PDA

View Full Version : PRS SE Custom: scherp zadel?!



Liquid_Metal
16 mei 2010, 15:02
Gisteren knapte de lage E op bovenstaande gitaar. Op zich geen probleem natuurlijk, ware het niet dat dit een maand geleden ook al gebeurd is. Ik heb de afgelopen maand redelijk gespeeld (zeg 1 à 2 uur per dag, elke dag) en de snaar krijgt flink wat te verduren, maar ik kan me niet voorstellen dat ie al versleten zou zijn. De snaar was dus nog maar een maand oud (en zag er nog prima uit, was nog niet eens lekker ingespeeld).
De snaar is precies bij het brugzadel geknapt. Ik heb eerder gehoord dat de brugzadels 'scherp' zouden kunnen zijn, waardoor de snaar doorgesneden wordt. Ik heb gekeken maar daar lijkt het niet op. Wel zitten er een paar kerfjes van de snaar in het brugzadel (zacht metaal, I guess) maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dat het probleem zou zijn.

Wie heeft er, met deze geringe info, een idee?

geert1976
16 mei 2010, 15:04
Gisteren knapte de lage E op bovenstaande gitaar. Op zich geen probleem natuurlijk, ware het niet dat dit een maand geleden ook al gebeurd is. Ik heb de afgelopen maand redelijk gespeeld (zeg 1 à 2 uur per dag, elke dag) en de snaar krijgt flink wat te verduren, maar ik kan me niet voorstellen dat ie al versleten zou zijn. De snaar was dus nog maar een maand oud (en zag er nog prima uit, was nog niet eens lekker ingespeeld).
De snaar is precies bij het brugzadel geknapt. Ik heb eerder gehoord dat de brugzadels 'scherp' zouden kunnen zijn, waardoor de snaar doorgesneden wordt. Ik heb gekeken maar daar lijkt het niet op. Wel zitten er een paar kerfjes van de snaar in het brugzadel (zacht metaal, I guess) maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dat het probleem zou zijn.

Wie heeft er, met deze geringe info, een idee?

Als die tekens precies bij de brugzadel knapt is dit een goede verdachte.

Je geeft zelf aan dat er een paar krefjes in het zadel zitten.

Draai de zadel er eens af en pak een heel fijn schuurpapiertje en polijst de zadel glad, daar waar de snaar in de het zadel loopt.

Dan kun je 1 verdachte al uitsluiten:ok:

Liquid_Metal
16 mei 2010, 15:16
Ik zal het vanmiddag eens doen, daarna kom ik er wel even op terug. De kerf zit overigens op het deel van het zadel dat parallel loopt aan de body, dus vrij dicht bij de elementen (niet 'de hoek om').

Bolder
16 mei 2010, 16:06
dat heet een braampje :)

Liquid_Metal
16 mei 2010, 16:30
Weer wat geleerd :).
Het 'braampje' is weggehaald met een P1200 schuurpapiertje. Nou maar eens een maandje spelen en afwachten :P.
Overigens zit er ook een tamelijk scherpe hoek in de gleuf in het zadel. Dat hoort, maar ik vind het wel merkwaardig.