PDA

View Full Version : Alternate speedpicking



Ibanez666
17 mei 2010, 15:20
Zag net een leuk leerzaam filmpje over alternate picking:
http://www.youtube.com/watch?v=P-6PtE733GI&feature=related

Ik zelf zou alleen het eerste voorbeeld spelen door te beginnen met een upstroke. Op deze manier ga je naar de onderliggende snaar met een, in mijn ogen natuurlijker, downstroke en ga je weer naar de snaar erboven met een upstroke etc. Wat is jullie mening over beide mogelijkheden?

Ik vind mijn manier makkelijker te leren, maar het nadeel lijkt me dat je wel wat calculerender te werk moet gaan om zo uit te komen als je wilt. Als je het op zijn manier doet, dus "om de onderliggende snaar heen" gaan maakt het niet zoveel uit welke patronen je speelt. Maar aangezien de meeste snelle riffs in mijn geval toch bepaalde vaste patronen volgen, is het in mijn ogen iets handiger om met een upstroke te beginnen.

What say you?

Megadeth22
17 mei 2010, 16:13
Geen idee, maar ik heb wel een vraagje. Als ik langzaam alternate pick houdt ik mijn plectrum normaal vast. Echter als ik sneller wil spelen (en ik kan niet alternate picken) houdt ik mijn plectrum echt loeihard vast. Zou ik moeten oefenen 'm losser vast te houden bij hogere 'snelheden'?

Dealer
17 mei 2010, 16:15
op zijn manier... hij gaat nou toch juist met een downstroke een snaar naar beneden?

d u d u d u d u d <krijg de strokes niet netjes erboven moet je zelf ff doenxD
B |--5--7--8----------5--7--8
E |-----------5--7--8-------- ECT

Oh en dit is niet op zn kop trouwens dus let op de snarenxd

Snap je niet helemaalxd

Eerste dattie doet bedoel je dat stukje mee toch?

Ik speel niet super lang ofzo dus jij zal het beter weten maar ben lichtjes confusedxd als je tijd heb explain je nader

dankuxd wel leuke oefening trouwens deed ik eerst welles

B0UDEWIJN
17 mei 2010, 19:39
Geen idee, maar ik heb wel een vraagje. Als ik langzaam alternate pick houdt ik mijn plectrum normaal vast. Echter als ik sneller wil spelen (en ik kan niet alternate picken) houdt ik mijn plectrum echt loeihard vast. Zou ik moeten oefenen 'm losser vast te houden bij hogere 'snelheden'?

Je kunt niet alternate picken? :chicken:
Dan zou ik dat eerst gaan oefenen voordat je op hogere snelheden gaat spelen.

Megadeth22
17 mei 2010, 20:04
Je kunt niet alternate picken? :chicken:
Dan zou ik dat eerst gaan oefenen voordat je op hogere snelheden gaat spelen.
Ik alternate pick op 1 snaar gewoon zoals elke metalgitarist behoort, ziek snel. Maar zodra het over meerdere snaren gaat (denk aan een Annihilator's Alison Hell) lukt dat me niet meer.

Ibanez666
18 mei 2010, 12:48
Geen idee, maar ik heb wel een vraagje. Als ik langzaam alternate pick houdt ik mijn plectrum normaal vast. Echter als ik sneller wil spelen (en ik kan niet alternate picken) houdt ik mijn plectrum echt loeihard vast. Zou ik moeten oefenen 'm losser vast te houden bij hogere 'snelheden'?

Te vast lijkt me nooit goed, ik probeer altijd zelf minimaal te knijpen.

Ibanez666
18 mei 2010, 12:53
op zijn manier... hij gaat nou toch juist met een downstroke een snaar naar beneden?

d u d u d u d u d <krijg de strokes niet netjes erboven moet je zelf ff doenxD
B |--5--7--8----------5--7--8
E |-----------5--7--8-------- ECT

Oh en dit is niet op zn kop trouwens dus let op de snarenxd

Snap je niet helemaalxd

Eerste dattie doet bedoel je dat stukje mee toch?



Ik doel op de overgang van de B: 5-7-8 naar de E 5-7-8. Als je op de B snaar met een downstroke begint moet je naar de 5 van de E snaar met een upstroke (5 op E snaar). Dit betekent in de praktijk dat je om de E snaar heen moet om hem aan te slaan. Dit is dus wat ik bedoel. Als je met een upstroke begint op de B, dan ga je met een downstroke naar de E snaar en dat is dus in mijn ogen "natuurlijker"

Ibanez666
18 mei 2010, 12:58
Ik alternate pick op 1 snaar gewoon zoals elke metalgitarist behoort, ziek snel. Maar zodra het over meerdere snaren gaat (denk aan een Annihilator's Alison Hell) lukt dat me niet meer.

