PDA

View Full Version : machines voor zelfbouw, welke specs..?



jimihattricks
15 mei 2010, 10:05
Hallo,

Omdat ik ook van plan ben op de zelfbouw wagon te springen, ben ik wat geld aan het wegleggen voor machines. Misschien is er al eens een opsomming gemaakt hier? Het is een weloverwogen keuze (na 5jr. op het zelfbouw forum en wat assemblage projecten). Ik wil het goed aanpakken en probeer tot een inschatting van prijzen te komen.

- een bovenfrees; aan welke specificaties moet deze voldoen?
Het liefst zou ik er eentje hebben die ook uit de basis te nemen is voor detailfreeswerk
prijs: vanaf 125,-?

- een kolomboor;
prijs: (degelijk) vanaf 200,-?

- lintzaag/bandzaag: ik dacht voor het uitsnijden van bodies, maar kun je dit klusje ook met een decouperzaag doen? ze zijn nogal duur denk ik
prijs: (degelijk) vanaf 200,-

- vandiktebank: erg duur, kan ik beter via iemand anders gebruik van maken

- bandschuurmachine: handig en niet zo heel duur
prijs: vanaf 100,-

Welke 'powertools' raden jullie mij aan, welke ben ik vergeten? Wat zijn aanraders en wat zijn absolute afraders?
Als ik dit lijstje rond heb (en kan betalen) zal ik jullie nog wel lastigvallen met een lijstje met daarop andere gereedschappen,

gr. J :strat:

Luigi
15 mei 2010, 13:35
Ik lift hier ff op mee!

ß@®+
15 mei 2010, 13:50
Je kunt ook de tweedehands markt in de gaten houden. Veel mensen hebben een kolomboor te koop staan, die nauwelijks gebruikt is. Ik heb een oude maar redelijk knappe kolomboor kunnen kopen voor maar 35,- euro.

Zelf gebruik ik de doe-het-zelf bovenfrees van bosch. Dit bevalt mij prima, maar aangezien ik niet zo veel ervaring heb, zou ik zeker van anderen wat advies vragen.

Een vandiktebank is niet echt nodig als je een beetje handig bent: Er staan zat voorbeelden op dit forum hoe je kunt vlakken met je bovenfrees. Dit doe ik ook, het duurt alleen wel wat lang(er).

Ik heb geen lintzaag maar een decoupeerzaag. Dit werkt ook, alleen weet je niet zeker of je ook echt haaks zaagt. In mijn geval is dat niet erg omdat ik de body toch van een mal na frees met een kopieerbitje.


Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Kakihara
15 mei 2010, 13:55
Veel hangt imo af van hoe vaak je die dingen wil en effectief gaat gebruiken. Voor één of twee projectjes lijkt het me niet nodig om een kolomboor of een vandiktebank aan te schaffen. Kan je net zo goed een boorstandaard kopen en eens langsgaan bij een schrijnwerker of detailhandel.

Ik denk dat je qua powertools met merken als Bosch of Makita altijd wel goed zit. Mijn bovenfrees is van het huismerk van de Gamma, heeft een vermogen van 1100 watt en voldoet net. Minstens even belangrijk is de kwaliteit van freesjes die je gebruikt : de €25-setjes van de doe-het-zelfzaak gebruik ik liever niet meer.
Zelf zou ik voor detailfreeswerk (ik ga er even vooruit dat je daarmee doelt op inlays en aanverwanten) voor een dremel met freesvoet gaan, tenzij je werkelijk tientallen halzen van inlay gaat voorzien, dan is een kleine bovenfrees misschien eerder aan te raden.
De body kan je uitzagen met een decoupeerzaag, met een lintzaag kan je wel een pak nauwkeuriger zagen. Het hangt ervanaf hoeveel je wil uitgeven of hoe minder moeilijk je het jezelf wil maken.
Een bandschuurmachine lijkt me ook geen noodzaak, maar is wel handig. Misschien dat een drum sander ook wel handig is.

superfly
15 mei 2010, 14:16
Bovenfrees: zie dat je er een krijgt met (ook) een spantang van 1/4 inch (6.35mm). De speciaal freesjes voor gitaarbouw komen vaak uit de US en zijn daar vaak goedkoper, Black en Decker (spuug lelijk oranje) heeft een type waar een 1/4 inch spantancg bij zit.

