PDA

View Full Version : Psychedelay



Liquid_Metal
17 mei 2010, 22:08
In Guitar Rig zit een geweldige delay, genaamd de "Optical Psychedelay". Hiermee kun je een reverse delay instellen met een pitch tot +12 (octaaf delay dus) en je kunt er een zogezegde 'cross delay' opzetten, waardoor de delay ook nog eens gedelay'd wordt (2 delays in serie, I suppose).
Bestaat zo'n toestel echt? Want ik vind m echt fantastisch klinken, je kunt er zo'n typisch 'kristalgrot' effect mee maken.
Ik heb op dit moment alleen een G-Major2 en daar kun je wel een modulated delay mee maken. Maar een vibrato of chorus creeert niet zo'n extreme pitch, daar heb je echt een pitch shifter voor nodig. Ik zou de GM natuurlijk parallel kunnen zetten met de pitch op 100% en routing serieel. Maar ja, dan moet ik 'm parallel zetten :P.

Iemand een oplossing? Het lijkt erop dat de Eventide Pitch Factor zo'n soort delay wel kan maken.

vincedepooh
18 mei 2010, 21:09
De axe fx?:p

Heb je een geluidsvoorbeeld, ik ben wel benieuwd naar dat `kristalgrot`effect...

Liquid_Metal
18 mei 2010, 21:58
Ik zal even wat opnemen.
In concept is het een vrij normale delay, maar je kunt de delay detunen (tot +/- 50 ct) en er een reverse delay van maken. Dan zit er ook nog een delay ín de delay met pitch shifter (tot +/- 12), een stereo effect waar ik nog niet uit ben, een detune (dezelfde volgens mij) en een sync (met de eerste delay, volgens mij voor de tijd). Hier door heb je dus eigenlijk twee seriele delays.

Ik zou het effect half kunnen maken door mijn g-major parallel te zetten met een pitch shifter en een delay (dual of reverse) beide op 100%. Misschien toch de mixer van mark maar overnemen? Die heeft een schakelbare parallelfunctie (maar hij is niet stereo, dat wil ik eigenlijk wel...)

Liquid_Metal
18 mei 2010, 22:23
Hier dan even een korte file: klik (http://www.sendspace.com/file/euww8a)

ruezzz
19 mei 2010, 07:15
Verschillende mogelijkheden:

Rack:
Eventide Eclipse: Crystal Echoes/Diamond Rain
Digitech IPS33B: Oudje, maar prima sound (Let op IPS33B, niet de IPS33)
Axe FX (Ultra)

Pedaal:
Eventide Pitchfactor
Line 6 Verbzilla: Octo setting
Strymon: Blue Sky Reverberator (http://www.strymon.net/products/bluesky/)
(Check de soundclip: shimmer plate)

De laatste twee pedalen zijn meer galm-achtig.

Bij de Guitar Rig versie en waarschijnlijk ook wel bij enkele van de genoemde voorbeelden hoor je wel een echostructuur (wat hakkelig en soms onritmisch bij het speeltempo), dit kun je wat smoother maken door het geheel nog door een parallele galm te gooien.
Zo krijg je meer het effect of er een partij strings meespelen

Wat helemaal vet is: het gepitchte delaygebeuren splitten en wet/dry/wet spelen.
Ik heb mijn set-up zo ingericht dat ik met een expressie-pedaal de hoeveelheid shimmer kan 'bijmengen'.

Wellicht zijn er nog meer apparaten in omloop waar je deze sound mee kan maken: daar ben ik wel benieuwd naar.

Op de EHX site staan ook combi's van pedalen die samen dit soort stringsounds opleveren (POG)

Gretsch 5120
19 mei 2010, 09:36
Ik heb een jaar of 10 ambient gemaakt en gebruikte vrnl een Digitech GSP 2101. Erg flexibel apparaat, waarbij je je eigen algorhytms kon maken (zelf de effecten bepalen en de volgorde, doorlussen via interne mixers etc). Daar kon je ook erg veel mee doen op dit vlak.

hole
19 mei 2010, 10:21
Ik zou de GM natuurlijk parallel kunnen zetten met de pitch op 100% en routing serieel. Maar ja, dan moet ik 'm parallel zetten :P.

