vinden zijn voor €350.
Heeft er iemand ervaring mee? is het geluid goed in clean? klinken de effecten goed?
Of is Line 6, Marshall MG50DFX ook wat?

Of zouden jullie voor een buizen gaan waar je nadien, na wat sparen, wat effecten aan koppelt?

Het is zo moeilijk he...

deefke666
18 mei 2010, 10:58
een buizenamp met losse effecten zal altijd wel beter klinken inderdaad maar dan gaat je budget natuurlijk wel de hoogte in, en je geluid is wat minder veelzijdig, maar wel uniek omdat je zelf je effecten kan samen stellen...
eens je een buizenamp hebt kan je natuurlijk je effecten op je eigen tempo kopen.....
als kleine buizenamp kan ik je de ht5 van blackstar wel aanraden, met anderen heb ik zelf niet echt speelervaring....

bij een moddeling amp heb je dan ineens het gebruik van de effecten erbij en kan je ineens je souds maken, maar het klinkt wat minder goed dan een buizenamp...

maar ik zou voor je een mg50dfx koopt eerst eens wat vergelijken met andere amps bv boss cube, vox, of line6...
wat voor de ene goed klinkt vind de andere dan weer minder he

smullie
18 mei 2010, 12:36
Dankjewel voor de antwoorden! Laat maar komen.

De VT50 en de Cube 80 zullen beiden wel te vinden zijn voor €350.
Heeft er iemand ervaring mee? is het geluid goed in clean? klinken de effecten goed?
Of is Line 6, Marshall MG50DFX ook wat?

Of zouden jullie voor een buizen gaan waar je nadien, na wat sparen, wat effecten aan koppelt?

Het is zo moeilijk he...
Hey, ik kan je enkel iets vertellen over een stagg 20watt ampje en de MG50DFX.

Stagg versterker 20W: niet kopen, dat is brol (maar dat was je zowiezo al niet van plan, dus mag je dit negeren)

Ik vind persoonlijk de MG50DFX heel goed klinken en de effecten zijn ook best wel fijn om mee te spelen. Ik heb er een paar maand geleden tweedehands 150€ voor betaald (nagenoeg nieuw).
Of hij luid genoeg is moet je zelf maar eens uitproberen, maar voor wat het waard is: ik zet hem zelden harder dan 1/5de van het max volume omdat het daarna echt wel luid wordt. Ik heb hem eens op half volume gezet, maar dan kwam de vrouw ff zeggen dat ik echt nog niet goed genoeg speel om heel het dorp te laten meeluisteren... :blast:(en ze heeft gelijk, doch dat geheel terzijde)

Gaan ze rap kapot? Geen idee van, ik hoop van niet. Ik speel er max een uurtje per dag op en zet hem niet te luid, dus ik neem aan dat het ding niet echt overbelast wordt bij mij. :soul:

Maar aan de andere kant: heb je al eens info gezocht over 5W buizenampjes? Ik lees wreed veel goeds over deze dingen (http://www.thomann.de/be/harley_benton_ga5g112.htm) en dan zou je evt nog geld over hebben voor effecten... Maar laat het duidelijk zijn: ik ken deze niet en ga enkel af op wat er over geschreven wordt. Laat je hierover informeren door iemand hier die hier ervaring mee heeft... :cooler:

Roel vr
18 mei 2010, 13:31
Dus de conclusie is dat ik het best eens naar de winkel ga om de volgende te testen?
Marshall MG50DFX
boss cube 80
Vox VT50
Line6?
blackstar HT5?

Iemand ervaring met deze? Misschien nog andere, of opmerkingen?

Reacties mogen blijven komen... Alvast bedankt!

deefke666
18 mei 2010, 13:36
ik zou zowiezo alles testen wat in je budget ligt

ellisvertellis
18 mei 2010, 14:07
Ik zou upgraden naar een lampenbakje, maar da's nu eenmaal mijn smaak. Ik vermeld het omdat je met wat zoeken tweedehands een mooi dealtje kan maken. Zo staat er bv regelmatig een Fender Blues Jr te koop (toch echt een mooi versterkertje), of bv een Laney of een Hughes&Kettner 25th edition tube, enzovoort.

Om te weten of ze dan de moeite waard zijn kan je dan hier op het forum je komen inlezen of nog gemakkelijker, het gewoon vragen. :)

Succes!

