PDA

View Full Version : Geloso G. 219-A



Thunders1988
13 mei 2010, 18:19
Ik heb vandaag een nieuwe oude versterker gekocht! Was niet duur, dus ik heb hem maar meegenomen. Het is een Geloso G. 219-A uit de jaren '50... Een oud Italiaans merk met een toch wel behoorlijke sound. De lampen zijn:
1x 12AT7 in de voorversterking
1x 12SL7 in de voorversterking
2x 6V6GT in de eindtrap
2x 6X5 als gelijkrichters

Ik heb hem nog niet kunnen testen, dus ik weet ook niet hoe luid ie gaat zijn. Er is ook helemaal geen vermelding van wattage...
Goede nieuws is wel dat het versterkertje er echt uit ziet alsof hij net uit de winkel komt! Er is niks op het chassis aan te merken.

Anyway, hier al enkele teaser foto's van op internet:

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs338.snc3/29530_1316249024030_1164861593_30744561_3241885_n. jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-sjc1/hs358.snc3/29530_1316249144033_1164861593_30744562_867887_n.j pg

Hopelijk krijg ik em binnenkort aan de praat :)

Groeten!

budje
13 mei 2010, 19:28
Wow! Wat koel! Als ie ook zo lekker klinkt als ie eruit ziet...:lovelove:

Midwolda
13 mei 2010, 19:43
:crazyhappy: GAAAAAAAFFFFFFF !!!!!!!!!
Echt mooi... en dan ik zo'n staat... mazzelpiemel!
Met 2x 6V6 zit je toch al gauw aan minimaal 20Watt?

Thunders1988
13 mei 2010, 19:53
Tenks. :cheerup:
Minimaal 20 watt? :cooler: Dat is mooi!

Enneuh... De mijne ziet er nog beter uit ;) die heeft een flauwe goudkleur. Echt een museumstukje.

Alleen een paar rare onderdelen (onderandere elco's die in een kartonnen kaartendoosje zitten, heel specifieke connectors, een heel raar geval dat in een tubesocket zit,...)

Trouwensch, kan er iemand mij vertellen of het onderdeel links onderaan op dit schema (http://digilander.libero.it/iw2dgs/bollettini/skemi/amplif/G-219.gif) noodzakelijk is als de versterker aangesloten is op netspanning??? ding staat aangeduid als "N1463"...

G.G.
13 mei 2010, 21:13
Qua wattage kan het ook iets minder uitpakken met 2x 6v6. Mijn madamp heeft 2x 6v6 4x 12ax7 (2x per kanaal) en heeft 15 watt. Mijn Champ II kloon heeft ook 2x 6v6 en 2x 12ax7 en levert ook maar iets van 15 watt (geschat).

Wel een hele leuke amp in goed staat. Leuke basis voor een projectje.

Midwolda
13 mei 2010, 21:25
O ja. Ik ben iets te enthousiast, sorry. De Woodface geeft ook ca. 15W met 2x 6V6.

Gokje: dat rare ding in een tubesocket is een N1436 en moet rechts vooraan...
maar ik zou er nog maar even geen 220V op zetten.

Ik denk dat de Cluseau's, de Winsemiussen, de Verduin's etc. van dit forum er wel raad mee weten.

Thunders1988
13 mei 2010, 23:56
Correcte gok, Midwolda. Dat ding is inderdaad een N1436... Heb geen flauw idee wat het is en of het vervangbaar is door iets dat er minder gevaarlijk uit ziet.

En G.G.: ik ga het niet verbouwen ofzo... Gewoon terug proberen in spelende en min of meer originele staat te brengen.

Midwolda
14 mei 2010, 00:31
Ik vraag me af of je er iets aan hebt voor je gitaar hoor.
Ik ken die Geloso's alleen als mono "hifi" versterkers, zie ook de Mic en Fono ingangen.
Maar uitproberen is natuurlijk wel errug leuk... ;)

Thunders1988
14 mei 2010, 00:38
Een maat van mij heeft er 12 staan thuis... Voor z'n platenspeler, een andere voor z'n Shure 55 en de rest voor gitaar en ik moet zeggen dat die dingen echt lekker klinken. Vooral die met de EL34's... Ken het typenummer niet uit m'n hoofd.