Iemand een oplossing?
Mixertje kopen waarmee je tussen parallel en serieel kunt schakelen....HINT HINT ;)

Maar dat crystal gebeuren is erg gaaf ja.

Liquid_Metal
19 mei 2010, 10:35
@Hole, kijk eens naar post 3, daar hint ik zelf ook al naar :P.

Er staat nu een GSP2101 Limited Edition op marktplaats (http://link.marktplaats.nl/335844359). Bieden vanaf 400 euro. Dat ding ziet er veelzijdig uit. Maar is 'ie ook transparant? Vooral een vraag aan Gretch 5120 dus.
De GSP heeft een tube preamp, dat heb ik niet echt nodig. Misschien dus een beetje overkill. Er is vast iets goedkopers te vinden.

flaintlead
19 mei 2010, 11:22
Heey liquid metal,
400 euro zou ik niet doen, ik kon namelijk laatst een GSP 2101 kopen voor 90/100 euro, maar kocht op dat moment net een andere preamp. Ik zou dus even verder kijken, voor 100 euro is zo'n apparaat nog wel te doen.
Daarnaast is de tube preamp van de 2101 te by-passen.

Gretsch 5120
19 mei 2010, 11:31
Die GSP2101 is vrij transparant; je kunt de pre-amp gewoon omzeilen. Het gave van die GSP is de flexibiliteit. Je kunt letterlijk een compleet netwerk van effecten maken (dit in tegenstelling tot het gros van alle Multieffecten van vandaag de dag). Toen die GSP uitkwam werd hij wel de Poor mans'Eventide genoemd vanwege deze mogelijkheden... Ik tekende eerst een soort flowchart zodat ik de routing van te voren had uitgewerkt...en dan maar programeren....

90 euro??? Dmn!!! Ik heb 'm indertijd voor 3200 gulden gekocht (inclusief pedalboard)

flaintlead
19 mei 2010, 11:38
Héhé, klopt 90 euro was idd wel erg weinig, heb er wel een beetje spijt van dat ik dat toen niet gedaan heb, kon er altijd nog beetje winst op maken, als hij me niet beviel(A)
Maar je komt hem regelmatig tegen voor 175/200 euro, denk dat dit de gangbare prijzen zijn.
Wel geinig als je bekijkt hoe duur zo'n apparaat eigenlijk koste, laatst las ik ook ergens wat een intellifex tijdens de release koste, dan schrik je toch wel een beetje...:P

Greets

hole
19 mei 2010, 12:01
@Hole, kijk eens naar post 3, daar hint ik zelf ook al naar :P.

:chicken:

Komt stereo wel goed over 'on stage'?

Liquid_Metal
19 mei 2010, 14:52
Als de GSP2101 transparant genoeg is en voor zo'n 175/200 euro verkocht wordt (ik hoef geen Limited Edition oid) dan ga ik dat serieus overwegen. Ik heb 'toevallig' 2 HE over in mijn postgain rack dus het zou perfect passen :P. En ik hou wel van tweaken en veel flexibiliteit. En door het bypassen van mijn preamp(s) (wat nu ook al kan) zou ik ook de preamp vanuit zo'n toestel kunnen gebruiken. Lijkt me niet zo zinvol voor mijn sound (ik heb alles wat ik wil al) maar het kan.

flaintlead
19 mei 2010, 15:52
Preamp van dit apparaat schijnt niet heel erg goed te zijn, denk dat je idd beter af bent muitet de pre's die je al hebt. Het is wel leuk dat je de mogelijkheid hebt om hem te gebruiken, misschien haal je er toch leuke sounds uit.

Ben wel erg benieuwd wat je van het apparaat vind, zit namelijk zelf ook te overwegen er 1 te halen.

greets

Liquid_Metal
19 mei 2010, 18:23
Dan moet er wel een aangeboden worden voor een nette prijs. 400 is toch een hoop geld voor een idee dat ik een paar uur geleden pas heb bedacht :P.
En misschien bestaan er nog andere opties. Boss GT Pro ofzo?

RoelTM
19 mei 2010, 18:38
GSP2101... Is dat niet die Digitech die FNaRK jaren te koop in zijn sig. had staan?
Het zou wat zijn als dat ding nu ineens populair wordt. :seriousf:

Michael AE
19 mei 2010, 18:51
Hahaha, nee, dat was een 2120 geloof ik.

