PDA

View Full Version : Versterker crisis.., welke?!



Rik van der Meulen
13 mei 2010, 17:25
Gitaristen,

Ik speel nu ongeveer 5 jaar gitaar en speel ongeveer zo lang over mijn vertrouwde Marshall AVT50X combootje.. Maar ik ben op zoek naar iets nieuws!

Ik moet hem thuis kunnen gebruiken en ook live. Daarom zat ik te denken aan een speakerkast waar ik dan een top bij gebruik. Ik ben niet echt bekent in de speakerwereld, dus daarom vraag ik jullie hulp.

Wat raden jullie mij aan?
Alvast bedankt!

Rik

Pepe
13 mei 2010, 17:38
Ik denk na over je post... je wil een losse top en kast omdat je die ook thuis en live kan gebruiken en dat kan met een combo niet? Okee...
En we mogen zomaar iets roepen? En de meeste stemmen gelden? Mooi, dat liberalisme.

Paragon
13 mei 2010, 17:45
+1, met een combo kun je ook gewoon optreden hoor, (de meeste) 20 watt buizen combos kun je al gebruiken om te jammen/ kleine optredens,
Laten we beginnen met de standaard vragen:
- Modeling/tube?
- Effecten?
- Muziekstijl
- Volume dat nodig is
ect...

Midwolda
13 mei 2010, 17:48
Ook niet onbelangrijk: budget?

allochthomas
13 mei 2010, 17:51
Hmmm, ik zat zelf aan een dumble overdrive special of een trainwreck express te denken.

Pepe
13 mei 2010, 17:58
Je moet niet voor jezelf maar voor Rik denken!
Kom op Rik, throw us a bone here...

Rik van der Meulen
13 mei 2010, 18:15
Sorry voor het gebrek aan informatie.

Ik zat te denken aan een versterker van rond de 1000 euro,
dat is dus speakers+voorversterker. De versterker moet buizen bevatten.
Liefst in de voor en eindtrap. Het hoeft geen effecten te hebben, wel minstends 2 kanalen en een reverb.

Qua volume moet het voor thuis gebruik niet te hard zijn,
maar de buizen moeten live wel kunnen werken.

caliban
13 mei 2010, 18:24
Wat voor sounds heb je nodig? Een clean ga ik van uit, en dan een rocksound, maar heb je ook highgain nodig?

RoelSmoel
13 mei 2010, 18:44
Zo'n Blackstar Stage 60/100 met een attentuator misschien? Zijn wel leuke versterkers wat ik zo op het Blackstar forum gelezen heb.

humbucker
13 mei 2010, 19:51
Aangezien je van een Marshall en daar misschien wel bij wilt blijven roep ik:

Marshall DSL + 1960cab

Thiez
13 mei 2010, 19:58
Idd een blackstar. Misschien is een Veneu 20 watt top al genoeg? Daar kun je goed thuis mee spelen lijkt me en ook zeker wel optredens mee doen. Kun je hem lekker opendraaien voor mooie scheur.
Of zoals hierboven genoemd een marshall setje, DSL of TSL.
Misschien een Laney GH50L? staat er een te koop op marktplaats met powerbrake.
Of engl blackmore met genz benz kast die op marktplaats staat.
Engl screamer topje misschien? 50 wattertje. erg leuk dingetje ook.

Het ligt er maar net aan wat je zoekt qua sound. Je zult toch zelf hoop moeten gaan proberen.

Mitch
13 mei 2010, 20:04
Qua volume moet het voor thuis gebruik niet te hard zijn, maar de buizen moeten live wel kunnen werken.
Dat ligt niet aan de versterker, dat ligt aan hoe hard jij 'm zet :D
Lieve jongen, als ik je posts zo lees bekruipt me het vermoeden dat je eigenlijk helemaal geen idee hebt over wat je wil maar dat je denkt: ik wil iets beters en het mag zoveel kosten. Da's niet erg, maar dan wil ik je toch aanraden je een beetje in te lezen, wat verschillende YT clipjes te kijken etc. zodat je een béétje een beeld krijgt van verschillende versterkers. Punt is, als je nog zo weinig weet en je wil 'gewoon iets beters' kopen dan ben ik bang dat na de kick van het kopen je snel teleurgesteld gaat zijn.
Hoe dan ook, tweekanaals amps zijn er genoeg binnen je prijsklasse.
Vraag is eerder: heb je een beetje een idee wat je leuk vindt qua klank?

snaarplukker
13 mei 2010, 20:59
Wat is er mis met die Marshall die je nu hebt? Die dingen zijn toch gebouwd voor 20 jaar plezier?:dontgeti:

JohnLord
13 mei 2010, 21:46
Hou die AVT50 maar eens cean live, en ik kan het weten. Hou hem dus lekker voor thuis.
Verder: wat Mitch zegt.

Henri H
13 mei 2010, 21:56
Eens, de AVT voor thuis, en een buizenbak voor live/repetitiehok.

