PDA

View Full Version : Demo! (opgepast voor de metalfans: 80s pop covers inside)



Mitch
14 mei 2010, 22:14
Jawel, de demo van Captain Peacock is klaar! Met CP doen we covers van nummers uit eind70 tot midden jaren 80, de periode dat our dear Captain de scepter zwaaide op de kledingafdeling bij Grace Bros in de TV comedy "Are You Being Served?"
Anyhow, één en ander heeft plaatsgevonden bij Studio Het Pand in Vlaardingen en we zijn er erg blij mee. Ik weet dat er hier meer liefhebbers zijn van metal en alternatieve rock, edoch... ik denk dat er voor de gitaarliefhebber en de verdwaalde popliefhebber (en dan zeker voor de 30plussers onder ons) best van te genieten valt.

De demo is te luisteren in de Player op onze Hyves, dus ik kan niet direct linken naar de mp3s. Effe scrollen: http://captain-peacock.hyves.nl/

De nummers (met daarachter een link naar het origineel voor degenen die ze niet kennen):
Wild Boys http://www.youtube.com/watch?v=Fzo-1ILpIeQ
Under the Milky Way http://www.youtube.com/watch?v=V-mQyRuHIuA
Johnny Come Home http://www.youtube.com/watch?v=VcJd75FByHI
Duel http://www.youtube.com/watch?v=vuwrWJkxNNk

Alle nummers zijn grondig verbouwd, in een paar zitten nog wat andere nummers verwerkt, de één wat meer verborgen dan de ander. O en als je bij Unde the Milky Way denkt: "waar blijft het gitaargeweld?" Wacht rustig af :D
Ik post later nog wel wat specs qua gear voor de geïnteresseerden.
We zijn met twee gitaristen, bassiste en drummer en ik doe nog toetsen. We zingen met zijn drieën.

Henri H
14 mei 2010, 22:41
80's pop. :stop:

Wild Boys vind ik echt een r*knummer, heb niet echt de moeite genomen jullie versie te beluisteren, na een minuut naar het volgende nummer.

Milky Way vind ik nog wel wat hebben, zowel origineel als jullie cover, lekker sfeertje.

Johnny Come Home klinkt ook wel goed. Hier en daar klinkt de zang niet helemaal zuiver heb ik het idee.

Duel vind ik ook niks an, heb er echt "foute herinneringen" aan.
Jullie uitvoering klinkt wel wat steviger, maar doet het niet voor mij.

"Are you being served" keek ik ook alleen maar naar bij gebrek aan beter, net als "James Herriot" en "Het kleine huis op de prairie", veel te hoog NCRV-gehalte. :punk:

Sorry voor dit "ietwat" negatieve oordeel.
Het gaat erom dat je er zelf plezier in hebt, toch?
Live zal het allicht een ander geval zijn, heeft iedereen een biertje op etc.

Nielsje
15 mei 2010, 13:34
Als niet 30 plusser heb ik absoluut geen verstand van muziek die gemaakt is in de jaren '80, of eerder. Dus het hieronder beschreven commentaar heeft dan ook absoluut geen waarde.


Wild Boys vind ik zeer geslaagd! Ook al is het niet mijn favoriete plaat, ik heb wel even de moeite genomen om hem goed te beluisteren, en deze bevalt eigenlijk wel beter! Klinkt lekker hoor, ben overigens benieuwd hoe deze live uit de verf komt! Lekker basje, alles prima op elkaar afgestemd.

Milky way vind ik fijn gespeeld, maar ik vind de stem van de zanger ietwat de 'zeurderig' eruit komen. Wel lekker opgebouwd naar een climax!

Johnny come Home heb ik natuurlijk al eens eerder gehoord in een wat ruwere versie, en hij is lekker geworden op de plaat! De originele 'disco-vibe' zit er niet meer in, maar deze mag er zeker zijn!

