PDA

View Full Version : Vox AC 30 high-gain?



jurrian-93
17 mei 2010, 20:13
Ik heb afgelopen vrijdag een aantal versterkers geprobeerd.. ben nl opzoek naar een nieuwe versterker! Op het moment is dat een Marshall MG50dfx..
-Vox ac30 cc2 (dacht ik)
-Blackstar Artisan 30 combo
-Orange Rockerverb 50c
-Vox ac50 top met vox 2x12'' kast
-Marshall super lead (ofzoiets) op dezelfde vox kast.
-PRS combo van 4000 euries:S

Ik speelde zelf met een Epiphone sg G-400 Toni Iommi.
De clean van Vox was echt hemels te noemen! Een heerlijk vol en warm geluid!
Ook de low-gain van vox is prachtig! Alleen als je de gain losdraait komt er (naar mijn gehoor) een naar gain geluid uit. Ik vind deze niet mooi!
Zou je er met een goed pedaaltje een mooie high-gain uit kunnen krijgen?
Iets zoals dit: http://www.youtube.com/watch?v=DLycgKxlgc0 (de gitarist met de gouden LP)
Alvast bedankt voor jullie reacties!

G.G.
17 mei 2010, 20:29
Als die vox zo geweldig is, waarom dan niet de scheur uit een trapdoosje halen? Een versterker met een perfect clean is een mooie basis. Ik ken zelf ook geen versterker waar ik de clean én scheur perfect van vind.

Mitch
17 mei 2010, 20:33
Ik heb net opgenomen met mijn AC30HH in combinatie met een 2x12 met M20's. Als je op de link in mijn sig klikt en de player even aanslingert dan hoor je een paar mogelijkheden.
Het eerste nummer, Wild Boys, opent na een paar kicks met een open Em: da's een bijna opengedraaide pre amp van de Vox (wel verschillend van de CC2 natuurlijk, de amp is iets anders maar vooral de speakers), een boostertje en een LP Junior. De staccato slag in het tweede couplet idem dito.
In Johnny Come Home, startend vanaf 3:25 komt een tweede gitaar binnen. Da's de Vox bijna clean, een LP Standard en als scheurpedaal een Ibanez Tube King. Niet echt een alledaags ding, maar het geeft denk ik wel een indicatie van wat je met een AC30 en een paar pedalen kan doen.

G.G.
17 mei 2010, 20:40
Mitch, mooi voorbeeld (Johhny Come Home) dat je maar 1 goed kanaal nodig hebt als basis.

jurrian-93
17 mei 2010, 20:47
Ik heb net opgenomen met mijn AC30HH in combinatie met een 2x12 met M20's. Als je op de link in mijn sig klikt en de player even aanslingert dan hoor je een paar mogelijkheden.
Het eerste nummer, Wild Boys, opent na een paar kicks met een open Em: da's een bijna opengedraaide pre amp van de Vox (wel verschillend van de CC2 natuurlijk, de amp is iets anders maar vooral de speakers), een boostertje en een LP Junior. De staccato slag in het tweede couplet idem dito.
In Johnny Come Home, startend vanaf 3:25 komt een tweede gitaar binnen. Da's de Vox bijna clean, een LP Standard en als scheurpedaal een Ibanez Tube King. Niet echt een alledaags ding, maar het geeft denk ik wel een indicatie van wat je met een AC30 en een paar pedalen kan doen.

Bij Johnny Come Home... De solo die jij (?) daar speelt is echt te gek! Ook lekkere sound! Welk kanaal gebruik je daar? Normal of Top Boost (zo heet die toch)? En dan dat Ibanez pedaaltje ervoor?

Mitch
17 mei 2010, 21:45
Ja, vanaf het inkomen van de tweede slagpartij en aansluitend de solo ben ik. De toetsen en zang trouwens ook maar dat terzijde :D
Op de AC30HH heb ik het Top Boost kanaal gebruikt, maar de mijne is wel licht gemod. Denk dat het ongeveer tussen de Normal en Top Boost van de AC30CC in ligt qua helderheid.
De Tube King is geen alledaags pedaal maar er zijn er echt meer die dit truukje kunnen hoor. Marshall Guvnor of Jackhammer lijken er enigszins op, Subdecay Black Star, Electro Harmonix English Muffin, Brunetti Mercury, Barber Direct Drive, misschien een Rat, afijn...mogelijkheden genoeg.

