PDA

View Full Version : 8/16 ohm speaker.



Piet (Tele)
16 mei 2010, 15:44
Een vraagje aan kenners.
Kun je 8 ohm speakers vervangen door 16 ohm speakers?
Krijg ik hier dan minder vermogen door of belast ik de versterker of de speakers meer.
Ik heb overigens op mijn versterker een speakeruitgang van 2 ohm.
De speakers heb ik parallel geschakeld dus kom ik op 4 ohm.
Bij voorbaat dank.

erwin_ve
16 mei 2010, 17:08
Check de FAQ in dit gedeelte: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81339

PeeVee
16 mei 2010, 17:42
Bij transistorversterkers kun je doorgaans de speakerload straffeloos verhogen, de versterker zal dan inderdaad minder efficient werken. Bij verdubbeling van je load wordt je max. vermogen zo'n 30% tot 50% minder.

De meeste buizenversterkers kunnen een mismatch aan van 100%, om "spikes" (kort door de bocht: piekspanningen o.a. veroorzaakt door het "terugveren" van de speaker in normaalstand) in je uitgangstrafo te voorkomen bij een buizen eindtrap bij voorkeur bij een lagere load dan een hogere. Een 4 Ohm speaker configuratie aan een 2 Ohm load is voor een buizenversterker niet problematisch maar ik zou niet hoger gaan.

Gaat het om een Super Reverb?

Piet (Tele)
17 mei 2010, 06:28
Bij transistorversterkers kun je doorgaans de speakerload straffeloos verhogen, de versterker zal dan inderdaad minder efficient werken. Bij verdubbeling van je load wordt je max. vermogen zo'n 30% tot 50% minder.

De meeste buizenversterkers kunnen een mismatch aan van 100%, om "spikes" (kort door de bocht: piekspanningen o.a. veroorzaakt door het "terugveren" van de speaker in normaalstand) in je uitgangstrafo te voorkomen bij een buizen eindtrap bij voorkeur bij een lagere load dan een hogere. Een 4 Ohm speaker configuratie aan een 2 Ohm load is voor een buizenversterker niet problematisch maar ik zou niet hoger gaan.

Gaat het om een Super Reverb?

Een fender bandmaster reverb.

Plant
17 mei 2010, 11:23
Kun je 8 ohm speakers vervangen door 16 ohm speakers?
Krijg ik hier dan minder vermogen door of belast ik de versterker of de speakers meer.
Ik heb overigens op mijn versterker een speakeruitgang van 2 ohm.
De speakers heb ik parallel geschakeld dus kom ik op 4 ohm.
Bij voorbaat dank.

Als ik jouw verhaal goed begrijp heeft je versterker een 2 Ohm uitgang waar je nu al 4 Ohm op aansluit door twee 8 Ohm speakers parallel op aan te sluiten. Da's al een 'mismatch'. Nu wil je die 8 Ohm speakers gaan vervangen door 16 Ohm speakers. Als je twee 16 Ohm speakers parallel aansluit, 'ziet' je versterker 8 Ohm op die 2 Ohm uitgang. Je maakt de 'mismatch' alleen maar erger en natuurlijk heeft dat negatieve gevolgen voor het afgegeven vermogen.

In totaal zou je vier 16 Ohm speakers parallel moeten zetten om de huidige 4 Ohm te krijgen en dat is dan nog steeds aangesloten op een 2 Ohm uitgang. Als je zo graag 16 Ohm speakers wilt gebruiken en je wilt het verhaal kloppend krijgen voor 2 Ohm, moet je er 8 parallel zetten.

PeeVee
17 mei 2010, 19:16
Een fender bandmaster reverb.
OK, dan is het gewoon 4 Ohm. Het chassis van de Bandmaster Reverb is qua formaat gelijk aan dat van de Super Reverb en ook het circuit board is nagenoeg gelijk. Alleen de uitganstrafo is anders en de Bandmaster Reverb was een top en de Super Reverb een combo.

Voor Bandmaster Reverbs werden wel vaker backplates gebruikt van een Super Reverb; dan waren de backplates met 4 Ohm gewoon even op OF het chassis was eigenlijk bedoeld als Super Reverb maar is later toch gebruikt om een Bandmaster Reverb te maken. Dat soort dingen waren niet ongebruikelijk in die dagen. Ik heb zelf ook een Bandmaster Reverb gehad met een backplate die een 2 Ohm speaker uitgang had. Kwam mij wel goed uit want ik heb die Bandmaster omgebouwd tot Super Reverb (andere OT en in 4x 10" combokast).


