PDA

View Full Version : 1e zelfbouw, Jackson RR



Raikko
14 mei 2010, 15:48
Na lang zoeken op internet heb ik toch besloten om een gitaar te gaan bouwen. Zoals gezegd heb ik heel lang gezocht op internet omdat ik geen afmetingen van dit model kon vinden. Uiteindelijk heb ik meerdere tekeningen gevonden met afmetingen en hoeken.. Aan de hand hiervan heb ik een 1:1 tekening gemaakt en dat ziet er zo uit: http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto399A.jpg

Ik weet nog niet precies wat voor hout ik ga gebruiken omdat de kas niet super groot is en dit mijn eerste gitaar is die ik zelf ga bouwen. Ik kan wel een dure plank mahonie gaan halen maar als ik dan fouten maak vind ik dat zonde. Heeft iemand suggesties wat ik goed kan gebruiken als beginnend gitaarbouwer? Vandaag was de plaastelijke houthandel dicht dus ik ga morgen denk ik maar weer is kijken of ik me wat kan laten informeren.

Verder wordt het een 24 fret-gitaar met rosewood toets en wil ik er een floyd rose op zetten. Een vriend van me heeft gisteren een ontwerp gemaakt voor eventuele inlay in de headstock: http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/layingitaar.jpg

Als er iemand opmerkingen/aanvullingen of suggesties oid heeft, laat u horen!

Grtz Robert

niekb
14 mei 2010, 17:57
Je kan kijken wat ze hebben liggen. Je kan evt ook Sapelle kopen, dat is ook prima geschikt. Ik zou geen waaibomenhout nemen aangezien je er toch wel de nodige tijd in gaat stoppen. Als je rustig werkt en oplet kan je best een goed resultaat behalen. Je hoeft ook niet alles in 1 keer te kopen, neem vooral de tijd. Dat komt het resultaat ten goede en zo kan je nog wat sparen tussendoor. Zo doe ik het ook. Ik heb ook een minimaal budget.

De tekening ziet er alvast goed uit! Ik ben benieuwd.

Jilles
14 mei 2010, 20:03
Ik weet niet of je een maat hebt die bij een bouwbedrijf werkt, maar daar gooien ze flinke stukken meranti weg. Dat kun je wel gratis meekrijgen.
Het is natuurlijk geen tophout maar wel 1000 keer beter dan waaibomenhout. Iemand hier op het forum kan je vast wel iets vertellen over de klankeigenschappen van meranti. Het is in ieder geval aardig zwaar en volgens mij verwant aan mahonie.

Succes met je bouw,
Jilles

SEAL
14 mei 2010, 20:49
woehoe!

een RR24 met twee pickups, daar zoek ik ook naar/wil ik ook maken

succes!, ik ga deze volgen!

Robdop
14 mei 2010, 21:44
voor die inlay in de headstock: wat staat er?
en waarom is die eerste letter bijna een hakenkruis:makeup:

voorderest gaaf idee:)

barno
14 mei 2010, 22:21
Ik weet niet of je een maat hebt die bij een bouwbedrijf werkt, maar daar gooien ze flinke stukken meranti weg. Dat kun je wel gratis meekrijgen.
Het is natuurlijk geen tophout maar wel 1000 keer beter dan waaibomenhout. Iemand hier op het forum kan je vast wel iets vertellen over de klankeigenschappen van meranti. Het is in ieder geval aardig zwaar en volgens mij verwant aan mahonie.

Succes met je bouw,
Jilles

meranti lijkt qua uitzicht wel wat op mahonie idd. ik denk wel dat de tonale eigenschappen een stuk minder zijn. afgaande op het feit dat het zelden gebruikt wordt voor gitaarbouw, de occasionele cheapo aziaat daargelaten.

Anderzijds, voor zware metalenmuziek maakt het imo niet veel uit, gezien de loads of distortion die erover heen gaan. anderen zullen me tegenspreken maar soit, ik zei ook: imo :)

Raikko
14 mei 2010, 23:47
Ik weet niet of je een maat hebt die bij een bouwbedrijf werkt, maar daar gooien ze flinke stukken meranti weg. Dat kun je wel gratis meekrijgen.
Het is natuurlijk geen tophout maar wel 1000 keer beter dan waaibomenhout. Iemand hier op het forum kan je vast wel iets vertellen over de klankeigenschappen van meranti. Het is in ieder geval aardig zwaar en volgens mij verwant aan mahonie.

Succes met je bouw,
Jilles
ik ken niet iemand, maar ik ga wel ff kijken bij de plaatselijke houthandel, dat is niet echt groot ofzo maar ik heb wel gelezen dat ze o.a. mahonie, meranti en essen hebben. Is meranti ook geschikt voor de hals of wil de headstock dan te veel naar beneden omdat het nogal zwaar is?


voor die inlay in de headstock: wat staat er?
en waarom is die eerste letter bijna een hakenkruis
Er staat Robert, dat is mijn naam. Het is idd niet super leesbaar, maar zoals ik zei is het voor eventueel. Ik denk dat ik het nog wel aan ga passen. Waarom de eerste letter bijna op een hakenkruis lijkt weet ik niet...dat is absoluut niet de bedoeling en is eerder toeval dan iets anders...

Woml
15 mei 2010, 00:48
Over die inlay wil ik alleen maar zeggen:

Sterkte!

:chicken:

st.robot
15 mei 2010, 09:47
je woont in roosendaal zie ik. van daaruit is het maar een 20minuten tot vandenbergh hout in wildert (belgië), daar heb ik een plank perfect kwartiers gezaagd mahonie gevonden waar 3 gitaren uit kunnen. het zijn dan wel 3 delige body's, de plank kostte in totaal maar 68€

in elk geval veel succes

grtz

D3nnis
15 mei 2010, 13:18
De vraag is of je uberhaupt wel mahonie wilt gebruiken, eerste gitaar of niet.
Ik zou sowieso even kijken wat voor klank je nastreeft, en het hout daar op aanpast, (eventueel) rekening houdend met budget.

Heel veel van die RR gitaren zijn volgens mij van elzen (en de neckthrough modellen dan met een maple neck / middenstuk), en dat gaat toch wel anders klinken dan mahonie.

Aan de ene kant is het een overweging om te zeggen "ik koop niet het beste hout want het is mijn eerste gitaar en als ik het verklooi vind ik het zonde", maar ik persoonlijk vind het pas zonde als je gaat beknibbelen, er toch een hoop werk in stopt, en vervolgens een gitaar hebt waar je eigenlijk niks aan hebt....tenzij je hem dan gewoon als sier object wil gaan gebruiken natuurlijk!

En zou je dat logo echt als inlay willen gaan maken? of afplakken en dan erop spuiten? In het eerste geval....succes! ;-)

Raikko
15 mei 2010, 13:47
De vraag is of je uberhaupt wel mahonie wilt gebruiken, eerste gitaar of niet.
Ik zou sowieso even kijken wat voor klank je nastreeft, en het hout daar op aanpast, (eventueel) rekening houdend met budget.

Heel veel van die RR gitaren zijn volgens mij van elzen (en de neckthrough modellen dan met een maple neck / middenstuk), en dat gaat toch wel anders klinken dan mahonie.

Aan de ene kant is het een overweging om te zeggen "ik koop niet het beste hout want het is mijn eerste gitaar en als ik het verklooi vind ik het zonde", maar ik persoonlijk vind het pas zonde als je gaat beknibbelen, er toch een hoop werk in stopt, en vervolgens een gitaar hebt waar je eigenlijk niks aan hebt....tenzij je hem dan gewoon als sier object wil gaan gebruiken natuurlijk!

En zou je dat logo echt als inlay willen gaan maken? of afplakken en dan erop spuiten? In het eerste geval....succes! ;-)

Ik wil een vol geluid krijgen. Meestal speel ik met distortion dus dat moet wel knallen, maar dat is misschien meer een verhaal voor de pick-ups? Alhoewel het hout natuurlijk ook een grote rol speelt :ok: Over pick-ups gesproken, heeft iemand daar nog aanraders voor? Ik wilde eerst een paar van die cheap pick ups gaan komen ivm met t geld maar het is net wat Niek zegt: Koop het verspreid en doe rustig aan, dan kan je tussendoor ook nog sparen :blast: Dus dat gaan we dan ook maar doen. Wat voor hout raden jullie me aan om keihard te kunnen raggen? :rockon: Als ik de reacties hier lees geloof ik dat de inlay op deze manier geen goed idee is maar dat is iets voor later. Tegen de tijd dat het zo ver is kijk ik wel weer wat ik daarmee ga doen.

Grtz

Maleco
15 mei 2010, 15:43
Qua pickups zou je kunnen kijken naar GFS (doe ik zelf ook), schijnen best goede pickups te zijn voor een laag prijsje.
Mocht je later andere pickups willen dan kun je ze zo veranderen.

D3nnis
15 mei 2010, 15:50
Ik ben benieuwd wat voor antwoorden er komen, mbt op de te gebruiken houtsoorten.
Als ik kijk naar een Les Paul, dan klinkt dat wel "vol", maar "knalt" niet.
Mijn gitaar van essen, met maple neck, klinkt niet "vol" maar "knalt" wel.
Ik ben ook erg benieuwd naar de goede middenweg!

Qua elementen ben ik erg fan van Bare Knuckle Pickups, maar die dingen zijn wel prijzig, dus weet niet of dat is wat je zoekt. Beetje afhankelijk van je keuze of je gaat voor budget, of langer doorsparen en iets kopen wat je echt bevalt (tenzij je natuurlijk voor een lagere prijs, kunt kopen wat je bevalt!). Je kunt ook nog actieve dingen overwegen, SD Blackouts bv, of natuurlijk EMG.

Jilles
15 mei 2010, 16:29
Tsja als je puur om het raggen gaat dan zou ik me niet blindstaren op de houtsoort die je gebruikt.. Maakt naar mijn mening erg weinig uit in zo'n zwaar vervormd geluid. Kijk gewoon wat je tegenkomt voor een leuk prijsje?
(ik heb net nog een lekker bakkie metal zitten spelen op een semi-hollow jaren 50/60 gitaar :hippie:)

Raikko
15 mei 2010, 21:09
Net wat besteld bij guitarsupplies. Ik was gewoon een beetje aan het rondkijken en zag een voorgezaagd rosewoord toets met een 25.5inch scale-length bij de aanbiedingen. Dat is precies wat ik wilde hebben, dus dat heb ik maar even meegegraaid. Ik heb meteen ook wat andere kleine dingetjes besteld. Vandaag was de houthandel weer dicht dus van de week ga ik maar is verder rondkijken. Nu eerst maandag en dinsdag een examen doen!:sneaky:

Grtz

D3nnis
17 mei 2010, 12:22
Tsja als je puur om het raggen gaat dan zou ik me niet blindstaren op de houtsoort die je gebruikt.. Maakt naar mijn mening erg weinig uit in zo'n zwaar vervormd geluid.

Blindstaren misschien niet, zeker niet als eerste gitaar uiteraard, maar als je met net zo veel moeite de houtsoorten kunt vinden, die je ook klanktechnisch zou willen, waarom zou je dat niet doen?

Overigens heb ik de ervaring dat houtsoorten en constructie wel degelijk verschil maken bij high-gain geluiden. Althans, ik noem mijn geluid voor de handigheid high-gain, maar misschien versta jij er wat anders onder, dat zou natuurlijk nog kunnen.

Jilles
17 mei 2010, 12:26
Blindstaren misschien niet, zeker niet als eerste gitaar uiteraard, maar als je met net zo veel moeite de houtsoorten kunt vinden, die je ook klanktechnisch zou willen, waarom zou je dat niet doen?

Overigens heb ik de ervaring dat houtsoorten en constructie wel degelijk verschil maken bij high-gain geluiden. Althans, ik noem mijn geluid voor de handigheid high-gain, maar misschien versta jij er wat anders onder, dat zou natuurlijk nog kunnen.

Het heeft vooral met de prijs te maken. Een duur stuk hout brengt de neiging met zich mee het perfect te willen afwerken, en dat lukt maar weinig mensen de eerste keer. Heb ik ook nu.
Maar natuurlijk: Als je een goed stuk hout kan krijgen moet je het doen.

