PDA

View Full Version : Van garage naar studio



renebas
17 mei 2010, 23:34
Hallo,
Ik ga binnenkort een verbouwing thuis doen en daarbij wil graag een gedeelte van de garage ombouwen tot studiootje. Is het verstandig om een nieuwe betonvloer te storten, die los ligt van de buitenmuren? En dan op die binnenvloer een binnenmuur te metselen? Of kan ik beter gewoon de vloer laten doorlopen en op die binnenmuur, een met hout een isolerende wand maken zoals hierboven is beschreven?
Ik ga in de studio gitaar/bas/zang opnemen (geen livedrums) en afmixen...
:noob:

ANGC
18 mei 2010, 01:21
dat ligt er toch een beetje aan waar je garage zich bevind niet? als het ergens heel erg afgelegen ligt waar geen hond komt dan heb je minder dringend de 'box in a box' nodig..

TIMBER
18 mei 2010, 07:34
Vertel idd eens wat meer over je garage. Is het een vrijstaande of zit hij vast aan een woning. Met welke materialen en wat voor constructie is hij opgebouwd. Wellicht even wat foto's om zaken te verduidelijken.

renebas
19 mei 2010, 00:36
Inderdaad wat meer info is handig:

De garage zit aan de rechterkant vast aan het huis en is voorzien van spouw tussen garage en huis. De rechterzijde wordt wordt gedeeltelijk ongeveer 80 cm breder.
De achterzijde wordt 1,50 m verlengd.
Alle buitenmuren worden voorzien van een spouw.
De linkerzijde van de garage grenst aan de garage van de buren volgens mij een enkelsteens muur.

De garage wordt in twee delen verdeeld en het achterste gedeelte (hobby/studio) wordt studio. Ik heb de oude betonvloer van het achterste gedeelte er al uit gehaald, omdat deze afgegraven moet worden om op hetzelfde niveau te komen als de rest van het woonhuis.
Het dak wordt voorzien van bitumen dakbekking.

Ik wil wat foto's bijvoegen zoals het nu is en een plattegrondje zoals het moet worden. Maar dit lukt niet... (ik zie geen knop bijlagebeheer)

Megadeth22
19 mei 2010, 00:47
De foto's kan je uploaden op bijvoorbeeld photobucket en met de links in een post plaatsen, helaas doet men hier niet aan bijlages. ;)

TIMBER
19 mei 2010, 08:08
Je hebt de oude vloer er al uit dus..!?! Als je hem toch opnieuw moet storten dan zou ik hem los van de muren doen.

Roman
19 mei 2010, 14:02
...wil graag een gedeelte van de garage ombouwen tot studiootje.Je zou eerst een "vloerplan" kunnen ontwerpen om exact te weten te komen hoe je plan er uit komt te zien. aan de hand daarvan kun je namelijk beslissen of je de gehele vloer uit één stuk wilt storten of uit delen (die onderling dus los van elkaar liggen). rondom los van de muren is een optie die je altijd kunt doen. 5mm is voldoende. Hoewel de impact niet heel hoog is (beton resoneert niet heel erg hard door). maar als je toch gaat storten.. dan meteen maar goed.

Je schrijft dat alle buitenmuren met spouw zijn. Die zijn welliswaar gekoppeld maar zouden een redelijke isolatie moeten bieden. Voorzetwanden hoef je dan niet te doen (heeft geen om diverse reden geen zin) dus da's mooi.

Zitten er ook deuren en ramen in de muren?

