PDA

View Full Version : Actie probleempje



Basileia
14 mei 2010, 10:54
Hey,

Ik heb een probleempje met de actie op m'n main axe, een Ibanez s670fm. De gitaar is voorzien van een ZR tremolo en een locking nut. Ik heb nu de brug zo laag gezet dat ik net geen fretbuzz heb, maar ik heb nogsteeds een actie van bijna 2mm op m'n 12de fret, en bijna 1mm op de eerste fret. Eigenlijk is dit nog te hoog voor de muziek die ik wil spelen. Ik denk niet dat ik de afstanden goed op camera vast kan leggen, maar ik zal een fotootje plaatsen van de kromming van de hals, misschien dat daar het probleem zit.
Ik heb het idee dat ik de topkam moet uitveilen, maar ja, dat gaat niet zo 1,2,3 met zo'n locking nut. Iemand nog tips?

Fotootjes zijn wat wazig, erg lastig te fotograferen met een mobieltje;)
http://img6.imageshack.us/img6/9770/foto0558j.jpg
http://img25.imageshack.us/img25/9814/foto0560.jpg
http://img148.imageshack.us/img148/1749/foto0551g.jpg

bass blom
14 mei 2010, 11:15
zo te zien op de laatste foto staat de hals best flink hol.

geert1976
14 mei 2010, 11:24
zo te zien op de laatste foto staat de hals best flink hol.

Dat was ook mijn gedachte

Midwolda
14 mei 2010, 11:34
Hals iets naar achteren en eventueel de brug iets omhoog.

Fenderfan
14 mei 2010, 11:35
Ja , die zou je best wat aan mogen trekken.
Had je eigenlijk eerst moeten doen. Nu moet je na het afstellen van de hals weer met je brug, en intoneren aan de slag. Is dubbel werk.

Basileia
14 mei 2010, 11:45
Geïntoneerd heb ik hem nog niet. Het leek me wel slim eerst even wat raad te vragen. Ik zal maar beginnen met het afstellen van de trussrod. Kan ik er wel gewoon op spelen terwijl het hout zich aanpast, of moet ik me dan even tevreden stellen met een iets minder exemplaar? Albast bedankt voor de hulp trouwens.

Luca P
14 mei 2010, 11:53
Albast bedankt voor de hulp trouwens.

:seriousf::blast:

Je zou ook slide gitaar kunnen overwegen...
:supercool:

bass blom
14 mei 2010, 11:57
Geïntoneerd heb ik hem nog niet. Het leek me wel slim eerst even wat raad te vragen. Ik zal maar beginnen met het afstellen van de trussrod. Kan ik er wel gewoon op spelen terwijl het hout zich aanpast, of moet ik me dan even tevreden stellen met een iets minder exemplaar? Albast bedankt voor de hulp trouwens.

wel wat geduld hebben, gewoon spelen is geen probleem, maar niet in 1 keer 1 of meer hele slagen aan dat ding geven.
kwart slag en dan ff wachten, uurtje ofzo en dan weer. tot het ok is.

barno
14 mei 2010, 11:58
als je boven fret 1 al met een mm zit, is je nut niet diep genoeg. die moet zo zijn ingevijld dat je slechts enkele tienden van een mm verschil hebt tussen fret 1 en snaar

Basileia
14 mei 2010, 12:13
als je boven fret 1 al met een mm zit, is je nut niet diep genoeg. die moet zo zijn ingevijld dat je slechts enkele tienden van een mm verschil hebt tussen fret 1 en snaar

Deel van mijn vraag is dan ook hoe ik dat kan aanpassen met zo'n metalen locking nut.

aaronstonebeat
14 mei 2010, 13:11
Deel van mijn vraag is dan ook hoe ik dat kan aanpassen met zo'n metalen locking nut.

Vijlen, met een driehoekige of vierkante vijl, afhankelijk van wat het meest past bij de vorm van de slots die er al in zitten. Als je geluk hebt, wil het; als je pech hebt, is het staal zo hard dat het geen enkel effect heeft.

Basileia
14 mei 2010, 13:55
Tsja, er zitten niet echt slots in, het is een soort massieve, halfronde brug waar de snaren overheen lopen. Aan de beiden uitenden zitten een soort driehoekige kantelen waar de snaren tussendoor lopen. Ik zit er aan te denken om gewoon wat hout weg te halen onder de nut.

Basileia
16 mei 2010, 09:43
Ik heb besloten om het niet zelf te doen. Op m'n andere gitaren zou ik het zo doen, maar omdat dit m'n main axe is en een locking nut heeft, ga ik het laten doen. Weet iemand een adresje omg. Zoetermeer waar ik het voor een schappelijke prijs goed kan laten doen?