Mattia
18 mei 2010, 05:25
Enkele uitzonderingen daargelaten (bijv. rosewood halzen, top-grade ebben toetsen en bling bling topjes) is het hout een van de goedkoopste onderdelen van een electrische gitaar. Zelfs de meeste van mijn flamed maple met mahonie en ebben toetsen instrumenten zijn eigenlijk qua hout goedkoper dan de electronica en hardware die erin gaan zitten (Gotoh 510, Duncan pickups of duurder)

Thiez
18 mei 2010, 12:04
Ik heb hout gehaald bij Thyshout in kapellen (belgie) is van roosendaal 20 minuutjes rijden.

Raikko
19 mei 2010, 14:43
vandaag mijn bestelde spulletjes binnen gekregen. Voorgezaagd rosewood fretboard en fretwire, 3-way switch en 2 knopjes (ik had er 3 besteld maar dat komt wel in orde.
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto402gecomprimeerd.jpg
en shark inlay voor het fretboard:
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto403gecomprimeerd.jpg
ik hoop volgende week weer met wat geld op pad te kunnen voor een plankie hout!

Grtz:blast:

Raikko
20 mei 2010, 17:43
je woont in roosendaal zie ik. van daaruit is het maar een 20minuten tot vandenbergh hout in wildert (belgië), daar heb ik een plank perfect kwartiers gezaagd mahonie gevonden waar 3 gitaren uit kunnen. het zijn dan wel 3 delige body's, de plank kostte in totaal maar 68€

in elk geval veel succes

grtz
Ik vandaag daar naartoe. Zeggen ze dat ze alleen maar meranti hebben wat niet goed genoeg gedroogd is daarvoor:???:
Nou lekker dan....

st.robot
20 mei 2010, 20:19
Ik vandaag daar naartoe. Zeggen ze dat ze alleen maar meranti hebben wat niet goed genoeg gedroogd is daarvoor:???:
Nou lekker dan....

serieus? da's balen, een half jaar geleden hadden ze het nog. tja dat suckt wel wel. voor de rest weet ik ook niet waar het in de buurt zomaar te krijgen is. veel succes met de zoektocht verder

grtz

Thiez
20 mei 2010, 20:23
Ik heb hout gehaald bij Thyshout in kapellen (belgie) is van roosendaal 20 minuutjes rijden.

quote van mezelf. Thyshout in kapellen belgie. Net voorbij kalmthout.
Zou wel even van tevoren bellen of ze stukje mahonie hebben liggen.

Raikko
20 mei 2010, 20:23
Morgen ben ik in Rotterdam, dus ik ga daar maar eens langs de westerhouthandel. Die hadden wel veel keuze zag ik.
Weet iemand nog meer adresjes in (de buurt van) Rotterdam?

Thyshout kan ook nog. Desnoods rij ik naar Arnhem hoor

loose-fur
20 mei 2010, 22:07
Nooit bang zijn om gewoon bij schrijnwerkers, meubelmakers/interieurbouwers binnen te wippen, die hebben vaak stukken ('afval') liggen. Soms zijn dat resten van bouwprojecten die jaren geleden afgewerkt werden, wat het voordeel heeft dat ze de tijd kregen om voldoende te drogen of enigzins uit te werken. De dikte van een eventuele stoflaag onthult veel..

Tee.

Raikko
20 mei 2010, 23:01
Nooit bang zijn om gewoon bij schrijnwerkers, meubelmakers/interieurbouwers binnen te wippen, die hebben vaak stukken ('afval') liggen. Soms zijn dat resten van bouwprojecten die jaren geleden afgewerkt werden, wat het voordeel heeft dat ze de tijd kregen om voldoende te drogen of enigzins uit te werken. De dikte van een eventuele stoflaag onthult veel..

Tee.

Hee Tee,

Ik heb wel al verschillende houtimporteurs benaderd, maar dat leverde ook niks op. Morgen ga ik zoiezo even in Rotterdam kijken en als dat niet lukt zien we wel weer verder. Ik heb er 100 euro voor uitgetrokken (ja, nu lukte t wel) dus dat zou toch genoeg moeten zijn, lijkt me?

Grtz Robert

Raikko
21 mei 2010, 12:06
Zoals gezegd naar westerhouthandel geweest in Rotterdam. Heb daar paar mooie stukken hout kunnen bemachtigen. 2 stukken mahonie voor de body en een stuk mahonie voor de hals en een plank eiken om als top te maken! was in totaal 70 euro kwijt. Vanmiddag maar is aan de slag en het een ander verlijmen. Foto's volgen later!:blast:

Raikko
21 mei 2010, 17:07
Vanmiddag dan eindelijk echt begonnen met het bouwen van de gitaar!. Ik heb 3 mooie planken mahonie en grote plank eiken om een top van te maken.
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto408.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto409.jpg
Na wat passen en meten met mijn 1:1 tekening (toch handig) besloten we om toch maar 1 grote plank mahonie te gebruiken voor de body. Hiervoor moest er een stuk afgezaagd worden: (btw, ik ben hier niet degene die zaagt;))
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto410.jpg
hierna moest er nog een puntje af om een lijmklem zijn werk te kunnen laten doen
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto411.jpg
en hierna hebben we hebben we het weer aan de andere plank gelijmd zodat de body er precies uit gehaald kan worden.
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto412.jpg
dit was toch wel een hoop gedoe omdat je met een schuin stuk zit, hierdoor schoof het elke keer op en als we de lijmklemmen dan erg strak aantrokken ging t krom staan. Dus toen hebben we er maar een plank op en onder gelegd en daar ook nog klemmen op gezet.
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto414.jpg
Na dit klusje zijn we met de plank eiken aan de slag gegaan. Dit hebben we in stukjes gezaagd en de vorm van de body alvast ruw uitgezaagd. Hierdoor lijkt het net alsof de gitaar al (bijna) klaar is
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto413.jpg

Ik zeg elke keer we omdat ik bij iemand in de werkplaats mag werken omdat ik zelf geen gereedschap e.d. heb. Hij helpt mij dus ook mee wat ook wel handig is als je nog niet zo veel ervaring hebt. Hierdoor kan ik ook pas na het weekend weer aan de slag helaas.

Grtz

st.robot
21 mei 2010, 17:10
heb je een speciale reden waarom de eikenplanken dwars liggen ipv met de hals mee (zoals het meestal gedaan wordt)

voor de rest zien het er mooie stukjes hout uit!

veel succes nog

grtz

Cocobolo
21 mei 2010, 17:12
Leuk dat je begonnen bent! :)

Het is maar goed dat je hieronder zegt dat jji niet degene bent die zaagt, best link om zonder geleiding maar vooral zonder spouwmes te zagen! Ok, ik snap dat het plaatje aan het einde van de zaagtafel als een soort spouwmes moet fungeren maar ik vind het een link apparaat zo...ik zou zeggen, vingers weg daar!

(btw, ik ben hier niet degene die zaagt;))
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto410.jpg

Raikko
21 mei 2010, 17:18
heb je een speciale reden waarom de eikenplanken dwars liggen ipv met de hals mee (zoals het meestal gedaan wordt)

voor de rest zien het er mooie stukjes hout uit!

veel succes nog

grtz

Dan loopt de nerf dwars en dat vind ik mooier. Ik wilde eerst flame-maple hebben maar dat hadden ze niet bij de handel waar ik was. En dit vond ik ook wel mooi.

Raikko
21 mei 2010, 17:22
Leuk dat je begonnen bent! :)

Het is maar goed dat je hieronder zegt dat jji niet degene bent die zaagt, best link om zonder geleiding maar vooral zonder spouwmes te zagen! Ok, ik snap dat het plaatje aan het einde van de zaagtafel als een soort spouwmes moet fungeren maar ik vind het een link apparaat zo...ik zou zeggen, vingers weg daar!


Ik heb werkelijk geen idee, hij trok die tafel ergens onder vandaag, en dat konden we wel gebruiken. Het mes was alleen zo bot als maar kan waardoor er een brandlucht vanaf kwam. Gelukkig is daar een grote garagedeur die open kon :seriousf:

Cocobolo
21 mei 2010, 17:39
het punt is dat een spouwmes ervoor dient om de gezaagde gleuf in het hout uit elkaar te houden. Anders gaat het hout om de zaag klemmen en dan kan je plank een projectiel worden. Met een botte zaag is de kans nog groter.

Ik heb ooit een overnaads geklonken sloep gebouwd bij een botenbouwer en daar zat een groot gat in een deur een meter of 10 van de zaagmachine vandaan...dat was het gat van het stuk hout dat door de zaag was gegrepen en naar achteren geslingerd (daar waar je staat als je zaagt) dwars door die deur heen. De boodschap is dat je bij het zagen moet proberen zo te gaan staan dat een eventueel achteruit schietend stuk hout jou niet kan raken. In dit geval stond de beste man met z'n edele delen in de gevarenzone ;)

Thiez
21 mei 2010, 17:56
Mij is idd geleerd om nooit achter je werkstuk te gaan staan maar altijd een beetje ernaast. voor de reden die cocobolo dus noemt dat als de zaag ineens vast slaat je zo doorboort kan worden door een stuk hout.
Het is idd een beunhaas zaagtafeltje:P maar ach je stukken hout zijn gezaagd en het ziet er goed uit (Y)

Raikko
21 mei 2010, 18:03
nja, dat weten we dan ook weer voor de volgende keer:) Het zal vast niet de laatste keer zijn dat ik dingen verkeerd doe:dontgeti:

Jilles
21 mei 2010, 18:49
Vet, ik ben wel benieuwd hoe dat eiken eruit gaat komen zo in de breedte.

Raikko
21 mei 2010, 22:09
Vet, ik ben wel benieuwd hoe dat eiken eruit gaat komen zo in de breedte.

Denken jullie dat het een probleem (kan) zijn/is? of maakt dat niet zo uit?

en moet er nou op de headstock ook een top komen? Dat is miss wel zo mooi lijkt mij, maar het eiken op de body wil ik 10mm dik maken als top. Hoe dik moet dat dan zijn op de headstock? Ideeën?

Mattia
23 mei 2010, 09:07
Denken jullie dat het een probleem (kan) zijn/is? of maakt dat niet zo uit?

en moet er nou op de headstock ook een top komen? Dat is miss wel zo mooi lijkt mij, maar het eiken op de body wil ik 10mm dik maken als top. Hoe dik moet dat dan zijn op de headstock? Ideeën?

Het zal meer werken, het is beduidens minder sterk, en je zet meer spanning op de lijmnaden. Maar het grootste nadeel is dat je veel, veel, veel meer 'end grain' hebt om te schuren, en dat zou voor mij al genoeg reden zijn om het anders te doen. Maargoed, met deze body shape heb je zwz redelijk wat end grain.

barno
23 mei 2010, 10:28
Het zal meer werken, het is beduidens minder sterk, en je zet meer spanning op de lijmnaden. Maar het grootste nadeel is dat je veel, veel, veel meer 'end grain' hebt om te schuren, en dat zou voor mij al genoeg reden zijn om het anders te doen. Maargoed, met deze body shape heb je zwz redelijk wat end grain.

en het klopt gewoon niet IMO. Zeker die bodyvorm straalt een dymamiek van snelheid en "vooruit!", alles loopt naar naar 1 punt (headstock). Dwarse nerf strookt niet met dat idee. Anderzijds: er bestaan geen reglementen, dus doe lekker je zin :)

loose-fur
23 mei 2010, 12:09
Barno scoort zeker een punt!

Doch, er zijn wel meer redenen, mijn inziens, waarom de houtnerf bij een gitaarbody beter in de lengte, in de richting van de hals, loopt.
Hout bezit een betere buigweerstand langs over de nerf, vergelijk het met golfkarton, en dus ook een betere weerstand tegen de trekkracht van de snaren.
Hout werkt hoofdzakelijk in de breedte/dikte –haaks ten opzichte van de nerf en héél, héél gering in de lengterichting van de nerf (eigenlijk niks, behalve bij erg zachte soorten, zoals ceder, en dan is het nog amper merkbaar). Dit krimpen en zwellen in de lengterichting van een gitaar steken lijkt me dus eigenlijk niet echt interessant.
In sommige gevallen kan men echter dit werken tegengaan door stukken gekruist te gaan verlijmen, denk maar aan de lagen fineer bij multiplex. Ik veronderstel dat dit bij jouw gitaar dus ook het geval zal zijn, de top ligt dwars op de onderkant? Je krijgt dus een soort gelamelleerde body waarbij ik denk dat alles dus wel enigszins strak en vlak zal blijven. Maar ik vraag me af hoe deze dwarse verlijming zich dan wel vertaalt in klank en resonanties.