Het DAK is je allergrootste lek. De massa is in tegenstelling tot de muren veeeeel lager.

renebas
20 mei 2010, 00:19
OK, hier de links:
plattegrond:
http://i963.photobucket.com/albums/ae111/renebas/studio/plattegrond3.jpg

garage binnen oud 1:
http://i963.photobucket.com/albums/ae111/renebas/studio/IMG_5788.jpg

garage binnen oud 2:
http://i963.photobucket.com/albums/ae111/renebas/studio/IMG_5787.jpg

zij/voorkant oud:
http://i963.photobucket.com/albums/ae111/renebas/studio/IMG_5786.jpg

zijkant oud:
http://i963.photobucket.com/albums/ae111/renebas/studio/IMG_5785.jpg

oude garage vloer:
http://i963.photobucket.com/albums/ae111/renebas/studio/IMG_5790.jpg

Hopelijk werkt het :???:

TIMBER
20 mei 2010, 07:20
De plattegrond is zoals het gaat worden..?? Ik kan het niet helemaal plaatsen t.o.v. de foto’s. Datgene wat er nu staat heeft toch nogal wat isolatie nodig. Allemaal enkelsteens muren en het dak is, zoals Roman al aangeeft, het grootste lek. Maar volgens mij moet je het grootste deel waar de studio komt nog bouwen of ben ik nu abuis.

renebas
20 mei 2010, 09:56
Ja Timber, je hebt gelijk. De foto's zijn de bestaande situatie en de plattegrond is zoals het gaat worden.

Op de foto's "garage binnen oud 1 & 2" zie je nog de oude muren. De rechtermuur gaat er helemaal uit. Deze wordt opnieuw opgemetseld (met spouw) en wordt gedeeltelijk verbreed (zie plattegrond)

Op de foto "zij/voorkant oud" zie links dezelfde te slopen muur. Rechts zie je de muur met een witte deur. Die muur gaar er ook uit en er wordt 1,50 meter verder opnieuw gemetseld (met spouw) - dus de ruimte wordte 1,50 m langer dan hij nu is. De witte deur vervalt helemaal.

Verder zie je op de plattegrond dat er nog een (enkelsteense) muur gemetseld moet worden die de garage in tweeen deelt. Eén zijde de berging en de andere zijde de studio.

Voor wat betreft het dak is het voorstel om het zo te laten en van "binnen uit" te isoleren. Hoe?

Hopelijk is het nu iets duidelijker.

TIMBER
20 mei 2010, 10:06
Als je alles nog moet bouwen zou ik de muren rondom de studio (dus ook de binnenmuur) gewoon met spouw uitvoeren. Zo ie zo zou ik op het nieuwe (gehele studio) deel een beter dak gaan construeren want dit is qua isolatie waarde helemaal niets. De huidige draagconstructie leent zich ook amper om dit te verbeteren.

Roman
21 mei 2010, 09:15
ALS je toch spouwmuren bouwt, dan kun je prima ook een spouw dak maken ;)
het plafond ligt op de binnen muur, het dak op de buiten muur.

vraag je aannemer om zo'n constructie te maken (je creeert dan een kamer-in-kamer)

renebas
21 mei 2010, 19:43
Als ik het goed begrijp kan ik het beste het volgende doen:
1.Vloer "los" laten storten (ongeveer 5mm afstand is voldoende). Komt tussen de vloeren nog iets van rubber oid?
2.Overal spouwmuren laten aanbrengen. Mag je deze trouwens koppelen dmv muurankers oid?
3.Op de binnenmuren de balken bevestigen voor het "binnenplafond". Welk betaalbaar materiaal kun hier het beste voor gebruiken? Hierop/onder nog extra isolatie bevestigen? Of kan dit door vocht worden aangetast?
4.Er zit 1 toegangsdeur in. Welk materiaal/constructie?
6.Er komt 1 radiator in voor de verwarming. Wat te doen met toe/afvoerbuizen?
5.Er komen 2 (passieve) sus-kasten in voor af/aanvoer lucht.
6.Hoe kun je het beste de stroomvoorziening binnenbrengen? Als je gewoon buizen met draden aanbrengt, gaat daar het geluid niet gemakkelijk door? Misschien kiezen voor kabel?
7.Moet de geluidsinstallatie op een andere groep dan de verlichting ivm onstoring?
8.Hoe breng je de bekabling "intern" het beste aan? Bijv. van en naar versterkers/mics/mengpanelen enz?