Kleine aanvulling nog op Wild Boys: beide kanalen, doorgelust, op vrijwel 'full blast'. Op de Heritage lijn heb je een EF86 kanaal en een Top Boost kanaal. Op de CC-lijn heb je een Top Boost kanaal en een Normal channel. Dat klinkt dus wel iets anders (iets meer low mids), maar toch.
Maar ik denk dat je wel hoort dat je met een clean of licht crunchy amp met de juiste pedalen toch écht een heavy sound kan neerzetten, net zoals G. G. ook al zei.

Rooker
18 mei 2010, 09:46
Ja, vanaf het inkomen van de tweede slagpartij en aansluitend de solo ben ik. De toetsen en zang trouwens ook maar dat terzijde :D
Op de AC30HH heb ik het Top Boost kanaal gebruikt, maar de mijne is wel licht gemod. Denk dat het ongeveer tussen de Normal en Top Boost van de AC30CC in ligt qua helderheid.
De Tube King is geen alledaags pedaal maar er zijn er echt meer die dit truukje kunnen hoor. Marshall Guvnor of Jackhammer lijken er enigszins op, Subdecay Black Star, Electro Harmonix English Muffin, Brunetti Mercury, Barber Direct Drive, misschien een Rat, afijn...mogelijkheden genoeg.

Kleine aanvulling nog op Wild Boys: beide kanalen, doorgelust, op vrijwel 'full blast'. Op de Heritage lijn heb je een EF86 kanaal en een Top Boost kanaal. Op de CC-lijn heb je een Top Boost kanaal en een Normal channel. Dat klinkt dus wel iets anders (iets meer low mids), maar toch.
Maar ik denk dat je wel hoort dat je met een clean of licht crunchy amp met de juiste pedalen toch écht een heavy sound kan neerzetten, net zoals G. G. ook al zei.

Misschien een iets goedkoper alternatief... Een Bad Monkey van digitech schijnt het ook goed te doen op de AC 30. Ik zelf gebruik de DF-7 waar ik dan alleen de rat clone van gebruik en dat vind ik een erg mooie Guillmourische dist.

Simon Hans
18 mei 2010, 12:59
Heb inderdaad de VOX AC 30 HH head sinds kort binnen. Een droom van een verterker!

Mitch
18 mei 2010, 13:58
Misschien een iets goedkoper alternatief... Een Bad Monkey van digitech schijnt het ook goed te doen op de AC 30. Ik zelf gebruik de DF-7 waar ik dan alleen de rat clone van gebruik en dat vind ik een erg mooie Guillmourische dist.
Een Bad Monkey pep je 'm niet mee op tot in medium/high gain (of niveau classic rock, zoals topic starter volgens mij ongeveer wil). Die zit meer in de Tubescreamerhoek. Vandaar het lijstje dat ik postte, dat zijn heel andere drives.

Ibanez666
18 mei 2010, 14:04
Hey Mitch, die solo van johnny come home, ligt dat aan mn speakers of heb je daar erg weinig mids?

jurrian-93
18 mei 2010, 16:37
Allen alvast bedankt voor jullie reacties! Ik ga binnenkort maar weer eens op de /een AC30 spelen en gewoon met een paar pedaaltjes proberen er een mooie high-gain eruit te krijgen! Verdere reacties/ideetjes altijd welkom!:)

Mitch
18 mei 2010, 19:32
Hey Mitch, die solo van johnny come home, ligt dat aan mn speakers of heb je daar erg weinig mids?
Geen idee of dat aan je speakers ligt of aan je smaak? Voor mij is het prima zo, maar zoals onze Amerikaanse vrienden zo mooi zeggen: YMMV :)

jonesd
18 mei 2010, 19:42
Allen alvast bedankt voor jullie reacties! Ik ga binnenkort maar weer eens op de /een AC30 spelen en gewoon met een paar pedaaltjes proberen er een mooie high-gain eruit te krijgen! Verdere reacties/ideetjes altijd welkom!:)

Voor de iets zwaardere scheur gebruik ik een emma reezafratzitz icm met mijn ac30.