Het mooie aan jouw gitaar worden wel de spiegeltjes die je krijgt bij (half)kwartiers eiken. Komt wel goed.

Tee.

Raikko
23 mei 2010, 20:08
en het klopt gewoon niet IMO. Zeker die bodyvorm straalt een dymamiek van snelheid en "vooruit!", alles loopt naar naar 1 punt (headstock). Dwarse nerf strookt niet met dat idee. Anderzijds: er bestaan geen reglementen, dus doe lekker je zin :)

Mijn idee komt eigenlijk van dit model af: http://www.jacksonguitars.com/products/products.php?group=Rhoads-Body&page=2&product=2911400303#
Daarbij is de nerf dus ook dwars en dat vind ik prachtig. Mede door de vorm van de headstock.


Hout werkt hoofdzakelijk in de breedte/dikte –haaks ten opzichte van de nerf en héél, héél gering in de lengterichting van de nerf (eigenlijk niks, behalve bij erg zachte soorten, zoals ceder, en dan is het nog amper merkbaar). Dit krimpen en zwellen in de lengterichting van een gitaar steken lijkt me dus eigenlijk niet echt interessant.
In sommige gevallen kan men echter dit werken tegengaan door stukken gekruist te gaan verlijmen, denk maar aan de lagen fineer bij multiplex. Ik veronderstel dat dit bij jouw gitaar dus ook het geval zal zijn, de top ligt dwars op de onderkant? Je krijgt dus een soort gelamelleerde body waarbij ik denk dat alles dus wel enigszins strak en vlak zal blijven. Maar ik vraag me af hoe deze dwarse verlijming zich dan wel vertaalt in klank en resonanties.

Bedankt voor de goede informatie! :crazyhappy:
Klopt, de nerf van het eiken loopt dwars op de nerf van het mahonie.


en moet er nou op de headstock ook een top komen? Dat is miss wel zo mooi lijkt mij, maar het eiken op de body wil ik 10mm dik maken als top. Hoe dik moet dat dan zijn op de headstock? Ideeën?

Heeft iemand hier nog goede informatie over?:)

Thnx alweer:rockon:

barno
23 mei 2010, 20:14
Mijn idee komt eigenlijk van dit model af: http://www.jacksonguitars.com/products/products.php?group=Rhoads-Body&page=2&product=2911400303#
Daarbij is de nerf dus ook dwars en dat vind ik prachtig. Mede door de vorm van de headstock.



nee hoor, daar is nerf niet dwars, wat je dwars ziet lopen zijn de zogenaamde flames

Raikko
23 mei 2010, 20:33
nee hoor, daar is nerf niet dwars, wat je dwars ziet lopen zijn de zogenaamde flames

onee, nu zie ik het. Je hebt gelijk. Dan nog vind ik het zo gewoon mooi8-)

Raikko
25 mei 2010, 21:13
vandaag ging de toko weer open, dus ik kon ook weer aan de slag met mijn gitaartje :cheerup:
Als eerste heb ik natuurlijk het stuk mahonie voor de body uit de klemmen gehaald en dat was er zo uit komen te zien:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto422.jpg

Zoals jullie vorige keer konden zien bestaat mijn top uit verschillende stukken dus die ging ik vandaag verlijmen:cooler:. Eerst de onderkant (zonder de lange punt):

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto419.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto420.jpg

en daarna de bovenkant: in de bankschroef om het goed recht te houden (had geen lijmklemmen meer over...)

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto421.jpg

Daarna ben ik met de toets en de inlay aan de slag gegaan:blast: maar daar maak ik even nog een berichtje voor want ik heb niet genoeg ruimte voor foto's....

Raikko
25 mei 2010, 21:20
dus....Na mijn lijm avontuur was het fretboard de sjaak.... Ik heb eerst een middenlijn getekend en daarna de breedte goed uitgemeten om de inlay goed te kunnen plaatsen (het is niet zo heel duidelijk te zien):

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto423.jpg

Ik heb een methode van iemand gezien om mylespaul.com en deze leek mij wel goed dus die ben ik ook gaan gebruiken. De frets afplakken waar de inlay komt:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto424.jpg

Dan de tape wegsnijden op de plek waar de inlay komt en dit uitfrezen met een dremel. Ik heb 2 stokjes erop geplakt om te zorgen dat ik niet uit zou schieten op die rechte stukjes:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto425.jpg

Hierna heb ik goed geoefend op een stuk afvalhout en daarna ben ik me gaan uitleven op het fretboard. Zo zag het er uit tijdens het proces:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto426.jpg

En na een hele tijd was ik dan eindelijk klaar, ik denk dat ik minstens een uur bezig ben geweest, maar waarschijnlijk langer:

Edit: Na navraag bleek dat ik 1½ uur ben bezig geweest met dat pokkestukje, dat beloofd wat voor de rest. Nog maar 9 inlaystukjes te gaan! Als dat in het zelfde tempo gaat kost dat me alleen al 15 uur...ach ja, je moet er iets voor overhebben zullen we maar zeggen xD

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto427.jpg

Morgenochtend kan ik miss nog een klein beetje verder knutselen maar de komende 3 dagen heb ik weer examens:( dus waarschijnlijk gaat er weinig van komen...

Grtz

Ello
25 mei 2010, 21:26
Respect voor je geduld. Dat zal wel een monnikenklus zijn. Maar ligt het aan mij of is het nog niet helemaal strak? En ik dacht dat de inlay van een Jackson nog meer tot aan de randen van het fretboard liep...

Ben benieuwd naar het eindresultaat. Zal ongetwijfeld erg mooi worden.

Raikko
25 mei 2010, 21:54
Respect voor je geduld. Dat zal wel een monnikenklus zijn. Maar ligt het aan mij of is het nog niet helemaal strak? En ik dacht dat de inlay van een Jackson nog meer tot aan de randen van het fretboard liep...

Ben benieuwd naar het eindresultaat. Zal ongetwijfeld erg mooi worden.

Normaal ben ik niet zo van het geduld, maar dat heb ik geweten bij mijn bouwpakket een paar maanden geleden. Toen was door mijn ongeduld de lak naar de klote en kon ik opnieuw beginnen....lesson learned..:soinnocent: Je ziet het goed, het ligt nog niet helemaal strak. Ik heb het zaagsel opgevangen en kan daarmee de randen die wat te wijd lopen opvullen straks waardoor het hoop ik wel strak is. Ik heb goed plaatjes gekeken en kwam toch tot de conclusie dat de inlay vrijwel in het midden ligt. Zowel horizontaal als verticaal, vandaar. Maar er moet ook nog een stuk van het fretboard af. Dat is nog niet op maat gemaakt, alleen maar getekend :sssh:

oknarb180
25 mei 2010, 23:39
Hey,

leuk project en een leuk model.

in plaats van de eiken plank had je ook nog een mooie maple fineer op de top kunnen plakken, dat geeft het effect zoals op de foto van de Jackson is te zien.

Wat de headstok betreft, op zick is 1 à 2mm voldoende. Ik probeer altijd 1 mm over te houden voor het lakken. Tja, en anders maar een 0,5mm dikker hoor. Het toch alleen maar voor de show. Effect op het geluid heeft het niet.

Ik heb je ook nog een PM gestuurd.

Zo dus:
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/021.jpg

vr.gr.

Branko

Raikko
26 mei 2010, 09:51
Hey,

leuk project en een leuk model.

in plaats van de eiken plank had je ook nog een mooie maple fineer op de top kunnen plakken, dat geeft het effect zoals op de foto van de Jackson is te zien.

Wat de headstok betreft, op zick is 1 à 2mm voldoende. Ik probeer altijd 1 mm over te houden voor het lakken. Tja, en anders maar een 0,5mm dikker hoor. Het toch alleen maar voor de show. Effect op het geluid heeft het niet.



Bedankt voor je info. Ondanks dat ik me toch (volgens mij) best veel ingelezen heb, was ik fineer nog niet tegen gekomen. Ik wist niet dat dat ook kon, dus vandaar de plank eiken....

Jilles
26 mei 2010, 10:46
Ach dat eiken kun je er ook vet laten uitzien hoor. Aaronstonebeat heeft ook veel met eiken gedaan volgens mij, misschien kan hij je wat tips geven.

Raikko
28 mei 2010, 12:44
Vanmorgen nog heel even wat gedaan zo voor een examen. De vorige keer had ik het bovenste deel en het onderste deel van wat de top moet worden apart gelijmd. Nu heb ik die 2 stukken ook aan elkaar gelijmd en het begint er al op te lijken! http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto429.jpg
Nou moet alleen het puntje van de lange 'vleugel' er nog aan. Ik ben ook is met de hals aan de slag gegaan. Ik heb een blok van de balk afgezaagd en dat er weer naast gelijmd zodat ik in 1 keer de kop eruit kan halen. Er moet ook nog een stuk aan de onderkant gelijmd worden omdat de headstock een hoek maakt van 13 graden (net zoals bij Les Paul's e.d.) De balk was daar net niet dik genoeg voor, maar gelukkig wel lang genoeg om t zagen en te plakken!
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto430.jpg
Ondertussen werk ik ook gestaag door aan het fretboard. Nu weer naar een examen. BAH!

Grtz

D3nnis
28 mei 2010, 12:53
Ik heb een blok van de balk afgezaagd en dat er weer naast gelijmd zodat ik in 1 keer de kop eruit kan halen. Er moet ook nog een stuk aan de onderkant gelijmd worden omdat de headstock een hoek maakt van 13 graden (net zoals bij Les Paul's e.d.) De balk was daar net niet dik genoeg voor, maar gelukkig wel lang genoeg om t zagen en te plakken!

Is het een bewuste keuze om de houtdraad niet mee te laten lopen in de achterhover hellende kop?
Bijvoorbeeld op deze manier:
http://i609.photobucket.com/albums/tt179/ccreddell/ScarfJoint.jpg

Raikko
28 mei 2010, 17:22
Is het een bewuste keuze om de houtdraad niet mee te laten lopen in de achterhover hellende kop?
Bijvoorbeeld op deze manier:
http://i609.photobucket.com/albums/tt179/ccreddell/ScarfJoint.jpg

nee, eigenlijk niet echt...is dat geen goede manier?

Schuey
28 mei 2010, 20:19
Oeh nu de tape er af is bij die eerste 2 inlays, ziet het er echt veel beter uit, vet!

D3nnis
28 mei 2010, 21:45
nee, eigenlijk niet echt...is dat geen goede manier?

Nou, er zijn genoeg gitaren waarbij de halzen gewoon uit een dik blok (of net als in jouw geval, door aanlijmen een dik blok) gemaakt worden, dus ik geloof niet dat het een slechte manier is, alhoewel zo'n scarf joint wellicht sterker is; maar je kunt je afvragen of je die sterkte nodig hebt, die andere gitaren blijven immers ook heel.
Ikzelf vind het vooral een handige manier om niet met een enorm dikke plank te hoeven beginnen ;-)

Raikko
28 mei 2010, 22:54
Nou, er zijn genoeg gitaren waarbij de halzen gewoon uit een dik blok (of net als in jouw geval, door aanlijmen een dik blok) gemaakt worden, dus ik geloof niet dat het een slechte manier is, alhoewel zo'n scarf joint wellicht sterker is; maar je kunt je afvragen of je die sterkte nodig hebt, die andere gitaren blijven immers ook heel.
Ikzelf vind het vooral een handige manier om niet met een enorm dikke plank te hoeven beginnen ;-)

De plank is eigenlijk al redelijk dik. Het is een ongeschaafd stuk mahonie. Wil ik die methode toepassen die jij aangeeft moet ik eerst die complete balk op 1 dikte maken. Dit leek me dus iets handiger. Die maat waar ik werk kent wel iemand een vandikteband (ofzoiets) maar die hebben we nog niet kunnen bereiken, anders had ik het misschien wel op die manier gedaan. Maar dit is volgens mij ook wel goed te doen.

Het fretboard moet btw ook nog breedte gemaakt worden. Hoe kan ik dat het beste doen? Ik heb verschillende methodes gezien in de topics hier. Maar wat is het makkelijkst? Frezen? of Zagen? Wat voor soort zaag dan?