De suggestie voor een DSL + 1960/1936 cab kan ik me wel in vinden.
Ook zou je kunnen kijken naar een JCM 800 2205/2210, 50W cq. 100W + cab.
Als het je sound is, kun je ook gaan voor een JCM 900 of een JCM 2000 TSL.

Rik van der Meulen
14 mei 2010, 14:14
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben vandaag naar Big One Music geweest in Zwolle,
ik heb daar wat combo's geprobeerd zoals:
- Orange rockerverb
- Vox AC30
- Blackstar ...
- Paul Reed Smith ...

Ik groot misser was de PRS, ik had hier wel hoge verwachtingen van,
maar deze versterker klonkt nergens naar (in mijn oren..)
Uit deze combo's van ik over het algemeen de Vox het beste,
maar de Orange had het beste leadkanaal!

Ik heb ook nog de Marshall JVM geprobeerd,
leadkanaal ook goed, maar net iets te high-gain..

Ik zag ook nog een Laney GH50L staan,
maar toen moest ik uit de oefenruimte.. :chicken:

Als ik na vandaag een keuze zo 'moeten' doen,
zou het de Vox worden.. alleen mis ik dan wel de high-gain distortion van de orange, maar dit is denk ik wel met een pedaal op te lossen.

Als jullie nog tips voor mij hebben, altijd welkom!

Rik

Pepe
14 mei 2010, 14:35
Wat vond je niet goed aan de Blackstar?
Ik ken hem niet, ik ben wel benieuwd.

the sure thing
14 mei 2010, 14:38
Hmmm, ik zat zelf aan een dumble overdrive special of een trainwreck express te denken.LOL :) Nee joh, goedkope troep :)

Ik zou voor een VOX gaan! Heerlijke amps voor weinig.

Fireburst
14 mei 2010, 15:37
Go Rocker, Go Rocker... Ok, ik ben wat bevooroordeeld.;)

Clean van Orange moet je van houden, maar inderdaad : het dirty-kanaal is echt wel DIRTY !
Vox AC30 is een classic, nooit een verkeerde keuze. Enige opmerking : hij gaat wel erg vlug ERG hard.

Egnater al gehoord ? Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was, 't was denk ik de tweaker (?). 20W model in ieder geval.

kidrock
14 mei 2010, 16:23
Het gevaar is dat je door jou jaren lange (5 jr, nou ja, valt nog mee) gebruik van een Marshall, dat je toch stiekum enigszins vertrouwd (lees: verslaafd) bent met die Marshall "karang" crunch en dat je daardoor elke opvolgende versterker daarop gaat ijken. Spreek uit ervaring... heb jaren lang op Marshalls gespeeld, wilde op een gegeven moment ook wat anders, heb van alles misbruikt om later tot de ontdekking te komen dat ik die sound toch mis. Het feit dat je een orange crunch lekker vindt (wat een beetje in de buurt komt van een rauwe Marshall crunch) spreekt al boekdelen.
Waar ik je dus voor wil waarschuwen: koop niet lukraak iets heel anders omdat je zo nodig iets anders wil (zoals ik heb gedaan), maar probeer het eerst in de Marshall hoek te zoeken. Misschien is een 2de hands DSL of TSL wel iets voor jou.

Pepe
14 mei 2010, 16:40
Mij lijkt het juist een goed ding, veel proberen. Als je erachter komt dat het allereerste toch het best bij je paste... nou, dat weet je dat zeker en in de tussentijd heb je een hoop lol gehad.

Ik zou me niet op voorhand beperken hoor, niet dat benauwde.

Thiez
14 mei 2010, 16:48
Idd, gewoon alles proberen wat je kunt! En als het kan probeer ook wat speakerkasten te wisselen. Een vintage 30, G12T75 en greenback kast. Ik vond mijn engl blackmore matig met Vintage30 en twijfelde over hem te verkopen. Maar met greenback kast nu heeft hij echt een heerlijke sound. Greenbacks hebben wat meer crisp in de sound.

Marshall zijn prima versterkers hoor maar de tijd dat iedereen een jcm800 speelde is ver achter ons ;)
Zijn zoveel mensen die marshall spelen omdat iedereen het speelt. Zeker is het een gave sound hoor ik kraak ze zeker niet af, maar er is zo veel meer. Gewoon rondkijken en veel proberen.

Rik van der Meulen
14 mei 2010, 18:26
Ja, het klopt wel dat ik neig naar de 'Marshall sound',
maar ik ga inderdaad veel versterkers proberen en kijken wat het best bij mij past. Ik heb natuurlijk ook wat voorwaarden zoals een FX loop, wat (vind ik uiterst raar) de Orange niet heeft..