Als ik dit zo zie heb ik nog heel wat vragen...:crazyhappy:

renebas
6 juni 2010, 13:34
Allemaal lekker aan het genieten van het goede weer? Of zijn er nog die-hards met enkele tips...

:blast:

Wiellem
6 juni 2010, 14:01
Allemaal lekker aan het genieten van het goede weer? Of zijn er nog die-hards met enkele tips...

:blast:

Goede weer is nu wel weer over regen dalijk :(

Roman
7 juni 2010, 12:57
Okay I'll bite ;)


Als ik het goed begrijp kan ik het beste het volgende doen:
1.Vloer "los" laten storten (ongeveer 5mm afstand is voldoende). Komt tussen de vloeren nog iets van rubber oid?Rubber mag als je het perse dicht wilt hebben maar heeft geen enkel technisch/akoestisch nut.

2.Overal spouwmuren laten aanbrengen. Mag je deze trouwens koppelen dmv muurankers oid?Als je echt een doos-in-doos wilt dan NEE. Zorg dat er niets gekoppeld is. Als dit technisch niet mogelijk is, dan is't nie anders. Gotta work with wot ye got, eh.

3.Op de binnenmuren de balken bevestigen voor het "binnenplafond". Welk betaalbaar materiaal kun hier het beste voor gebruiken? Hierop/onder nog extra isolatie bevestigen? Of kan dit door vocht worden aangetast?Indien binnenmuren worden gemetseld, dan op de 'reguliere' wijze de balken in de muur metselen. Anders balkdragers gebruiken. Vraag je aannemer.

4.Er zit 1 toegangsdeur in. Welk materiaal/constructie?Indien 2 muren, dan liever ook twee deuren. Een deur is gewoon onderdeel van je muur, dus behandel die ook zo (oftwel, massa). Het enige speciale aan dit "stukje muur", is dat deze open kan ;)

6.Er komt 1 radiator in voor de verwarming. Wat te doen met toe/afvoerbuizen?Gewoon aanleggen, het wordt wel een flankeringspad maar het is nu eenmaal zo.

5.Er komen 2 (passieve) sus-kasten in voor af/aanvoer lucht.prima. Geen ventilatoren dus? Dan heeft een suskast niet heel erg veel zin. Je zult op z'n minst 1 kanaal moeten voorzien van actieve verplaatsing. (ventilator)

6.Hoe kun je het beste de stroomvoorziening binnenbrengen? Als je gewoon buizen met draden aanbrengt, gaat daar het geluid niet gemakkelijk door? Misschien kiezen voor kabel?Ja, dat kan prima!

7.Moet de geluidsinstallatie op een andere groep dan de verlichting ivm onstoring?Wat jij wilt, maar dat is niet het enige wat van belang is. Je aarding zal op orde moeten zijn. Een ster-aarding met eigen aardepin is het meest ideaal maar veel werk. Groepen scheiden is de moeite waard als je "vuile" apparaten hebt (thermostaten, dimmers en andere automatisch schakelend spul)

8.Hoe breng je de bekabling "intern" het beste aan? Bijv. van en naar versterkers/mics/mengpanelen enz?via kabels ;) Een stuk PVC buis met 2x 90graden bocht door de muren en daar je kabels door. Liefst er voor zorgen dat de buis in de spouw even wordt onderbroken of ontkoppeld wordt.

renebas
7 juni 2010, 22:25
Gelukkig wat regen gehad. Thanks Roman! :)
Nog even het volgende:

"5.Er komen 2 (passieve) sus-kasten in voor af/aanvoer lucht.

prima. Geen ventilatoren dus? Dan heeft een suskast niet heel erg veel zin. Je zult op z'n minst 1 kanaal moeten voorzien van actieve verplaatsing. (ventilator)"

Bedoel je hiermee dat je gewoon een ventilator voor de suskast kan plaatsen of moet je een speciale actieve suskast met ingebouwde ventilator aanschaffen?