Midwolda
14 mei 2010, 06:42
Bedoel je de 10xx-serie (http://kopen.marktplaats.nl/search.php?stop_force_description_search=1&from_searchbox_advanced=1&q=geloso&g=0&postcode=9681GH&distance=&search=Zoek)?
Tsja, en dan 12 stuks... dat vreet gigastroom, maar het scheelt wel weer in de stookkosten... :seriousf:

nico verduin
14 mei 2010, 06:56
Bedoel je de 10xx-serie (http://kopen.marktplaats.nl/search.php?stop_force_description_search=1&from_searchbox_advanced=1&q=geloso&g=0&postcode=9681GH&distance=&search=Zoek)?
Tsja, en dan 12 stuks... dat vreet gigastroom, maar het scheelt wel weer in de stookkosten... :seriousf:valt mee.... 2KW....:seriousf::seriousf:

Thunders1988
14 mei 2010, 07:03
Bedoel je de 10xx-serie (http://kopen.marktplaats.nl/search.php?stop_force_description_search=1&from_searchbox_advanced=1&q=geloso&g=0&postcode=9681GH&distance=&search=Zoek)?
Tsja, en dan 12 stuks... dat vreet gigastroom, maar het scheelt wel weer in de stookkosten... :seriousf:



Jep, zo heeft ie er 3 en ze klinken alle 3 even goed... Ze worden ook lekker warm, ja :D

bass blom
14 mei 2010, 09:45
vroegah stond geloso bekend als goedkope brol :D

heinz3110
14 mei 2010, 10:18
vroegah stond geloso bekend als goedkope brol :D

Of als "betaalbaar alternatief" ? :)

En nu is het "apart vintage" :D

Leuk bakkie!

Dolf
14 mei 2010, 13:20
Correcte gok, Midwolda. Dat ding is inderdaad een N1436... Heb geen flauw idee wat het is en of het vervangbaar is door iets dat er minder gevaarlijk uit ziet.

En G.G.: ik ga het niet verbouwen ofzo... Gewoon terug proberen in spelende en min of meer originele staat te brengen.

Ik heb gisteren voor weinig familie van de jouwe gekocht, namelijk de g.229/12.
http://www.webalice.it/capaso/OLD_RADIO/g229.gif

Die N1463 is enkel nodig als je de amp wilt voeden op batterij, die kan je bij het opknappen in het begin toch zeker achterwege laten. Bij mij zit op de voorzijde een selector waar ik kan kiezen tussen batterij gevoed en normaal gevoed, ik weet niet of die bij jou op de achterzijde zit? Ik heb mij laten wijsmaken dat die N1463 voor een DC naar AC conversie zorgt, hoe dit werkt moet ik nog opzoeken. Als ik het schema nog eens bekijk heb je geen selector nodig voor de voedingsspanning. Je kan die N1463 gewoon achterwege laten.

Ik heb ook zo van die condensatortjes in een doosje, ik ben niet echt een ervaringsdeskundige op dat vlak. Ik weet dat oude elco's zeker vervangen mogen worden, maar geen idee wat je moet doen met condensatortjes in een doosje

Thunders1988
14 mei 2010, 14:05
Hey Dolf! Tof voor dat antwoord. Heb je hem dan ook gekocht op die beurs in tielt? Dan heb ik je misschien wel zien rondlopen...

Groeten, Mathias

Dolf
14 mei 2010, 14:38
Hey Dolf! Tof voor dat antwoord. Heb je hem dan ook gekocht op die beurs in tielt? Dan heb ik je misschien wel zien rondlopen...

Groeten, Mathias

Yep, man dat waren er veel! En die vlogen de deur/poort uit! Wat wil je ook, voor die prijzen, die gast vroeg afh van de staat 20 of 30 euro per stuk. Ik kwam toe een beetje voor 9 (wanneer de beurs begon) en er schoot nog maar 1/3 over volgens één van die mannen daar (dat waren er toen nog een stuk of 10). Ik kijk ff 2 minuutjes wat er staat en er schoten er nog 5 over. We zijn uiteindelijk met een drietal stuks naar huis gegaan (niet echt mint conditie, wat roest langs buiten, maar binnen nog vrij proper). De andere twee zijn een g.232 en g.3262 dacht ik, maar die zijn een stuk complexer. Samen met een vriend gaan we ze proberen op orde te krijgen om een beetje bij te leren over buizenamps, het is zo een beetje een "oefen-projectje". Aangezien een nieuwe transfo al meer kost dan één van die amps moeten we er dan ook net iets minder mee inzitten als er iets fout loopt...