Ibanez666
18 mei 2010, 14:19
Misschien een Ibanez Valbee?

is een buizenbakje, 5 watt en heel leuk voor onder de douche http://www.youtube.com/watch?v=BxLI01rR0DY&feature=related , dus ik weet niet hoe close je met je vrienden bent ;)

deefke666
18 mei 2010, 14:20
:seriousf::seriousf::seriousf:

Roel vr
18 mei 2010, 20:45
Ik zou upgraden naar een lampenbakje, maar da's nu eenmaal mijn smaak. Ik vermeld het omdat je met wat zoeken tweedehands een mooi dealtje kan maken. Zo staat er bv regelmatig een Fender Blues Jr te koop (toch echt een mooi versterkertje), of bv een Laney of een Hughes&Kettner 25th edition tube, enzovoort.
Succes!

Misschien een domme vraag, maar is het dan een verkrachting om effecten te gebruiken op zo'n goed klinkende buizen amp?
Zelf al even geyoutubed naar zo'n Fender Blues... kwil er nu al op spelen.
Het is nog een beetje boven m'n budget, maar dan sparen we nog even door ;)

deefke666
18 mei 2010, 20:50
op termijn ga je naar mijn mening zelfs beter af zijn met een kleine buizenamp en wat losse pedaaltjes....
je begint met een goeie versterker en je kijkt naar de pedaaltjes die je voor jouw stijl nodig hebt...
het is wat duurder op die manier maar je sound gaat wel beter zijn aangezien je niet gebonden bent aant één merk van pedalen, je kan voor elk pedaal telkens uitzoeken welk merk voor jou het beste werkt...
en je zal zien dat je vaak eigenlijk veel minder pedalen nodig hebt dan je denkt, zo was het bij mij toch....

Fireburst
18 mei 2010, 21:45
Ik ben de eerste om "buizenamp" te roepen, het klankverschil is er echt wel, maar zelfs 5W op een appartement kan erg luid zijn. Ikzelf heb de Blackheart Little Giant, met mods door ratvalveamps, en dat ding gaat echt wel luid hoor.

Misschien dat de modelling tip van Deefke666 nog zo slecht niet is, zeker in jouw situatie.

Moest je toch voor buizen gaan, neem dan de Blackheart maar mee in de tests. Heel Brits van klank, een beetje Marshall-ig, en met 12" speaker (niet onbelangrijk bij zo'n 5W combo).

Voor de Orange sound : de Tiny Terror !! Heb ik net verkocht (was wat dubbel-op met m'n Rocker30) maar echt een stevige rocksound. Kan je schakelen tussen 7W voor thuis bv en 15W voor het jammen. Qua budget wel kantje boord vrees ik...

Choices, choices, wat kan het leven toch hard zijn hé !;)

Veel testen dus en dan pas kopen, en denk ook aan je buren.

Bolder
19 mei 2010, 20:58
De Marshall MG-serie heeft bij veel mensen een slechte naam. Leuker zijn de Valvestate series van Marshall.

Die Vox en Roland Cube's klinken naar mijn mening erg goed.

Ook vind ik die Hughes en kettner blue en silver serie erg goed voor het geld!

kidrock
20 mei 2010, 01:49
Dus de conclusie is dat ik het best eens naar de winkel ga om de volgende te testen?
Marshall MG50DFX
boss cube 80
Vox VT50
Line6?
blackstar HT5?

Iemand ervaring met deze? Misschien nog andere, of opmerkingen?

Reacties mogen blijven komen... Alvast bedankt!

Ik zeg ook de blackstar HT5. Echt buizen en kan prima van Kansas naar G'n'R. Thuis goed te gebruiken zonder dat de buren met een jacht geweer aan komen zetten. De combo is nieuw te krijgen voor 350,- dus wat wil je nog meer? Ik ben persoonlijk niet zo kapot van Line6. Been there, done that...