Kolomboor Zelf heb ik een goedkope Ferm van een tientje of 8. Voldoet goed om tunergaten en dergelijke te boren. Maar voor het boren in een body is het bereik vaak te klein. Gebruik hem ook wel als "drumsander".

Lintzaag/bandzaag Een body kun je ook uitzagen met een decoupeerzaag en verder afwerken met een mal en een bovenfrees. Als het toch wil zou ik even doorsparen. Let dan op voldoende zaaghoogte, een centimeter of 12 heb je minstens nodig. Dan ben je voor een lowbudget machine al gauw het dubbele kwijt. (Als je hem eenmaal hebt wil je niet meer zonder)

Vandikte bank Inderdaad erg duur. Koop een schaaf, krijg je nog gratis spierballen ook.

BandschuurmachineTe veel geweld. Liever een exenterschuurmachine

Aanraders:
Dremel (of een namaak dremel) Voor inlegwerk en allerlei kleine klusjes

Soldeerbout een kleintje, 15 watt is meen ik voldoende

st.robot
15 mei 2010, 14:31
Bovenfrees: Voor mij de belangrijkste powertool als je net gaat beginnen. koop hier maar meteen een goeie van. voldoende hoog vermogen (misschien best met regelbaar toerental)

Kolomboor: kan handig zijn als je bijvoorbeeld met een safe-t-planer wilt gaan werken. ik werk zelf met een soort standaard waar een boor in past, werkt goed voor tunergaten, maar is niet ideaal

Lintzaag/bandzaag: ik zaag mijn body's ook uit met een decoupeerzaag/wipzaag en werk dan af met de bovenfrees. dus als je van plan bent een enkele keer een gitaar te bouwen (wat toch niet gebeurt, bouw je er 1, dan volgt er automatisch een tweede, en derde en ....) heb je het niet echt nodig, maar het is wel handig natuurlijk

Vandikte bank: ik heb er wel 1, maar je kan net zo goed op dikte brengen met een safe-t-planer of met een zelfgemaakt freesbak voor de bovenfrees. en anders met goeie schaaf die goed geslepen is.

Bandschuurmachine: kan wel handig zijn, maar je moet er voorzichtig mee omspringen, je kan er snel meer kwaad dan goed mee doen, en oscillerend schuurmachien is vaak beter te controleren

aan te raden: oorbescherming en mondkapje :soinnocent:

grtz

jimihattricks
15 mei 2010, 15:17
hey thanks guys, dit is echt super helpful!

de bovenfrees leek mij ook de belangrijkste investering, maar dus beter ook niet bezuinigen op de freesjes zelf dan.. ik ben overigens van plan om het gros vd apparatuur tweedehands aan te schaffen om de kosten wat te drukken
ik dacht dat een degelijke kolomboor duurder was, dat valt alweer mee!

de planning is wel om meer dan 1 instrument te bouwen, dus hoop dat de investering zich uiteindelijk terugbetaalt in termen van bouwgemak

goeie tip vd soldeerspullen, maar die heb ik gelukkig al :)

loose-fur
15 mei 2010, 15:21
Anders even deze draad doornemen, jimi:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134786

Tee.

oigun
15 mei 2010, 16:58
http://www.buitelaar.nl/uimages/s_1619_HUIB%20ALLES%202042.jpg
Dit is echt een goed bestede 100 euro.. (http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=238&productid=1619). ()
Verder koop de grootste kolomboor die je op marktplaats vind maar betaal niet meer dan 150 eur. Lintzaag kun je ook best van marktplaats kopen. anders bij buitelaar.
Een aanrader voor een bovenfrees is Dewalt. Simpele goede machines. zoek daarvoor ook op het net en marktplaats kan ook zomaar 100 euro schelen voor een nieuwe machine.Frezen koop ik vaak bij jvl-europe.
Bandschuurmachine is niet echt nodig koop liever een safe-t planer.
Een excenter schuurmachine is ook lekker. (metabo 69eur is goed)

barno
15 mei 2010, 18:39
ik heb geen lintzaag
lijkt me enkel te verantwoorden als je ook acoustisch gaat bouwen, voor topjes enz...