Thunders1988
14 mei 2010, 14:59
Yep, man dat waren er veel! En die vlogen de deur/poort uit! Wat wil je ook, voor die prijzen, die gast vroeg afh van de staat 20 of 30 euro per stuk. Ik kwam toe een beetje voor 9 (wanneer de beurs begon) en er schoot nog maar 1/3 over volgens één van die mannen daar (dat waren er toen nog een stuk of 10). Ik kijk ff 2 minuutjes wat er staat en er schoten er nog 5 over. We zijn uiteindelijk met een drietal stuks naar huis gegaan (niet echt mint conditie, wat roest langs buiten, maar binnen nog vrij proper). De andere twee zijn een g.232 en g.3262 dacht ik, maar die zijn een stuk complexer. Samen met een vriend gaan we ze proberen op orde te krijgen om een beetje bij te leren over buizenamps, het is zo een beetje een "oefen-projectje". Aangezien een nieuwe transfo al meer kost dan één van die amps moeten we er dan ook net iets minder mee inzitten als er iets fout loopt...

:seriousf:
Het ging daar inderdaad goed vooruit. Wij waren er zelf om 8 uur en hebben in een half uurtje tijd 8 versterkers naar buiten gedragen...
Ik ben echt blij dat die 219 (zo hebben we er trouwens 2 meegenomen, 1 6 volt versie en een 12 volt) er nog super goed uit ziet. Morgen of vanavond de contacten nakijken en hopelijk die elco's al eens proberen te vervangen.
Ik veronderstel dat die van u ook niet vanaf moment 1 fatsoenlijk speelden? Bij ons waren het er maar 3 van de 8 die het meteen deden. Nog 2 anderen hadden verduurde contacten en de rest is nog wat werk aan... Die amps zijn echt wel ideaal om aan te prutsen en te prullen.

Dolf
14 mei 2010, 15:30
Ah, gij zijt één van die twee smeerlappen met dat vet in hun haar die alles voor ons neus hebben leeggeroofd ;-)

Ik ben één van die mannen die nog wat afval heeft meegekregen van jullie, die twee behuizingen met transfo'tjes op, waarvoor dank!

We hebben ze nog niet aan durven leggen, we dachten dat het beter was voor de oude condensators om ipv er direct de 230V op te zetten eerst een lagere spanning te gebruiken en dan geleidelijk op te drijven. Schijnt beter te zijn voor die oude condensators. Daarvoor hebben we gisteren één van jullie voedingstransfo's uit de versterker gesloopt om deze voor de versterker te zetten en lagere spanning te krijgen. Vandaag zullen we aansluiten en geleidelijk aan de spanning opvoeren en zien wat er gebeurt.

cluseau
14 mei 2010, 15:36
Trouwensch, kan er iemand mij vertellen of het onderdeel links onderaan op dit schema (http://digilander.libero.it/iw2dgs/bollettini/skemi/amplif/G-219.gif) noodzakelijk is als de versterker aangesloten is op netspanning??? ding staat aangeduid als "N1463"...


Hmmm, lijkt op een AC generator. Je zou de amp op netspanning gewoon moeten kunnen gebruiken zonder dit ding. Vroegah had je voor auto's welke met 6V= accu waren uitgerust ook een triller omvormer in de handel waardoor je toch een 12V= radio kon gebruiken. Dit is eigenlijk net zoiets. Maakt van accuspanning een fijne wisselspanning waar je de trafo mee voed. Het leuke is nu dat er ook 220V~ op de netaansluiting staat, Oeps :blast:

Frans.

Thunders1988
14 mei 2010, 17:48
Ah, gij zijt één van die twee smeerlappen met dat vet in hun haar die alles voor ons neus hebben leeggeroofd ;-)

Ik ben één van die mannen die nog wat afval heeft meegekregen van jullie, die twee behuizingen met transfo'tjes op, waarvoor dank!

