PDA

View Full Version : Gitaar-synthesizer ?



mokumhum
16 mei 2010, 19:06
Hoi allemaal

Ik zit al een tijdje met de gedachte te spelen om tzt synthesizer te gaan spelen via de midi-gitaar.

Ik zag dat Roland/Boss zo'n elementje heeft en en kastje waar je het op aan moet sluiten, maar ik heb geen flauw idee van hoe of wat in de praktijk.

http://www.roland.com/products/en/GR-20/

Stel nou dat ik van dat spul aan ga schaffen , waar moet ik allemaal op letten enzo, en wat voor problemen doen zich voor , zijn er onaangename verassingen ?


laterz.
-Mokumhum

bass blom
16 mei 2010, 22:38
tja.. een hebbedinkie.
ik heb de oude, met GK2 element en dat is best vaag soms.
opdrukken moet je bijvoorbeeld niet doen, gaat hij rare glitches maken.
het is wel kicken om bijvoorbeeld cello op je gitaar te kunnen spelen.

kenx
16 mei 2010, 22:48
Tjah, niet veel moeilijks aan ;) Het element plaats je gewoon eventjes aan de brug onder de snaren van je gitaar, vandaar neem je een kabel naar het effect pedaaltje (een midi-kabel) en hupsakee, nog wat dingen afregelen en alles zou (perfect) moeten werken! :)

altheka
17 mei 2010, 17:09
Nou zo makkelijk als hier wordt gezegd is het niet, om het beste resultaat te krijgen moet je de boel goed afstellen.
Ja kan gewoon uit de doos aansluiten en er mee spelen, maar zorgvuldig afstellen en de juiste gitaar en snaren kiezen scheelt flink.

Gitaar:
Liefst een goede stemvaste gitaar zonder tremelo en zorgvuldig geïntoneerd.
Element op de juiste hoogte en plek installeren, deze zou je niet direct vast moeten schroeven maar niet al te vast moeten plakken om te kunnen testen welke plek op jouw gitaar het beste resultaat geeft.
Ik heb gemerkt dat dikke snaren beter werken dan dunne, waarschijnlijk omdat deze wat meer toon vast zijn (aanname).

De GR-20-30-33 of wat dan ook moet je ook juist afstellen, je kan per snaar de gevoeligheid van het element instellen.

Als je alles juist hebt afgesteld heb je echt een betere en makkelijker te bespelen gitaarsynth.

Overigens kan ik op mijn systeem prima de snaren opdrukken, dit maakt echter wel erg uit per geluid/patch.
Het enne geluid kan het wel, b.v. blazers en het andere geluid totaal niet (piano bv).
Overigens kan ik ook dit weer beinvloeden door de juiste instellingen op mijn midi-interface.

Overigens heeft elk systeem altijd een heel klein beetje vertraging tussen aanslag en geluid zitten, de 1 wat meer dan de ander maar het is er altijd.
Maar daar wen je aan en op de een of andere manier pas je je speel daar op aan.
Wat trouwens ook belangrijk is is heel netjes te spelen om geen valse noten te krijgen, is zelfs bevorderlijk voor je techniek dus.

mokumhum
17 mei 2010, 23:11
hallo Altheka,
bedankt voor de reactie , je noemt relevante zaken op waar ik concreet wat aan heb.




Overigens heeft elk systeem altijd een heel klein beetje vertraging tussen aanslag en geluid zitten, de 1 wat meer dan de ander maar het is er altijd.
Maar daar wen je aan en op de een of andere manier pas je je spel daar op aan.
Wat trouwens ook belangrijk is is heel netjes te spelen om geen valse noten te krijgen, is zelfs bevorderlijk voor je techniek dus.

T lijkt me erg verwarrend voor de ritmiek. Ik neem aan dat je al gauw met een milliseconde of 4 aan vertaging te maken hebt. Geeft het geen problemen als je bijvoorbeeld na een half uurtje op een midigitaar gespeeld te hebben, verder gaat op een conventionele gitaar ?.


grts,
-Mokumhum

altheka
18 mei 2010, 12:07
hallo Altheka,
bedankt voor de reactie , je noemt relevante zaken op waar ik concreet wat aan heb.