Ik heb zelf een GSP2101 en het is inderdaad best een leuk ding. Ik vind vooral de modulaties lekker vet en gebruik hem daar nog wel eens voor.

De delays en reverbs zijn niet mijn ding. Te geconstipeerd en niet complex. De preamp is ook niet echt geweldig.

Toch kun je met wat tweaken best coole geluiden maken.

Modernere processoren zijn veel veelzijdiger en klinken wat meer hifi. Wil je wat vuiler, dan zijn die oude beestjes een stuk vetter, IMO.

Heus
19 mei 2010, 18:58
Weet bijna zeker dat wat jij wil ook kan met de YAMAHA UD STOMP modulation delay.
Komt echter maar zelden `gebruikt`voorbij.


''The unit features a total of 180 sound programs (90 Preset/90 User) and eight bands of individual delay, with up to 700 milliseconds of delay available when set in Series, and up to 5.5 seconds in Parallel. Delay parameters include Time, Loop Filter (Hi/Lo Cut), Feedback, Tap, Pan, and Level. Patches were programmed by prominent producers and guitarists, including fusion virtuoso Allan Holdsworth, who calls the UD Stomp his "dream box."

Liquid_Metal
20 mei 2010, 10:52
Er staat er wel eentje te koop op eBay USA (http://cgi.ebay.com/Digitech-GSP2101-Tube-Digital-Effects-Guitar-Preamp-/150444679613?cmd=ViewItem&pt=Guitar_Accessories&hash=item230733a1bd). Maar dan zit je weer met het gekloot met adapters, dat doe ik niet meer. Dat ding is trouwens nog geragd ook.

Liquid_Metal
30 mei 2010, 12:40
Een bekende van het forum gaat binnenkort een parallelle stereomixer (2 in, 2 send, 2 return, 2 out) voor me maken. Die dingen zijn altijd handig.
Ik denk dat ik zo'n psychedelay goed zou kunnen maken met een reversedelay op de gmajor en dan een stereo delay (evt reverse) met pitch shifter op een tweede unit die parallel staat (dus 100% mix delay). Nu nog zo'n unit.
Hoe zou de Lexicon MX300 zijn? Die is erg aantrekkelijk geprijsd, kan volgens mij pitch shifter, delay en reverb tegelijk (reverb moet er ook uit). Ik zou de unit, als ik 'm toch in parallel heb, altijd gebruiken voor delay en reverb en daar staat Lexicon wel om bekend. Het zou dus wel iets meer toevoegen dan alleen de psychedelay. En zou ik dan net zo goed voor een Rocktron Replifex/Intellifex kunnen gaan?
Op shortterm zou een superunit zoals een TC 2290 of Eventide Eclipse echt niet kunnen.

Van degene die de mixer maakt koop ik ook een Boss GX-700, uiteindelijk voor iemand anders. Ik denk dat ik die eerst eens parallel probeer, om te horen hoe delay met pitch shifter gaat klinken.

Liquid_Metal
2 juni 2010, 09:14
Is er niemand die wat info heeft over de Lexicon MX300?

apekop
14 juni 2010, 00:26
Weet bijna zeker dat wat jij wil ook kan met de YAMAHA UD STOMP modulation delay.
Komt echter maar zelden `gebruikt`voorbij.


Ik heb de UD stomp, maar je kan er geen reverse delay mee maken, en ook geen octaaf delays, voor zover ik weet. Als iemand het anders het wel kan, hoor ik het graag.
Wel heel veel anders leuks, en 99 user presets is erg handig.

Met de Empress Superdelay kun je wel een reverse octaaf delay krijgen, klinkt inderdaad erg cool.

Liquid_Metal
14 juni 2010, 08:34
Ik denk dat ik toch liever een rackunit heb jongens. De kans dat ik naar een pedalboard ga acht ik niet zo groot. Dus is rack veel functioneler.
Als ik voor een pedaal zou gaan, zou het denk ik toch een Eventide Timefactor worden. Vooral het midi-aangestuurd-zijn is toch wel nodig.