heb ook geen vandikte: als ik hout koop, laat ik terplaatse even op dikte brengen. alle andere klussen doe ik met mijn vlakbak+bovenfrees. Alleen kost je dat iets meer aan frezen, ze worden sneller bot;

heb een cheapo kolomboortje: voldoet eigenlijk prima. maar ik zou er zonder kunnen. toch voor het boren van gaten. ik gebruik 'm ook als drumsander maar zo'n ding dat oigun voorstelt is pak beter.

voor de rest: Leve de wipzaag, de bovenfrees, de dremel en dubbelzijdige plakband (en deel handtools + spierballen) :)

Mattia
16 mei 2010, 06:52
Barno: een lintzaag is gewoonweg geweldig, hoor. Zeker niet noodzakelijk, en ik zou bijna zeggen: als je koopt, koop dan meteen iets waarmee je een topje kan resawen.

Bovenfrees: is essentieel, hoe groter hoe beter. De Provak bij mij heeft o.a. Hitachi's staan, blauwe Bosch en Dewalt zijn ook aan te raden. Liefst iets waar een grote spantang in kan van 1/2", want frezen in de VS bestellen is nog altijd zeer de moeite. Ik heb zelf zo goed als geen non-VS waar. Als je detailfreeswerk wil doen, koop een Dremel. Heb je eigenlijk alleen nodig als je gaat inleggen.

Kolomboor: klein is al leuk, maar hoe groter hoe beter; liefst iets waarmee je voldoende bereik hebt om brug studs te boren. Heb het jaren zonder gedaan, een paar jaar met een goedkoop klein ding, nu een groot 'tafel' model van Buitelaar (HBM 16 Pro ofzo...)

Vandikte/vlakbank: heb ik nog steeds niet. Zou wel willen, maar ik heb nogal last van ruimtegebrek. Komt er misschien nog wel, maar ook hier: de kleine, goedkope modellen zijn de moeite niet waard, de grotere toch behoorlijk aan de prijs. Koop een schaaf, en maak een 'router thicknessing sled', of combineer een Wagner Safe-T planer met een (grote!) kolomboor en het komt goed.

Bandschuurmachine: zo'n handmatig apparaat? Onhandig, niet de moeite waard. Liever een band/schijfschuur tafelmodel (Buitelaar oid), nuttig voor kleine ditjes en datjes. Een excenterschuurmachine (orbital sander) is veeeeeel nuttiger.



En dat oscillerend bandschuurmachientje van Buitelaar dat Oigun aanprijst is enorm de moeite waard.

Ewoud Kuijt
16 mei 2010, 07:52
+1 voor de Dremel!

Vaderdag komt er weer aan. Dan kun je bij de grote bouwmarkten vaak leuke kortingen krijgen.

Nagramoth
16 mei 2010, 10:46
Stomme vraag misschien, maar stel dat je dergelijke spullen slechts voor een éénmalig project nodig hebt (of gewoon om "het" een keer te proberen), zou je de spullen dan ergens kunnen huren?

Kakihara
16 mei 2010, 11:09
Stomme vraag misschien, maar stel dat je dergelijke spullen slechts voor een éénmalig project nodig hebt (of gewoon om "het" een keer te proberen), zou je de spullen dan ergens kunnen huren?

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, ik veronderstel dat het niet zo veel verschilt met België, maar hier heb je een bedrijf als Boels, dat machines verhuurt, maar ook bij de doe-het-zelf-ketens, Hubo, Gamma, Brico en andere, kan je machines huren. Maar de prijzen zijn wel aan de stevige kant en je moet ook nog eens een waarborg betalen, die je achteraf weliswaar terugkrijgt, maar ik zou toch overwegen om het hoogstnoodzakelijke aan te schaffen: decoupeerzaag en bovenfrees.

Nagramoth
16 mei 2010, 16:35
Oke, check!