Tankman
20 mei 2010, 09:31
Waarom noemt niemand nou de Peavey Vypyr serie op. Voor 200 euro heb je een 30 watter. 11 super digitale effecten. een zooi stombox models, en 12 amp models, met ieder 2 kanalen. Ze klinken echt geweldig.

ellisvertellis
20 mei 2010, 10:36
Misschien een domme vraag, maar is het dan een verkrachting om effecten te gebruiken op zo'n goed klinkende buizen amp?
Zelf al even geyoutubed naar zo'n Fender Blues... kwil er nu al op spelen.
Het is nog een beetje boven m'n budget, maar dan sparen we nog even door ;)

Het is idd voor veel mensen zo dat een mooie buizenklank met zijn natuurlijke oversturing zeker in het begin vaak genoeg is zonder pedaal. Hetgeen je dan echt mist koop je er als eerste bij. Reverb zit er bij de Blues Jr al op.
Ik ben ook van mening dat als je van plan bent ooit te jammen met een bandje en je wil pedalen gebruiken, dat je maar beter voldoende headroom meeneemt en daar schieten 5 watterjes al eens tekort. Probeer eens een reeks 5 watters, en kijk of het luid en clean genoeg is.
Ook de grootte van de speaker is toch belangrijk (hoeft niet per sé 12" te zijn, maar toch...).
Als je voor een systeem met top en cab wil gaan, is het vaak zo dat de top wel binnen je budget valt, maar dan heb je nog geen cab. Een combo is meestal goedkoper (Er zijn er wel hoor, zoals idd de Blackheart...).

psluijter
20 mei 2010, 11:05
Ik ben ook een tevreden bezitter van een Peavey Vypyr 30.
Kostte maar 185 euro en kan zo hard, dat je buren gaan verhuizen.

ellisvertellis
20 mei 2010, 12:58
helemaal in je prijsklasse:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=125921

;)

kidrock
20 mei 2010, 23:49
Waarom noemt niemand nou de Peavey Vypyr serie op.

Daar is wel een simpel antwoord op te geven. De Vypyr serie staat nou niet bekend als 1 van de meest betrouwbare versterkers. Je hoeft de peavey forums maar op na te lezen... versterkers die bevriezen of op tilt gaan en soms 2 of 3 keer aan en uit gezet moeten worden om weer "normaal" te functioneren en in sommige gevallen start ie helemaal niet meer op. Feitelijk is de Vypyr een hybride/modeling amp die niet goed uitgedacht is en te snel op de markt gegooid en nu probeert Peavey met allerlei "updates" de boel nog te redden.

Tankman
21 mei 2010, 00:08
Daar is wel een simpel antwoord op te geven. De Vypyr serie staat nou niet bekend als 1 van de meest betrouwbare versterkers. Je hoeft de peavey forums maar op na te lezen... versterkers die bevriezen of op tilt gaan en soms 2 of 3 keer aan en uit gezet moeten worden om weer "normaal" te functioneren en in sommige gevallen start ie helemaal niet meer op. Feitelijk is de Vypyr een hybride/modeling amp die niet goed uitgedacht is en te snel op de markt gegooid en nu probeert Peavey met allerlei "updates" de boel nog te redden.

Ik verkoop Vypyrs bij dozijnen en heb er zelden klachten over gehoord. Met software gebasseerde gear is het ook vrij logisch dat ze met updates komen. Het zou juist slecht zijn als ze dat niet deden. Dan mogen er een zooi op de peavey forums zijn die dat ding afkraken, ik spreek uit persoonlijke ervaring. Het zijn uit mijn ervaring juist geniale en betrouwbare bakken, die ook nog eens goed werken en klinken voor weining geld.

kidrock
21 mei 2010, 00:29
Ik verkoop Vypyrs bij dozijnen en heb er zelden klachten over gehoord. Met software gebasseerde gear is het ook vrij logisch dat ze met updates komen. Het zou juist slecht zijn als ze dat deden. Dan mogen er een zooi op de peavey forums zijn die dat ding afkraken, ik spreek uit persoonlijke ervaring. Het zijn uit mijn ervaring juist geniale en betrouwbare bakken, die ook nog eens goed werken en klinken voor weining geld.

Ik verkoop zelf geen Vypyrs maar ik heb wel de ontwikkeling van die serie vanaf het begin gevolgd en het was vanaf het begin 1 en al ellende en nog steeds lees ik regelmatig verhalen van bevriezende en vastgelopen versterkers. Dus voor de OP zou ik zeggen kopen op eigen risico.