Grtz Robert

D3nnis
29 mei 2010, 08:27
Geen idee of het een goede methode is, maar ik heb de mijne op breedte geschaafd. Dat ging eigenlijk best goed, tot de laatste halve mm ofzo, daarna ben ik gaan schuren, door op een vlakke ondergrond met dubbelzijdige tape een stuk schuurpapier te plakken, en daar met de toets overheen te gaan, tot deze netjes aan de maat was (tussendoor steeds controleren of je wel in een rechte lijn blijft -->als je je toets aan de body-kant een mm te smal maakt, dan wordt het lullig, want dan moet je in feite je hele toets (aan de kop zijde) behoorlijk smaller maken, om de rand van de toets (uiteindelijk) parallel te krijgen aan je snaren..

Sanderltd
29 mei 2010, 09:03
Moest ik kiezen, zou ik absoluut voor de scarf joint gaan! Die constructie is gewoonweg veel sterker.

Veel Les Pauls hebben een hals uit 1 stuk mahonie, wat meestal al niet zo'n sterk hout is. Deze gitaren hebben erg vaak last van de bekende "head crack" of "neck crack". Dat wilt zeggen dat ze erg makkelijk breken wanneer ze per ongeluk omvallen.
Als je met een scarf joint werkt, behoudt je de gehele nerf van de plank op de headstock waardoor het hout sterker blijft en minder makkelijk zal breken.

Daarbij vind ik een scarf joint ook vele malen makkelijker te maken. Is gewoon een kwestie van de balk in een hoek van 13° te zagen en het stukje dan andersom terug te lijmen.

Raikko
29 mei 2010, 10:43
Moest ik kiezen, zou ik absoluut voor de scarf joint gaan! Die constructie is gewoonweg veel sterker.

Veel Les Pauls hebben een hals uit 1 stuk mahonie, wat meestal al niet zo'n sterk hout is. Deze gitaren hebben erg vaak last van de bekende "head crack" of "neck crack". Dat wilt zeggen dat ze erg makkelijk breken wanneer ze per ongeluk omvallen.
Als je met een scarf joint werkt, behoudt je de gehele nerf van de plank op de headstock waardoor het hout sterker blijft en minder makkelijk zal breken.

Daarbij vind ik een scarf joint ook vele malen makkelijker te maken. Is gewoon een kwestie van de balk in een hoek van 13° te zagen en het stukje dan andersom terug te lijmen.

Maar dan moet je wel zorgen dat het absoluut recht gezaagd is. Doe je dat dan met zo'n speciale zaagtafel waarbij je de hoek in kunt stellen?

Sanderltd
29 mei 2010, 11:19
Het moet inderdaad absoluut recht zijn ja. Er zijn verschillende opties daarvoor.
Je kunt het met een handzaag min of meer recht zagen en dan met een schaaf of freestafel alles vlakken.
Ofwel gebruik je inderdaad zo'n zaagtafel die in een hoek verstelbaar is. :)

Raikko
29 mei 2010, 11:31
Het moet inderdaad absoluut recht zijn ja. Er zijn verschillende opties daarvoor.
Je kunt het met een handzaag min of meer recht zagen en dan met een schaaf of freestafel alles vlakken.
Ofwel gebruik je inderdaad zo'n zaagtafel die in een hoek verstelbaar is. :)

is kijken of ik dat ergens vandaan kan halen xD

oknarb180
30 mei 2010, 00:37
Hey,

Ik zaag de plank onder de gewenste helling door en daarna frees ik het oppervlakte op m'n zelf gemaakte freesbak strak en vlek. Werkt perfect!

Voor het frezen:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/zelfbouw%20JEM%202008/008.jpg

na het frezen
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/zelfbouw%20JEM%202008/009.jpg

vr.gr.

Branko

Cocobolo
30 mei 2010, 09:14
ik heb 2 jaar geleden voor mijn zelfbouw een mal gemaakt die over de vlakbank gehaald kan worden (mot je die natuurlijk wel hebben).

Dit was het concept
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/Malvoorheadstockhoek.jpg

...en zo is het geworden (op foto 2 en 3 zit de hals er al in geklemd zonder de headstock. Op foto 3 ligt hij op de vlakbank, de mal zal dus wel elke keer iets dunner worden haha. En op foto 4 zie je het resultaat) :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/overz3.jpg

jan jansen
30 mei 2010, 10:34
ik heb 2 jaar geleden voor mijn zelfbouw een mal gemaakt die over de vlakbank gehaald kan worden (mot je die natuurlijk wel hebben).

Dit was het concept
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/Malvoorheadstockhoek.jpg

...en zo is het geworden (op foto 2 en 3 zit de hals er al in geklemd zonder de headstock. Op foto 3 ligt hij op de vlakbank, de mal zal dus wel elke keer iets dunner worden haha. En op foto 4 zie je het resultaat) :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/overz3.jpg

Als die mal iedere keer smaller wordt zou ik maar oppassen met die schroeven in de zijkant.....eens komt dan de dag dat je messen van de vlakbank naar de eeuwige gitaarvelden verdwijnen.....:blast::blast:

Broodjekaas
2 juni 2010, 00:11
Ja, of je maakt gewoon een nieuwe...

Hiro
2 juni 2010, 08:57
inderdaad het zijn toch niet meer als 2 planken maar toch een goed idee :)

MarkF
2 juni 2010, 10:31
Ik heb een methode van iemand gezien om mylespaul.com en deze leek mij wel goed dus die ben ik ook gaan gebruiken. De frets afplakken waar de inlay komt:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto424.jpg


Ziet er goed uit tot zover! Heb je er wel erg in dat je verdeling van de tape na de 12e positie niet klopt? Stukkie tape zit nu op de 12e, 15e, 17e, 19e en 22e positie, volgens mij ben je de 21e vergeten :soinnocent:? Ik hoop dat je nog niet zover was met frezen...

succes, Mark

Raikko
2 juni 2010, 13:43
Ziet er goed uit tot zover! Heb je er wel erg in dat je verdeling van de tape na de 12e positie niet klopt? Stukkie tape zit nu op de 12e, 15e, 17e, 19e en 22e positie, volgens mij ben je de 21e vergeten :soinnocent:? Ik hoop dat je nog niet zover was met frezen...

succes, Mark

Dit is express gedaan. Ik wilde eigenlijk 12e, 15e, 17e, 19e, 21e en 24e fret. MAAR! er zaten maar 10 stukjes parelmoer in zo'n pakje terwijl ik er dan 11 nodig zou hebben wat zou betekenen dat het laatste stukje in de 21e fret zou zitten. Maar ik vind het spuuglelijk als fret 22 t/m 24 leeg is. Dus nadat ik was foto's had bestudeerd kwam ik erachter dat dit zo vaker is gedaan. Het is dus de bedoeling dat het zo zit!;)

Na dit te hebben gezegd hierbij mijn bouwverslag van vanochtend:
Eerst heb ik de vorm van de body afgetekend op het mahonie, waarna ik naar een maat toe kon van die gozer waar ik bij werk.

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto432.jpg

Die maat heeft een lintzaag en een cirkelzaag die wat veiliger is dan die hiervoor werd gebruikt:soinnocent:
Toen zag het er dus zo uit:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto435.jpg

en hier met de eiken top(onderop):

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto434.jpg

Het hout voor de hals is ook minder dik gemaakt waardoor ik nu dus bovenstaande methode kan gaan toepassen voor de headstock.

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto433.jpg

Hierna hebben we het laatste puntje van de eiken top nog vast gelijmd

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto436.jpg

Vanmiddag ga ik is bekijken wat voor methode ik ga toepassen om die headstock in orde te krijgen!

Grtz Raikko

MarkF
2 juni 2010, 16:06
Dit is express gedaan. Ik wilde eigenlijk 12e, 15e, 17e, 19e, 21e en 24e fret. MAAR! er zaten maar 10 stukjes parelmoer in zo'n pakje terwijl ik er dan 11 nodig zou hebben wat zou betekenen dat het laatste stukje in de 21e fret zou zitten. Maar ik vind het spuuglelijk als fret 22 t/m 24 leeg is. Dus nadat ik was foto's had bestudeerd kwam ik erachter dat dit zo vaker is gedaan. Het is dus de bedoeling dat het zo zit!;)
Persoonlijk zou ik een klein stukje parelmoer meebestellen met de hardware en een extra inlegje maken, dan "klopt" het weer. Ik heb het nog niet eerder gezien dat ze het zoals jij oplossen eigenlijk. Maar goed, het is mijn gitaar niet, dus je moet zeker doen wat je zelf het beste vindt.
Succes met bouwen, ik volg hem!

gr, Mark

Raikko
2 juni 2010, 17:50
Vanmiddag iemand gevonden die de hals voor mij onder de gewenste hoek kon zagen. De plank heb ik ook op dikte gemaakt (16mm) alleen het deel wat de headstock gaat worden is nog te dik (22mm) Dit ga ik ook nog 16mm brengen en dan kan het gelijmd worden. Foto's volgen nog!

pueblo
2 juni 2010, 18:29
is 16 mm niet nogal dun? is de nek aan de body niet meestal ongeveer 2 cm?
en is het niet beter om het headstock gedeelte dikker te laten waar je het lijmt?
hieronder de verschillen met een sterk overdreven hoek
http://lh3.ggpht.com/_3bMB6MNjV-s/TAaHY2XBmcI/AAAAAAAAGxI/O6OGMmPPrC4/scarf%20joint.jpg
om meer dit http://static.keebali.com/jemsite.com/tech/img/neck_onepiece_scarf.jpg te krijgen

of ben ik nu onzin aan het verkopen en is 16 mm wel nog dik genoeg? somebody

Thiez
2 juni 2010, 18:33
Volgens mij is de hals aan de body vaak dikker idd.

Terminus
2 juni 2010, 20:59
Cool project, weer eens wat anders. Begrijp ik nou dat je je neck op het dunste punt 16 mm wilt maken? Dat is 1 mm dunner dan de dunste Ibanez-hals, die, toen ze nog volledig van 2 planken maple werden gemaakt, wel eens wouden buigen. Ook is de Wizard-hals die ik heb (de eerder genoemde 17mm die tegenwoordig verstevigd wordt) zover ik weet de dunste hals op de markt en ik kan je uit ervaring vertellen dat hij Heel Erg Dun is...

Raikko
2 juni 2010, 21:47
Cool project, weer eens wat anders. Begrijp ik nou dat je je neck op het dunste punt 16 mm wilt maken? Dat is 1 mm dunner dan de dunste Ibanez-hals, die, toen ze nog volledig van 2 planken maple werden gemaakt, wel eens wouden buigen. Ook is de Wizard-hals die ik heb (de eerder genoemde 17mm die tegenwoordig verstevigd wordt) zover ik weet de dunste hals op de markt en ik kan je uit ervaring vertellen dat hij Heel Erg Dun is...

Ik heb de maten genomen uit een pdf-file waar best veel plannen in stonden. Maar waar jullie het over hebben, is dat met of zonder fretboard? want die 16mm is dus zonder fretboard en dat fretboard wat er nog op komt is 7mm..dan kom je uit op 23 mm

Terminus
2 juni 2010, 21:51
Ik heb de maten genomen uit een pdf-file waar best veel plannen in stonden. Maar waar jullie het over hebben, is dat met of zonder fretboard? want die 16mm is dus zonder fretboard en dat fretboard wat er nog op komt is 7mm..dan kom je uit op 23 mm

Oh... 23 mm is vrij dik :). Trouwens, bij mijn beide gitaren kwam ik op zo'n 4mm uit voor de fretboard, 7mm lijkt me best dik.

barno
2 juni 2010, 21:59
standaardmaten zijn er niet maar meestal wordt voor de dikte van een toets een 6 mm gerekend. daar gaat dan nog wat af aan de zijkant als er geradiussed wordt. hou er rekening mee dat een hals aan de nut bv 21 mm kan zijn, maar oploopt naar bv 23 bij fret 12 ofzo

D3nnis
2 juni 2010, 22:02
Trouwens, bij mijn beide gitaren kwam ik op zo'n 4mm uit voor de fretboard, 7mm lijkt me best dik.

Mwah, zolang je met je halsdikte niet zo uitkomt dat je dadelijk aan de achterkant van de hals tot aan je trussrod schuurt, is er niks aan de hand toch?
Ik houd nu eigenlijk ook 7mm aan voor de toetsdikte. Aan de randen lijkt ie sowieso dunner, vanwege het erin schuren van de radius, maar ik vind een dikke toets wel mooi om te zien.

Ik heb het even gemist, maar wordt het nou een bolt-on of een set neck? Als je hals in het bolt-on verhaal het bevestigingspunt (te) dun is moet je wel effe uitkijken dat je je schroeven niet dwars door je toets heen jaagt met vastschroeven, vooral als je van die busjes gebruikt waar je schroef in valt ipv een neckplate, want dan zitten ze sowieso wat dieper.