Maar welke freesbits kan ik het beste aanschaffen als ik een body in 2 stappen wil fresen (1e pass met template aan de bovenzijde, body omkeren en 2e pass met template aan de onderzijde)?

Mij lijkt dat ik daarvoor twee bits moeten hebben; eentje met lager aan de bovenzijde (pass1) en eentje met een lager aan de onderzijde (pass2). En welke bits voor controlcavities en halspocket?

Kan iemand mij URL-pinpointen naar een Europeese leverancier?

st.robot
16 mei 2010, 16:41
ik frees mijn body's met maar 1 frees (maar doe dit eigenlijk op een onverantwoorde manier), 1 keer met de mal erop ( en dus met een frees met bovenlager), dan nog een keer met de mal eraf (dan gebruik ik dus de reeds gefreesde rand als referentie), en dan schuif ik de frees een deel uit zijn schacht om een groter bereik te hebben, en dan frees ik een derde keer. Dit is geen goede manier, ik heb hier al meerdere keren mensen gezien wiens freesbitje een eigen leven begon te leven. dus best een freesje kopen met onderlager en dan de laatste stap met omgekeerde body.

ik koop mijn freesjes gewoon in de ijzerwarenhandel, ik koop ze van het merk CMT-orange tools, ik vind het top spul

over machines huren kan ik niet echt veel zinnigs zeggen, enkel dat ik er niet mee zou beginnen. uiteindelijk koop je d'r zelf toch 1, en dan heb je geld weggegooid

EDIT: een afrondfreesje is ook altijd wel handig

grtz

Cocobolo
16 mei 2010, 16:51
... ik koop ze van het merk CMT-orange tools, ik vind het top spul...


Ik ben het eens m.b.t. de frezen van CMT Orange : perfect materiaal. Ik heb ook goede ervaringen met de frezen van JVL-Europe (http://www.jvl-europe.nl/). Ik zou inderdaad 2 frezen kopen (1 met onderlager, de ander met bovenlager).

barno
16 mei 2010, 17:21
Ik ben het eens m.b.t. de frezen van CMT Orange : perfect materiaal. Ik heb ook goede ervaringen met de frezen van JVL-Europe (http://www.jvl-europe.nl/). Ik zou inderdaad 2 frezen kopen (1 met onderlager, de ander met bovenlager).

heb ook die twee freesje van JVL: good stuff. voordeel van twee frezen is ook dat ze minder vlug bot worden. Ik moet alleen es een kort freesbit met lager scoren. moet nu voor ondiepe verzinkingen van plaatjes de mal ophogen: hoop gedoe.

Nagramoth
16 mei 2010, 18:02
Formaten, lengtes, diameters...?

Fresen met een onderlager zie ik trouwens genoeg, maar fresen met bovenlager heb ik nog niet kunnen vinden.
Anyone?

Cocobolo
16 mei 2010, 18:16
een frees met bovenlager :
jvl-europe (http://www.jvl-europe.nl/nl/groefreesmetlager.html)

of bij guitarsupplies (ik heb geen ervaring met deze frees):
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000020&lang=NL

De schacht moet geschikt zijn voor jouw bovenfrees. Ik zou zelf kiezen voor de 8mm van JVL. Als je kiest voor de guitarsupplies frees dan kun je op diezelfde pagina een conversiebusje kopen van 8mm naar 6.3mm (= 1//4e inch). Dit laatste is niet nodig als je een bovenfrees hebt die deze maat al aankan. Ik ben zelf niet een voorstander van de conversiebusjes maar vind een volwaardige spantang van 6.3mm beter. Maar of je die hebt hangt dus af van het merk bovenfrees dat je kiest. 8mm kunnen ze eigenlijk altijd wel aan.

De diameter van de frees maakt niet zoveel uit. De lengte is wel interessant en heeft te maken met de dikte van de mal die je gaat gebruiken. Die dikte moet je van de lengte aftrekken en dan zie je hoe diep je maximaal (of minimaal!) kunt komen. Als je bijvoorbeeld een neckpocket wilt uitfrezen dan kan het zijn dat je last hebt van een te lange frees en dan moet je je mal verhogen (zoals Barno al aangaf). Anders komt je bovenlager nog boven je mal uit.
Lastig uitleggen zo, maar ik hoop dat je het snapt.

superfly
16 mei 2010, 18:17
fresen met bovenlager heb ik nog niet kunnen vinden.
Anyone?