Pickel
21 mei 2010, 11:42
Ik verkoop zelf geen Vypyrs maar ik heb wel de ontwikkeling van die serie vanaf het begin gevolgd en het was vanaf het begin 1 en al ellende en nog steeds lees ik regelmatig verhalen van bevriezende en vastgelopen versterkers. Dus voor de OP zou ik zeggen kopen op eigen risico.
Ik heb ook een Vypyr 30 met z'n 12 inch speaker, nooit een vastloper gehad...
D'r zit een beste sound in, en jezzusss wat kan dat ding knetterhard, meer volume als 2 of de schaal van 13 ben ik nog niet gekomen!
Laatst ook een update gedaan, probleemloos.
En er zullen heus wel, zoals bij elk product, problemen voorkomen met de Vypyr, maar ik heb ze persoonlijk nog niet gehad..
Het zal trouwens ook niet voor niets zijn dat deze amp in Amerika erg populair is en meermalen bekroond is.

jappejongen
21 mei 2010, 22:36
Als ik hoor wat je allemaal zegt, kan ik hier maar 1 ding uit besluiten:
GAAN VOOR DIE MARSHALL 100FX!

Het is dan wel geen buizenbak, maar hij heeft wel een vette marshall-klank.
Er zitten ook heel wat effecten in ingebouwd, wat altijd mooi meegenomen is.
Ik zou wel voor een combo gaan, want head & cab kan misschien wel wat onpraktisch zijn voor later als je je toch een buizenbak wilt aanschaffen.

Natuurlijk moet je hem eerst eens goed testen en kijken of de klank je bevalt.
Groetjes!

Exi
21 mei 2010, 22:59
Dat meen je niet!:eek: Waarom zou die MG100 FX de perfecte versterker voor hem zijn. En vette Marshall-klank?:stop:

Ik zeg ook Blackstar HT-5. Die moet je minimaal eens geprobeerd hebben.
Deze is ook heel goed te gebruiken thuis (2 kanalen) itt de Blackheart die opengedraaid moet worden voor crunch.

Misery Signals
22 mei 2010, 00:01
Wat een grappige reactie. Ff serieus: een niet-buizen Marshall klinkt even Marshall als om het even welke transistorbak van een ander merk. Bzzzzzzzzzzzzzzzzz...

Verder vind ik de Blackstar en de Peavey Vypyr (als uitzondering op transistorbak, samen met H&K Vortex) beide geweldig klinken voor 't geld.

MS

Masod
22 mei 2010, 05:37
Het is de eerste keer dat ik wat negatiefs hoor over de peavey :O:P
zelf heb ik ook ongeveer hetzelfde 'probleem' als roel maar zelf zou ik dan kiezen tussen de 75 versies van de spider 4 en de peavey.

Ze zijn enorm veelzijdig en je kan bijna alle geluiden eruit krijgen die je in je hoofd hebt.

maarjah jij moet het maar kijken :P deze 2 hebben in ieder geval wel een looper ingebouwd dus dat is ook wel grappig

Roel vr
26 mei 2010, 10:02
Super bedankt voor al jullie antwoorden. Hiermee heb ik weer een hele bagage om naar de winkel te trekken.

Ik laat jullie zeker weten wat het geworden is!

Ibanez666
26 mei 2010, 10:58
Ff serieus: een niet-buizen Marshall klinkt even Marshall als om het even welke transistorbak van een ander merk. Bzzzzzzzzzzzzzzzzz...



Ik heb een paar (oudere) transistor Marshall bakkies gehad en die klonken wel heel erg herkenbaar Marshall. En er was niks mis met het geluid.

Roel vr
7 juni 2010, 10:20
Hier ben ik dan weer.
Ben eens naar de winkel geweest en met wat gedachten uit te wisselen met de winkelier zijn we bij de fender frontman G15 uitgekomen (€89)
Dit op basis om enkel thuis te spelen.
Had hem verteld dat mijn budget €350 is.
Hij vond dat ik beter eerst ipv mijn Ibanez versterker kon overgaan naar een echt versterkermerk. Later kon ik dan voor een goede buizenversterker van rond de €800 als ik dat toch echt wou.