Raikko
2 juni 2010, 22:12
Mwah, zolang je met je halsdikte niet zo uitkomt dat je dadelijk aan de achterkant van de hals tot aan je trussrod schuurt, is er niks aan de hand toch?
Ik houd nu eigenlijk ook 7mm aan voor de toetsdikte. Aan de randen lijkt ie sowieso dunner, vanwege het erin schuren van de radius, maar ik vind een dikke toets wel mooi om te zien.

Ik heb het even gemist, maar wordt het nou een bolt-on of een set neck? Als je hals in het bolt-on verhaal het bevestigingspunt (te) dun is moet je wel effe uitkijken dat je je schroeven niet dwars door je toets heen jaagt met vastschroeven, vooral als je van die busjes gebruikt waar je schroef in valt ipv een neckplate, want dan zitten ze sowieso wat dieper.

De bedoeling was een bolt-on. Misschien ga ik nu schelden maar wat is een set neck? Is dat hetzelfde als neckthrough?

D3nnis
2 juni 2010, 22:29
Bij een set neck kun je bv. denken aan een Les Paul, gelijmde hals.
Hoe het exact met al die benamingen (set through, bolt through, en weet ik veel welke varianten nog meer) zit, weet ik ook niet exact.

barno
2 juni 2010, 22:40
set neck is idd gelijmde hals, met een iets diepere pocket dan geschroefde verbindingen. je hebt daar ook verschillen in lengte van tennon (het stuk dat in de body wordt gelijmd.


necktrough: het halshout loopt door tot de kont van de gitaar, en voor het bodystuk worden er twee helften tegengelijmd.

oknarb180
2 juni 2010, 22:56
Bij een set neck kun je bv. denken aan een Les Paul, gelijmde hals.
Hoe het exact met al die benamingen (set through, bolt through, en weet ik veel welke varianten nog meer) zit, weet ik ook niet exact.



Hey,

Wat de type halsverbindingen betreft, het volgende:
Bolt on = geschroefd (Strat-principe: Fender of AANJ-principe van Ibanez)
Set neck = gelijmd (bijv. Les paul en alle overige modellen van gibson)
neckthrough = neck door de gehele body met vleugels er tegenaan gelijmd voor de body.

De dikte van de hals is helemaal afhankelijk van wat je zelf prettig vind spelen. U-shape, C-shape, D-shape, V-shape en diverse varianten daarop, bijvoorbeeld verlopen van C naar V shape of een asymetreische shape ronder bij de duim en platter bij de hand. Het model van Marcel Coenen heeft bijvoorbeeld bij de 1e fret dezelfde dikte als t.p.v. de 12 fret. Kortom, je kunt alle kanten op. Wat jij wilt!!! (lijkt wel een commercial!)

Voor de dikte kun je het beste uitgaan van de maat incl. de toets. de meeste geschroefde halzen zijn t.p. v. de heel 24/25mm dik. Bij de 1e fret varierend van 19mm (erg plat zoals Ibanez) of 21mm (C-shape van fender) tot bij de 12e fret ca. 21-23mm. Dit zijn dus diktes incl. de toets. Er zijn nl. ook 1-piece maple necks, daar zit dus geen toets op gelijmd, kun je daar in ieder geval niet mee de mist in gaan.

Wat de dikte van de headstock betreft, deze is ongeveer 12-14mm dik.

vr.gr.

Branko

MarkF
3 juni 2010, 07:58
De dikte van de hals is helemaal afhankelijk van wat je zelf prettig vind spelen. U-shape, C-shape, D-shape, V-shape en diverse varianten daarop, bijvoorbeeld verlopen van C naar V shape of een asymetreische shape ronder bij de duim en platter bij de hand.
Misschien een beetje off topic, maar zijn daar ook tekeningen van ofzo? Al was het maar om e.e.a. duidelijker te maken?

gr, Mark

oknarb180
3 juni 2010, 22:00
Misschien een beetje off topic, maar zijn daar ook tekeningen van ofzo? Al was het maar om e.e.a. duidelijker te maken?

gr, Mark


Yep,

Alstublieft!
http://www.stratocastertalk.com/picture.php?albumid=1&pictureid=311

en
http://i28.photobucket.com/albums/c231/Toronto_Ontario/WarmothNeckProfiles-1.jpg

vr.gr.

Branko

Raikko
3 juni 2010, 22:46
Yep,

Alstublieft!
http://www.stratocastertalk.com/picture.php?albumid=1&pictureid=311

en
http://i28.photobucket.com/albums/c231/Toronto_Ontario/WarmothNeckProfiles-1.jpg

vr.gr.

Branko

Thnks! hier kan ik wel weer wat mee. Ik wist niet eens dat er zo veel verschil in zat joh, ik ging eigenlijk uit van een 'simpele' c-vorm

Grtz

Raikko
4 juni 2010, 23:41
Ik heb nu vakantie dus ik heb vandaag weer lekker kunnen knutselen. De eiken top is nu compleet verlijmd dus toen ben ik nou naar een timmerzaak gelopen en die hebben voor mij de top minder dik gemaakt. Hij is nu 14mm. Daarna heb ik het op maat gezaagd. Vervolgens heb ik het met lijmklemmen op de mahonie body vast gezet om het helemaal vlak te schuren, hier ben ik dus vooralsnog mee bezig en ga ik hopelijk morgen weer mee verder.

Ondertussen ben ik ook bezig geweest om het deel wat de headstock gaat worden wat af te vlakken. Ook daar ben ik nog mee bezig. Ik heb wel weer foto's gemaakt maar nog geen tijd gehad om deze op de computer te zetten. Dus foto's volgen nog! Ik hoop morgen.

Grtz

Raikko
5 juni 2010, 20:01
zoals beloofd hier de foto's.

hoek gezaagd voor headstock
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto437.jpg

Headstock op dikte maken
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto438.jpg

aftekenen voor zagen
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto439.jpg

Eiken op maat gezaagd
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto440.jpg

Meteen ook maar op dikte gemaakt
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto441.jpg

En vastgeklemd op het mahonie om goed kunnen schuren
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto442.jpg


Morgen naar de beurs!

Grtz

Thiez
5 juni 2010, 20:24
is het niet makkelijker de top vast te lijmen en met kopieerfreesje in de bovenfrees de contouren van je mahonie over te halen op je eiken?

Raikko
5 juni 2010, 20:35
is het niet makkelijker de top vast te lijmen en met kopieerfreesje in de bovenfrees de contouren van je mahonie over te halen op je eiken?

ja, misschien wel, maar ik beschik nog steeds niet over een bovenfrees....dat wordt dus nog een probleem

MarkF
7 juni 2010, 10:39
Yep,

Alstublieft!

vr.gr.

Branko
Hey Branko,
Beetje late reactie, weekendje weg enzo...
Zo wordt het idd een stukkie duidelijker. Dank voor de plaatjes. Errug handig.

gr, Mark

Raikko
8 juni 2010, 15:03
Vandaag weer wat gekloot.

Ik heb de headstock weer op de hals gelijmd. Eerst even gekeken of alles klopte:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto444.jpg

en daarna alles verlijmd

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto445.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto446.jpg

Toen dit lag te drogen ben ik maar is gaan meten en tekenen op de body. Eerst zorgen dat je een middenlijn hebt

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto447.jpg

En daarna gekeken waar de brug moest komen.
In dit geval aan het einde van de liniaal.
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto448.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto449A.jpg

Maar ik heb nu dus zoals jullie kunnen zien de lijn getekend waar de brug zou moeten komen en de neckpocket. Nou vind ik de neckpocket een beetje groot, klopt dat? Heb ik iets verkeerd gedaan? en de ruimte tussen de brug en de laatste fret vind ik wat klein...klopt dit ook of niet?

Grtz Raikko

kamiel
8 juni 2010, 16:53
meet het naa he,:D
ik kan niet echt inschatten of het klopt, maar zorg gewoon dat de 12de fret overeenkomt met de helft van de afstand tussen brug en kam, en dan klopt alles, dat geheel kan je verschuiven hoe je het wil he,:D

Raikko
8 juni 2010, 19:53
meet het naa he,:D
ik kan niet echt inschatten of het klopt, maar zorg gewoon dat de 12de fret overeenkomt met de helft van de afstand tussen brug en kam, en dan klopt alles, dat geheel kan je verschuiven hoe je het wil he,:D

Ok, klinkt logisch. :hippie:

Eerst maar weer is verder gegaan met de hals. De lijm was gedroogd dus de klemmen konden er af.

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto450.jpg

Meteen ook maar de headstock afgetekend.

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto451.jpg

Daarna ben ik weer gaan lijmen, omdat ik wil dat de body en hals vloeiend in elkaar over gaan lopen...

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto452.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto453.jpg

morgen naar een maat om te zagen!!

Maleco
8 juni 2010, 20:36
Wat lijm je er nou precies bovenop en waarom? :)

Raikko
8 juni 2010, 22:14
Wat lijm je er nou precies bovenop en waarom? :)

Ik lijm er nog wat hout bovenop voor de neck. Bij veel gitaren zie je dit:

http://www.buildmyelectricguitar.com/electric-guitar/images/stories/electric-guitar/Electric-Guitar_966.JPG

Maar ik wil dat de hals en body vloeiend in elkaar overlopen zoals dit

http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/30N/RR1T-SWBPS_body-back.jpg

Ok, dit is een neckthrough dus het zal nooit zo worden, maar je snapt t principe misschien wel?

oknarb180
8 juni 2010, 22:22
Hey Raikko,

Goed bezig man!
Wat de neckpocket betreft, als ik jou was zou ik eerst de hals helemaal afmaken, en daarna pas de neckpocket frezen. Dan kun je 'm perfect uitlijnen en op maat maken.
Overigens, waarom zou je het resultaat van de Neckthrough niet halen? Als je hals t.p.v. de body-aansluiting (heel) dik genoeg is, kan dat prima!

vr.gr.

Branko

Raikko
8 juni 2010, 22:32
Hee Branko,

Thnks man, ik gaat mijn best doen haha, ik ga morgen de breedte van de hals in orde maken met de zaag en de headstock natuurlijk ook. En dan moet ik de boel eerst is goed gaan uitlijnen enzo.

Grtz

Rembull1980
9 juni 2010, 16:20
Toch wel erg mooi een RR.... ben erg benieuwd naar het resultaat!

Raikko
9 juni 2010, 21:40
Thnks!

Vandaag weer wat gedaan, niet zo veel helaas maar we zijn weer een stap verder want ik heb de hals uitgezaagd! ik heb helaas nog geen foto's kunnen maken en het is nu te donker dus die volgen nog!

Grtz

Raikko
10 juni 2010, 18:13
Toen ik vandaag aan de slag ging zag ik dat mijn eiken top krom was getrokken door het vochtgehalte hierzo. Is dit erg en wat moet/kan ik er nu mee doen?

Grtz

Raikko
10 juni 2010, 21:11
Ok, hierbij de beloofde foto's

Hals voor het zagen

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto454.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto451.jpg

En hals na het zagen

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto456.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto455.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto458.jpg

Vandaag heb ik vooral geschuurd, dus dat was niet zo interessant om foto's van te maken. Zie je toch niks van.


Toen ik vandaag aan de slag ging zag ik dat mijn eiken top krom was getrokken door het vochtgehalte hierzo. Is dit erg en wat moet/kan ik er nu mee doen?

Grtz

Weet iemand hier nog iets op?

Grtz

forceps
10 juni 2010, 21:31
Dat begint al ergens op te lijken! Goed bezig!

Dat met je topje kon wel eens een probleem zijn, ik zou niet weten hoe je die nog recht krijgt... maar misschien zijn er andere mensen hier op het forum die je daarbij kunnen helpen?

oknarb180
10 juni 2010, 23:10
Geklemd houden tussen een paar balkjes met lijmklemmen totdat je 'm gaat verlijmen.

vr.gr.

Branko

Raikko
14 juni 2010, 21:14
Vandaag weer een en ander gedaan. Een maat van mij heeft de eiken top veel geschuurd omdat die nog niet dik/dun genoeg was en ik ben verder gegaan met het parelmoer infrezen.