Liquid_Metal
19 juni 2010, 14:56
Ik heb zojuist de MX200 en 300 van Lexicon geprobeerd en het werkt prima, klinkt ook prima. Alleen heb ik geen idee of het een verbetering is tov mijn G-Major2. Misschien neem ik de laatste eens mee naar de winkel voor een goede AB-vergelijking.
Volgens de verkoper heeft de MX200 geen MIDI, maar dat zie ik op foto's van internet toch echt zitten...
Beide toestellen kunnen 2 effecten tegelijkertijd aan (maakt niet uit welke effecten) en ik vraag me af of dat genoeg is. Voor de standaard functies zou ik alleen delay en reverb nodig hebben, dus dat zou prima werken. Maar dan zou ik voor mijn crystal echoes geen reverb kunnen gebruiken.
Furthermore: de pitch shifter werkt niet lekker met akkoorden. Beter dan de GM2, maar alsnog niet fantastisch. Nu ik er overigens over nadenk, volgens mij deed de 300 het veel soepeler dan de 200. Fuck, had ik eerder moeten bedenken...

Liquid_Metal
20 juni 2010, 14:46
Ja ja, ik bedenk me weer van alles.
Nu is het idee het aanschaffen van een TC Electronic G-Force, die gebruiken waar ik nu de G-Major heb staan en dan de G-Major naar een parallelle fxloop áchter de G-Force gooien. Ik denk dat ik die mooie crystal echoes dan erg goed zou kunnen maken :cheerup:.
De G-Force kost tegenwoordig +- 950 euro nieuw en is al behoorlijk oud. Zouden ze voor 500 euro 2ehands te vinden zijn? Dan is dat misschien wel een optie. Het is nog echt wel SPECULEREN hoor!! Maar als er iets vet is, is het misschien wel de G-Force :soinnocent:. Ik moet alleen maar eens even kijken of 'ie echt iets toevoegt boven de GM2. Klinkt het ook echt beter?

Misschien is het wel een optie om m'n laptop met Guitar Rig mee te nemen :D. Daar zitten de crystal echoes natuurlijk in. Alleen moet ik dan maar even kijken hoe ik de boel ga aansluiten. Ruimte is er iig nog wel voor (atm :P). Het schijnt echter een hoop herrie te gaan geven (geschakelde voeding=brom).

Scopperloit
21 juni 2010, 16:42
LiquidMetal,

als je echt specifiek het crystal echoes effect wilt kan je misschien ook kijken naar een Digitech ISP33B rack unit.
Hiermee maken veel mensen het shimmer effect van The Edge na. Volgens mij is crystal echoes daar een variatie op, toch?
Zijn niet zo duur (ong. 250-300 euro 2e hands).

Overigens, de G-Force kan geen crystal echoes effect maken. De pitchshifter is daar helaas niet goed genoeg voor.

Liquid_Metal
21 juni 2010, 21:01
Mja, Crystal Echoes komt inderdaad erg dicht in de buurt van Shimmer. Als ik zoiets zou kunnen maken, kom ik daar waarschijnlijk wel ver genoeg mee.
Op de eerste pagina van deze discussie zijn een aantal toestellen genoemd, waaronder ook die ISP. Misschien moet ik dan toch maar eens daar naar graven :). Misschien moet ik ook maar eens kijken hoe The Edge het doet. Aan z'n rack te zien gebruikt ie daar tonnen van toestellen voor.

Liquid_Metal
22 juni 2010, 18:00
Op marktplaats staat nu een andere GSP2101 (http://link.marktplaats.nl/356102214). Ik heb de adverteerder een email gestuurd. Wie weet :).
Ook heb ik eens wat clips van de EHX Micro POG beluisterd. Die klinkt best wel overtuigend. Daarmee zou ik er nog niet zijn, maar het is in ieder geval een hele vette octaver die ook octave up kan.

EDIT: ik heb de verkoper aan de lijn gehad en ik kan het toestel kopen voor 150 euro. Er zit een tweede processor in dus hij zou nog beter moeten zijn dan de standaardversie. Ik wil alleen wel eerst de manual doorspitten want ik ken het toestel niet.
Als iemand me in ieder geval deze vraag kan beantwoorden ben ik er eigenlijk al: heeft de GSP poly octaver, dwz kan 'ie ook akkoorden aan zonder lelijke zoektonen en valse meuk? En is het dan mogelijk om een delay met octaver op een andere delay te zetten? If so, dan gaat mijn shimmer helemaal lukken. En verder: wat is de kwaliteit van de effecten en dan met name de delays? Hoe vergelijkbaar is het met bv de G-Major2?