Hierbij heb ik dan nog zeker budget genoeg voor wat leuke pedaaltjes.
Wat hij ook en beter idee vond.

ik heb de versterker ook getest en hij klonk in ieder geval al een stuk beter dan de Ibanez.
Nu zou ik toch graag jullie mening hierover willen weten.

guitarguru
7 juni 2010, 10:57
Ken het dingetje niet, maar lijkt me niet echt een stap voorwaarts voor je. Klein transistorbakkie, waarschijnlijk met klein speakertje (?) zal niet erg vol gaan klinken. Transistorbakkies klinken ronduit slecht met overdrivepedalen, en 15 watt is genoeg voor thuis, maar heb je niks aan om met vrienden te gaan jammen......
Ik zou toch, met een budget van 350 euro, voor een leuk buizenampje gaan kijken, desnoods 2e hands.
Maar ik gun ook iedereen zijn eigen zoektocht hoor............die van mij duurt al zo'n 30 jaar inmiddels...........

Mitch
7 juni 2010, 11:12
De ene starters transistor amp voor de andere, ja, da's een logische stap :chicken:

Roel vr
7 juni 2010, 11:32
Wat als we het hele "met vrienden jammen' achterwegen laten?
Als eerst moet het goed zijn voor thuis te spelen.
een fender frontman is inderdaag 8".

Mitch
7 juni 2010, 11:34
Joh, dat kan makkelijk. Ik heb thuis een Vox DA5 met een 6,5" speakertje staan en zelfs dat klinkt heel aardig.

Roel vr
7 juni 2010, 11:40
De ene starters transistor amp voor de andere, ja, da's een logische stap

Dit gevoel heb ik ook wel en beetje.

Ik zou graag echt met een versterker starten waar niet teveel knoppen op moeten staan en waarvan ik zeker kan zijn dat er een goed en betrouwbaar geluid uit komt.
Aangezien ik met die Ibanez ben begonnen heb ik ook nog niet die kennis over wat is nu goed geluid of niet.
herbij kan ik dan nog altijd pedaaltjes kopen die me leuk lijken.

Henri H
7 juni 2010, 11:55
Zit hier niet wat tussen? Klik (http://www.thomann.de/nl/search.html?xsid=e1c159bcf964bd76b643552ad012d246&KF=on&gk=gieacotu&oa=ala&bn=&pr=&wgfid1=7741&wgf7741=5+W&wgfid2=7742&wgf7742=&wgfid3=7745&wgf7745=&wgfid4=7743&wgf7743=&wgfid5=7744&wgf7744=&wgfid6=9893&wgf9893=&wgfid7=9894&wgf9894=&wgfid8=9895&wgf9895=&wgfid9=9896&wgf9896=&wgfid10=9897&wgf9897=&wgfid11=9898&wgf9898=&wgfid12=9899&wgf9899=)
5W buizen is ruim voldoende voor thuis.
Als je 2e hands gaat kijken, kun je hem over een tijdje weer verkopen/inruilen zonder teveel verlies.

Roel vr
7 juni 2010, 12:16
Moet je niet altijd enorm voorzichtig zijn met en buizen amp?
altijd laten opwarmen en afkoelen en niet te hard mee schudden e.d.
je hebt er dan ook nog wat onderhoud aan e.d.
Is het dit waard? de meesten zeggen van wel. en behouden ze echt wel de waarde?

Exi
7 juni 2010, 12:27
Misschien moest de verkoper van die amps af ofzo, maar om een klant een Frontman aan te raden van nog geen 100 euro terwijl hij een budget heeft van 350 euro vind ik wel een beetje vreemd.
Misschien is het inderdaad leuk om een klein eenvoudig buizenversterkertje aan te schaffen en deze gaandeweg wat uitbreiden met pedalen die je nodig acht.

Bijvoorbeeld een Vox AC4TV stackje (http://www.thomann.de/nl/vox_ac4tvh_bundle.htm) (om maar bij Thomann te blijven). Deze heeft een prachtige clean en kan helemaal teruggebracht worden naar 1 en 1/4 watt voor thuis. Nadeel van deze is weer dat hij geen effectsloop heeft, maar verder een prima ding.

Als je meteen een uitgebreide amp wil (maar nog steeds eenvoudig te bedienen) kun je kijken naar een Fender Vibro Champ XD (http://www.thomann.de/nl/fender_vibro_champ_xd.htm) of zijn grotere broer (http://www.thomann.de/nl/fender_super_champ_xd.htm).
Deze klinken ook geweldig en zijn heel voordelig.