Voor mij werkt dit perfect, al zal het voor sommigen misschien niet high gain genoeg zijn.

jurrian-93
18 mei 2010, 20:34
emma reezafratzitz.. Mooi pedaaltje.. ik hoop deze ook nog een keer te kunnen bespelen icm een AC30.. Alleen ik denk moeilijk te krijgen pedaaltje?

Mitch
18 mei 2010, 20:56
Valt wel mee denk ik? Ik weet niet of -ie ze nog heeft, maar De Gier had ze vroeger. Er zullen vast meer winkels zijn, meestal zijn dealers wel te vinden via de site van een merk.

Fireburst
18 mei 2010, 21:19
Tadaaa !
http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Effecten/26391417/Emma_Reezafratzitz.html

Ibanez666
19 mei 2010, 09:37
Geen idee of dat aan je speakers ligt of aan je smaak? Voor mij is het prima zo, maar zoals onze Amerikaanse vrienden zo mooi zeggen: YMMV :)

Als het voor jou goed is, is het goed! Maar ik dacht dat jij, net als ik nogal een voorstander van mids was :)

Mitch
19 mei 2010, 11:01
Smaak is een tikkie veranderd, da's waar. Zeker met mijn CMW'tje zat ik automatisch in het hoog-mid, met de Vox is dat wat meer full range geworden. Ik stel de Vox ook niet erg middy af, is een beetje overkill met een duo M20's eronder. Mijn LP is ook redelijk breed, niet erg neuzig op het brugelement, de Tube King had ik vroeger ook wat neuziger afgesteld dan nu en de Klon die 'm nog iets boost geeft ook maar een heel beperkte mid boost. Als ik het zo dus bij elkar optel heb je dus hartstikke gelijk :D Maar door de mix prikken (ook live) gaat meer dan prima. Een goed hoog dat wel 'prikt' maar niet schel is, is misschien ook wel een beetje een ondergewaardeerde factor in het door de mix prikken. Maar goed, ik dwaal af ;)

jurrian-93
19 mei 2010, 12:53
afdwalen haha:P gebeurd vaker(A)
Maar nog andere opties? Of hebben we ze met gemak wel gehad?
En maakt het ook veel uit of je een buizenpedaaltje neemt (English muffin bijv)
of een gewoon pedaaltje?

Michael AE
19 mei 2010, 15:54
Veel mids is weer zo'n internet hype die zijn eigen leven is gaan leiden en voor verschrikkelijke gitaargeluiden zorgt, IMO.

De hype ontstond in de tijd dat men doodgegooid werd door metal- en rockbands die (o.a.) een metalzone gebruikte op stofzuigerstand. De gain helemaal open en het midden helemaal dicht. Afschuwelijk geluid.

Het advies was meestal om het midden wat meer open te draaien en de gain te verminderen. Hierdoor krijg je een gebalanceerder geluid. Werkte destijds prima en de meeste mensen ondervonden in bandverband ook degelijk het voordeel van "iets meer midden".

Tegenwoordig leest iedereen dat je je mids helemaal moet opendraaien. En dan is het vaak nog niet genoeg.

In mijn opinie is dat bij het gros van de versterkers van tegenwoordig helemaal niet meer nodig. Het middengebied is meestal dusdanig aanwezig, dat het opendraaien ervan alleen maar zorgt voor een TE aanwezig gitaargeluid dat helemaal niet meer gebalanceerd is.

In mijn optiek moet je spaarzaam zijn met je mids. Het is de belangrijkste frequentie van je gitaar en kan een sound compleet maken of breken.