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto461.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto462.jpg

Grtz Raikko

Raikko
15 juni 2010, 18:14
vandaag dan eindelijk klaar met het uitfrezen van de toetsinleg. Zo zag het er uit voor het lijmen:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto463.jpg

en tijdens het lijmen:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto464.jpg

Ik had niet genoeg lijmklemmen dus het moest in 2 keer gelijmd worden en dat ligt nu te drogen

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto465.jpg


Ennnn, ik heb vandaag ook de pick up's binnen gekregen die ik van mijn grote vriend Branko heb gekocht. Dat moet er ongeveer zo uit komen te zien (niet zo scheef dan)

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto466.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto468.jpg

Nou heb ik het zaagsel van het frezen opgevangen in een potje omdat ik dat met lijm wil mengen om de randen bij het parelmoer te vullen. (dat is natuurlijk nooit helemaal precies goed uitgefreesd). Welke lijm kan ik daar nou het beste voor gebruiken? Ik had zelf gewoon houtlijm in gedachte, maar ik weet niet zeker of dat goed is?

Grtz Raikko

Broodjekaas
15 juni 2010, 22:22
Ik denk dat secondelijm hier geschikter voor is, aangezien het makkelijker tussen de voegen vloeit. Na afloop schuur je de restjes uiteraard gewoon weg.

Thiez
16 juni 2010, 08:59
Door secondenlijm kun je weinig zaagsel mengen denk ik. Anders moet je erg snel zijn ;)
Houtlijm gaat volgens mij gewoon goed hiervoor.

Danieldg
16 juni 2010, 10:22
Lijm voor modelbouw (plastic modelbouw) werkt hier ook uitstekend voor. Je kan er je zagemeel goed mee mengen, en het blijft relatief lang vloeibaar.

Ik gebruik zoiets:
http://www.gasolinealleyantiques.com/kits/images/Literature/glue-ross.JPG

Raikko
16 juni 2010, 12:29
Lijm voor modelbouw (plastic modelbouw) werkt hier ook uitstekend voor. Je kan er je zagemeel goed mee mengen, en het blijft relatief lang vloeibaar.

Ik gebruik zoiets:
http://www.gasolinealleyantiques.com/kits/images/Literature/glue-ross.JPG

Ik heb dit nog liggen:

http://www.hobbyhuis.nl/contents/media/l_0350276.jpg

Kan dat ook?

kamiel
16 juni 2010, 12:36
dat lijkt mij zowat juist het zelfde, dus ja,:Dx

Raikko
16 juni 2010, 13:10
dat lijkt mij zowat juist het zelfde, dus ja,:Dx

check, check, dubbel check ;)

Raikko
16 juni 2010, 21:26
ik heb vandaag dus als test wat eiken gemengd met die lijm en dat in een gaatje in het eiken gesmeerd, maar dat wordt wel veel donkerder dan het originele eiken. Dat gaat dus niet goed...:???:

Broodjekaas
16 juni 2010, 21:54
heb je het eiken ernaast nog enigzins nat gemaakt om het te controleren? Onbehandeld hout is over het algemeen lichter dan bijvoorbeeld gelakt hout of geolied hout.

Raikko
17 juni 2010, 15:11
heb je het eiken ernaast nog enigzins nat gemaakt om het te controleren? Onbehandeld hout is over het algemeen lichter dan bijvoorbeeld gelakt hout of geolied hout.

nee, dat heb ik niet gedaan. Dus als ik dit zou doen en daarna het hele fretboard met olie zou behandelen zou er geen verschil meer moeten zijn?

forceps
17 juni 2010, 17:23
Waarschijnlijk niet... effe proberen zou ik zeggen!

En ik zou het proberen met hetzelfde hout als je fretboard, dan weet je zeker hoe het resultaat wordt.

Raikko
17 juni 2010, 18:10
Waarschijnlijk niet... effe proberen zou ik zeggen!

En ik zou het proberen met hetzelfde hout als je fretboard, dan weet je zeker hoe het resultaat wordt.

ja maar, ik heb alleen maar het rosewood fretboard en het zaagsel, en ik heb verder geen stukje rosewood over ofzo waar ik op kan klote :dontgeti:

forceps
17 juni 2010, 19:09
En de achterkant van je fretboard dan?

Raikko
17 juni 2010, 22:16
dan moet ik dat weer gaan lopen verne*ken...xD ik kijkt wel ff of ik een oplossing kan verzinne

forceps
17 juni 2010, 22:28
nee joh, je hoeft toch alleen te kijken of het zaagsel met lijm dezelfde kleur krijg als geolied? Hoef je niks voor de vern**ken ;)

G.G.
17 juni 2010, 22:31
nee joh, je hoeft toch alleen te kijken of het zaagsel met lijm dezelfde kleur krijg als geolied? Hoef je niks voor de vern**ken ;)

Doe het dan precies in het midden waar het halspen kanaal zit. Krijg je ook geen problemen met het verlijmen etc.

Danieldg
17 juni 2010, 22:48
Deze manier van opvullen zal altijd resulteren in een iets andere kleur. Maar op donker hout valt dit niet op, vandaar dat je dit kunt toepassen.

http://i126.photobucket.com/albums/p81/dynasonic/Music%20Gear/07%20Cloud%209%2058%20RI/GibsonLesPaul07CR87258195800.jpg

Op de bovenstaande foto, als je heel goed kijkt, kan je de randjes rond de inleg zien. Het zal bij jouw vergelijkbare resultaten geven. Omwille van de donkere kleur van je toets, en de variaties in kleur, valt een iets donkerder stukje niet op. Bij ebben is dit nog extremer, daar zie je het vaak helemaal niet meer.

Arvoitus
18 juni 2010, 02:24
De randen tussen je inlays en fretboard is normaal (hier wat extra grote "duidelijke" foto's):

http://dl.dropbox.com/u/3822426/DSC06788.JPG
http://dl.dropbox.com/u/3822426/DSC09235.JPG

Raikko
1 juli 2010, 19:08
Vandaag eindelijk maar weer is verder gegaan.
Na veel wikken en wegen durfde ik het vandaag eindelijk aan om het hout te gaan mengen met lijm en de openingen bij het parelmoer te gaan dichten. Dat werd 1 grote puinhoop...

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto526.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto527.jpg

Daarna heb ik een soort van jig gemaakt met afvalhout dubbelzijdig tape (lang leve dubbelzijdig tape!) en ben ik de radius gaan schuren

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto528.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto529.jpg

Na 2 uur schuren zag het er zo uit:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto530.jpg

Ik ga een andere keer maar weer verder want mijn arm vond het niet meer zo grappig...

Hier nog een totaalbeeld van hoe de gitaar er ongeveer uit moet komen te zien:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto472.jpg

Ik zit nog met een dilemma voor de knopverdeling maar daar post ik nog een keer voor want ik heb niet meer genoeg plek voor foto's!

Grtz

Raikko
1 juli 2010, 19:11
Ik zit dus met het dilemma over de knopverdeling. Ik heb 2 volume knoppen, 1 tone knop en 1 PU-switch.

Dat kan er zo uit komen te zien:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto522.jpg

zo:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto523.jpg

zo (maar dat is misschien niet zo handig omdat ik dan de PU-switch misschien ga raken bij het spelen):

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto524.jpg

of zo:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto525.jpg

Wat lijkt jullie het beste/mooiste?

Grtz

D3nnis
1 juli 2010, 20:20
ik zou persoonlijk voor de opstelling in plaatje 2 gaan, bovenste 2 knoppen allebei volume (die het meest naar de hals staat voor neckpickup, die andere voor brug), en dan de toonknop het verst weg zeg maar.
Maar nogmaals, dat is heel erg persoonlijk, en gebaseerd op wat ik gebruik (toonknop praktisch nooit, en als ik hem gebruik is het een min of meer vaste instelling).

Raikko
1 juli 2010, 20:29
ik zou persoonlijk voor de opstelling in plaatje 2 gaan, bovenste 2 knoppen allebei volume (die het meest naar de hals staat voor neckpickup, die andere voor brug), en dan de toonknop het verst weg zeg maar.
Maar nogmaals, dat is heel erg persoonlijk, en gebaseerd op wat ik gebruik (toonknop praktisch nooit, en als ik hem gebruik is het een min of meer vaste instelling).

Zat ik zelf ook wel aan te denken ja. Ik gebruik de tone-knop ook bijna niet maar wilde m toch wel hebben omdat ie soms wel van pas komt. Hoe groot moet je de control-cavity (schrijf ik het goed?) gemiddeld uitfrezen (hoeveel ruimte om de knoppen heen)?

Arvoitus
1 juli 2010, 22:55
Zat ik zelf ook wel aan te denken ja. Ik gebruik de tone-knop ook bijna niet maar wilde m toch wel hebben omdat ie soms wel van pas komt. Hoe groot moet je de control-cavity (schrijf ik het goed?) gemiddeld uitfrezen (hoeveel ruimte om de knoppen heen)?
Ik zou het tweede plaatje pakken. Net zoals de normale Jackson RR.

Als je wil dan kan ik mijn Grover Jackson een keer open schroeven en de dimensies opmeten. Wanneer moet je het weten?

Sanderltd
1 juli 2010, 23:35
Ik zou geen van die mogelijkheden kiezen persoonlijk. Mijn inziens wordt de body dan te druk met die 4 knoppen.
Ik zou zelf maar 2 knoppen + de pickup switch houden. Dan heb je 1 volume en 1 tone. Of wil je per se die 2de volume knop om de switch als killswitch te kunnen gebruiken?

(Een andere optie om het wat strakker te doen ogen is een concentrische potmeter te gebruiken. Dat zijn eigenlijk 2 potmeters in 1 met 1 knop met een extra ring errond. Dus dan heb je zowel tone als volume. Maar die zijn vrij prijzig...)

aaronstonebeat
1 juli 2010, 23:37
Voor de plaatsing van de knoppen zou ik puur kijken naar wat voor mijzelf het meest functioneel is. En de switch zo dat je er zonder nadenken overheen kunt jassen en geen last hebben van in de weg zittende knoppen.

De cavity hoeft maar net groot genoeg te zijn. Ik heb een tele naar redelijk originele specs gemaakt en ik was verbaasd dat ik minder dan een millimeter speling aan weerszijden van de potmeters had; maar het paste en dus was het ok. Je kunt de onderdelen en de draden eerst solderen en dan op hun plaats zetten.

PS

Eén volume- en één toonpot vind ik persoonlijk genoeg.

Arvoitus
2 juli 2010, 21:46
Ik zou geen van die mogelijkheden kiezen persoonlijk. Mijn inziens wordt de body dan te druk met die 4 knoppen.
Ik zou zelf maar 2 knoppen + de pickup switch houden. Dan heb je 1 volume en 1 tone. Of wil je per se die 2de volume knop om de switch als killswitch te kunnen gebruiken?

(Een andere optie om het wat strakker te doen ogen is een concentrische potmeter te gebruiken. Dat zijn eigenlijk 2 potmeters in 1 met 1 knop met een extra ring errond. Dus dan heb je zowel tone als volume. Maar die zijn vrij prijzig...)
De plaatsing die Raikko op de foto's heeft is niet de standaard. Normaal gesproken staan ze veel verder omhoog en uit elkaar.

Dit is de plaatsing van een normale RR (met een extra switch ipv een tone knop):
http://dl.dropbox.com/u/3822426/rP1010402.jpg

Raikko
2 juli 2010, 22:27
De plaatsing die Raikko op de foto's heeft is niet de standaard. Normaal gesproken staan ze veel verder omhoog en uit elkaar.

Dit is de plaatsing van een normale RR (met een extra switch ipv een tone knop):
http://dl.dropbox.com/u/3822426/rP1010402.jpg

Ik zal het morgen weer is opnieuw gaan bekijken.

Ik vind dat die bovenste knop vrij hoog zit trouwens, ben bang dat ik daar last van ga krijgen met het spelen. [EDIT:] Ik zie net dat de volume knop van mijn stratocaster op ongeveer dezelfde plek zit als op de foto en daar heb ik geen last van dus het is misschien toch een optie ;)

oknarb180
3 juli 2010, 21:37
Hey,

Dat is ook weer zo'n leuk voordeel van zelfbouw, je kunt zelf bepalen waar je ze
positioneerd. Doe wat je het meeste speelcomfort geeft.

Ik vind (.)(.) knoppen genoeg!!!

vr.gr.