Klik hier (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000020&lang=NL)

espike
16 mei 2010, 21:08
Vergeet ook vooral niet de DIY tools sectie te bekijken. een boel 'apparaten' die je gebruikt bij het maken van een gitaar kan je heel goed zelf maken. de frees-vlakbak is daar een mooi voorbeeld van.
Zelf ben ik nu ook bezig eerst een aantal goeie jigs te bouwen, voordat ik aan een nieuw project begin.
Wat je precies nodig hebt, hangt natuurlijk ook af van wat je allemaal zelf wilt maken.
Voor een body heb je nodig:

Geduld, Het allerbelangrijkste

Een zaag die redelijk precies om de body kan zagen, bijv. een decoupeerzaag.
Deze gebruik je om globaal de vorm uit te zagen, zo hoeft de bovenfrees minder hout weg te halen, deze slijt dan minder snel, en heeft minder kans tot vast lopen.

Een bovenfrees
Let op, dit apparaat eet vingers en andere lichaamsdelen die je niet kwijt wil. naar alle waarschijnlijkheid, het meest gevaarlijke apparaat waar je mee zult werken.

oor beschermers (erg belangrijk, frees geeft een pokke herrie, kans op piep in je oren, en daarmee dus gehoor verlies is aanwezig. Zijn niet duur, dus weinig reden om niet aan te schaffen.

mond kapje (zie schilder afdeling van de doe hetzelf markt) hoeft niet natuurlijk, maar anders loop je 2 dagen hout stof te niezen, kans op stof longen etc. etc. ook hiervoor geldt, niet duur, zonde om niet te kopen.

een werkbank/workmate om de gitaar in wording op te leggen
De tafel in de woonkamer is geen goed plan

lijm klemmen, ook om mee vast te zetten, tijdens werken, let er op, dat de klem een zacht oppervlak heeft, deuken door lijmklemmen zijn moeilijk uit de gitaar te werken

Houtlijm

porien vuller

schuurpapier in verschillende diktes. (80, 120, 240, 480, 600)

Een boormachine is ook prettig, liefst met kolom

Zelf gebruik ik ook veel een accu boor, met name om dingen snel vast te schroeven

Als je ook zelf een hals wil maken komen er nog een paar dingen bij:

Radius blok, als je een single radius fretboard wil hebben

Een absoluut rechte lat, ongeveer 64cm (afwerking frets

een fret zaag
imbus sleutels om je trussrod te kunnen stellen.

Mischien ben ik nog wel wat vergeten, maar dit is ongeveer de essentials lijst denk ik zo.

Ik overdrijf niet mbt de bovenfrees. ik heb al te veel enge foto's gezien, en een paar live effecten van slordig omgaan met gereedschap.
Respecteer je gereedschap.
Gouden regel die ik zelf altijd hanteer. Zodra een apparaat uit is, stekker er uit. en als je t langer dan een kwartier niet gaat gebruiken, leg het weg. Een brandblaar door een hete boor of frees is nog wel te overzien, maar een apparaat wat aangaat omdat je er per ongeluk tegenaan stoot zal:
of je project slopen,
of het eerste de beste andere wat in de buurt is, en vaak ben je dat zelf.

B.t.w. ik heb zelf de frees met bovenlager gekocht bij baptist in Arnhem, je kan ook e.e.a. online bij ze bestellen, maar die hebben eigenlijk alles m.b.t. houtbewerking. Wel duur, maar zeker goed spul. Hoog kwijl gehalte voor hout hobbyisten.

jimihattricks
17 mei 2010, 20:51
mensen bedankt voor jullie voortdurende bijdragen aan dit draadje, het wordt zo langzamerhand een mooi online naslagwerk waarmee ik mijn inkopen goed kan overwegen! :ok:

D3nnis
18 mei 2010, 22:19
fresen met bovenlager heb ik nog niet kunnen vinden.
Anyone?

