PDA

View Full Version : Grand Auditorium... lees verder



Cue Zephyr
13 mei 2010, 16:39
Hallo mede-gitaristen,
Ik ben de laatste tijd heel erg veel gaan zoeken naar de perfecte gitaar voor mij. Ik kwam uit bij de Furch G-23-CR, maar deze heb ik nog nergens kunnen proberen. Wat ik wel heb kunnen proberen dat precies aansluit op mijn vereisten zijn de volgende gitaren:
Taylor 716ce '09 spring limited (sitka/madagascar rw)
Larrivée LV-03RE (sitka/irw)
Lowden F32 (sitka/irw)
De laatste twee hebben ongeveer dezelfde vorm, grootte, diepte en nekbreedte.
Aangezien deze gitaren allemaal ver boven mijn budget liggen qua prijs, zoek ik naar een alternatief. Ik heb nu de volgende alternatieven:
Eastman AC722/AC822
Furch G-24-SR/G-25-SR

Iemand ideeën?
CZ

freddy
13 mei 2010, 19:39
Voor Eastman zal je naar Kees Dee of Casa Benelly moeten,erg goede gitaren vind ik.Furch is ook een goede keuze zelf heb ik de S24SR geen auditorium maar een super jumbo, om Furch goed te kunnen testen is Vox Humana het beste adres of Hills in Brussel.Kijk ook eens in die prijsklasse naar Blueridge ook erg goed vind ik persoonlijk.Voor de prijs van de Furch kun je ook al mooie gitaren tweedehands kopen dan denk ik aan Taylor,Larrivee enz.
Kijk eens op de site van Leo Caerts in Leuven (Belgie) heeft zeer veel Larrivee
en is zeker niet de duurste.Ik weet niet welke muziek je speelt maar als je bv veel strumt ben je beter af met een dreadnought,sucses met je zoektocht!

jaspie
13 mei 2010, 21:43
indd vox humana voor furch. Die g23 is echt een geweldig model.

http://www.youtube.com/watch?v=0qTnkbcKyFg

hier issie in actie

Cue Zephyr
13 mei 2010, 22:01
Ik weet niet of jullie ooit onderschriften lezen, maar ik ben voornamelijk geïnteresseerd in het spelen van fingerstyle gitaar. Ik denk dat de stijl van Andy McKee mij het meest aanspreekt. Antoine is me iets te technisch en Don vind ik soms een beetje overdone. Beiden hebben echter een paar nummers die ik erg goed vind.

Mijn vereisten zijn dus als volgt:
- Grand Auditorim of in die buurt (OM vind ik persoonlijk te klein, jumbo iets te groot, GS is nog acceptabel, zo ook GC)
- Scale wil ik graag gewoon op 25.5" houden, voor lagere stemmingen is een kortere scale niet echt handig.
- Cutaway zou heel handig zijn, weet echter niet of het noodzakelijk is.
- Bovenblad van sparre (sitka/adirondack/engelmann)
- Zij- en achterkant van EIR
- Nekbreedte bij de nut (kam?) wil ik het liefst op 45mm houden (iets meer dan 1 3/4")
- Geen electronics, kies ik zelf wel (Baggs, AER, K&K, in die richting)


Vox Humana heeft momenteel 5 Furch gitaren in voorraad, deze zijn:
G23-CR en SR
G24-SR
S23-CR
S24-SR

Een jumbo zou iets teveel van het goede zijn aangezien ik momenteel voornamelijk thuis speel en ook opnames doe.

Avalon Gold serie zou ook nog een optie zijn (A200C)

Larrivee zou dan een LV-03R moeten worden, maar die zijn toch wel aan de prijzige kant.

Voor Taylor zit ik waarschijnlijk al tegen de bovenklasse aan, richting 814.

Heeft Blueridge überhaupt modellen met een hals van deze breedte?

Bedankt voor jullie reacties.

Git Aar
13 mei 2010, 23:16
Tanglewood TW1000 SR?

Wel dreadnought, het Engelmann spruce maakt dit weer goed. Engelmann spruce is voor fingerpicking beter dan sitka.

Cue Zephyr
13 mei 2010, 23:33
Ik wil geen 1 11/16" nut width.
En ik wil geen dread op het moment, dan liever een jumbo.

freddy
14 mei 2010, 15:40
Ik wil geen 1 11/16" nut width.
En ik wil geen dread op het moment, dan liever een jumbo.

Blueridge heeft gitaren met een bredere hals kijk hiervoor bij de Fellowship of Acoustics.De Larrivee LV-03RE kost bij Leo Caerts 1759 euro en dat is goedkoper dan bij Souman, of deze ook te verkrijgen is zonder electronica zoals jij wil nl. LV-03R weet ik niet ik heb hem in ieder geval niet zien staan bij Leo Caerts en ook niet bij Souman.Voor de goede orde GC (ofwel grand concert) is wel kleiner dan GA en komt meer in de buurt van OM.
Antoine Dufour speelt vaak op een jumbo en wel op de Furch S23-CR het is er wel eentje die speciaal voor hem gemaakt is.
Bij Blueridge ga je zeker een model vinden dat aan je eisen voldoet zeker niet overslaan bij het zoeken,Eastman eigenlijk ook niet.
Staar je ook niet blind op Rosewood als zij en achterkant ik heb een Taylor 410 met zij en achterkant van Ovangkol en dat is zonder enige twijfel mijn beste gitaar doet niets onder voor mijn Furch met Rosewood, integendeel zelfs.

Cue Zephyr
14 mei 2010, 20:31
Dan moet ik even zoeken, elke Blueridge die ik ben tegengekomen had een 1 11/16" hals (bij de nut). Echter was deze reactie meer bedoeld op de Tanglewood TW1000 suggestie.
Dufour speelt zover ik weet op een Grand Auditorium. Ik heb met iemand gesproken die zijn Stonebridge signature model heeft, en volgens deze persoon was dat een GA (met cutaway dan).
Eastman hou ik in ieder geval ook nog even aan, aangezien ik erg onder de indruk ben van het geluid van deze gitaren. Ovangkol vind ik ook nog wel acceptabel (aangezien het veel op rosewood lijkt qua klank). Het minste wat ik dan zou kunnen aanschaffen zou dan een GA4 zijn. Voor Larrivee laat ik 't even voor wat het is, ik kan niet echt een prijs vinden die binnen mijn budget valt (in de US uiteraard wel).

Om nog even iets aan mijn vereisten toe te voegen:
String spacing van tussen de 55.5mm (2 3/16") en 60mm (2 3/8").

Jedeel
15 mei 2010, 01:26
Om nog even iets aan mijn vereisten toe te voegen:
String spacing van tussen de 55.5mm (2 3/16") en 60mm (2 3/8").

Ik weet niet of Lakewood wat voor je is?
Zij hebben iig de mogelijkheid om bredere halzen te bieden.
Maar of ze > 55mm zijn.....?
(http://www.lakewood.de/)

rijsberman
15 mei 2010, 01:49
Of bedoel je stringspacing aan de brug?

Cue Zephyr
15 mei 2010, 13:05
Yep, string spacing bij de brug. Nut width bij Lakewood is 46mm zover ik weet. De M-18 is de enige die een beetje op mijn criteria aansluit, op de prijs na.

Cue Zephyr
15 mei 2010, 21:51
Nog even voor de duidelijkheid (ik heb het volgens mij nog niet opgegeven):
Mijn budget hangt ongeveer bij de €1400.
Weet iemand wat de onderligne verschillen zijn (in klank) tussen de G23xx, G24xx en G25xx?