PDA

View Full Version : Boss od-20



kalmah
17 mei 2010, 17:15
Beste forumleden,

Ik zag op speurders een Boss od-20 voorbij komen. Na wat zoeken op dit forum, kwamen er niet zo bar veel reacties naar boven, en die er waren, waren niet zo erg positief. Nou heb ik zelf de ds-1 van Boss, waar ik wel erg tevreden over ben. Ik wil alleen wat meer variatie in de geluidsmogelijkheden. Is het nou zo dat de od-20 slechter is dan de ds-1 of zijn de mensen gewoon over beide niet te spreken? :D Ik snap dat het een subjectieve vraag is, maar ik kan hem moeilijk testen op mijn eigen amp, omdat deze daar gewoon te groot voor is, hehe.
Dus, is de od-20 echt zo'n ramp, of zit het een beetje rond het niveau ds-1, od-2 e.d.?

tommus42
17 mei 2010, 17:29
Gehoord heb ik 'm niet, maar volgens mij is het een staalkaart van overdrives en distortions. Vervolgens kun je je favorieten dan in analoge vorm aanschaffen. Als ie net zo vlak klinkt als de ampfactory is het een rampzalig ding, maar ik vermoed dat ie wel wat beter klinkt.

HaroldA
17 mei 2010, 17:41
Gehoord heb ik 'm niet, maar volgens mij is het een staalkaart van overdrives en distortions. Vervolgens kun je je favorieten dan in analoge vorm aanschaffen. Als ie net zo vlak klinkt als de ampfactory is het een rampzalig ding, maar ik vermoed dat ie wel wat beter klinkt.

De OD-20 is toch simuleert toch andere Boss pedalen dmv COSM?

Is het niet verstandiger om een losse boost of overdrive er bij te kopen ipv een digitaal pedaaltje waar bijna niemand over te spreken is?

kalmah
17 mei 2010, 18:08
Is zo'n od-20 niet gewoon een verzameling van een paar Boss stompboxjes dan?

HaroldA
17 mei 2010, 18:11
Is zo'n od-20 niet gewoon een verzameling van een paar Boss stompboxjes dan?


The OD-20 Drive Zone uses advanced COSM® technology to model the sound of classic overdrive/distortion pedals of the past 30 years, as well as creating new sounds of its own. There are 22 models to choose from, plus new "Attack Shape" and "Heavy Octave" parameters for dialing in subtle nuances or extreme tones. You can even switch amp channels remotely using the OD-20's Amp Control jack.

COSM staat voor Composite Object Sound Modeling, oftewel digitaal nagemaakte analoge pedalen. Ik kan je garanderen dat de digitale varianten anders (lees: slechter) klinken dan de analoge.

kalmah
17 mei 2010, 18:13
Dat begrijp ik. Maar wist niet dat mijn ds-1 een analoog pedaal was? Is 't niet allemaal digitaal? Ja weet ik veel :seriousf:

Tankman
17 mei 2010, 18:45
Als je nou perse zo'n type pedaal wilt, kijk ook eens naar de TC Electronic Nova Drive. Die is naar mijn mening de beste van zijn soort.

kalmah
17 mei 2010, 20:10
En ook meteen meer dan een keer zo duur.. :???:

Maar de effecten uit de od-20 zijn dus anders dan de gewone ds-1 etc. van tegenwoordig?

Mitch
17 mei 2010, 20:18
De meeste effectpedalen in kleine vorm van Boss zijn gewoon analoog. COSM is één van de namen die geplakt worden op het fenomeen modelling. Een digitale voorstelling van een bepaalde versterker, effectpedaal of zelfs een compleet andere gitaar.
Modelling wordt steeds beter, maar het is nog steeds niet hetzelfde. De OD20, om precies te zijn, heb ik wel eens gehoord en het is een beetje dezelfde kwaliteit als in de GT6/GT8, zo ongeveer. Misschien vind jij het helemaal geweldig en super veelzijdig, ik speel zelf nog liever unplugged met een elektrische gitaar. :listen:

kalmah
17 mei 2010, 20:42
Dat begrijp ik. Dan neem ik de gok niet. Ook al kost ie 'maar' 75 euro. Ik dacht echt dat het hetzelfde was als de gewone stompboxjes, maar dan meerdere in een. Maar het is dus gewoon digitale shit :dontgeti: en daar heb ik 't niet zo op, hehe. Bedankt in ieder geval!

tomdiedom
17 mei 2010, 20:46
Maar het is dus gewoon digitale shit :dontgeti: en daar heb ik 't niet zo op, hehe. Bedankt in ieder geval!

Lekkere generalisatie, misschien moet je proberen te luisteren met je oren ipv je ogen.

kalmah
17 mei 2010, 21:04
Ja dat gaat nou net niet, aangezien ik m'n amp niet mee kan nemen om het te testen..