We hebben ze nog niet aan durven leggen, we dachten dat het beter was voor de oude condensators om ipv er direct de 230V op te zetten eerst een lagere spanning te gebruiken en dan geleidelijk op te drijven. Schijnt beter te zijn voor die oude condensators. Daarvoor hebben we gisteren één van jullie voedingstransfo's uit de versterker gesloopt om deze voor de versterker te zetten en lagere spanning te krijgen. Vandaag zullen we aansluiten en geleidelijk aan de spanning opvoeren en zien wat er gebeurt.

Jepjep, ik was de magerste van de 2 :seriousf:. Maar omdat ge het over 'reverb maken' enalles had, dacht ik van ja. We hebben die mannen al zoveel ontnomen, we zullen ze eens iets gunnen... ;)
Hopelijk bent ge er iets mee, want die trafo's zo maar weg smijten is ook maar niks he!


Hmmm, lijkt op een AC generator. Je zou de amp op netspanning gewoon moeten kunnen gebruiken zonder dit ding. Vroegah had je voor auto's welke met 6V= accu waren uitgerust ook een triller omvormer in de handel waardoor je toch een 12V= radio kon gebruiken. Dit is eigenlijk net zoiets. Maakt van accuspanning een fijne wisselspanning waar je de trafo mee voed. Het leuke is nu dat er ook 220V~ op de netaansluiting staat, Oeps :blast:

Frans.

Ahzo! Bedankt voor de info, Frans! Is interessant.

Dolf
21 mei 2010, 16:34
Jepjep, ik was de magerste van de 2 :seriousf:. Maar omdat ge het over 'reverb maken' enalles had, dacht ik van ja. We hebben die mannen al zoveel ontnomen, we zullen ze eens iets gunnen... ;)
Hopelijk bent ge er iets mee, want die trafo's zo maar weg smijten is ook maar niks he!

LOl, ik was ook de magerste van de twee ;-)

Heb je hem ondertussen al getest? We hebben de onze gisteren in gang gekregen en hij klinkt wonderwel nog erg leuk om gitaar door te spelen! (Moet alleen nogal luid om deftig te oversturen...)

2 Kapotte elco's vervangen, ook één van de gelijkrichterbuizen moeten vervangen en 2 andere vage condensatortjes dienden vervangen/verwijderd te worden. We hebben er als gelijkrichterbuis 6C5S'en ingestoken gekocht via ebay, die doen hetzelfde als die 6x5GT. Het valt mij op dat hij extreem stil is voor zo'n oude amp (geen ruis o.i.d).

BTW hoe klonken jullie versterkers eigenlijk?

Thunders1988
22 mei 2010, 13:43
Hey Dolf,

Ik heb de mijne nog niet in gang gekregen... Ik heb die kaartendoosjes-condensators al wel vervangen en andere zekeringetjes geprobeerd.
De versterker start wel op, maar ik krijg geen geluid. Lichtje gaat aan, lampjes worden lekker warm en lichten mooi gelijk op enzo... Waarschijnlijk nog wat meer condensators vervangen dan alleen die kaartendoosjes.

Tof dat die van u al werkt! Hoe gaat ie met pedaaltjes om?

Dolf
22 mei 2010, 17:56
Hey Dolf,

Ik heb de mijne nog niet in gang gekregen... Ik heb die kaartendoosjes-condensators al wel vervangen en andere zekeringetjes geprobeerd.
De versterker start wel op, maar ik krijg geen geluid. Lichtje gaat aan, lampjes worden lekker warm en lichten mooi gelijk op enzo... Waarschijnlijk nog wat meer condensators vervangen dan alleen die kaartendoosjes.

Tof dat die van u al werkt! Hoe gaat ie met pedaaltjes om?

Wonder boven wonder heb ik die doosjes niet moeten vervangen, ik moet wel zeggen er was sowieso nog aan gewerkt geweest aan onze versterker. Zelfs danig dat er een condensator verkeerd geplaatst was waardoor ie niet werkte. Dus even nagaan of alle componenten op de juiste plaats zitten is geen overbodige luxe. Wij hebben geluk gehad dat we het relatief snel opgemerkt hadden aangezien hij dicht bij een meetpunt voor onze spanningen zat.

Sowieso nog de elco's voor de voedingsspanning vervangen, en meten of ge voedingsspanning krijgt en hoeveel.

Btw grappig om te zien dat ik in uw sig sta, dat iedereen maar weet wat voor smeerlap ge zijt ;-)