Duel: Hier vind ik de stem van de zanger dan wel weer een stuk lekkerder. De hoeveelheid drive in het refrein vond ik eerst wat teveel, maar na een tweede keer luisteren vind ik het eigenlijk wel fijn. Laat het er wat lekkerder uit knallen. Doet het live volgens mij ook lekker!

Al met al vind ik het een verdraaid fijne demo. Zal jullie agenda in de gaten houden, kom ik een keer langs met m'n band.



Het enige wat ik nou nog niet begrijp: Die foto op facebook, had je die peacock niet gewoon op een van je eigen gitaren kunnen spuiten?
En meneer Huisjes, je moet niet zo'n zuurpruim zijn. Ben je al bekomen van de AT7 stickers op je koffer?

Mitch
15 mei 2010, 15:11
Hihihi, ik had expres gewaarschuwd om de pophaters vóór te zijn, maar helaas :D
Dat je als hater van Wild Boys, maar liefhebber van ruig gitaarwerk, niet de moeite hebt genomen om Wild Boys af te luisteren is jammer Henri, da's juist één van de ruigste nummers die we doen en heeft mede daardoor zijn plaats verdiend op de demo. Maar het is duidelijk dat je niet echt in de doelgroep valt ;)

@Nielsje: thanks. De wat zeurderige klank is grotendeels bewust gekozen, past goed bij het nummer. Op andere nummers (niet op de demo) klinkt René juist weer vrolijk en bij één zelfs licht manisch, maar dat is ook om bij het nummer te passen.
Johnny Come Home heeft uiteindelijk meer een bossanova/nachtclubfeel gekregen, maar ik ben vooral tevreden over de perfecte 'breuk' in het midden naar het 6/8 geweld. Had ik altijd al eens gewild, een nummer totaal in tweeën laten vallen. Heerlijk!

Positief commentaar op je filmpjes is overigens al per mail verstuurd!

Solidkick
15 mei 2010, 21:44
Ik was toen echt met heel andere dingen bezig hoor!
Fokking commerciele pulp man! Ben je wel lekker? :seriousf:
Mijn vriendin begon overigens wel direct mee te neurieen.

Erg fijne opnames. Alles is te volgen en hard klinkt het echt goed!
Leerzaam.
Goede band ook.

charles
15 mei 2010, 22:15
Ik moet de rest nog beluisteren, maar "Under the Milky Way" was heel leuk. Leuk dat het zo anders is dan het het origineel, ook dat stukje Duran Duran op het einde - grappig!

Henri H
16 mei 2010, 00:05
Sorry voor het wezen van een zuurpruim, 'k heb gewoon een teringhekel aan 80's pop, daar doe je nu eenmaal niks aan. :makeup:
Het is ook mijn mening maar, dus zo zwaar hoef je er niet aan te tillen uiteraard. ;)

'k Heb Wild Boys nog even afgeluisterd, en idd, na een minuut wordt het wel wat heftiger en (dus :p) leuker (geinige gitaarsolo!), maar het blijft een verschrikkelijk nummer. Ook dat gepluk aan de basgitaar staat me op de één of andere manier erg tegen, zowel bij het origineel als ook bij jullie uitvoering.
De zangeres gaat wel lekker tekeer op het eind trouwens. :ok:

Milky Way ook nog een keertje beluisterd, en die vind ik echt wel tof!

Succes ermee Mitch!


...
Mijn vriendin begon overigens wel direct mee te neurieen.....Mijn vriendin vroeg of het ook wat zachter kon. :seriousf:

BW87
16 mei 2010, 00:35
Sorry voor het wezen van een zuurpruim, 'k heb gewoon een teringhekel aan 80's pop, daar doe je nu eenmaal niks aan. :makeup:
Het is ook mijn mening maar, dus zo zwaar hoef je er niet aan te tillen uiteraard. ;)

Hehe achja, je hebt muziekhaters en
...metal-haters(zoals mij :D)

Mitch
16 mei 2010, 16:10
Fokking commerciele pulp man! Ben je wel lekker? :seriousf:
Mijn vriendin begon overigens wel direct mee te neurieen.