Branko

Raikko
6 juli 2010, 18:33
Ik ben verder gegaan met het fretboard schuren

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto531.jpg

Maar ik zag dat het randje rond het parelmoer wat ik met zaagsel en lijm had gevuld niet zo netjes is. Ik heb geprobeerd het te fotograferen:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto533.jpg

Moet ik nu het randje opnieuw gaan vullen met lijm en zaagsel of niet? En ik heb nu geschuurd met korrel 80 en 120. Tot welke korrel moet ik door gaan en hoe lang moet ik met elke korrel schuren? Krijg ik daarmee ook het parelmoer weer shiny?

Alvast bedankt!

Thiez
6 juli 2010, 18:37
Je kunt denk ik het beste groffe radius schuren met een korrel 120. en dan fijner af gaan werken. 400,600,1000 zou ik zowizo doen. Misschien zelfs 1200. en als je 1500 nog kan vinden is hij helemaal netjes glad. Ook het parelmoer is dan weer netjes glad 'gepolijst'.

Raikko
5 augustus 2010, 11:24
Goede morgen!

De afgelopen weken heb ik niet zo heel veel aan de gitaar kunnen doen. Ik heb de radius in het fretboard geschuurd (foto's volgen nog) en ik ben nu het fretboard op de juiste breedte aan het maken. Ik had het fretboard beter eerst op maat kunnen maken en daarna de radius schuren, maarja, zo zijn er altijd van die dingen bij een eerste bouw.
Zo ook het volgende: Eerst was ik van plan om de hals gewoon vast te schroeven maar ik ben van gedachte veranderd: ik wil m vast gaan lijmen. Dit omdat ik geen last wil hebben van de schroeven tijdens het spelen. Nou heb ik een beetje op het forum gekeken en ik zag dat de meeste de hals verder door laten lopen onder een top oid. (kijk bijv. bij het project van Thiez of de 8-snarige gitaar van Niek-b)
Het probleem is nu dat ik de hals al op maat gezaagd heb, dus ik kan geen 'verankering' meer maken.
Ik heb wel een oplossing maar mijn vraag aan jullie is of jullie denken dat dat ook gaat werken.

De bedoeling is om de hals vast te lijmen in de neck-pocket zoals die is met een geschroefde hals. En dan schroeven vanaf de bovenkant er in doen, onder het fretboard: zie het plaatje hieronder:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/halsconstructie.jpg

De rode pijlen moeten de schroeven voorstellen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Grtz

Maleco
5 augustus 2010, 11:32
Zo kun je toch niet meer bij de schroeven?
Of krijg je een plug&play fretboard? :)

Raikko
5 augustus 2010, 12:20
Zo kun je toch niet meer bij de schroeven?
Of krijg je een plug&play fretboard? :)

je kunt inderdaad niet meer bij de schroeven, maar dat lijkt mij geen probleem, toch? xD:soinnocent:

D3nnis
5 augustus 2010, 12:34
Denk je last te krijgen van de schroeven tijdens het spelen dan? Ook bij gebruik van neck mounting ferrules, in combinatie met een mooi afgeronde hiel?
Sowieso, je schroeven komen ook in de body uit, dus daar waar de schroeven uit komen, kun je de hiel toch niet afronden, dit scheelt niet veel tussen van boven af of van onder af schroeven.

Op zich zal het best kunnen op deze manier, maar of het nut heeft?

Ik zit wel te denken...het van boven af schroeven is op zich wel een ruig idee....met inbusboutjes, die meteen je positiemarkering zijn in je toets! Maar je hebt al haaientanden....

barno
5 augustus 2010, 13:25
zoals dennis zegt, gewoon verzonken busjes waarin de schroeven komen, voel je niks van. Je hebt ook ferrulles die iets boven het oppervlak komen, maar ik zou ze gewoon 1 mm onder het opp verzinken. Dan kan je de randen van de gaten ook nog een radius geven.

niet heel goed zichtbaar maar zoiets dus

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/supro%20gutt/DSC05426.jpg

Thiez
5 augustus 2010, 13:44
Bekend plaatje raikko ;)

Ik zou gewoon net als barno zijn voorbeeld de schroeven van onderaf erin zetten en ze netjes verzinken met ferrulles. Is netjes afgewerkt, ga je waarschijnlijk geen last van hebben en je kunt altijd je hals nog verwijderen mocht het nodig zijn. Je weet maar nooit, misschien komt het straks met de snaren erop leggen uit dat hij net iets verder achterover moet ofzo en dan zit je met de problemen.

Je hoeft natuurlijk niet persee 4 schroeven erin te zetten. Je kunt ook 3 schroeven in een driehoek zetten. En dan bij je hiel 1 schroef in het midden, zodat je de zijkanten nog gewoon af kan ronden.

Raikko
5 augustus 2010, 18:07
Bekend plaatje raikko ;)

Goed gejat hea?:soinnocent:

Bedankt voor de tips, ik gaat er nog ff over nadenken:hippie:

oknarb180
7 augustus 2010, 12:07
Hey,

Ik denk dat je bij een geschroefde hals, sowieso het beste kunt kiezen voor een constructie dat de je de hals er weer makkelijk af kunt halen. Dus zonder de toets eraf te moeten stomen o.i.d.! Is altijd handig voor het afstellen etc.

En je kunt inderdaad de necksockets gewoon iets verzinken. Voel je met spelen niets meer van. Het voordeel is ook dat je de heel waat meer kunt afschuinen om de hogere tonen wat makkelijke bereikbaar te maken.

vr.gr.

Branko

Raikko
7 augustus 2010, 15:26
Hey,

Ik denk dat je bij een geschroefde hals, sowieso het beste kunt kiezen voor een constructie dat de je de hals er weer makkelijk af kunt halen. Dus zonder de toets eraf te moeten stomen o.i.d.! Is altijd handig voor het afstellen etc.

En je kunt inderdaad de necksockets gewoon iets verzinken. Voel je met spelen niets meer van. Het voordeel is ook dat je de heel waat meer kunt afschuinen om de hogere tonen wat makkelijke bereikbaar te maken.

vr.gr.

Branko

Thnks voor de toelichting!

ff een update.

Ik heb het fretboard op maat gemaakt en de radius verder geschuurd:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto554.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto555.jpg

Hierna heb ik het fretboard geolied:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto556.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto557.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto558.jpg

Grtz

Thiez
7 augustus 2010, 15:48
ziet er goed uit raikko dat fretboard!

oknarb180
7 augustus 2010, 19:27
Netjes!!!!

vr.gr.

Branko

Raikko
8 augustus 2010, 00:22
ziet er goed uit raikko dat fretboard!


Netjes!!!!

vr.gr.

Branko

Dank u!!! Ikzelf vind dat de inlay niet helemaal recht zit, maarja, dat zijn waarschijnlijk ontevredenheden die iedereen heeft bij zijn/haar eigen project!

Grzt

Thiez
8 augustus 2010, 18:13
Straks met de frets erin denk ik dat dat al stuk minder opvalt. Ik stond vandaag mijn epiphone een goed te bekijken en zag de aangesmeerde randjes rondom de inlay ook zitten. en de inlay zat niet helemaal perfect. Terwijl als je de gitaar gewoon ziet staan valt dat helemaal niet op. Alleen als je er echt met je neus bovenop staat.

Raikko
18 augustus 2010, 22:30
Ik zit met een probleem.

Mijn hals is getordeerd en dat kan natuurlijk niet!
Hoe kan ik m nou weer recht krijgen? Iemand zei al dat ik m nat moest maken en dan vast moest klemmen zodat ie weer recht geklemd werd, maarja, ik ben bang dat ie daarna weer gaat werken en krom gaat trekken...

Wat kan ik nou t beste doen??

Grtz Raikko

aaronstonebeat
18 augustus 2010, 22:38
Aiai, da's balen!
Hoe erg is het? Met klemmen, nat maken, stomen etc heb ik geen ervaring. Ik zou proberen de toets opnieuw recht te krijgen, opnieuw met radiusblok aan de gang gaan totdat het verholpen is.

oigun
18 augustus 2010, 22:51
De hals nat maken en klemmen heeft niet zoveel zin. Op den duur gaat ie dan toch weer scheel trekken. Theoretisch is een getordeerde hals geen probleem maar ik zou aarons advies volgen en opnieuw vlak maken. Heb je de achterkant al geshaped? Anders is het misschien slim om dit eerst te doen en dan na een week of twee pas vlakken. Door het weghalen van hout verander je de spanning waardoor zeker bij hout wat niet lang genoeg gedroogd heeft het soms gaat werken. Daarom hout lang van tevoren al kopen en in de ruimte opslaan waar je gaat bouwen en zoveel mogelijk alvast op maat zagen.

oknarb180
18 augustus 2010, 23:16
Hey Raikko,

Heb je het fretboard er al op gelijmd? Zo niet, dan zou ik de correctie zoeken in je halshout, opnieuw vlakken en dan pas de toets erop plakken.

Als je het fretboard er al op hebt gelijmd, tja, dan kun je 2 dingen doen, de teoets er weer afstomen, de hals vlakken en de toets er weer op lijmen.
Zie hier: http://www.projectguitar.com/tut/warped.htm
Erg informatief.

Of de correctie in de toets zoeken. Heb ik laatst nog bij een hals gedaan die scheef was afgevlakt. De toets zelf zal dunner worden. Maarja, het is het een of het ander.
zie hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=137479

Ik hoop dat je er wat mee kunt!

vr.gr.

Branko

Raikko
19 augustus 2010, 09:58
Hee mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Het fretboard zit er nog niet op gelijmd en hij moet ook nog geshaped worden. recht schaven e.d. is op zich wel een goede oplossing, alleen ik heb de hals iets aan de dunne kant gezaagd. Ik hou dus weinig over om er af te kunnen schaven want dan blijft er niks over van de hals.... Beginnersfoutje zullen we maar zeggen..:sssh:

oknarb180
19 augustus 2010, 19:52
Hee mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Het fretboard zit er nog niet op gelijmd en hij moet ook nog geshaped worden. recht schaven e.d. is op zich wel een goede oplossing, alleen ik heb de hals iets aan de dunne kant gezaagd. Ik hou dus weinig over om er af te kunnen schaven want dan blijft er niks over van de hals.... Beginnersfoutje zullen we maar zeggen..:sssh:

Afhankelijk van hoeveel er vanaf moet hoeft dat op zich helemaal geen probleem te zijn, schaaf 'm vlak, en je kunt 'm zo dik maken als je wilt door er een plankje van 2 à 3 mm (of dikker) op te lijmen of misschien 1 of 2 lagen fineer ofzo, voordat je je toets erop lijmt.

En als je daar niet mee weg komt, dan kun je altijd nog uitwijken naar dit (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=mahonie-neck-blank&action=article&group_id=19&aid=2867&lang=NL)
Goed, is niet de goedkoopste optie!

vr.gr.

Branko

Raikko
5 september 2010, 20:17
Hee mensen,

Even een kleine update.
Ik heb een plank van ongeveer 17mm aan de onderkant van mijn hals gelijmd. (hierdoor is de tordering al minder geworden.) Daarna heb ik nog wat geschaafd maar het is nog niet helemaal recht. Ondertussen heb ik een bovenfrees weten te bemachtigen. Ik heb nog wat spulletjes gekocht, waaronder de floyd rose! JEEJ:cheerup: de potmeters en een volgbitje voor de bovenfrees. Nou kan ik dus weer verder. (als school en mijn lijf het toe laat) Afgelopen week is de school weer begonnen en dus wilde ik in het weekend verder gaan, maar toen was ik ziek.:makeup:
Nja, in ieder geval zijn jullie weer bij gepraat nu ;)en foto's volgen nog!

Grtz Robert

Raikko
8 oktober 2010, 21:57
Ik ga ook maar weer is een keer verder, maar eerst heb ik een vraag! alweer:dontgeti:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto574.jpg

Ik heb hier uitgetekend hoe de neckpocket, de floyd-rose en de de uitholling voor de potmeters (die is ingekleurd)

Nou is mijn vraag of die ver genoeg van de floyd-rose uitfrezing is. Of is dit te dicht bij elkaar en krijg ik dan problemen?

Grtz Raikko

aaronstonebeat
8 oktober 2010, 22:05
De ruimte lijkt me geen enkel probleem.

Raikko
8 oktober 2010, 22:30
De ruimte lijkt me geen enkel probleem.

Mooi! dan ga ik morgen is met zwaar boorgeschut aan de slag:cooler:

aaronstonebeat
8 oktober 2010, 22:38
Onderhand begin ik zo'n V ook wel erg stoer te vinden. Misschien dat ik er nog een ga maken ook :crazyhappy: Ik zou er nog een mooi mahonie plankje voor hebben.