Begin met twee of drie noten op 1 snaar en 1 noot op de onderliggende en verschuif je hand dan niet maar wen gewoon rustig aan het aanslaan van een noot op een andere snaar. Als je dat onder de knie hebt, kun je steeds verder uitbouwen met meedere noten en posities op de hals.

Kijk anders even op mn youtube page, daar speel ik diverse riffs langzaam en snel

Olorin
18 mei 2010, 13:00
Als je de mogelijkheid hebt kijk dan eens naar de serie van lick library, daar wordt perfect alternate picking uitgelegd en voorgedaan.

ze hebben ontzettend veel waar (moi opinion) je echt veel van kan leren.


(psssst, er schijnen sites te bestaan waar je de dvd's zo kan downloodelen :sssh: )

Ibanez666
18 mei 2010, 13:13
Als je de mogelijkheid hebt kijk dan eens naar de serie van lick library, daar wordt perfect alternate picking uitgelegd en voorgedaan.

ze hebben ontzettend veel waar (moi opinion) je echt veel van kan leren.


(psssst, er schijnen sites te bestaan waar je de dvd's zo kan downloodelen :sssh: )

Ik prefeer zelf kleine voorzetjes zodat im de rest zelf kan inkoppen, dus hele DVD's zijn aan mij meestal niet besteed :)

aaronstonebeat
18 mei 2010, 13:38
Ik heb eens een filmpje van John Petrucci gezien waarin hij vertelt dat hij het juist lastig vind om bijv. van een upstroke op de b-snaar naar een downstroke op de e-snaar te gaan. Hij heeft dan het gevoel dat hij 'gevangen' zit tussen twee snaren en gaat liever 'buitenom'.

Het lijkt me uiteindelijk puur een kwestie van persoonlijke voorkeur en wat je het meest hebt geoefend; het één is niet beter of slechter dan het ander. Maar als je alternate picking doet, zul je het probleem altijd, in beide vormen, tegenkomen.

Ibanez666
18 mei 2010, 14:02
Ik heb eens een filmpje van John Petrucci gezien waarin hij vertelt dat hij het juist lastig vind om bijv. van een upstroke op de b-snaar naar een downstroke op de e-snaar te gaan. Hij heeft dan het gevoel dat hij 'gevangen' zit tussen twee snaren en gaat liever 'buitenom'.

Het lijkt me uiteindelijk puur een kwestie van persoonlijke voorkeur en wat je het meest hebt geoefend; het één is niet beter of slechter dan het ander. Maar als je alternate picking doet, zul je het probleem altijd, in beide vormen, tegenkomen.

Dat filmpje ken ik ook, maar ik heb daar geen last van omdat ik vantevoren mn riffs uitdokter en dus niet in zon tussen de snaren in situatie kom. In mijn ogen kun je wel 1000 riffjes leren, maar in de praktijk grijp je toch vaak naar een paar riffs/technieken die je goed beheerst als je live speelt en daarom improviseer je dan de rest. Dus voor het niveau van Petrucci kan ik me goed voorstellen dat je ook dat gedeelte van tussen de snaren komen aanpakt, maar voor mijn huis tuin en keuken niveau zie ik het nut (nog) niet.

javier1971
28 november 2011, 19:46
Ben bezig om m'n snelheid ook te improven. Daarbij maak ik geen onderscheid tussen in- en outside picking. Probeer het beide continu te oefenen. Denk dat als je aan het improviseren bent je niet echt tijd hebt om na te denken of je nu met een up of downstroke zal gaan starten.

Het is wel een schandelijk tijdrovende oefensessie iedere keer. Aangezien je belachelijk langzaam moet beginnen. Althans in de workshop/oefeningen die ik volg.

Ik heb het maar ingedeeld in mn dagelijkse oefenroutine. Dus een uurtje of twee, wat speedpicking oefeningen en daarnaast het andere werk want anders is het denk ik kansloos, en wordt je gek van de eentonigheid.

Maar als ik het zo aanhoor is dit de enige manier om ooit een beetje te kunnen shredden.

Na een aantal maanden merk ik wel degelijk verschil, maar de op te brengen discipline is soms ondraaglijk vind ik.....