En wat denk jij dat we belangrijker vinden tijdens een optreden, succes bij de meisjes of succes bij de mannen die toch niet willen dansen :seriousf:
Nee, serieus, dit is wel wat we voorstaan. Populaire nummers, maar dan wel die nummers die niet of nauwelijks door coverbands gespeeld worden maar ze dan wel een stuk moderniseren.
Dank voor de complimenten!


Ik moet de rest nog beluisteren, maar "Under the Milky Way" was heel leuk. Leuk dat het zo anders is dan het het origineel, ook dat stukje Duran Duran op het einde - grappig!
Ja, daar spelen we graag mee met dat soort stukjes/medleys etc. Thanks!


'k Heb Wild Boys nog even afgeluisterd, en idd, na een minuut wordt het wel wat heftiger en (dus :p) leuker (geinige gitaarsolo!)
Kijk, dat siert je dan weer :) Die sol is deels ook weer zo'n muzikaal geintje: de eerste helft is de gitaarlick uit Laura Brannigans "I Got no Self Control", de tweede helft is van mezelf.

Leuk dat Under the Milky Way zo gewaardeerd wordt; ik denk zelf ook dat dat wat meer ons 'muzikantennummer' is.

Voor de gitaargearnerds:
Collega René gebruikt zijn Fender Stratocaster Elite in combinatie met een Koch Studiotone en heeft aleen bij Under The Milky Way een klein beetje ptich shift/delay op zijn sound, verder effectloos.
Mijn zooi: Vox AC30HH door een duo M20's en mijn pedalenplank. Drie gitaren gebruikt, de Jazzmaster, de LP Standard en de LP Junior.
Duel: Intro tot solo de Jazzmaster op brugelement, daarna de Standard vanaf de solo.
Wild Boys: de Standard voor de solo, de Junior voor alle slagpartijen, inclusief de eerste 'scheur' in het intro. Daar heb ik wel mijn instellingen veranderd: beide kanalen doorgelust, kanalen vrijwel helemaal open, master terug om het menselijk te houden en de Klonkloon als extra boost.
Under the Milky Way: cleane partijtjes in eerste twe refreinen, tweede couplet en de Standard voor de intro en alles vanaf de solo.
Johnny Come Home: De Standard, scheurend door de Tube King vanaf het moment dat het nummer openbreekt naar de 6/8 en overgaat naar de solo. Qua sound misschien wel mijn favoriete stuk van de hele demo.

Dat er een Yam S30 gebruikt wordt voor de orgel- en Rhodes sounds zal wel niemand interesseren :D

Nellyrocks
17 mei 2010, 20:47
Yeaaaahhhhhh.

Ik hou van foute 80 pop. (Had ik dat al een keer gezegd?) Ik vind het als gitaarversies van deze nummers tof gedaan. Zeker Duel is erg goed en herkenaar. Wat ik mis is een beetje vet. Ik hou wel van een wat bombastischer drumsound en ik mis af en toe hele bepalende toetsenrifjes die in het origineel wel zitten en, naar mijn idee, juist typerend zijn voor de muziek.

Maar. Duidelijk de op een na beste 80ies coverband die er is.

Henri H
17 mei 2010, 21:33
Ik heb Wild Boys voor de 3e!!!! x beluisterd. hahaha.

Het stukje vanaf 1:22 (komt 2 of 3 keer terug), is wel geinig, maar het mist idd een portie vet, dat ligt waarschijnlijk aan de productie, en zal live wel lekker knallen denk ik.

Ben nu Milky Way aan het luisteren ...mmmm

Mitch
17 mei 2010, 21:35
Yeaaaahhhhhh.