Misschien ten overvloede, aangezien er al wat reacties hierop geweest zijn, maar ik heb mijn freesje met bovenlager gekocht bij de plaatselijke gereedschapsslijperij. Merk: Stehle. Gewoon een metrisch ding, dus geen geklooi met al die vervelende amerikaanse maten :-D


Meteen nog even een vraag...Wat gebruiken jullie eigenlijk als tool om je frets te levelen? Dat moet iets zijn wat absoluut vlak is natuurlijk.
Hetzelfde eigenlijk voor het op maat maken van de toets. Schuurpapier op tafel plakken, en dan de toets op de zijkant eroverheen bewegen tot ie aan de maat is is leuk, maar als die tafel hol of bol is, klopt er dan natuurlijk niks van...

Kakihara
18 mei 2010, 23:06
Misschien ten overvloede, aangezien er al wat reacties hierop geweest zijn, maar ik heb mijn freesje met bovenlager gekocht bij de plaatselijke gereedschapsslijperij. Merk: Stehle. Gewoon een metrisch ding, dus geen geklooi met al die vervelende amerikaanse maten :-D


Meteen nog even een vraag...Wat gebruiken jullie eigenlijk als tool om je frets te levelen? Dat moet iets zijn wat absoluut vlak is natuurlijk.
Hetzelfde eigenlijk voor het op maat maken van de toets. Schuurpapier op tafel plakken, en dan de toets op de zijkant eroverheen bewegen tot ie aan de maat is is leuk, maar als die tafel hol of bol is, klopt er dan natuurlijk niks van...

Schuurpapier, een stift en waterpas

superfly
18 mei 2010, 23:23
...Wat gebruiken jullie eigenlijk als tool om je frets te levelen? Dat moet iets zijn wat absoluut vlak is natuurlijk.
...
Ik heb zo iets als deze (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=fret-level-vijl&action=article&group_id=10000023&aid=466&lang=NL)



Hetzelfde eigenlijk voor het op maat maken van de toets. Schuurpapier op tafel plakken, en dan de toets op de zijkant eroverheen bewegen tot ie aan de maat is is leuk, maar als die tafel hol of bol is, klopt er dan natuurlijk niks van...
Er zij meer oplossingen maar een schuurlat kan een oplossing zijn: Lat schaven/schuren (van zo stabiel mogelijk hardhout) tot optimaal recht, en dat check je met een rei (straight edge). Schuurpapier erop plakken, en gaan...... Voor gebruik wel steeds ff checken met de rei, hout blijft werken
Maar een goed rechte schuurlat is reuze handig voor van alles en nog wat.

stijnkenens
18 mei 2010, 23:34
Ik vind het wel grappig dat hier niemand snijgereedschap vermeld.

beitels:

http://www.artplast.ro/newJ/Tokyo-chisel600.jpg


schaven:

kopshoutschaafje

http://oo-ijzerwaren.nl/contents/media/bloschaaf%20stanley%2060%200.5.jpg


stanley nr. 5

http://www.cianperez.com/Photo/Exposed/album_WoodWerx/Hardware/Hand%20Tools/Stanley_No5andahalf_Type11_LNblade_b_640.jpg


Maar dan heb je ineens ook een natte slijpsteen nodig:

http://www.filofiel.com/tienda/images/tormek_t3_370.jpg


En wetstenen:

http://www.smederijatelieralkmaar.nl/_clientfiles//Webshop%20Slijpstenen/grC%20nr%208%20inz%20gr.jpg


Ik gebruik die schaven bijvoorbeeld om toetsen op breedte te schaven, de lijmnaad van een bodyblank of top te schaven (bij te werken, nadat die over de vlakbank is gegaan), beitels en ander snijgrief om hals overgangen te vormen ...

Schuurpapier gebruik ik enkel als afwerking, maar niet om iets te vormen.


s.