T lijkt me erg verwarrend voor de ritmiek. Ik neem aan dat je al gauw met een milliseconde of 4 aan vertaging te maken hebt. Geeft het geen problemen als je bijvoorbeeld na een half uurtje op een midigitaar gespeeld te hebben, verder gaat op een conventionele gitaar ?.


grts,
-Mokumhum

Nee totaal geen last van, na een tijdje gaat het als vanzelf.

munkie
19 mei 2010, 22:40
Ik had net 3 GS-en in mijn bescheiden huurwoninkje, Roland GR-20/33/1. Met de GK2A op mijn hardtail Strat , snaren bijna tegen het element aan, is de tracking van de oudste GS, de GR-1 het beste!! M.n. hammer on/pull off en slides (naar de toon toe glijden) lukt het beste met de ouwe GR-1. De GR-20, geleend van een vriend, heeft wel veel meer mogelijkheden en goede geluiden al heeft de GR-1 dan wel weer een echt filter. Afstelling van het element en de gitaar is alles, ook niet al te roestige snaren gebruiken...

Alternatieven: plastic " gitaren" als deze, je hebt dan geen echte snaren onder de linkerhand maar eigenlijk een soort drukknoppen:

http://www.yourockguitar.com/

Lijkt me wel een lollig ding voor 200$ introductieprijs. Ook voor de (Guitar Hero) gamers onder U...

Of: Godin LGXT alles-in-1 gitaar, magnetisch, akoestisch en midi. Kost wel een paar centen.

mokumhum
20 mei 2010, 08:33
Hoi Munkie en allemaal,


Dat afstellen hoorde ik inderdaad ook al van Altheka.



Afstelling van het element en de gitaar is alles, ook niet al te roestige snaren gebruiken...

Welke van mijn gitaren is hier het meest geschikt voor ?, voor photo zie
http://www.duncanmartens.com/My%20Guitars.htm

grts
-Mokumhum

munkie
20 mei 2010, 10:42
De gitaren met de vaste bruggen, Epi Genesis bijv. Ik zou dan wel het nieuwe Gk3 element nemen, daar zit een montage plaatje bij voor LP achtigen. Leuke collectie trouwens. Sowieso de hele set ineens kopen, GS, element, kabel. Ik moest heel wat moeite doen om aan een los element en zo'n 13 pins kabel te komen. 2dehands kopen scheelt je de afschrijving, Gr-20 doet 2dehands 300 a 350, kost nieuw 600.

mokumhum
21 mei 2010, 01:15
Oi Munkie en allen,


Sowieso de hele set ineens kopen, GS, element, kabel. Ik moest heel wat moeite doen om aan een los element en zo'n 13 pins kabel te komen.

Aha.
Ik ben heel blij dat je me dat verteld dat dit zoveel moeite kost, want daar heb ik namelijk helemaal geen trek in.

Als ik even hardop denk, correct me if I'm wrong....
Die kabel gaat gegarandeerd slijten natuurlijk (of je blijft ergens achter haken of je struikelt erover) en is vroeg of helaas te laat na de garantietermijn op.
Ganz kapoet. Stjuk.
Dan is er een probleem, met name als het geen universele standaard kabel is. Worst case scenario is dan dat je als klant zijnde met een goed element van 120 euro en goede GS van 579 dollar zit maar met een kapot kabeltje van procductie kosten nog geen 2 euro dat helaas bijna nergens te krijgen is.
Kun je als consument de hele set opnieuw kopen, of stad en land af gaan lopen zoeken.
Nogmaals, laat me vooral weten als deze veronderstelling niet juist is.


Kabel (gepatenteerd?) in een kleine afzetmarkt, moeilijk verkrijgbaar als accesoire bij een relatief nieuw product n.b.


Ik begin nu echt te twijfelen of ik er wel aan moet beginnen.

Grts
-Mokumhum

altheka
21 mei 2010, 11:06
Ik heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat de kabel kapot is en heb meerdere systemen gehad (roland en axon).
Mijn huidige set (axon mkII) heb ik nu een 1,5 jaar en die gebruik ik alleen thuis, kabel is nog perfect.
Een losse kabel heb je voor een euro of 40 via internet.
Via ebay is er zat te koop en vallen de prijzen mee (okee verzending kan soms wat duur zijn), ik zie al een nieuwe kabel voor nog geen 20 euro (maar verzenden zal duur zijn want het is de usa).
Tweedehand complete sets staan er ook zat.