Ik hou het meest van gitaargeluiden waar alles zo gebalanceerd mogelijk klinkt. De juiste hoeveelheid hoog, zonder al te schel of fizzy te worden, de juiste hoeveelheid laag, zonder zompig of dun te worden en de juiste hoeveelheid mids zodat je prikt, zonder een kwakerig of te aanwezig geluid. Deze balans kan per persoon natuurlijk verschillen, want niemand hoort hetzelfde. Wat de een neuzig vindt, vindt de ander juist weer gebalanceerd.

Sorry voor de offtopic, maar ik merk dat er veel nieuwelingen zijn die alles klakkeloos overnemen dat op internet staat, zonder na te denken of te luisteren of het wel werkt in de context waarin ze het gebruiken.

Ibanez666
19 mei 2010, 16:43
Veel mids is weer zo'n internet hype die zijn eigen leven is gaan leiden en voor verschrikkelijke gitaargeluiden zorgt, IMO.

De hype ontstond in de tijd dat men doodgegooid werd door metal- en rockbands die (o.a.) een metalzone gebruikte op stofzuigerstand. De gain helemaal open en het midden helemaal dicht. Afschuwelijk geluid.

Het advies was meestal om het midden wat meer open te draaien en de gain te verminderen. Hierdoor krijg je een gebalanceerder geluid. Werkte destijds prima en de meeste mensen ondervonden in bandverband ook degelijk het voordeel van "iets meer midden".

Tegenwoordig leest iedereen dat je je mids helemaal moet opendraaien. En dan is het vaak nog niet genoeg.

In mijn opinie is dat bij het gros van de versterkers van tegenwoordig helemaal niet meer nodig. Het middengebied is meestal dusdanig aanwezig, dat het opendraaien ervan alleen maar zorgt voor een TE aanwezig gitaargeluid dat helemaal niet meer gebalanceerd is.

In mijn optiek moet je spaarzaam zijn met je mids. Het is de belangrijkste frequentie van je gitaar en kan een sound compleet maken of breken.

Ik hou het meest van gitaargeluiden waar alles zo gebalanceerd mogelijk klinkt. De juiste hoeveelheid hoog, zonder al te schel of fizzy te worden, de juiste hoeveelheid laag, zonder zompig of dun te worden en de juiste hoeveelheid mids zodat je prikt, zonder een kwakerig of te aanwezig geluid. Deze balans kan per persoon natuurlijk verschillen, want niemand hoort hetzelfde. Wat de een neuzig vindt, vindt de ander juist weer gebalanceerd.

Sorry voor de offtopic, maar ik merk dat er veel nieuwelingen zijn die alles klakkeloos overnemen dat op internet staat, zonder na te denken of te luisteren of het wel werkt in de context waarin ze het gebruiken.


Dat ik meer mids gebruik dan voorheen komt vooral door mn eigen ervaringen. De internethype (die ik nog niet tegengekomen ben) is aan mij voorbijgegaan. :)

Michael AE
19 mei 2010, 18:46
Jouw post was meer een aanleiding voor mijn verhaal. ;)

Ik merk alleen dat steeds meer mensen tegenwoordig de fout maken te veel mids in hun geluid te draaien en dat vind ik jammer. :cheerup:

Ibanez666
19 mei 2010, 20:58
Jouw post was meer een aanleiding voor mijn verhaal. ;)

Ik merk alleen dat steeds meer mensen tegenwoordig de fout maken te veel mids in hun geluid te draaien en dat vind ik jammer. :cheerup:

Sja veel mids fout. Dan nog liever dan de V vorm lijkt me. Ik speel zelf het liefst met de bas op 0 de mids rond de helft afhankelijk van de amp natuurlijk en het hoog vanaf de helft en hoger voor crunch. Bij clean ga ik nog ietsje verder en draai ik wel een beetje bas bij. Misschien is geen of weinig bas dan wel essentieler dan veel of weinig mids :)

Mitch
19 mei 2010, 22:16
Ja, een juiste verhouding tussen laag, hoogmid en hoog is naar mijn idee belangrijker. En om weer on topic te komen: dat is met een AC30 prima mogelijk :D