JvD.
22 juni 2010, 22:26
Ik heb een Boss PS-3. Dit is precies mode 7.

Liquid_Metal
22 juni 2010, 23:21
Ik heb een Boss PS-3. Dit is precies mode 7.

Damn, dat meen je niet :O. Ik hoor het hier op Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=2n5blSFbZug) inderdaad, da's gewoon het effect dat ik had... Er valt niet veel te vinden over dat pedaal. Weet je wat ze kosten?
Dat zou wel de makkelijkste en waarschijnlijk ook goedkoopste oplossing zijn. Maar die GSP die nu te koop staat maakt wel een héle grote kans hoor. Zoveel flexibiliteit en mogelijkheden :rockon:.

JvD.
23 juni 2010, 07:21
Damn, dat meen je niet :O. Ik hoor het hier op Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=2n5blSFbZug) inderdaad, da's gewoon het effect dat ik had... Er valt niet veel te vinden over dat pedaal. Weet je wat ze kosten?
Dat zou wel de makkelijkste en waarschijnlijk ook goedkoopste oplossing zijn. Maar die GSP die nu te koop staat maakt wel een héle grote kans hoor. Zoveel flexibiliteit en mogelijkheden :rockon:.

Hij word niet meer gemaakt maar het is verre weg het stoerste en creatiefste pedaal OOIT! hij kan dingen die toffer zijn dan wat een whammy kan, hij kan dingen die de pog doet. noem maar op.
met geduld op marktplaats scoor je hem nog wel.

Liquid_Metal
23 juni 2010, 11:12
De verkoper zegt dat de G-Major 1 minder tonesuck heeft dan de Digitech. De suck in de GM1 stoorde mij best wel, dus ik vraag me af wat voor staartje dit verhaal krijgt.

Gretsch 5120
23 juni 2010, 16:21
Die TC heb ik ook gehad (3 dagen) en ik wist niet hoe snel ik dat dingen weer moest lozen. In vergelijk met de GSP is de TC erg "braaf". De effect volgorde ligt zowat vast... geluid vind ik erg klinisch.
De GSP is na 17 jaar nog steeds enorm flexibel qua interne patching.. en mijn basisgeluid (op de Stick vroeger) was voor 90% gebaseerd op de GSP.

Liquid_Metal
23 juni 2010, 16:34
Die TC heb ik ook gehad (3 dagen) en ik wist niet hoe snel ik dat dingen weer moest lozen. In vergelijk met de GSP is de TC erg "braaf". De effect volgorde ligt zowat vast... geluid vind ik erg klinisch.
De GSP is na 17 jaar nog steeds enorm flexibel qua interne patching.. en mijn basisgeluid (op de Stick vroeger) was voor 90% gebaseerd op de GSP.

Op papier vind ik de GSP dan ook echt een fantástisch apparaat. Ik zal het dus gewoon moeten gaan beluisteren.
Ik heb geen last gehad van de klinische sound van de GM1, maar er viel wel een hoop warmte weg. Oké da's heel gek, maar ik bedoel: in parallel vond ik de GM1 helemaal prima. Bij de 2 heb ik geen last van van het klinische.
Ik zie trouwens in de editor dat vooral de Smooth Pitch Shifter en ook de reverbs héél zwaar zijn. Die wil ik dus wel uit de G-Major blijven halen (in parallel? :D)

Gretsch 5120
23 juni 2010, 22:39
Wat ik ook een nadeel vind is dat de TC erg zacht is...(er zit geloof ik een mogelijkheid in het signaal te boosten, maar dan was hij nog ERG zacht).
Tsja..ik moet wel zeggen dat ik totaal out of touch ben met wat er tegenwoordig te koop is. Ik gebruik nu de GSP1101 voor gitaar; erg lekker klinkend, maar qua effecten ....mwah... en alle effecten staan gewoon op een rij... Ik gebruik 'm gewoon om lekker thuis met spelen en wat dingetjes mee op te nemen...

Bij de 2101 kon je het zo gek niet verzinnen. (ik verzon altijd een bepaalde signal flow en tekende die eerst uit op papier..om 'm daarna te programeren.... ik probeerde dus een soort effecten board te visualiseren met een bepaalde volgorde van effecten... en dan niet alleen linear.. maar ook via interne mixers ed. bv een delay signal terug voeren naar het begin, met een volumepedal er tussen voor extreme feedbackloops ed.