Helaas heb ik begrepen dat AXON niet meer is maar deze heeft wel ver weg de beste interface en geweldige opties, zoek maar is op youtube staan mooie demo films.

Mijn set bestaat uit:

AXON > lexicon G2 > basversterker > 2x12 plus 1x15.
Daarnaast heb ik een zender ontvanger voor de bas/gitaar en heb ik zowel op de gitaar als op de bas een roland GK element zitten.
De ontvanger en de AXON zitten via een A/B switch op de lexicon zodat ik kan switchen tussen synth en gitaar of bas.
Ik speel nu alles over deze set, bas, gitaar en synth, ik zal er geen buizen geluid uit krijgen maar voor mijn doel is het perfect.

mokumhum
22 mei 2010, 02:37
Hoi Altheka en allemaal,

Dank voor de reacties totzover, ik weet een stuk beter nu waar ik op moet letten als ik ga shoppen voor midigitaar-stuff. Waar precies weet ik nog niet helemaal, any suggestions are welcome offcourse.



Mijn huidige set (axon mkII) heb ik nu een 1,5 jaar en die gebruik ik alleen thuis, kabel is nog perfect.
Een losse kabel heb je voor een euro of 40 via internet.
Via ebay is er zat te koop en vallen de prijzen mee (okee verzending kan soms wat duur zijn), ik zie al een nieuwe kabel voor nog geen 20 euro (maar verzenden zal duur zijn want het is de usa).


Bij thuisgebruik is er een stuk minder risico inderdaad. Mijn ervaring is dat kabels slijten en uiteindelijk op zijn. De kwestie is niet of het kapot gaat, maar wanneer het kapot gaat. Beetje repareren hier en daar kan maar ook dan houdt het op een gegeven moment echt op.
Maar dit terzijde.

Waar het om gaat, als ik dingen in t algemeen - en een kwetsbare reserve kabel in het bijzonder, deze dingen niet gewoon bij een lokale winkel kan kopen of bestellen -met fabrieksgarantie - , dan begin ik er in principe liever niet aan, uitzonderingen daargelaten...

grts uit amsterdam

-Mokumhum

HenryCrun
22 mei 2010, 08:00
Zo'n kabel is gewoon te bestellen. Als dat het enige is wat je ervan weerhoudt om Midigitaar te gaan spelen, dan koop je toch alvast een paar op reserve?

http://www.rolandce.com/nl/nl/producten/guitar/guitar-accessories/gkc-5/

http://www.dv247.com/computer-hardware/roland-gkc5-guitar-synth-cable--35534

mokumhum
22 mei 2010, 17:33
Oi Henry,


Zo'n kabel is gewoon te bestellen. Als dat het enige is wat je ervan weerhoudt om Midigitaar te gaan spelen, dan koop je toch alvast een paar op reserve?

http://www.rolandce.com/nl/nl/producten/guitar/guitar-accessories/gkc-5/

http://www.dv247.com/computer-hardware/roland-gkc5-guitar-synth-cable--35534

Ik las van een andere forumgebruiker die deze kabel apart van de set probeerde te kopen dat dat hem nogal wat moeite gekost heeft. Die zegt dat ook niet zomaar lijkt mij.
In t verleden heb ik al eens eerder gemerkt dat Roland/Boss spullen in het assortiment hebben die wel op het net in de catalogus staan, maar niet bij de officiele lokale dealer te bestellen zijn. Een structureel distributieprobleem van Roland liet de verkoper zich ontvallen toen ik er naar vroeg.
"probeer het via t net, moet wel lukken op e-bay ofzo" zei die.

Maar uiteraard zal ik zeker als ik het setje koop extra kabels bedingen.Als dat dan een probleem zou zijn gaat de deal gewoon niet door.
Ik heb geen haast.
Eerst ff kijken of ik nog poen over heb na de vakantie.

grts,
-Mokumhum