Zo dit zijn twee versterkers van echte bekende fabrikanten, maar die als bonus nog eens goed klinken ook!:soinnocent:

signsofzodiac
7 juni 2010, 12:28
Het opwarmen duurt een minuut, en afkoelen moet hij inderdaad voordat je er mee gaat slepen. Maar we hebben het daarbij niet over een uur. Bedenk je het volgende eens: hele volks-stammen repeteren, jammen en treden al sinds decennia op met buizenbakken. Als ze echt zo vreselijk kwetsbaar waren geweest...

En of het het waard is? PROBEER HET. Puur voor het ontzettend grote scala aan geluiden speel ik met high-end modelling (Roland VG8, 88, 9, ergens volgend jaar een Axe FX erbij) maar er klinkt en vooral voelt niets als een buizenamp. De "oomph", de dynamiek, de complexiteit van het geluid. En als je er zuinig op bent (je gitaren slinger je ook niet in het rond tenzij je een rock-god bent) gaan ze oneindig lang mee. Er wordt immers nog massaal op 60's/70's/80's buizenamps gespeeld.

Exi
7 juni 2010, 12:34
Een buizenversterker behoud in vergelijking met een transistorversterker veel meer van zijn waarde. En verder is een fiets moeilijker te onderhouden dan een buizenversterker hoor!:chicken:

Roel vr
7 juni 2010, 12:43
Dus als ik jullie reactie zo hoor kan ik echt beter een buizenversterker kopen.
Ook qua geluid zal deze veel stabieler en betrouwbaarder zijn?
Gaan deze niet vervormen en vreemd klinken op laag volume?
Hier moet ik dan eigenlijk zelf uitmaken van welk merk: VOX, Fender, Blackstar?

Exi
7 juni 2010, 12:49
Het beste kun je dan weer even de winkel instappen om er enkele te proberen.
Test een paar buizen en transistorversterkers en kijk wat het beste bij JOU zou passen (dus niet teveel afhankelijk van de verkoper). De Vox, Fender Champs en de Blackstar klinken allemaal uitzonderlijk goed op laag volume.
Verder heb je altijd wel een periode garantie op je versterker (of vraag ernaar) zodat je hem terug kunt brengen mocht er iets mee misgaan.

Roel vr
7 juni 2010, 13:39
Zo is het allemaal weer wat duidelijker geworden voor mij.
Dankjewel allemaal!

Laat zeker weten als ik nog vragen heb of als ik iets gekocht heb.

kidrock
7 juni 2010, 14:49
Laat je niks aan lullen door een verkoper. Van de ene transistor bak naar het volgende is zeker geen stap vooruit. Het enige verschil qua onderhoud met een transistor amp is dat je om de zoveel tijd je buizen moet vervangen. Afhankelijk van hoe vaak je speelt. Maar zoals je de meeste mensen hoort zeggen is het wel een GROOTTE stap vooruit in geluid!

Roel vr
13 juni 2010, 21:26
De lange zoektocht is voor een tijdje geëindigd bij een Gretsch G5222.
Leuk klein buizenversterkertje van 5 watt zonder extra's.

Het geluid dat eruit komt is voor zoverre super!
Zo kan ik weer een tijdje verder tot ik voor iets groter ga.
Voor thuis is dit echt een leuk dingetje.

Voor wie deze versterker nog niet direct kent:
www.gretschguitars.com/new08/pdf/5222.pdf

Roel vr
17 juni 2010, 10:30
Weet er iemand waar je elektrische schema's van zulk een versterker kan vinden?

Harry
17 juni 2010, 10:36
.................... GROOTTE stap .............


en dan nog wel in hoofdletters..... :(

Exi
17 juni 2010, 11:56
Grappig dingetje! Gefeliciteerd!:ok:
Het schijnt dat deze versterker hetzelfde schema heeft als de Fender Champ 600. Misschien dat je daar wel mee verder komt.

Roel vr
17 juni 2010, 13:02
Ik vind het ook een leuk ding.
heb ook al gelezen dat de fender champ 600 en de Gretsch G5222 enkel een andere behuizing hebben. Gretsch uiteraard mooier ;)
Gretsch hoort dan ook onder de Fender groep.

Heb van de fender champ 600 een pdf gevonden van het schema
http://www.box.net/shared/ge1q1icv8j