Het is vrij gemakkelijk te controleren. De uitgangstrafo van de Bandmaster is aanzienlijk kleiner dan die van een Super Reverb. In vroege modellen van 1968 zul je uitgangstrafo van type 125A6A aantreffen. Bij latere modellen kan er ook 022848 op staan, dat is de CBS codering voor diezelfde trafo. De uitgangsimpedantie daarvan is gewoon 4 Ohm.

2 speakers van 8 Ohm parallel is dus een prima match. Wanneer je 2 x 16 Ohm gebruikt heb je een mismatch van 100% en daar kan die versterker op zich wel tegen. Niet hoger gaan dan die 8 Ohm (dus géén enkele 16 Ohm speaker aansluiten!). Kun je de speakers die je wilt gebruiken niet in 8 Ohm uitvoering krijgen?!

Piet (Tele)
18 mei 2010, 19:10
OK, dan is het gewoon 4 Ohm. Het chassis van de Bandmaster Reverb is qua formaat gelijk aan dat van de Super Reverb en ook het circuit board is nagenoeg gelijk. Alleen de uitganstrafo is anders en de Bandmaster Reverb was een top en de Super Reverb een combo.

Voor Bandmaster Reverbs werden wel vaker backplates gebruikt van een Super Reverb; dan waren de backplates met 4 Ohm gewoon even op OF het chassis was eigenlijk bedoeld als Super Reverb maar is later toch gebruikt om een Bandmaster Reverb te maken. Dat soort dingen waren niet ongebruikelijk in die dagen. Ik heb zelf ook een Bandmaster Reverb gehad met een backplate die een 2 Ohm speaker uitgang had. Kwam mij wel goed uit want ik heb die Bandmaster omgebouwd tot Super Reverb (andere OT en in 4x 10" combokast).


Het is vrij gemakkelijk te controleren. De uitgangstrafo van de Bandmaster is aanzienlijk kleiner dan die van een Super Reverb. In vroege modellen van 1968 zul je uitgangstrafo van type 125A6A aantreffen. Bij latere modellen kan er ook 022848 op staan, dat is de CBS codering voor diezelfde trafo. De uitgangsimpedantie daarvan is gewoon 4 Ohm.

2 speakers van 8 Ohm parallel is dus een prima match. Wanneer je 2 x 16 Ohm gebruikt heb je een mismatch van 100% en daar kan die versterker op zich wel tegen. Niet hoger gaan dan die 8 Ohm (dus géén enkele 16 Ohm speaker aansluiten!). Kun je de speakers die je wilt gebruiken niet in 8 Ohm uitvoering krijgen?!

Ik kon 2 speakers (Celestion G12 H Vintage gitaar speaker) 16 ohm voor een leuk prijsje krijgen, vandaar mijn vraag.

rinaldo
18 mei 2010, 20:07
ik ben even zo brutaal om even mee te liften op dit topic, ik heb een vraag over mijn jcm 800 4010 combo. daar zit een 8 ohm speaker in, nu wil ik er een 2x12 kast onder zetten waar twee parallel geschakelde 16 ohm speakers inzitten, wat dus ook 8 ohm wordt.

moet ik mijn impedantie schakelaar op de versterker nu op 4 0hm zetten? of is 3 speakers altijd een mismatch?

PeeVee
19 mei 2010, 20:41
vraag over mijn jcm 800 4010 combo. daar zit een 8 ohm speaker in, nu wil ik er een 2x12 kast onder zetten waar twee parallel geschakelde 16 ohm speakers inzitten, wat dus ook 8 ohm wordt. moet ik mijn impedantie schakelaar op de versterker nu op 4 0hm zetten?
Correct, je zet 2 x 8 Ohm parallel dus de totale load wordt 4 Ohm. De helft van het vermogen zal naar de interne speaker gaan, de andere helft naar het cabinet met 2 speakers (oftewel 25% van het vermogen per speaker).


of is 3 speakers altijd een mismatch?
Neen, dat is een probleem. Alleen zal in dit geval niet iedere speaker evenveel vermogen te verwerken krijgen. De interne 8 Ohm speaker krijgt 50%, de speakers van het cabinet krijgen ieder 25%.

@Piet: in principe kun je die speakers gewoon gebruiken voor je Bandmaster Reverb. Je hebt dan een 100% mismatch naar boven, dat is niet optimaal maar kan op zich nog geen kwaad. De versterker zal iets minder efficient werken dus je hebt niet het volle vermogen tot je beschikking. Misschien kun je de 16 Ohm speakers ruilen tegen 8 Ohm speakers?