PDA

View Full Version : Trilling in humbuckers, hoe verhelpen?



Freakoutus
13 mei 2010, 21:41
Hallo allen,

Mijn gitaar rammelt wanneer ik er op speel, ik ben er achter gekomen dat mijn humbuckers deze "rammel" veroorzaken. Ik heb ze net even los gehad om te kijken wat de oorzaak kan zijn, echter lijkt het dat ze vrij stevig zijn. Ik zou graag willen weten welke opties ik heb om dit probleem op te lossen.

Ik heb de buckers al eens hoger en lager gedaan om te kijken of dit het probleem oplost, helaas was dit niet het geval.

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Alvast bedankt!:rockon:

Niels Verkaik
13 mei 2010, 23:12
Kan je de term rammel wat beter beschrijven misschien?;)

Freakoutus
13 mei 2010, 23:14
een rammel in de zin van als ik de snaren aansla, welke het ook maar is (ook bij solo) dat er dan een trilling/rammel bij de pickups zit die doorjankt naar mn versterking.

Ik weet niet hoe je wilt dat ik het nog ga beschrijven, een rammel lijkt mij vrij duidelijk verder:soinnocent:

Gearjunkie
14 mei 2010, 00:07
Stukje spons eronder duwen??

Bolder
14 mei 2010, 00:22
Ik heb het ook,

soms hoor ik een rammel of soms net een octaaf eronder (op mn D snaar)

Midwolda
14 mei 2010, 00:23
Stukje spons eronder duwen??

Ja, precies.
Waarschijnlijk rammelt er ergens een schroef of een veer of een kabeltje mee.
Sponsje of ander schuimpie eronder en nog eens proberen.
Blijft de pickup nog netjes recht zitten ook. ;)

Rammelen allebei de pickups of maar èèntje?
Houdt het rammelen op als je met een vinger op de pickup duwt?
Zit er niet een pole-schroefje iets te los?

Freakoutus
14 mei 2010, 08:19
Beide pickups doen het. Wanneer ik mijn vingers op de pickups doe, is de rammel inderdaad weg. Een stukje schuim erond zal hem niet worden omdat de pickupcovers te vast zitten, ik had zelf het idee om ringetjes onder de pole-schroefjes te doen zodat deze de cover nog ietwat beethouden. of is dat juist not done?

Midwolda
14 mei 2010, 09:06
Ik denk dat jij denkt dat er een stukje spons tussen de cover en de pickup moet?
Nee, de cover zit vastgesoldeerd aan de pickup, anders krijg je een aarde-probleem.
Pickup uit de gitaar schroeven, stukje spons in de holte, pickup er weer in schroeven.
Het platgedrukte sponsje/schuimpje zal eventuele trillingen voorkomen.

Als dat niet werkt kun je altijd die ringetjes proberen (makkelijk te verwijderen als het niks is).
Bedenk wel dat je pole-screws hoger komen te staan dus dat de output/klank van de pickups verandert.

Freakoutus
14 mei 2010, 09:11
Ah kijk! verkeerd begrepen dus. Ik ga het proberen en kijken wat ie doet. Al denk ik zelf nog steeds dat ringetjes beter helpen om 1 of andere manier, maar dat is meer omdat mijn gitaar een hollow body is.

Wanneer ik ringetjes onder de pole's doe, dan doe ik natuurlijk de pickups iets lager waardoor ik hoop dat er weinig verschil qua klank zal zijn.

Midwolda
14 mei 2010, 09:30
Ah kijk! verkeerd begrepen dus. Ik ga het proberen en kijken wat ie doet. Al denk ik zelf nog steeds dat ringetjes beter helpen om 1 of andere manier, maar dat is meer omdat mijn gitaar een hollow body is.

Wanneer ik ringetjes onder de pole's doe, dan doe ik natuurlijk de pickups iets lager waardoor ik hoop dat er weinig verschil qua klank zal zijn.

okeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.....................
Da's wel handige informatie om in je beginpost te zetten.
Waarschijnlijk heb je dan een hele grote pickup-cavity... :seriousf:
of is het een semi-hollow? Merk, type?

Freakoutus
14 mei 2010, 09:34
Sorry, vergeten:P maargoed nu weten jullie het.. tis een semi hollow. aria ta. Zit dus enorm veel ruimte in de gitaar waar een spons lekker in rond kan "zweven". Zullen we dan meteen maar de conclusie trekken dat ringetjes het handigst is? of zijn er nu nog meer opties? :D

macwilliams
14 mei 2010, 10:20
http://www.onderdelenhuis.nl/artikelAfb/618-410x400.jpg



http://farm1.static.flickr.com/41/76551690_46804eea7e.jpg?v=0


maar wees voorzichtig!!!!


http://static.autoblog.nl/images/wp2008/mercedes_cl_purschuim_6.jpg

Freakoutus
14 mei 2010, 10:22
OK! de optie van macwilliams ga ik dus écht niet doen haha

macwilliams
14 mei 2010, 10:27
:D















































............:seriousf:

Midwolda
14 mei 2010, 11:22
MAC! Gedraag je nou toch eens een keer naar je leeftijd man! :D