Raikko
11 oktober 2010, 20:33
Onderhand begin ik zo'n V ook wel erg stoer te vinden. Misschien dat ik er nog een ga maken ook :crazyhappy: Ik zou er nog een mooi mahonie plankje voor hebben.

De gewone V vind ik niet zo mooi, is mij te lomp met die rondingen. De Randy Rhoads V is wel super vet xD.

Anyways, ik ben van het weekend een beetje aan het kloten geweest. Ik heb de gaten geboord voor de control cavity en ik heb een mal gemaakt om straks mooi netjes de uitsparing voor de halspen kan infrezen.

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto577.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto578.jpg

aaronstonebeat
11 oktober 2010, 22:48
Mag ik vragen hoe de delen van de plank die je voor de hals gaat gebruiken, zijn verbonden? Als die alleen maar met lijm tegen de kopse kanten tegen elkaar zitten, zou ik vrezen dat je een ernstig zwakke plek in de hals gaat krijgen.

Kun je de zaak niet zo opschuiven dat je de hals uit één stuk maakt en de kop er apart aanlijmt, onder een hoek?

EDIT:

Of is het slechts een mal? Dan heb ik natuurlijk niets gezegd :sssh:

Raikko
12 oktober 2010, 11:49
Mag ik vragen hoe de delen van de plank die je voor de hals gaat gebruiken, zijn verbonden? Als die alleen maar met lijm tegen de kopse kanten tegen elkaar zitten, zou ik vrezen dat je een ernstig zwakke plek in de hals gaat krijgen.

Kun je de zaak niet zo opschuiven dat je de hals uit één stuk maakt en de kop er apart aanlijmt, onder een hoek?

EDIT:

Of is het slechts een mal? Dan heb ik natuurlijk niets gezegd :sssh:

het is een mal;)

Raikko
16 oktober 2010, 18:25
Vandaag weer even bezig geweest met het uitfrezen van de halspen. Het is niet super strak, maar het past goed genoeg.

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto582.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/Foto583.jpg

Moet de halspen nog vastgelijmd worden oid?

Grtz Raikko

Thiez
16 oktober 2010, 18:55
Halspen is alleen inklemmen, sommige doen aan de uiteinden een beetje lijm maar in principe is dat niet nodig.

Raikko
16 oktober 2010, 20:09
okeej, najs.

Ik moet de bovenkant nog wat breder maken omdat de top van de halspen er nog niet in past. Maar dat komt wel! Misschien doe ik morgen nog wat, maar Maandag ga ik eerst op vakantie!

Grtz

oknarb180
15 januari 2012, 23:38
okeej, najs.

Ik moet de bovenkant nog wat breder maken omdat de top van de halspen er nog niet in past. Maar dat komt wel! Misschien doe ik morgen nog wat, maar Maandag ga ik eerst op vakantie!

Grtz


Hey Raikko,

Ben je nu nog steeds op vakantie.......?
Of is de gitaar stiekum al af?

vr.gr.

Branko

Thiez
16 januari 2012, 12:03
Ik heb tijd geleden nog contact met raikko gehad over zijn zelfbouw maar ik geloof dat het even stil lag. Hij gaat hem nog wel afbouwen maar had het druk met andere dingen meen ik.

Raikko
17 januari 2012, 22:11
Hey Raikko,

Ben je nu nog steeds op vakantie.......?
Of is de gitaar stiekum al af?

vr.gr.

Branko

Hee Branko,

Ik ga er inderdaad, zoals Thiez al zei, nog mee verder. Alleen door persoonlijke omstandigheden komt het er al een hele tijd niet van. Ik ben ook verhuisd en heb nu niet echt een ruimte waar ik momenteel zou kunnen werken. Ik denk dat het het voorjaar wordt voordat ik weer een beetje verder ga, dan kan ik nl buiten werken. Misschien krijg ik het eerder nog zo op mijn heupen dat ik een tijdelijke oplossing verzin om toch nog te kunnen werken maar ik zie wel ;-)

Bedankt voor je belangstelling!

Grtz Raikko

Raikko
19 april 2012, 16:40
Hi everybody,

Na 2.5 jaar ben ik vandaag weer is verder gegaan aan mijn jackson RR. Het is nog een hele klus om te begrijpen waar ik mee bezig was voor mijn 'pauze'.
Wat ik vandaag heb gedaan is het verder uitfrezen van de control cavity:
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0181.jpg

Daarna heb ik de gleuven voor bedrading gefreesd:
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0182.jpg

En als laatste heb ik de top op de body gelijmd.
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0183.jpg

Nou moet ik maar even goed gaan nadenken hoe ik ook alweer verder moet gaan maar ik ga er in ieder geval niet weer 2.5 jaar over doen!

Grtz Raikko

Raikko
1 mei 2012, 17:10
Sinds vorige update gestaag verder gewerkt. Zo heb ik de neckpocket gevreesd en een poging gedaan om de hals daar in te laten passen. Helaas is die poging niet helemaal goed gegaan maar met veel veilen en schuren komen we er uiteindelijk wel.

Nu de hals half in de body paste moest ik natuurlijk wel even kijken hoe het er uit zou komen te zien:
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0186.jpg

En ik heb nog wat vraagjes:
1. Er zit een scheur in de headstock (zie afbeelding hieronder). Hoe kan ik dit wegwerken/oplossen/voorkomen dat het helemaal afbreekt?
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0190.jpg

2. Zoals eerder vermeld is de poging om de hals in de neck pocket te laten passen een beetje mislukt. Hierdoor heb ik dus een neck tenon die ongeveer maar 43mm breed is. Is het genoeg om de neck tenon met 2 schroeven vast te maken in de neck pocket, in het midden, 1 bovenin en 1 onderin. Of zal dit niet werken? Iemand tips?
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0192.jpg

Grtz Raikko

muziekschuur
1 mei 2012, 17:49
stukje hout aan de tenon plakken om het te verbreden?

Raikko
1 mei 2012, 19:20
stukje hout aan de tenon plakken om het te verbreden?

De neck pocket is ook maar 45/46mm breed dus ik denk niet dat dat zin heeft....

st.robot
1 mei 2012, 21:23
hey raikko, ik zie dat je in kalmthout woont. waar ergens woon je?

veel succes nog met je project, komt wel goed

grtz

Raikko
1 mei 2012, 22:31
hey raikko, ik zie dat je in kalmthout woont. waar ergens woon je?

veel succes nog met je project, komt wel goed

grtz

thnx for the support. Send you a PM ;)

Raikko
5 mei 2012, 17:51
Van de week weer verder gegaan.

De hals zit er nu op! Na een aantal dagen schuren en doen staat ie er op, en tot mijn verrassing nog vrij recht ook!
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0194.jpg

Ik heb de gaten voor de potmeters geboord, en de randen 'afgeschuind'.
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0195.jpg

En ik heb de ruimte voor de jack socket uitgebeiteld. Dat was nog een heel klusje!
http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0193.jpg

Volgende stap is het fretboard op de hals lijmen, maar dan moet ik eerst even een paar extra lijmklemmen ergens vandaan toveren want op het moment heb ik er nog maar 1 over. Had er ooit 4, maar 2 ben ik kwijt geraakt met een verhuizing, en toen ging er vorige week nog 1 kapot....

Grtz Raikko

Raikko
7 mei 2012, 21:38
en de toets zit op de hals!

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0202.jpg

Thiez
7 mei 2012, 21:44
Kijk, dat begint ergens op te lijken!

Raikko
7 mei 2012, 21:56
Kijk, dat begint ergens op te lijken!

Dank u! Ben blij dat er nu wat vordering in zit :P

Raikko
14 mei 2012, 21:20
Vandaag ben ik weer wat verder gegaan. Ik heb de gaten voor de tuners in de headstock geboord, wat tot mijn verbazing behoorlijk goed is gelukt. Ik ben ook begonnen met het shapen van de hals. Ik heb (nog) geen spookschaaf dus het ging een beetje traag met veilen en beitelen.

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0203.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0204.jpg

aaronstonebeat
14 mei 2012, 21:34
Ik doe dat soort werk graag met een grove schuurschijf. Facetten aftekenen en wegschuren, onderweg steeds blijven voelen of het profiel me begint te bevallen; schiet lekker op. Ik heb me tot dusver altijd 'voelenderwijs' een weg naar mijn halsprofielen geploegd. Waarschijnlijk niet de meest verfijnde methode maar bij gebrek aan professioneler gereedschap heb ik me deze methode inmiddels aardig eigen gemaakt.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XUIAZ3SU.jpg

Raikko
14 mei 2012, 21:40
Ik doe dat soort werk graag met een grove schuurschijf. Facetten aftekenen en wegschuren, onderweg steeds blijven voelen of het profiel me begint te bevallen; schiet lekker op. Ik heb me tot dusver altijd 'voelenderwijs' een weg naar mijn halsprofielen geploegd. Waarschijnlijk niet de meest verfijnde methode maar bij gebrek aan professioneler gereedschap heb ik me deze methode inmiddels aardig eigen gemaakt.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XUIAZ3SU.jpg

Dat kan ook ja! Ik ga er zeker is naar kijken. Bedankt voor de tip!

Tabula Rasa
14 mei 2012, 21:43
Lamellenschrijf op de haakse slijper is mijn favoriet,. Werkt erg goed en heel erg snel voor het grove werk (als je een beetje lef hebt).

Raikko
17 mei 2012, 22:43
Ik heb via ebay redelijk goedkoop een spookschaaf op de kop kunnen tikken, maar ik wacht nog op de aankomst daarvan. Ben dus voorlopig toch maar even met de veil aan de slag gegaan omdat ik niet zo'n geduld heb met dat soort dingen :sssh:. Heb tot nu toe alleen nog maar het stukje gedaan waar de hals over gaat in de body. En ik moet zeggen dat ik stiekem toch eigenlijk best wel heel trots ben op het tot nu toe behaalde resultaat :crazyhappy:
Hieronder een aantal foto's van het proces:

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0205.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0206.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0207.jpg

Raikko
2 juni 2012, 20:16
Afgelopen week weer een paar dingen gehaald voor de bouw van mijn gitaar. Een paar spullen ben ik daarvan alweer kwijt :???: zal wel weer boven water komen :chicken:

anyway, weer verder gegaan met de bouw. Ik ben begonnen met het vrezen van de cavity voor de floyd rose. Helaas hielp ik door een stomme fout mijn template van de voorkant naar de haaien :angry: dus de voorkant is niet al te netjes, maar dat fix k wel weer..

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0295.jpg

http://i825.photobucket.com/albums/zz175/Raikko_2010/Building%20own%20guitar/IMAG0296.jpg

Nu heb ik nog een template nodig om de floyd rose in de body te 'verzinken'. Anders liggen de snaren te hoog. Het lijkt nu toch eindelijk ergens op te gaan worden. De hals is ook bijna af, die moet nog wat verder geschuurd worden. Foto's daarvan volgen als ik die af heb.

Grtz Raikko

Raikko
7 juni 2012, 22:58
Voor mijn floyd rose heb ik de gaten voor de studs geboord. De diameter van deze studs zijn 10mm dus ik heb met een 10mm boor de gaten voor de studs geboord...... en nu zijn de gaten te groot en zitten de studs los :???: Hoe kan ik dit nu het beste oplossen? Moet ik de gaten weer helemaal opvullen en opnieuw boren met een kleinere boor?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Grtz Raikko

Rickenbender
7 juni 2012, 23:14
Het beste is inderdaad opvullen met ronde proppen gemaakt van een rest stukje van het hout van de body en opnieuw boren.
Als je dit te lastig vindt kun je proberen de stud op te dikken met aluminiumplaktape, strak er omheen, één à twee keer hooguit denk ik. De tape moet er echt heel strak omheen zitten anders druk je hem omhoog, zal lastig zijn.
De eerste optie is het meeste werk maar uiteindelijk de beste.

Ike57
10 juni 2012, 12:07
Als die studs een diameter hebben van 10 mm zal je boor een kleinere diameter (9 mm, misschien 8.5 mm) moeten hebben. De studs zijn geribbeld en het is de bedoeling dat die ribbels zich vastzetten in het hout dus eigenlijk moet je, bij het bepalen welke maat boor je moet gebruiken, die ribbeltjes niet meerekenen.

Opvullen en opnieuw boren, zoals Rickenbender zegt, is waarschijnlijk de beste optie. De juiste boor diameter even testen op een stukje hout voordat je de boor weer in de body zet.