Ik hou van foute 80 pop. (Had ik dat al een keer gezegd?) Ik vind het als gitaarversies van deze nummers tof gedaan. Zeker Duel is erg goed en herkenaar. Wat ik mis is een beetje vet. Ik hou wel van een wat bombastischer drumsound en ik mis af en toe hele bepalende toetsenrifjes die in het origineel wel zitten en, naar mijn idee, juist typerend zijn voor de muziek.

Maar. Duidelijk de op een na beste 80ies coverband die er is.
Ghehehe. :D

De orchestra hits uit het refrein van Duel (ik neem tenminste aan dat je daar op doelt): ook Der Fritzmeister klaagde daar al over im Studio. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik wel eens wat gerommeld heb met gitaarloopjes die daarop geënt zijn maar het heb laten varen. Ik ben er nut och weer naar op zoek en heb er al iets voor, moet alleen nog effe kijken of het werkt binnen bandverband. Maar vergeet niet: wij hebben met Captain Peacock een totaal ander streven als jullie met HaHa!
Qua vetheid: als Wavjes, op een fatsoenlijke set, is er aan vet laag geen gebrek. De floor toms in Wild Boys bijvoorbeeld, is dan écht lekker diep. Maar zo in de Hyves player: inderdaad een beetje 'mwoh'.

Ben wel benieuwd wat je van Johnny Come Home vindt?

@Henri: zie bovenstaand over de vetheid. Maarreh.... Wild Boys voor de derde keer? Je gaat het nog leuk vinden :D

Kim Wilson
17 mei 2010, 21:45
Lekkere muziek man! Als je eens deze kant op komt voor een optreden moet je het zeggen, ik wil jullie dolgraag eens zien! Goeie arrangementen, goeie zangeres, goeie koortjes en voldoende herkenbaarheid behouden t.o.v. de originelen. Top!

Mitch
17 mei 2010, 21:50
We proberen het eerst maar even hier in de buurt Hans ;) Maar dank voor de complimenten!
Mocht je overigens nog goeie tips hebben qua lokaties bij jullie in de buurt dan houd ik me wel aanbevolen. Er kan altijd een demo worden opgestuurd nu!

HvV
17 mei 2010, 23:55
Niet mijn ding, 80's pop, maar wel uit mijn tijd. Leuk om dit soort nummers (niet de meest bekende) weer eens terug te horen in een ander jasje.

Mitch
18 mei 2010, 21:29
Voor een groot deel zijn het nummers die ik toen niet zo kon waarderen maar waar ik nu de herkenbaarheid én de muzikaliteit best van kan waarderen. Om 't dan zodanig te verbouwen dat je er echt plezier uithaalt is heel tof. Ik wacht bijvoorbeeld met spanning op het moment dat we een keer een goede opname hebben van onze versie van Mel & Kim's Showing Out. Een verschrikkelijk product van Stock, Aitken and Waterman (dezelfde types die verantwoordelijk waren voor de successen van Bananarama, Rick Astley, Kylie Minogue etc. etc.) waar we absolute meligheid combineren met heavy rhythm gebeuk en een lekkere riff :supercool:

pasqual
18 mei 2010, 22:58
klinkt goed Mitch. goed geproduceerd en gespeeld. ik vind vooral "under the milkyway" goed gedaan: anders gespeeld maar wel de goeie sfeer opgepikt.

groeten Pasqual.

LaurentB
19 mei 2010, 11:10
Goed gedaan! Ik ben ook geen eighties fan, maar deze uitvoeringen vind ik wel wat toevoegen aan de originelen.

Johnny: ik vond het origineel altijd een beetje een zeiknummer, maar deze klinkt goed, ik vind deze zanger prettiger klinken. Verrassende wending op het laatst, haha!

Bij Duel vind ik dat trouwens ook al, die originele zangeres had een wat afgeknepen geluid, dan vind ik deze ook beter klinken :)

En Wild Boys vind ik OOK al beter gezongen dan door Simon Le Bon, haha. Ik kon niet goed tegen diens stem. Mooi geluid bij de solo.