Buizenpedaaltje? Nee, niet per se. De Tube King die ik heb is in zijn totaliteit een pedaal dat goed voor mij werkt, daar is die buis echt niet de meest belangrijke factor voor. Doet overigens alleen wat in de klankvorming, niet in de oversturing. De English Muffin zit anders in elkaar, volgens mij doen daar de buisjes wel meer in de oversturing. Maar of het een beter pedaal is? Mwoh... ik heb 'm wel eens Ge-A/B'ed en hij klinkt wel lekker, maar meer voor slag dan voor leads. Dikke crunch, maar wat minder sustain. Met een pedaal of twee (een drive een een boost vóór die drive) heb je een heel veelzijdige set hoor. Maar vóór je je suf prakkizeert over welke pedalen tof zijn: bedenk eerst of je inderdaad die amp wil!

Ibanez666
20 mei 2010, 11:45
Wordt de VOX ac30 eigenlijk nog in Engeland gemaakt?

Mitch
20 mei 2010, 17:29
Nee, gelukkig niet. De laatste serie (Korg reissues) was qua bouwkwaliteit nou niet om over naar huis te schrijven, da's nu beter. Hopelijk leest flitslicht dit: ik vind Chinese bouw beter dan Europese ;)

Harry
21 mei 2010, 11:41
het blijven klootzakken die chinezen, maar dat doen ze blijkbaar goed.

Ik krijg ook aardig wat herrie uit mijn Vox AC30 CC1, in combinatie met een Fultone OCD, MI Audio Blues Pro en een Catalinbread booster.

robertmolema
30 juni 2010, 14:25
Nee, gelukkig niet. De laatste serie (Korg reissues) was qua bouwkwaliteit nou niet om over naar huis te schrijven, da's nu beter. Hopelijk leest flitslicht dit: ik vind Chinese bouw beter dan Europese ;)

Hebben we het dan over bouw kwaliteit of geluidskwaliteit? Ik heb zelf een Vox AC30TB met 6 ingangen. 20 jaar oud of zo (van Korg in Engeland gebouwd) en echt een goddelijk clean geluid, en de verschillende scheurpedaaltjes die ik gebruik komen allemaal goed uit de verf (Mesa Boogie Bottle Rocket/Emma Electronics ReezaFratZitz/Digitech Hardwire Tube Overdrive/Tubescreamer). Ik heb er twee Blue Alnico Speakers in en vooral als het volume boven de 4 uit komt is het echt prachtig.

Naar mijn mening (en van vele andere meningen die ik in de tijd gegoogled heb, omdat ik deze versterker in de winkel zag staan en iets nieuws wilde) is de chinese kwaliteit echt inferieur op het gebied van onderdelen en zal daarom nooit het echte cleane VOX geluid (re)produceren waardoor ze zo beroemd zijn geworden.

EDIT: Deze opname heb ik even gemaakt om mijn feedback te testen: http://www.gitaarles-bilthoven.nl/files/Santana%20Europa.mp3. Opgenomen met een AC30TB met SM58 ervoor en een ReezaFratZitz op vol.

Mukkez
30 juni 2010, 18:42
Gast, wat een genot om naar te luisteren. Serieus.
Wat een sustain ook! (op ongveer 65% van 't nummer)

Mitch
30 juni 2010, 22:48
Sustain? Hij zei niet voor niets dat -ie dat clipje maakte om feedback te testen... ;)


Hebben we het dan over bouw kwaliteit of geluidskwaliteit? Ik heb zelf een Vox AC30TB met 6 ingangen. 20 jaar oud of zo (van Korg in Engeland gebouwd) en echt een goddelijk clean geluid, en de verschillende scheurpedaaltjes die ik gebruik komen allemaal goed uit de verf (Mesa Boogie Bottle Rocket/Emma Electronics ReezaFratZitz/Digitech Hardwire Tube Overdrive/Tubescreamer). Ik heb er twee Blue Alnico Speakers in en vooral als het volume boven de 4 uit komt is het echt prachtig.