Ik gebruikte overigens geen amp op het podium...alles ging via een rack di gelijk de tafel in. De Stick is sowieso een vreemd instrument dus ik had niet echt te maken met een traditie van bv Marshall stacks of zo (waar bv rockgitaristen toch wel aan vast zitten)

Liquid_Metal
24 juni 2010, 22:34
Het is een Micro POG geworden!!! Nederland Muziek had het pedaal opeens en ik was helemaal enthousiast. Heb 'm dus maar meteen meegenomen want hij kan precies wat ik nodig heb. Want de delay is ook goed te maken met mijn G-Major (hoewel het niet súperspacend wordt).

Liquid_Metal
18 januari 2011, 20:04
Nog een mogelijkheid, met de Eventide Space:
http://www.youtube.com/watch?v=CtSUobMug3E

Maar ik gas hard op de Eventide Eclipse. Grote kans dat die er komt (over een flinke tijd).

Liquid_Metal
25 januari 2011, 13:34
Ik heb een ontzettend ingewikkelde setup gemaakt en het is nog net geen Shimmer, en dan kom je langs dit pedaaltje:
http://www.behringer.com/EN/Products/RV600.aspx

Wss over een paar maandjes bestellen want de prijs:gebruik-ratio is waarschijnlijk precies goed :ok:.

JER00N
5 februari 2011, 01:57
Ik heb een ontzettend ingewikkelde setup gemaakt en het is nog net geen Shimmer, en dan kom je langs dit pedaaltje:
http://www.behringer.com/EN/Products/RV600.aspx

Wss over een paar maandjes bestellen want de prijs:gebruik-ratio is waarschijnlijk precies goed :ok:.

Ik heb 'em zojuist besteld (bij Peter Verspuy), ben benieuwd. Aangezien hij sommige shops (nog?) niet op voorraad was weet ik niet zeker of Verspuy hem ook al echt heeft. Maar hij is iig onderweg :) Ik ben van plan om hem ook puur voor de 'shimmer' te gebruiken, uiteindelijk in een racklade met een nog te bouwen MIDI-switcher.

Liquid_Metal
5 februari 2011, 11:44
Ik heb 'em zojuist besteld (bij Peter Verspuy), ben benieuwd. Aangezien hij sommige shops (nog?) niet op voorraad was weet ik niet zeker of Verspuy hem ook al echt heeft. Maar hij is iig onderweg :) Ik ben van plan om hem ook puur voor de 'shimmer' te gebruiken, uiteindelijk in een racklade met een nog te bouwen MIDI-switcher.

Ah cool. Ik bestel 'm toch bij Thomann, daar is 'ie 2 euro goedkoper en verzendkosten zijn 8 euro itt 9,50. Bovendien kan ik dan gelijk wat nieuwe pluggen kopen (doe ik altijd bij Thomann).
Ik ben erg benieuwd hoe 'ie in het echt, en in mijn setup, gaat klinken.

ruezzz
15 februari 2011, 17:31
Die Behringer lijkt me een kopie van de Line 6 Verbzilla.
In de Octo setting kun je daar een shimmer-achtig iets uithalen.
Aardig, maar geen harde p**mel werk...
Komt in ieder geval niet in de buurt van de Psychedelay.

Stuk duurder, maar wel vet waarschijnlijk: nieuwe Eventide Space Stompbox

Tristan
15 februari 2011, 18:39
Hmm, dan zou ik waarschijnlijk toch voor de nieuwe Strymon Timeline gaan, van wat ik gehoord heb van de Space leek het me niet zo denderend, de Pitch Factor daarentegen...

Liquid_Metal
15 februari 2011, 19:16
Ik ben er atm zelfs helemaal vanaf :soinnocent:. Gaaf effect, maar toch niet helemaal bruikbaar binnen mijn band. Misschien komt 'ie later nog (de Behringer aanvankelijk).

ruezzz
15 februari 2011, 19:58
@Tristan Die Strymon Timeline lijkt me ook een cool ding, maar kan die 'Shimmer'?
Ik heb zelf de Strymon Blue Sky Reverberator, die heeft weer een Verbzilla-achtige Shimmer functie in een iets betere kwaliteit.