Als jullie nog tips hebben voor me, ik hou ze bij en ik ga ze proberen bij mijn versterkerboer! Alvast bedankt voor jullie hulp.

kidrock
14 mei 2010, 19:22
Ja, het klopt wel dat ik neig naar de 'Marshall sound',
maar ik ga inderdaad veel versterkers proberen en kijken wat het best bij mij past. Ik heb natuurlijk ook wat voorwaarden zoals een FX loop, wat (vind ik uiterst raar) de Orange niet heeft..

Als jullie nog tips hebben voor me, ik hou ze bij en ik ga ze proberen bij mijn versterkerboer! Alvast bedankt voor jullie hulp.

Ik weet niet of je helemaal met 1000,- weg komt, maar je zou uiteraard de 2de hands markt in de gaten kunnen houden. Je zou kunnen kijken naar Engl (hebben o.h.a. veel mogelijkheden. hebben een wat directere hardere sound. Je houdt er wel of niet van). De Mesa Boogie Stilletto (2 kanaals, brits gevoiced) Rivera (nieuw niet goedkoop. heeft een mooi fender-achtig clean en een Marshall achtig crunch/lead). Egnater Rebel 30 (ook veelzijdig en heeft toch een beetje een eigen sound)

Zo ff wat namen die er bij mij te binnen schieten....

Thiez
14 mei 2010, 21:57
ik zou zeker de laney nog proberen. Beetje in de stijl van marshall ook maar toch weer een heel eigen sound eraan.

Ook de engl screamer zou ik zeker een keer proberen als je de kans zien. Nieuw zal die boven je budget gaan maar 2e hands denk ik wel te vinden voor dat geld.

Fireburst
15 mei 2010, 11:27
Ik heb natuurlijk ook wat voorwaarden zoals een FX loop, wat (vind ik uiterst raar) de Orange niet heeft..

Thunderverb heeft deze wel.

http://www.orangeamps.com/products.asp?Action=View&ID=99

Maar een Marshall is ook OK hoor.

Henri H
15 mei 2010, 11:35
Een FX-loop is trouwens niet echt "noodzakelijk" tenzij je per se een 19" effect-unit wilt gebruiken.
Ik heb b.v sinds kort een Ibanez DL10, en die doet het eigenlijk net zo goed voor de preamp als m'n Replifex in de FX-loop, wel anders, dat wel.
Als de rest van de pedalen, waar ik nog mee bezig ben, er zijn, ga ik kijken hoe het bevalt zonder FX-loop en midi.

The Running Man
15 mei 2010, 11:36
ik zou zeker de laney nog proberen. Beetje in de stijl van marshall ook maar toch weer een heel eigen sound eraan.


En wij spelen thuis gewoon op GH50L's........
JCM800 met ballen.
Wel erg mid gevoiced en kunnen met H&H invader speakers erg schel klinken.
Met Celestions 75 klinken ze al veel lekkerder
V2 en v4 de ECC83 vervangen door EC803S maakt hem stuk warmer.
:rockon:

Baker
15 mei 2010, 15:54
Een FX-loop is trouwens niet echt "noodzakelijk" tenzij je per se een 19" effect-unit wilt gebruiken

En hoe ga je dat doen met een delay pedaal dan?
Of een EQ pedaal om te boosten?

Dan kun je eigenlijk niet zonder een FX...

Henri H
16 mei 2010, 00:28
Wat de delay betreft, geef ik het voorbeeld van een DL10, die het voor de preamp gewoon erg goed doet.
Sommige delays kunnen blijkbaar gewoon voor de preamp staan, geen probleem.
Voor een (volume) boost is het inderdaad erg handig als je een FX-loop hebt, dat werkt ideaal, maar als je de enige gitarist in een viermansformatie bent, heb je dat ook niet echt nodig denk ik.
Met een cleane amp en een cleanbooster achter je drive-pedalen, kan wel weer werken misschien.

jurrian-93
17 mei 2010, 20:01
Ik heb toevallig over dezelfde versterkers gespeeld op dezelfde dag:S was jij dat rotjoch die de hele tijd dat hok bezet hield:P?
haha! Go Vox+pedaal! Klinkt wss echt super! Lovely clean en dan ook nog lekker hi-gain!

Joo je gitaarmattie!

jim__
18 mei 2010, 15:21
Kijk ook eens naar de Marshall Haze 40. Erg verguisd op diverse forums vanwege de opstart kwaliteitsproblemen, maar inmiddels zijn deze opgelost. Gaat zeker hard genoeg voor live, maar blijft lekker klinken op huiskamervolumes. Echt een lekkere clean (geen fender-clean, maar een wat warmere sound), zowel met een singlecoil als humbucker. Wat mij betreft is deze dan ook onbekend en daardoor onbemind. Het leadkanaal is typisch oldschool marshall crunch, maar geen high gain.

De ingebouwde effecten zijn in ieder geval goed genoeg voor de oefenruimte, en zijn net als de reverb true-bypass uit te schakelen voor als je er je eigen pedalen aan gaat hangen (zit ook een effect-loop in).