PDA

View Full Version : Line 6 Cabinet (i.c.m. Mesa) Zoemt/Buzzt/Trilt



Rovr
15 mei 2010, 15:16
Hallo,

Allereerst: ik speel op een Line6 4x12 Spider cabinet (150 watt max per side/8 ohm) in combinatie met een Mesa Boogie Dual Rectifier (100 watt). Mijn gitaar is een OLP MusicMan John Petrucci.

Ik kwam er vanmiddag achter dat wanneer ik een aantal powerchords mutend speel, er een heel irritant zoem/buzz/tril geluid doorheen zit. Om een aantal dingen uit te sluiten, heb ik verschillende gitaren/tops en cabinets geprobeerd, maar uiteindelijk was het toch mijn cabinet.

Vervolgens heb ik de achterkant losgemaakt (de plaat) om te kijken of er een scheur zat in 1 van de speakers. Voor zover ik kon zien was dit niet het geval. Ik heb mijn gitaar nogmaals aangesloten (zonder de plaat) en het probleem was verholpen! Je raad het al, toen de plaat er eenmaal weer strak aangeschroefd was, was het probleem weer terug. Ik heb dus het gevoel dat de druk teveel wordt, of het geluid nergens heen kan.. als je snapt wat ik bedoel.

Heeft iemand dit probleem wel eens gehad? Of heeft iemand tips om dit probleem te verhelpen? Een betere cabinet (Mesa, Orange, etc.) is natuurlijk een optie, maar voorlopig wil ik nog even met deze door.

Alvast bedankt!

Groeten,

Remco

UnDefined
15 mei 2010, 16:42
Zitten de speakers wel goed vastgeschroefd?

dml
15 mei 2010, 16:55
Zit er in de Line6 cab een "tuning post", een vierkante balk die in het midden van het speakerpaneel vast zit en die het speakerpaneel "verbindt" met het achterpaneel?

Rovr
15 mei 2010, 18:37
Zitten de speakers wel goed vastgeschroefd?

Ja, dit heb ik gechecked. Alle schroeven zitten vast!

Rovr
15 mei 2010, 18:40
Zit er in de Line6 cab een "tuning post", een vierkante balk die in het midden van het speakerpaneel vast zit en die het speakerpaneel "verbindt" met het achterpaneel?

Ja, dat klopt :) Ik ben vergeten te vermelden dat wanneer er veel druk aan de voorkant (in het midden, dus de tuning post?) word gegeven (dus iemand duwt tegen het cabinet aan, waar het line6 logo vast zit), het zoem/buzz geluid bijna weg is. Dus zou ik iets met die tuning post moeten doen?

Erik70
15 mei 2010, 21:34
Ja, dat klopt :) Ik ben vergeten te vermelden dat wanneer er veel druk aan de voorkant (in het midden, dus de tuning post?) word gegeven (dus iemand duwt tegen het cabinet aan, waar het line6 logo vast zit), het zoem/buzz geluid bijna weg is. Dus zou ik iets met die tuning post moeten doen?

stukje triplex er tegenaan plakken, Dan wordt hij groter en bouwt dus vanzelf die druk op. Zoals je zelf al zegt is het gerammel over als je er tegen duwt. Er zit dus waarschijnlijk een beetje speling op.

Rovr
16 mei 2010, 10:32
stukje triplex er tegenaan plakken, Dan wordt hij groter en bouwt dus vanzelf die druk op. Zoals je zelf al zegt is het gerammel over als je er tegen duwt. Er zit dus waarschijnlijk een beetje speling op.

Dus in principe maak ik de tuning post wat langer. Bevestig ik dit stuk triplex aan de achterkant of aan de voorkant van de tuning post, of maakt dit niet uit?

AART
16 mei 2010, 10:37
gewoon een dun stukje hout of rubber. halve cm gewoon tegen de achterkant van de tuning post plakken. Sommige marshall cabs hebben hier ook last van.

Je kan ook een schroef door de achterkant in de tuning post jassen maar dat is een wat minder nette oplossing.

Rovr
16 mei 2010, 11:45
gewoon een dun stukje hout of rubber. halve cm gewoon tegen de achterkant van de tuning post plakken. Sommige marshall cabs hebben hier ook last van.

Je kan ook een schroef door de achterkant in de tuning post jassen maar dat is een wat minder nette oplossing.

Er zit al een schroef door de achterkant in de tuning post, altijd al gezeten. Zal ik er dan een stuk hout of rubber aan vast maken en de schroef er vervolgens uitlaten?

dml
17 mei 2010, 06:00
Ja, dat klopt :) Ik ben vergeten te vermelden dat wanneer er veel druk aan de voorkant (in het midden, dus de tuning post?) word gegeven (dus iemand duwt tegen het cabinet aan, waar het line6 logo vast zit), het zoem/buzz geluid bijna weg is. Dus zou ik iets met die tuning post moeten doen?

Al geprobeerd het logo eraf te schroeven? Zo ja, zoemt hij dan nog?

Rovr
17 mei 2010, 10:27
Al geprobeerd het logo eraf te schroeven? Zo ja, zoemt hij dan nog?

Ja, heb ik gedaan en dan zoemt hij nog, helaas.

Misery Signals
18 mei 2010, 02:57
Ik begrijp niet dat je een DR hebt met daaronder een freakin' Line6 Spider kast...

Kan goed zijn dat de druk van die Mesa de speakertjes/kast van die Line6 gewoon kapotgedreund hebben.

MS

Rovr
18 mei 2010, 17:30
Ik begrijp niet dat je een DR hebt met daaronder een freakin' Line6 Spider kast...

Kan goed zijn dat de druk van die Mesa de speakertjes/kast van die Line6 gewoon kapotgedreund hebben.

MS

Omdat ik eerder speelde over een Line 6 half-stack. Ik heb de Mesa top pas gekocht, dus speel voorlopig nog even over deze combinatie. Ik weet dat het stukken beter kan, maar financieel moet het ook lukken natuurlijk. De speakers zijn nog heel, het zal inderdaad de kast zijn.