De grap met een goede Shimmer is dat het een combi is van gepitchte (backward)delays die smoother gemaakt worden door een (parallele) reverb. Je hebt in pedaalvorm dus al aardig wat functies nodig om dat te bewerkstelligen. Daarnaast is het mooi als je het in W/D/W setting kunt gebruiken, zodat je originele signaal niet sterk verwaterd...

De Pitchfactor wil ik inderdaad ook eens proberen, volgens mij heb je daarbij echter (door het ontbreken van reverb) weer een behoorlijk hakkelige 'Shimmer'.

Tristan
15 februari 2011, 20:18
Als ik het goed begrepen heb zou die Blue Sky optie ook ergens in de Timeline komen, maar goed, het is nog even afwachten.
Ik dacht dat de Crystals setting in de Pitch Factor ook een reverb heeft?
Op de clipjes die ik gehoord heb vond ik die setting in de Pitch Factor eerlijk gezegd toffer dan de settings in de Space.

Liquid_Metal
17 september 2011, 22:08
Even dit topic kicken omdat ik in mijn zoektocht, gebruikmakend van een Switchblade, met mijn G-Major 2 een hele aardige Shimmer kan maken. Met de Switchblade heb ik de G-Major 2 parallel geschakeld en heel simpel:

+1200 cents pitch shifter 100% wet
6 seconde Hall reverb 100% wet

De pitch shifter en octaver in de GM2 zijn niet polyfoon (jammer nou dat ik de POG al weg heb gedaan :seriousf:) maar het klinkt al best aardig. Omdat er zo'n dikke reverb op zit hoor je niet zo goed dat de shifter het eigenlijk niet aankan.

DemolitionColorScheme
18 september 2011, 12:41
Even dit topic kicken omdat ik in mijn zoektocht, gebruikmakend van een Switchblade, met mijn G-Major 2 een hele aardige Shimmer kan maken. Met de Switchblade heb ik de G-Major 2 parallel geschakeld en heel simpel:

+1200 cents pitch shifter 100% wet
6 seconde Hall reverb 100% wet

De pitch shifter en octaver in de GM2 zijn niet polyfoon (jammer nou dat ik de POG al weg heb gedaan :seriousf:) maar het klinkt al best aardig. Omdat er zo'n dikke reverb op zit hoor je niet zo goed dat de shifter het eigenlijk niet aankan.
Ik denk dat het vooral handig is om aan te geven wat je gebruikt aan pre-delay bij de reverb sectie. De pre-delay is waar je het beste die shimmer sound kan shapen.
Maar goed, als er iets cheesy en overdone is, dan is het wel 'shimmer'.

Liquid_Metal
18 september 2011, 14:36
Ik denk dat het vooral handig is om aan te geven wat je gebruikt aan pre-delay bij de reverb sectie. De pre-delay is waar je het beste die shimmer sound kan shapen.
Maar goed, als er iets cheesy en overdone is, dan is het wel 'shimmer'.

Ik zal eens wat meer googlen want ik zou niet weten wat de predelay voor invloed heeft. Het lijkt mij dat je met een hoge predelay eerst wat droog geluid (in dit geval +1200c) hoort, en het lijkt me ook dat dat ongewenst is want je wilt een galm met shifter.

Bij de originele shimmer wordt overigens een feedback op de harmonizer gezet (geen idee hoe lang) dus dat ga ik straks even proberen. De pitch shifter in de G-Major 2 heeft een delay en feedback optie, dus bv 100ms en 10% FB. Helaas kun je niet de echte delay gebruiken om de shifter te laten feedbacken (hoewel dat wel kan met de Switchblade!!).

DemolitionColorScheme
18 september 2011, 22:44
Simpel, de pre-delay bij een reverb zorgt ervoor dat de early reflections en de tail decay (die bij sommige reverbs zelfs ook nog apart in te stellen valt) vertraagd worden, of dat het gat tussen de tail en de reflections vergroot worden. Je kunt je reverb er dus in feite helderder of doffer mee maken. Hoe kleiner de pre-delay en hoe hoger de tail decay, hoe scherper de uiteindelijke reverb wordt. Dit kan er voor zorgen dat je shimmer dus minder brijerig wordt.