Naar mijn mening (en van vele andere meningen die ik in de tijd gegoogled heb, omdat ik deze versterker in de winkel zag staan en iets nieuws wilde) is de chinese kwaliteit echt inferieur op het gebied van onderdelen en zal daarom nooit het echte cleane VOX geluid (re)produceren waardoor ze zo beroemd zijn geworden.

EDIT: Deze opname heb ik even gemaakt om mijn feedback te testen: http://www.gitaarles-bilthoven.nl/files/Santana%20Europa.mp3. Opgenomen met een AC30TB met SM58 ervoor en een ReezaFratZitz op vol.

Nee, ik heb het toch echt over zowel bouw- als geluidskwaliteit. De TBX zal vast wat lekkerder klinken door de Blues, maar de TB met greenbacks waar ik het over heb is verder technisch gelijk. Kijk maar eens van binnen of die zo propvol prachtige onderdelen zitten als je misschien hier en daar gelezen hebt. Ribbon connectors die makkelijk los kunnen raken, buizen op de print, joepie... Dat de nieuwere Voxen 'daarom' nooit zo clean kunnen zijn waardoor Vox zo beroemd is geworden, sja... da's deels smaak, maar ook deels een verschil in de amps. Beide gaan ze knetterhard clean, maar de CC lijn heeft een goed bruikbare master waardoor je 'm ook kunt laten crunchen als je dat mooi vindt. Laat Vox daar nu namelijk ook beroemd om zijn geworden, de crunch...
Maar goed, die Britten zijn behoorlijk gefilterd, is klankmatig toch wat geconstipeerd en ze zijn erg stijf. Zeker, langer clean, maar wat dat met kwaliteit te maken heeft? Da's gewoon een verschil in circuit en deels de onderdelen. Zet zo'n Korg reissue maar eens hard: die gaat niet lekker soepel crunchen, is erg bonkig. Circuitmatig is de Chinese lijn méér vintage correct dan de Korg reissue.


Dat je een clipje post met een dik scheurpedaal ervoor is wel on topic maar zet je 'prachtige clean'-argument geen kracht bij :D

robertmolema
1 juli 2010, 00:18
Ik heb nog niet zo'n kennis van buizenversterkers als ik zou willen, maar daarom haak ik er even op in en laat me graag nog wat wijs maken:
Wat betreft printplaatjes en ribbon connectors. Dat maakt in klank naar mijn mening niet uit. De klankmatige kwaliteit zit hem toch in de speakers, (eind)trafo's en het feit dat het een klasse A versterker is. Dat was de reden dat ik mijn Fender Hot Rod's weg heb gedaan voor de VOX AC30TBX. Niet omdat ik er over gelezen had, maar ook omdat ik het echt hoor. Deze 20 jaar oude AC30TBX heeft strakke heldere boventoon structuur, iets wat ik niet hoorde bij de Fender Hot Rod (mexicaan). Ik ging me echt ergeren aan het lelijke hoog van de Hot Rod.

Dat heeft toch alles niks met printplaatjes en zo te maken. Of vergis ik me. Wat maakt het nu echt een verschil tussen de AC30 uit het Korg tijdperk en de nieuwe (zeer voordelige) CC's.

Mitch
1 juli 2010, 08:21
Nee joh, ik heb ook niks tegen printplaten! Ik wilde alleen iets zeggen over bouwkwaliteit, aangezien je een duidelijk oordeel had over de Chinese Voxjes t.a.v. hun bouwkwaliteit. Dat de TBX beter klinkt dan een Hot Rod, ja dôh! :D
20 jaar oud zegt ook niets over kwaliteit overigens, maar goed. Laat ik het er op houden dat je vooroordeel t.a.v. de nieuwere Vox (CC, Heritage, C) mijns inziens niet klopt.
Misschien dat googlen op 'gut pics' of 'inside' in combinatie met AC30TB, AC30TBX en AC30CC, Heritage of AC30C leuke dingen oplevert, maar ik moet nu effe aan het werk. Leef je uit zou ik zeggen :)

Mukkez
1 juli 2010, 18:17
Oops :sssh: hehe

Mooie feedback dan !