Mitch
20 mei 2010, 19:32
Die zanger van the FYC heeft inderdaad een wel zéér apart geluid. Ik kan het ook neit laten om er tijdens optredens iets over te zeggen :D Ik weet dus niet of ik het nou als compiment moet opvatten dat het beter klinkt, ghehehe... want da's al gauw!
De complimenten zullen aan Agnes worden doorgegeven!
Tof om te horen dat de invulling van de nummers wordt gewaardeerd. Het is natuurlijk belangrijk dat je publiek aan het dansen krijgt en kan entertainen maar waardering van muzikanten: da's toch wel prettig voor het eergevoel :listen:

jero
20 mei 2010, 20:37
haha, 30+ hier en ik vind het absoluut top! Leuke originele nummerkeuzes, goed gespeeld en mooi helder geproduceerd.

Mis wel een klein beetje de 'foute' synthesizers en dito gitaarsounds :sssh:

hendrix2
20 mei 2010, 22:37
Hé, dit is cool Mitch!

Ik vind de 80's sowieso een interessante muziekperiode, heel veel rommel gemaakt, maar tussen die rommel zit toch heel wat (potentieel) mooie muziek. Ik denk dat jullie vooral proberen dat potentieel uit die nummers te halen? Bij deze opnames zijn jullie daar voor mij alvast in geslaagd. Ik baseer mij nu het meest op 'Johny comes home' omdat ik dat het best ken. Werkelijk fantastische uitvoering met lekkere uitbarsting op het eind. Een hele verbetering tegenover het origineel. Lekker solootje ook.

De andere nummers vind ik ook erg vet. Duel staat nu op en ik ken het origineel niet, maar vind het gewoon een lekker nummertje. Under the milky way & Wild boys zijn ook gewoon erg goed. Maar 'Johnny' springt er toch wat bovenuit voor mij (wss wel doordat ik het origineel zo goed ken).

Mitch
21 mei 2010, 13:42
haha, 30+ hier en ik vind het absoluut top! Leuke originele nummerkeuzes, goed gespeeld en mooi helder geproduceerd.

Mis wel een klein beetje de 'foute' synthesizers en dito gitaarsounds :sssh:
Dank voor het compliment en schaam je niet voor de laatste zin :D
Er zijn wel uitzonderingen waar we iets van de sound van het origineel gebruiken, maar die staan niet op de demo. "Are Friends Electric" bijvoorbeeld gebruik ik wel een vergelijkbare synth sound as in het origineel en we zijn nu aan het stoeien met "Sweet Dreams" en daar klinkt zo'n synth string toch wel helemaal te gek, dus die gaat het waarschijnlijk ook wel worden. Maar voor de rest: opfrissen die handel!


Hé, dit is cool Mitch!

Ik vind de 80's sowieso een interessante muziekperiode, heel veel rommel gemaakt, maar tussen die rommel zit toch heel wat (potentieel) mooie muziek. Ik denk dat jullie vooral proberen dat potentieel uit die nummers te halen? Bij deze opnames zijn jullie daar voor mij alvast in geslaagd. Ik baseer mij nu het meest op 'Johny comes home' omdat ik dat het best ken. Werkelijk fantastische uitvoering met lekkere uitbarsting op het eind. Een hele verbetering tegenover het origineel. Lekker solootje ook.