Javaca
19 mei 2010, 06:42
Toevoegingen aan de lijst:

-Japans mes
-Gutsen
-Vijlen
-Houtwerkersbankschroef
-Zagen (mijn voorkeur gaat uit naar japanse)

-Penselen voor het lijmen

D3nnis
19 mei 2010, 06:50
Lat schaven/schuren (van zo stabiel mogelijk hardhout) tot optimaal recht, en dat check je met een rei (straight edge). Schuurpapier erop plakken, en gaan...... Voor gebruik wel steeds ff checken met de rei, hout blijft werken


Ja, precies, vooral dat laatste was ik al bang voor!
Ik ben nu bezig met een zo goed mogelijk rechte lat, in combinatie met een dun draadje, die is altijd recht. Het gevaar is dan alleen dat je een holling wel goed kunt zien (afgezien van het feit dat het toch erg lastig is), maar een bolling...merk je daarmee toch minder snel.

oigun
19 mei 2010, 08:18
Omdat het over machines voor zelfbouw gaat....
http://homeappliances.files.wordpress.com/2009/11/espresso-coffee-machine.jpg?w=345&h=485
Mag deze niet ontbreken.
Anders had ik deze geplaatst:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Kaffeefilter.jpg/180px-Kaffeefilter.jpg

barno
19 mei 2010, 08:24
straight edge is idd on-mis-baar. koffie ook en in mijn geval spijtig genoeg ook nicotine

superfly
19 mei 2010, 09:01
Uit de categorie onmisbare handgereedschappen:

Het schraapstaal:
http://www.politoeren.com/contents/media/img_5462.jpg

oigun
19 mei 2010, 19:51
Ok, ik kan ook niet zonder deze:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Schuifmaat-01.PNG

G.G.
19 mei 2010, 20:01
Ook belangrijk:

http://www.thetruejester.nl/Hebbedingen/Fender%20flessenopener%2019,99.jpg

MarkF
20 mei 2010, 09:15
Kolomboor: kan handig zijn als je bijvoorbeeld met een safe-t-planer wilt gaan werken.

Kan iemand me vertellen wat hiermee bedoeld wordt? (plaatje zegt meer dan woorden ;)). Heb hier nog nooit van gehoord nl.

Bedankt, Mark

Cocobolo
20 mei 2010, 09:32
....plaatje zegt meer dan woorden ;))
...en een filmpje nog meer ;)

http://www.youtube.com/watch?v=hfaLmBGKjJY

MarkF
20 mei 2010, 13:28
Dat maakt een hoop duidelijk. lijkt me handiger en sneller dan met een bovenfrees heel veel banen trekken :seriousf:. waar kun je dit soort gereedschap kopen?

gr. Mark

Zatar
20 mei 2010, 14:18
Zeg Barno, die guttlin's van jou is dat een full-time job? In dat geval: maf dat je zo weinig (pro) powertools gebruikt !

Volg dit draadje op de voet, heel nuttige informatie al gezien :)

barno
20 mei 2010, 14:41
Zeg Barno, die guttlin's van jou is dat een full-time job? In dat geval: maf dat je zo weinig (pro) powertools gebruikt !

Volg dit draadje op de voet, heel nuttige informatie al gezien :)

job? no way. eerder een kostelijke hobby.

Javaca
21 mei 2010, 23:04
Het belangrijkst:
http://www.woodworkingonline.com/wp-content/uploads/2007/12/TenBestTools_resized.jpg
Je kunt het beste gereedschap kopen, maar zonder deze wordt het niets.

Mattia
23 mei 2010, 08:49
Dat maakt een hoop duidelijk. lijkt me handiger en sneller dan met een bovenfrees heel veel banen trekken :seriousf:. waar kun je dit soort gereedschap kopen?

gr. Mark

Baptist in Arnhem heeft het (in de gereeschapswinkel, niet het voor houtbewerkers gedeelte. Daar heb ik 'm gevonden, in ieder geval). Ik zou het niet aanraden tenzij je een goede, stevige kolomboor hebt. Dan is het erg prettig. Heb zelf de achterbladen en zijkanten (van madinter, die belachelijk dik zijn, zo'n 5, bijna 6 mm) met dat ding teruggebracht naar ongeveer 3mm, en de rest met de vandikte schuurmachine gedaan.