PDA

View Full Version : Fretbuzz



markhispania3
14 mei 2010, 20:20
Hallo,

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het bouwen van een zelfbouwkit. Vandaag was de lak droog en dus was het tijd om hem te bedraden en in elkaar te zetten. Op zich ging dit allemaal prima, en de gitaar functioneert ook wel redelijk naar behoren, alleen heb ik fretbuzz op mijn b en ook een beetje op de hoge e snaar.

Hij heeft hier alleen last van bij het aanslaan van open snaren. Het vreemde is dat ik nog niets aan de topkam heb geveild, dus die kan eigenlijk niet te laag zijn. Hij is ook een stuk hoger dan die van mijn andere gitaar. De zadels omhoog schroeven hielp helaas niet. De hals staat gewoon mooi hol, hier valt ook niet echt iets op aan te merken. (0.4 mm op de 7de fret)

Al met al kom ik dus niet alleen uit. Heeft iemand hier een goed idee?

Hier een opname van het probleem:

http://www.gitaar.net/forum/index.php/file/26/14796/rec.wav

http://www.gitaar.net/dynamic/phorum_thumbnails/83e/2a2/a1e/c0f/268/c65/9cc/ba0/d81/53e/e8_300x300.jpg
http://www.gitaar.net/dynamic/phorum_thumbnails/562/2bb/e22/f39/1b9/7dd/578/101/c20/d0d/a9_300x300.jpg

barno
14 mei 2010, 21:04
fretbuzz kan vele oorzaken hebben:

- hals te bol, of the hol
- zadels en of nut niet op juiste hoogte
- niet goed gevlakte frets
- hals niet gelijk in de pocket
- ...

al die dingen eens checken, ik zou beginnen met te kijken of je frets goed gelevelled zijn, dat wil nogal es tegenvallen bij goedkopere kits enz...

niekb
14 mei 2010, 21:12
Ik denk toch dat je eerst je topkam eens moet bekijken. Zeker bij buzz met open snaren ligt het vaak aan de kam.

markhispania3
14 mei 2010, 21:28
Bedankt voor de input jongens, dit helpt me zeker verder. Ik ga morgen voor de zekerheid toch maar een nieuwe topkam halen dan. Dat het aan de frets licht lijkt me niet erg waarschijnlijk omdat het alleen bij de open snaren is. Maar zal het voor de zekerheid toch even bekijken, hoe check ik dat precies?

niekb
14 mei 2010, 21:33
fret 3 indrukken en kijken hoeveel ruimte je hebt tussen de snaar en fret 2 en 1. Je kan de kam evt iets ophogen met fineer. Het komt heel nauw want je hoeft maar weinig ruimte te hebben.

markhispania3
14 mei 2010, 21:58
fret 3 indrukken en kijken hoeveel ruimte je hebt tussen de snaar en fret 2 en 1. Je kan de kam evt iets ophogen met fineer. Het komt heel nauw want je hoeft maar weinig ruimte te hebben.

Ik bedoelde: hoe check ik of de frets goed geleveld zijn ;). Toch bedankt voor de fineer tip :).

niekb
14 mei 2010, 22:24
Op elk vakje fretten en aanslaan. Dan kom je een heel eind.

markhispania3
15 mei 2010, 07:34
Op elk vakje fretten en aanslaan. Dan kom je een heel eind.

Thanks, net geprobeerd, en dat zit gelukkig allemaal goed :).

oigun
15 mei 2010, 08:30
Leuk zo'n blauwe Tele!
Leg even een papiertje tussen de betreffende snaar en de topkam.
Is het probleem dan opgelost dan een paar druppeltjes secondenlijm in de gleuf om hem wat op te hogen. Een beetje bakpoeder in het gleufje en daar dan een drup secondenlijm op schijnt nog beter te werken.
Succes!

(Je mag best een wat grotere foto plaatsen :))

markhispania3
15 mei 2010, 10:17
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Het probleem is intussen opgelost, het bleek dat de kam niet op de juiste manier was in gevijld, de diepte was het probleem niet. Heb hem een klein stukje dieper gevijld nu en de buzz is weg :rockon:.

Voor mensen met soortgelijke problemen kan ik deze site aanraden http://frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Setup/BuzzDiagnosis/startbuzz.html

Ook wil ik even zeggen dat ik dit een erg fijn forum vind, veel mensen met nuttige reacties :grouphug:.

PS @oigun: Hij moet nog even met commandant 4 bewerkt worden, de glans moet je er dus zelf even bij denken :seriousf:

http://www.gitaar.net/forum/index.php?file,26,file=14799

Kipnugget
15 mei 2010, 13:35
Hee grappig, dat is precies hetzelfde Telecasterkitje wat ik in elkaar heb geschroefd! (alleen heb ik de slagplaat zwart gelaten;))
Het eerste wat ik deed met de hals was dat plastic topkammetje eruit slopen (zat vast met secondenlijm) en een nieuw kammetje maken uit een soepbot. Geen fretbuzz voor mij:crazyhappy:

Mooie kleur blauw trouwens:)

markhispania3
15 mei 2010, 19:03
Hee grappig, dat is precies hetzelfde Telecasterkitje wat ik in elkaar heb geschroefd! (alleen heb ik de slagplaat zwart gelaten;))
Het eerste wat ik deed met de hals was dat plastic topkammetje eruit slopen (zat vast met secondenlijm) en een nieuw kammetje maken uit een soepbot. Geen fretbuzz voor mij:crazyhappy:

Mooie kleur blauw trouwens:)
Bedankt, is een erg leuk setje (harley benton t style) voor het geld (77 euries) moet ik zeggen. Heb vandaag het kammetje helemaal op diepte geveild, en de actie en het geluid zijn prima :). Helaas net een snaar gebroken, en natuurlijk net geen reserve snaren in huis :(.

Ik ben zelf ook erg blij met het kleurtje, ziet er lekker vintage uit in combinatie met de geel gekleurde maple hals en de ivoren slagplaat :supercool:. Voor de liefhebbers: het is valencia blauw te halen in spuitbusjes bij de praxis.

Kipnugget
15 mei 2010, 23:22
Verrek ik denk dat ik ben afgezet want ik heb 95 euri betaald voor mijn kitje:seriousf:
(alsnog geen geld natuurlijk, t hout is van prima kwaliteit vind ik)

Misschien dat ik mijn (nu witte) body ooit eens onder handen neem, ik krijg wel zin als ik dit kleurtje zie (hoewel ik er dan een full-maple hals bij denk...)
Wel superstoer je ivoren slagplaat:supercool:

markhispania3
16 mei 2010, 11:52
Full maple hals maakt het helemaal af inderdaad :rockon:.