De andere nummers vind ik ook erg vet. Duel staat nu op en ik ken het origineel niet, maar vind het gewoon een lekker nummertje. Under the milky way & Wild boys zijn ook gewoon erg goed. Maar 'Johnny' springt er toch wat bovenuit voor mij (wss wel doordat ik het origineel zo goed ken).
Thanks! Leuk dat je geen antipathie hebt tegen de periode ;) Qua idee van de hele band (arrangeren, herkenbaar houden, toch vernieuwen én nieuwe elementen toevoegen) vind ik het ook misschien wel het beste voorbeeld, "Johnny". "Under the Milky Way" pakt daarnaast ook iets meer het spelen met andere muziekstukken aan. Uit het publiek hebben we al een paar keer achteraf gehoord dat mensen door hadden dat we daar de solo uit "Remember the Promise you made" van Cock Robin in gebruiken. Hier op Gitarnet niet, grappig genoeg :D
"Duel" hoor je bij ons nog vrij vaak op de radio, zeker Radio Vernoica die zich richt op de '80s en '90s.
Voor alle originele versies kun je in de openingspost kijken, heb ik de YouTube versies gelinkt.

Luke-wannabe
25 mei 2010, 22:49
Op verzoek dan maar even geluisterd :D
Voor een demo klinkt dit OK, maar ik denk dat met een betere productie het een en ander beter had geklonken. Drumsound ben ik niet kapot van. Verder vind ik de gitaarsounds over het algemeen ook niet echt lekker. De (semi)cleane partijen zijn prima voor elkaar, maar de highere gain stukjes vind ik niet lekker. Te veel gain, te gecompressed, en niet echt 'in your face'.

Net zoals Nelly vind ik het niet echt vet klinken, en mis ik een beetje een 'totaalsound'. Drums zijn ook niet echt lekker groovend en een beetje liefjes. Maarja je kent mijn stijl/smaak/voorkeuren qua drums, dus ik zal ook wel niet objectief zijn.

Qua arrangementen vind ik het cool gedaan. Je hoort dat er over nagedacht is, en dat is wel eens anders bij coverbands... Ik (her)ken de originele nummers niet, maar ik kan me zo indenken hoe het ongeveer klinkt :D. En dan hebben jullie er toch iets anders van gemaakt.

Mitch
26 mei 2010, 13:17
Het is zeer zeker ook bedoeld als demo. Als we voor een perfecte sound hadden willen gaan hadden we een hoop dingen veel rustiger ingesteld, afgeregeld en gemixt. Hele bewuste keus geweest, minder tijd is minder geld.
Gitaargeluid teveel gain, nou...dat zal smaak of de mastering of MP3 zijn, want hoewel ik moet bekennen dat ik de scheursound van mijn collega ook niet helemaal te gek vind, kan ik van mezelf zeggen dat mijn geluid open genoeg is en zeker niet plat gecompressed.

Het overbrengen van het idee van de band (volop arrangeren en herkenbaar blijven) is in ieder geval goed gleukt, gezien alle reacties. Daar ben ik blij om!

Luke-wannabe
26 mei 2010, 15:24
Scheursound weet ik niet waar dat aan ligt, ik weet ook niet precies welke jij bent en welke de andere gitarist is, maar ik vind het gewoon niet echt lekker.

Verder is de bedoeling van de band en wat jullie doen prima overgekomen, en daar mag je trots op zijn!

jasses
20 juli 2010, 12:34
Dag Mitch,

ik stootte via je sig op je nummertjes en merkte dat het al in het sounds-topic stond, dus ik kick het even terug naar boven. Ik vind het erg puik gedaan. Originele eigen interpretaties (voor mij een minimumvereiste voor covers, maar niet voor iedereen), erg goed gespeeld en mooi klinkend. Ik heb er met plezier naar geluisterd en zal dat vermoedelijk nog doen. En die ritmeswing in johhny come home, echt prettig!

Het enige van de vier dat bij mij niet echt werkt is under the milky way...Ik vind het eerlijk gezegd wat saai. Ik vind het zowieso wel een wat saai nummer, maar dat is niet het enige. Iets aan de zang zit niet helemaal lekker.
Wel een erg fijne break zo rond de vijf minuten en een leuke race naar de eindmeet.

Totaalsom wat mij betreft een zeer positieve ervaring!