Mitch
18 mei 2010, 10:17
Lekkere generalisatie, misschien moet je proberen te luisteren met je oren ipv je ogen.
Het is zeker een generalisatie maar in dit geval mischien wel terecht :D
ME50, GT6, OD20... het is allemaal datzelfde knerpende dertien-in-een-dozijn geluid.

tommus42
18 mei 2010, 10:48
Het is zeker een generalisatie maar in dit geval mischien wel terecht :D
ME50, GT6, OD20... het is allemaal datzelfde knerpende dertien-in-een-dozijn geluid.

hihi, dank je:strat:

Il_Falco
18 mei 2010, 11:37
Ik heb hem hier thuis staan. Hij is zeker niet van het niveau DS-1 maar ik heb hem in de tijd aangeschaft om dat ik niet wist welke drive me zou liggen. Nu weet ik dat wel en heb ik ze individueel aangekocht. het pedaal bootst de echte pedalen goed na, maar is niet erg dynamisch. Op zich niet erg, maar je kan je eraan storen.

Ik gebruik hem nu nog voor back-up. Hij heeft een redelijk goede line out. Het voordeel is ook dat ik mijn geluid erin kan opslaan. Zo hoef ik geen tijd te verspelen als mijn amp uitvalt om nog mijn geluid te zoeken. (ongeveer mijn geluid).

De nova drive is hetzelfde idee maar professioneler.

MrRFasters
24 mei 2010, 00:39
Ik heb hier thuis een Digitale ME70 en een Analoog Digitech Screamin Blues(SB) pedaal staan. Als ik de Blues overdrive op de ME70 vergelijk met de SB, zo veel mogelijk op dezelfde setting dan:
* Is het geluid van de ME70 minder direct, alsof je speelt via een compressor (die niet aanstaat)
* Is het geluid van de ME70 minder strak, alsof er een delaytje of een reverb meeloopt (die niet aanstaat op de ME70)
* Zijn de klanksoorten 100 % identiek
* Zijn de klanken 100 % identiek
* Zijn de overdrive opties identiek
* Is de speel-dynamiek (gevoeligheid voor hardheid van spelen en crunch-punt gevoeligheid) op het analoge pedaal een fractie beter.
* Is de output-dynamiek (volume verschillen en gevoeligheid daarvoor) op het analoge pedaal behoorlijk beter.

Het leidt tot verschillen die je als gitarist doen willen spelen op een pedaal (imo) maar die na opname (dynamiek compressie) in de complexe mix van een band volkomen verloren gaan.

En iedereen die anders beweert is hoogstwaarschijnlijk een audio-fiel (like me ...) die dan hopelijk ook een duizenden euros kosten hifi set thuis heeft staan ...
:cooler:

FruscianteFan
24 mei 2010, 01:09
Ik heb een (nu kapotte) DS1 en een ME-50. Als je die twee vergelijkt (waarbij de ME-50 een DS-2 kan imiteren), merk je echt heel duidelijk verschil. De echte klinkt steviger en levendiger, en muzikaler.

Als je tevreden bent over de DS1 en op zoek bent naar meer veelzijdigheid, is het aan te raden om te kijken naar een boost, een overdrive of juist een fuzz.

Moet wel zeggen, ik heb nooit een DS1 naast een DS-2 gehoord en het is sowieso alweer een tijdje terug.

Mitch
24 mei 2010, 09:50
Ik heb hier thuis een Digitale ME70 en een Analoog Digitech Screamin Blues(SB) pedaal staan. Als ik de Blues overdrive op de ME70 vergelijk met de SB, zo veel mogelijk op dezelfde setting dan:
* Is het geluid van de ME70 minder direct, alsof je speelt via een compressor (die niet aanstaat)
* Is het geluid van de ME70 minder strak, alsof er een delaytje of een reverb meeloopt (die niet aanstaat op de ME70)
* Zijn de klanksoorten 100 % identiek
* Zijn de klanken 100 % identiek
* Zijn de overdrive opties identiek
* Is de speel-dynamiek (gevoeligheid voor hardheid van spelen en crunch-punt gevoeligheid) op het analoge pedaal een fractie beter.
* Is de output-dynamiek (volume verschillen en gevoeligheid daarvoor) op het analoge pedaal behoorlijk beter.

Het leidt tot verschillen die je als gitarist doen willen spelen op een pedaal (imo) maar die na opname (dynamiek compressie) in de complexe mix van een band volkomen verloren gaan.

En iedereen die anders beweert is hoogstwaarschijnlijk een audio-fiel (like me ...) die dan hopelijk ook een duizenden euros kosten hifi set thuis heeft staan ...
:cooler:

Goede samenvatting, waarbij ik wel wil aantekenen dat de topic starter natuurlijk meer een vergelijking zoekt met de Boss multi-effecten en een Boss overdrive of distortion. In de tweede plaats zijn er vooral zo veel andere en betere drive pedalen. Daar ging het de topic starter niet om, maar doet wel wat met je bevinding over identieke klank en je eindconclusie ;)